| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
|
31 besök senaste veckan (423265 totalt) |
|
Re:
vet faktiskt inte... jag tror att SBF är huvudparten..... sen får ju naturligtvis domen samma genomslag på Svemo men jag ska kolla om jag måste göra en specifik anmälan mot dom..... eller om det kommer med automatik. |
||||
|
Den texten som jag rödmarkerat ser jag som svängrum för SBF att obstruera. Eller tänker/läser jag fel?
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Kan någon vänlig själ hjälpa o förklara vad det jag rödmarkerat här i praktiken innebär
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
ja, det handlar mera om vad som får begränsas PÅ en SBF tävling.... dvs det kommer att kunna förbjudas av SBF att en SBF-ansluten klubb arrangerar SBF tävling och använder funktionärer eller tillåter förare som ENBART har SMA licens.... dvs dom kommer kunna ställa kravet på att inneha SBF licens på sina evenemang även i fortsättningen..... så man inte kan komma med en SMA licens och säga att man är försäkrad ändå.... vilket är logiskt och helt ok för mig
|
||||
|
Re:
det innebär att dom inte har tittat alls på vad Klubbarnas beslut har för innebörd juridiskt än, eftersom det inte varit något problem..... men att om klubbarna skulle ta beslut om att utesluta medlem pga att denne innehar en SMA licens så får det väl bli en ny prövning ..... och som förmodligen kommer till samma beslut som SBF-domen.... men att just det har inte KKV utrett alls och därför inte funderat på..... (för då hade det väl tagit ett år till )
|
||||
|
Alltid lika glädjande att se exempel på när rättssamhället fungerar i verkligheten
|
||||
|
Re:
Jag tolkar det som att SBF har kvar möjligheten att bestraffa/stänga av de som sysslar med rent olagliga saker. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
|
Re:
http://www.rf.se/Nyheter/Nyheter2011 För inte vill man ändra sig i grunden... Vi får väl se, men jag skulle gissa att RF kommer att slingra sig som en mask på en krok innan det blir några ändringar, och då det absolut minsta möjliga (med tolkningsluddighet så delaktiga i organisationerna fortfarande kan tro att de har monopol på funktionärer). |
||||
|
Re:
Det bara fråga om damage control och hur det ser ut för deras medlemmar. När första vitet kan bli aktuellt så tror jag de har försökt att vända det till att det aldrig var något problem. Jag vet hur dessa individer tänker.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Re:
Ursäkta en kanske dum fråga, men innebär detta att du kommer ha SLC-deltävlingar på andra banor än Mantorp? _________________ Hasse E |
||||
|
Från dagens HD, bor nästan granne med Kåge, men är för dåligt insatt i ämnet för att tycka.
http://hd.se/sport/2011/05/23/salj-i _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Re:
Det har iofs inget med SMA eller beslutet om fri konkurrens att göra. SLC har haft tävlingar på andra banor och kommer ha tävlingar på andra banor...... Och i år har vi bestämt att ha SLC tävling på Mantorp och Anderstorp. |
||||
Det här emailet skickade KKV till Svemo...... så beslutet är mycket större än bara för SBF vs SMA...... |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Att alternativ till RF kommer att fokusera på aktiviteter som RF täcker dåligt är ju inget konstigt. Det som kanske blir tydligare är att RFs alla delar kommer att behöva tänka lite på sin roll i konkurrensen, och inte enbart peka på monopolklausul. Att locka in ungdomar i föreningsverksamhet (i den komplexa miljön av aktivitetsmöjligheter) kan man ju göra på bättre sätt än med hot. För Motorsportens del så finns det ju bara ett ASN till FIA i Sverige, och att nån annan organisation skulle få den klassningen är knappast troligt i närtid. Men skulle det inte vara intressant med en Sverigeavdelning till SCCA? Eller inte, men möjligheten finns (men det skulle behövas ett extremt bra case för att dra nåt sånt i hamn). SMA och Fredrik är ju bara dörröppnare, men det brukar inte vara de som lyckas bäst i längden (olika egenskaper behövs i olika faser). |
||||
|
Re:
En rubrik formulerad på det sättet (det framgår inte om det är Kåge själv eller artikelförfattaren som snaskat ihop) kan endast ha för avsikt att väcka människors sympatier och få dem att tycka synd om Kåge och SBF. För vem vill väl se någons/någots själ säljas ut? _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Med anledning av en del inlägg i gästboken på www.svartamasken.com så skrev jag detta:
Många målar upp så drastiska konsekvenser och framtidsbilder. Vad är det egentligen som är ändrat. 1. - Kommersiella arrangörer av motorsport har vi haft länge. Allt snack om russin i kakan, ideellt arbete kontra marknadsmässigt betalt m.m. har ju inget med KKV's beslut att göra. Det har ju inte ändrats något här. Både kommersiella aktiebolag och ideella klubbar arrangerar motorsport sedan länge. Spelplanen för det är inte ändrad. Du måste precis exakt som tidigare lösa frågor som personal, ekonomi, säkerhet, marknadsföring, få ihop deltagare osv osv osv.... Men försäkringen kan du numera välja att få levererad av antingen SBF eller SMA. Big deal. 2. - Att kunna bli avryckt sin licens bara pga att man deltagit i ett evenemang någon annan än SBF sanktionerat och försäkrat är ju helgalet. En monopolorganisation med fullständig makt att rycka undan en människas ALLA möjligheter att hålla på med sin hobby som att till exempel köra gatbil på banträffar eller köra hobbylånglopp --- Bara för att man varit på ett arrangemang som SBF varit oförmögen eller ovillig att ta in under sina vingar. Bara att gilla läget och byta hobby? Att ha en regel där man helt kan utesluta en funkis från i princip all laglig motorsport bara för att han/hon hjälpt till på en hyrgokartstävling är ju idiotiskt. 3. - I praktiken har SBF inte nyttjat straffmöjligheterna de har inskrivna i reglerna, de har bara regelbundet hotat med straff. Så en verklighetsanpassning av de skrivna reglerna till praxis kan knappast vara omstörtande stora. Klara regler och inga luddiga osäkra hot. 4. - Sen är det ju olyckligt att jag måste betala för två försäkringar istället för en. Jag åker inte på dubbelt så många evenemang. Så det är ju ett fördyrande av min hobby. Men det gör å andra sidan att jag kan åka försäkrad och lagligt på event som annars varit oförsäkrade pga att SBF är en lite trögrörlig och konservativ rörelse. Det är ju faktiskt bara detta det kokar ner till: "man kan inte bli utseluten och bli av med sin SBF-licens bara pga att man deltagit i ett motorsportsevent som inte varit SBF-sanktioneraat" ----------------------------------------------- Eller är jag dum som missförstått det hela eller missat något väldigt vitalt? Väl genomtänkta och balanserade motåsikter är jättevälkomna
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
det är en jättebra och konkret sammanfattning...... enda jag personligen tror och kan möjligen ha liten synpunkt på är nog sista punkten 4.... jag tror inte det kommer bli en fördyring att ha två licenser på något/några års sikt... eftersom SBF kommer bli tvingade att hålla ner kostnaden på den enkla licensen, så slutpriset för 2 licenser inte blir dyrare än vad bara SBF licensen hade blivit utan SMA konkurrensen........ fast i dagsläget har du helt rätt att SMA fördyrar hobbyn med 350:- per år om man vill använda båda organisationerna än enbart SBF. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
|
31 besök senaste veckan (423265 totalt) |

