Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Iphone 4 som laptimer - funkis eller icke-funkis?
3 besök senaste veckan (5988 totalt)
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Körde förra säsongen med en Nokia 5230, extern Qstarz 5Hz och racechrono. Funkade väldigt bra. VÄLDIGT BRA. Tyvärr dog Nokian under rätt mysko omständigheter i slutet på förra året. Har börjat sukta efter en Iphone nu. Med den får jag ju bara 1Hz uppdatering... Hur sunkigt blir det? Vill ha en vettig laptimer i bilen för att se hur jag ligger med varvtider under kval och rejs. Det är främst varvtiden som är intressant - analysera varven kan jag leva utan faktiskt.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Köp en Iphone och en sunkig Nokia med Symbian till RC (går att köpa beggad för hundralappar)

Symbian försvinner på sikt och Racechrono kommer att porteras till Android och kommer att släppas lite längre fram. Måste säga att RC funkade ruskigt bra på Nokia. Utvecklingen av RC till Android skall tydligen påbörjas NU.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



RC till android blir thumbs up thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Sorry om vi inte svarat på din fråga egentligen. Sök på Harrys Laptimer här på rejsa, det finns en tråd om det programmet. Jag måste motvilligt erkänna att med deras senaste feature videoinspelning i kombination med loggning är det en grym app! och jag tror säkerligen att den funkar som laptimer. Det du med stor sannolikhet åker på är att investera i är en TomTom hållare men det är bra oavsett om man skall köra med Harrys eller ej.

Rätta mig om jag har fel men som ren laptimer innebär 1hz ingen större fara utan det är loggningen som är katastrof så även på RC.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Det fanns en annan enklare laptimer förut som jag hade till min SE. Dom hade testat mot "riktig" laptimer och skrev påstod att med 1hz fick dom en noggrannhet på ca 0.1sek, med 5Hz ca 0,01 nånting. Om jag minns rätt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



1hz i sig är inte det stora problemet utan det ska bara ge en lite större osäkerhet på varvtiden. Jag fick dåliga resultat med en 1hz puck men det berodde nog mer på det chippet och den antennen.

Det stora problemet med de inbyggda GPS:erna är att det är en liten och billig krets med dålig antenn. Du får sannolikt problem med utebliven position och missvisning betydligt lättare än med en extern puck. Det är stor skillnad, med Qstarz 818x pucken fick vi position nästan direkt även inomhus men med den inbyggda så fick vi ingen position alls.

Finns en annan tråd här på rejsa med en som har testat på iPhone och han fick tidtagning på mindre än hälften av varven.

I min värld är den bästa budget laptimern en Nokia eller Windows mobile telefon med en extern 5hz puck.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



En av anledningarna till att jag skaffade Iphone4an och sen blir det TomToms hållare är att jag kan flytta den mellan Camaron + Volvon + båten.
Rent teoretiskt så har jag då med diverse appar navigator till både bil/båt handsfree hela skivsamlingen med i bagaget,Harrys laptimer,film i HD i bilen osv känns riktigt bra i teorin hur som helst thumbs up
Tyvärr så har kameran pajat så den är på reparation,detta på en bara 5veckor gammal telefon så man undrar ju hur kvaliten är på dom

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Ja asså Tom-tom hållaren kostar ju samma som en "ny" 5230 (eler motsv) + Nokia hållare - och en Iphone vill jag ju ha hur som helst.

Hur bra blir varvtiderna? Kollar man på Harry's sida så blir de citat "very accurate"... Loggningen kan jag leva utan.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Med TomTom hållaren tror jag inte det ska vara några problem, för min del tror jag mer att det var den inbyggda gps'en som även om den påstår att den har bra signal inte riktigt hänger med i svängarna.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Snart så vet vi,

Kommer testa RC + bildator med extern GPS puck Vs. Harry + Ipone 4 med Tom Tom extern GPS samtidigt.

Kan bli intressant.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Rejs den 14:e maj - så jag hoppas vi "vet" innan det!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Förstår inte att fler inte körr harrys lap timer pro app, särskilt nu när de uppdaterat med video-data-overlay. Verkar super-lätt att använda vilket höjer skoj-faktorn rejält. Här i länken syns film från då en kille kör data-overlay på nür. Tidigare då de ej erbjöd data overlay var det väl mindre kul, men idag thumbs up

Jag kommer omgående på första kommande nür körningen köra denna app vs driftboxen samtidigt just för att ha koll på ev tidsdiffar. Men läs mer i länken, installerar man bara korrekt samt har en extern GPS tomtom hållare så bör tiderna återges mer eller mindre korrekt.

Jag kommer köra denna på rent skoj, finns ju alla världens banor redan, dessutom olika splitar på Nür, likt BTG, VLN osv. Massor med svenska banor, men framför allt, det är så enkelt och användarvänligt och billigt!

http://www.autolife.se/page/58232/

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



Fastlane skrev:
Snart så vet vi,

Kommer testa RC + bildator med extern GPS puck Vs. Harry + Ipone 4 med Tom Tom extern GPS samtidigt.

Kan bli intressant.


Hej.

Jag får inte RC i datorn att fungera med blåtandspuck.
Har du något tips ?

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



X3MKing skrev:
Fastlane skrev:
Snart så vet vi,

Kommer testa RC + bildator med extern GPS puck Vs. Harry + Ipone 4 med Tom Tom extern GPS samtidigt.

Kan bli intressant.


Hej.

Jag får inte RC i datorn att fungera med blåtandspuck.
Har du något tips ?



Se till att datorn har en fungerande koppling mot pucken, sedan kan du fokusera på RC och BT

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



Johan Sjöström skrev:
X3MKing skrev:
Fastlane skrev:
Snart så vet vi,

Kommer testa RC + bildator med extern GPS puck Vs. Harry + Ipone 4 med Tom Tom extern GPS samtidigt.

Kan bli intressant.


Hej.

Jag får inte RC i datorn att fungera med blåtandspuck.
Har du något tips ?



Se till att datorn har en fungerande koppling mot pucken, sedan kan du fokusera på RC och BT



fick i gång det med min gamla 1hz puck. men inte med den nya 10hz...

finnns det andra bra proram att ha i datorn o köra loggning. Harrys till iphonen känns bra men inte så detaljerad och super noggran som jag vill ha

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005
Inlägg: 104



om man mäter nåt med 1Hz betyder det att man mäter en gång per sekund? Hur kan då noggrannheten vara 0,1 sekund? Noggrannheten eller precisionen är snarare plus minus 1 sekund, totalt 2 sekunder.

om man mäter med 5 Hz mäter man 5 gånger per sekund, hur kan då noggrannheten vara bättre än plus minus 0,2 sekund?

Eller fattar jag fel?

Torbjörn

_________________
Torbjörn Hillerström
"There's nothing like a nice piece of hickory"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Torbjörn skrev:
om man mäter nåt med 1Hz betyder det att man mäter en gång per sekund? Hur kan då noggrannheten vara 0,1 sekund? Noggrannheten eller precisionen är snarare plus minus 1 sekund, totalt 2 sekunder.
Du approximerar hastighet och riktning mellan mätpunkterna. Bilen väger ju en hel del så det går ju att anta att du inte ändra hastighet och riktning så extremt mycket på 1s, men det blir ju mycket bättre approximation om det är 0,2 s mellan punkterna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



Torbjörn skrev:
om man mäter nåt med 1Hz betyder det att man mäter en gång per sekund? Hur kan då noggrannheten vara 0,1 sekund? Noggrannheten eller precisionen är snarare plus minus 1 sekund, totalt 2 sekunder.

om man mäter med 5 Hz mäter man 5 gånger per sekund, hur kan då noggrannheten vara bättre än plus minus 0,2 sekund?

Eller fattar jag fel?

Torbjörn


1 Hz är 1 uppdatering per sekund kör man bana kommer man en bit per sekund.

Jag köpte en 10hz blåtandspuck och den uppdaterar sig altså 10 gånger per sekund.

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag vet att RC hade problem förra året med 10hz puckarna, jag tror mig veta att du kan ställa pucken i 5hz läge, se om detta hjälper dig att komma igång. Sen blir jag nyfiken på var och hur felet yttrade sig?
sorry om ni snackar RC i denna tråd..
X3MKing skrev:


Hej. Fick i gång det med min gamla 1hz puck. men inte med den nya 10hz...
finnns det andra bra proram att ha i datorn o köra loggning. Harrys till iphonen känns bra men inte så detaljerad och super noggran som jag vill ha

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



Fick ingen kontakt mellan rc och pucken i 10hz läget
Skall testa i 5 hz läget. Återkommer med besked när jag testat

Johan Sjöström skrev:
Jag vet att RC hade problem förra året med 10hz puckarna, jag tror mig veta att du kan ställa pucken i 5hz läge, se om detta hjälper dig att komma igång. Sen blir jag nyfiken på var och hur felet yttrade sig?
sorry om ni snackar RC i denna tråd..
X3MKing skrev:


Hej. Fick i gång det med min gamla 1hz puck. men inte med den nya 10hz...
finnns det andra bra proram att ha i datorn o köra loggning. Harrys till iphonen känns bra men inte så detaljerad och super noggran som jag vill ha

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Iphone 4 som laptimer - funkis eller icke-funkis?
3 besök senaste veckan (5988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande