Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vettig banåka bil?
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (13001 totalt)
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Jo de är sant de hänger ju mest på han som kör.
De va mest ur fwd vs rwd synpunkten som varvtider kom på tapeten.
De är svårt att mäta i annat.

Ja körglädjen är ju viktig och den får man nog i dom flesta hothatches.

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Onestar
Hjo
Här sen Feb 2011
Inlägg: 13


Trådstartare
vart mycke svar nu hehe, Ja de jag kommit fram till hittills är att de blir en mindre bil iallafall. Sen vill man ju gärna köpa en bil där de finns rätt bra utbud av väghållning, säkerhet, broms osv prylar.

_________________
Daniel Landin
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Vill du ha lite info ang utbudet till civic så kan vi ta de på Pm så slipper vi söla ner tråden.
Men de finns massvis med sådant till civicen till bra priser.

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Onestar
Hjo
Här sen Feb 2011
Inlägg: 13


Trådstartare
{BÅGEN} skrev:
Vill du ha lite info ang utbudet till civic så kan vi ta de på Pm så slipper vi söla ner tråden.
Men de finns massvis med sådant till civicen till bra priser.


du har pm

_________________
Daniel Landin
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kan inte den här vara något att gasa med?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70583&highlight=

Jag har inte sett den och känner inte ägaren.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Björn skrev:
Kan inte den här vara något att gasa med?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70583&highlight=

Jag har inte sett den och känner inte ägaren.


Snacka om bang for the buck!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Onestar
Hjo
Här sen Feb 2011
Inlägg: 13


Trådstartare
Jo den såg vettig ut. Men nu är de iallafall bestämt. Det kommer inhandlas en Honda civic HB Esi så fort jag hittar ngt jag vill ha. Denna kommer hela tiden uppgraderas för bana och piskas så ofta man kan och får hehe

_________________
Daniel Landin
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Magnus Thomé skrev:
Björn skrev:
Kan inte den här vara något att gasa med?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70583&highlight=

Jag har inte sett den och känner inte ägaren.


Snacka om bang for the buck!!!



Kan bara hålla med..borde man nästan köpt bara för att

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Billig bil med bra väghållning och inte för dyr och ingen nämner Opel?

oplarna är det ingen som betalar för, men det är inte alls dåliga bilar! Många har rostproblem men även dom rostfria är billiga! Sänksatser, dämpare osv finns det gott om till bra kurs också.

Kadett GSi nämndes i förbifarten, en 16V med 150hk och en av dom bättre 2 liters 16v motorerna som producerats (Cosworth har t ex designat toppen och Cosworth är väl ett namn som sällan sätts på dåliga saker eller hur? )

En GSi 16v går hitta från 10 000 i vettigt skick, för 20 000 är de fort gula konis runt om och en sänksats på, kanske fjäderbensstag och då är det bara bra däck kvar så har du en riktigt giftig bil!

Rätt lätt, 1000-1100kg. Finns många enkla billiga modifieringar som gör stor nytta! Camber bak fixas med ett par brickor, fram får man pilla lite mer, antingen justerbara topplagringar eller borra nya hål för infästningen längre in. Fjädertornstag och stag mellan nedre bakre fjäderbensinfästningarna fram ger mycke stabilitet i framvagnen och är enkla, billiga saker att fixa! Lättmekat är det också! Bromsar går flytta över från diverse saabar bl a så 308mm skivor fram går montera utan några direkt ombyggnationer, byta nav och skruva dit Konvertera till 5 bult och 110 cirkel för att få fler fälgar att välja på är inte heller nån svårighet! 16v har också skivor bak std.


Vill du känna dig för först finns även GSi som 8v, eller ännu billigare Kadett GT med 2 liters 8v motorn på 115hk! Den är inte alls slö, finns som kombicupe eller sedan. Kostar från 5000 och upp mot 10. Hittar man en 16v motor från en Kadett med kabelstam så är det bara att flytta motorn mellan och koppla ihop den runda elkontakten mellan bil och motor igen så är den igång Väldigt Smidigt!

Sen finns Astra GSi 16v, lite dyrare, något tyngre men annars inget sämre egentligen! Vectra 2000 eller GT16v har samma motor (C20XE) och Vectra 2000 vann dom BTCC med på 90 talet

Sen finns det äldre RWD bilar också typ Ascona/Manta. Kan man ta att bilen inte är så snygg (kass lack, kanske nån rostfläck) kan man hitta sånna med trimmade 2.4or på cirkus 150hk för 20 000. Dom väger då runt 1000-1100kg så det är inga tunga bilar heller


Edit: Dock måste jag säga att mer bil för pengarna än den där 205 GTi'n för 7000 är nog svårt att hitta!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Du verkar vara inne på Honda nu och det är nog ett smart val. Har sett många gamla Civicer gå fort på Hondas klubträffar.
Såg en BMW 318 Ti under säljes idag, 19.000 kr. Med väghållningssats. Känns som ett vettigt och billigt val om du vill ha en lite nyare bil. Med bakhjulsdrift.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Cassius skrev:
...
ingen nämner Opel?
...


Flera skrev:
Hot hatch thumbs up


Några skrev:
Gsi thumbs up




_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



NiklasFalk skrev:
För mig personligen är inte varvtider allt. Det roliga är att känna flyt i körningen.


Bra sagt, även om jag anser att bra varvtider och bra flyt hänger ihop.

Citat:
Sen finns Astra GSi 16v, lite dyrare, något tyngre men annars inget sämre egentligen!


Jag skulle säga att Astran är bättre på allt utom att den väger mer vilket har att göra med bland annat en riktig framvagn.

Opelns 2,0 liters motor har nog mer vrid än jappsarnas men annars skulle jag tro att en Civic blir bra. Jappsarna och tyskarna har väl bättre driftsäkerhet (?) än fransoserna något som är nog så viktigt.

Skulle rekomendera en FWD bil som första bil/första banbil för att jag anser de mer förlåtande.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Kan tipsa om italienska alt. i denna priskategori. Som sagt är Alfa 75 en billig renrasig kurvkramare med olika motoralt. Och neutral RWD väghållning.
En annan icke nämnd är ju såklart Alfa 155 som dock inte har samma pulver som nästa alternativ; Coupe Fiat 16VT. 190hk (lätt gjort 50hk till), 1340kg, FWD med diffbroms (viscodrive). Släng ut vikt, öka laddtrycket och du har en mkt snabb kul bil (kanske för snabb för just nybörjare dock).
Numera börjar man även se en o annan 20VT för runt 25papp men då är de ganska medtagna. Femman, om den är frisk, är dock överlägsen gamla Integralefyran.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Michael Bäck skrev:
Tar vi gotland ring så fanns det en BMW 325 E30 som gick runt på 1.32.9
Data för bilen är 1050kg /ca 180hk 5,83 kg/hk R-däck iofs bmw cup bil

Det där retar mig nåt enormt!
Men han är fan inte normal bakom ratten, han måste vara född med den talangen, medan vi andra kämpar bakom ratten.

Michael Bäck skrev:

Min gatbil jag hade förut gick följande tider

knutan 1.11.8
Mantorp 1.36.1
Gelleråsen 1.19.5

Bmw 318is E30 970kg /167Hk 5,8Kg/Hk

Min cup bil har gått följande 323i 2.8 1080Kg/222Hk 4,86Kg/HK

knutan 1.11.2
Gelleråsen 1.17.1
Gotland Ring 1.37.9

Brosan som kör BMW 325 E36 1380Kg/200Hk 6,9Kg/Hk

Mantorp 1.35.3
Anderstorp 1.58.0
Gelleråsen 1.19.8
Knutan 1,12.1
Gotland Ring 1.39.9

Släpp handbromsen så går det fortare!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vettig banåka bil?
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (13001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande