Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Skoghag anmäls till förbundsbestraffning | << 1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 86, 87, 88 >> 56 besök idag (414086 totalt) |
Hoppas att du förstår att min pik med "odågan Fredrik" inte var riktad mot dig, Fredrik
|
||||
tja, åk ut med din "lilla Miata" framför mig när jag kör körkurs i Porsche GT3 på Mantorp så får vi väl se vad jag tycker |
||||
Ville "bara" Gratulera till "segern"
Har god kontakt med folk i Svemos led...och dom är INTE Glada över detta !!!! En viss oro har dom över vad som komma skall i "deras" sandlåda.... Mycke bra kämpat!!!! _________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
||||
Men en Cayenne är mer skrämmande |
||||
Jag är 99% säker på att Kåge var med och sålde ut STCC AB... _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Stämmer det? Sist jag kollade så fanns det en handfull FIA-medlemmar i Sverige? edit: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
http://fia.com/en-GB/the-fia/member- "National Sporting Authority", som blir ASN på franska (Autorité Sportive Nationale). Jag skulle gissa att tex KAK (som är klubbmedlem i FIA) inte på egen hand kan utfärda licenser som kan användas under FIAs paraply. |
||||
Förhoppningsvis början på slutet av en massa jävla dumma beslut som vi som tävlar hela tiden belastas av vad det gäller sbf. Exempelvis katalysatorer på förgasarförsedda eldkastare. Så fruktansvärt hjärndött! Ursäkta min diplomatiska förmåga.
_________________ Petter Berger |
||||
Nä sånt där är så dumt, vem som helst med lite teknisk insikt förstår att det bara är dumheter. Alla beslut bör naturligtvis ha en vetenskaplig grund där man kan peka på att det kommer göra skillnad, besluten ska grundas på statistik som visar att det behövs och kommer hjälpa. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Är att som förbund diskutera huruvida banhyror för tävlingar sköts. Har tävlat i många år och det är ju mer eller mindre absurda anmälningsavgifter i dagsläget. Ett förbund ska företräda inte avsätta utövaren. Nej som sagt grattis Fredrik och jag hoppas bara att du tänker mer med hjärtat än med med börsen. Det är det som i längden endå gör börsen tjock
_________________ Petter Berger |
||||
Det är mera komplex fråga än vad man kan tro....... SBF har ingen påverkan varken negativt eller positivt på banhyrorna nu eller tidigare....... utan dom fördyrande beslut som drabbar banägarna och i förlängningen utövarna kommer från FIA, dvs nya pålagor om utökad säkerhet. Det är i sig iofs både negativt eftersom det höjer kostnaderna och positivt i att det höjer säkerheten. SMA är för liten aktör för att ha någon påverkar alls , iaf i dagsläget. Däremot så håller ju SMA ner kostnaderna på massa andra saker än dom rena banhyrorna som vi inte kan påverka alls. Så jag inser absolut relevansen med lägre kostnader och större deltagande. Och det är ju SMA nisch till stor del, att hålla ner kostnader för hobbyutövare. sen tänka med hjärtat.... tja det är nog mitt stora problem att jag gör det lite för mycket annars hade jag nog jobbat med något annat än Bilsport dom senaste 20 åren och inte kört så hårt dom senaste åren för rätten att göra det på det sättet som mitt hjärta säger att det borde få göras på..... för hade jag förlorat i KKV så hade jag tappat allt.. så jag satte mycket på spel personligen helt klart |
||||
Helt med på att de krav som FIA ställer innebär stora kostnader på banor mm.. Dock så har jag en annan åsikt vad det gäller hur Sbf hanterar tillväxt i form av den stora kraft man har men inte använder. Exempelvis så anser jag att det är heltokigt att arrangörer ska ta ruskigt betalt av de tävlande i anmälningsavgift när publiken gör det hela lönsamt. det är ju utövarna som lockar publiken! Sen finns det tävlingar där publiken uteblir eftersom tävlingarna egentligen bara är intressant för utövarna själva och då är det en annan situation. Men här finns mycket att jobba på. Inom dragracing så fungerar det som så att en förarförening säljer till en arrangör "tillstånd" att arrangera en tävling som lockar publik, exempelvis top doorslammer. Priset arrangören betalar är detsamma som de tävlande betalar i startavgift. Startavgiften får sedan föraren tillbaka av förarföreningen. En vettig variant. Men som sagt det krävs publikintäkter. När vi endå talar om tokiga grejor som sbf håvar in stålar på så är det den årliga mycket patetiska vagnboksbesiktningen som endå utförs vid varje tävling. Ja här finns mycket att jobba på. Men värna om de tävlande och göra tävlingarna publikfriande är nyckeln till allt.
_________________ Petter Berger |
||||
Ingen kommer ihåg en fegis:
sen tänka med hjärtat.... tja det är nog mitt stora problem att jag gör det lite för mycket annars hade jag nog jobbat med något annat än Bilsport dom senaste 20 åren och inte kört så hårt dom senaste åren för rätten att göra det på det sättet som mitt hjärta säger att det borde få göras på..... för hade jag förlorat i KKV så hade jag tappat allt.. så jag satte mycket på spel personligen helt klart[/quote] _________________ Petter Berger |
||||
Jag kan upplysa om att SMA.licensen inte gäller på träningsdagarna på Karlskoga.
Tråkigt....men kanske förståligt, att man inte vill blanda olika förbund på samma bana, samtidigt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
I trafiken samsas bilar försäkrade i en mängd olika bolag... _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Vilken publik är det som gör arangemangen lönsam menar du Under de drygt 30 år jag lekt i den här sporten, är det mycket få tävlingar i svensk racing som drar publik så att de försörjer arrangören. Numera i stort sett bara STCC-finalen och kanske Västkustloppet som drar publik som bidrar till arrangörens intäkter. På den klubbracingnivå som både du och jag befinner oss, vill jag påstå att inte ens de i bästa fall 3000-4000 åskådare som besöker SSM och Veldromloppet bidrar till annat småsmulor i sammanhanget. Jag är tillräckligt gammal att minnas hur det är att få startersättning, men det var lääänge sedan.... Ska tilll och med sticka ut hakan och påstå att i en internationell jämförelse är det billigt att leka racerförare i Sverige. (därmed inte sagt att det är billigt...) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Däremot ser jag inget teoretisk lagligt hinder för att dubbelförsäkra event så det är ok ur både SBFs och SMAs synvinkel. Eftersom Motortävlingsförsäkringen inte hanterar vållande så borde det inte vara nåt problem att mixa (på banan samtidigt, inte bara tidsdela heat). Men minimumkravet är ju då att arrangören dubbelförsäkrar eventet först. Varför skulle SMA hantera försäkringsärenden på ett event som SMA inte godkänt/hanterat (tex en träning med endast tillstånd från SBF)? |
||||
Helt riktigt är det bara ett fåtal tävlingar på vår nivå som genomförs med storpublik. Men ssm hade klarat sig gott på publikintäkterna, troligtvis Velodromloppet också. Min ståndpunkt är att racingtävlingar i Sverige genomförs på ett mycket torftigt sätt - därav det lilla publikintresset. Detta med undantag av nämnda tävlingar. Kolla bara över sundet. När danskarna kör racing så är det öltält och uppträdande mm. Helt enkelt lite mer show. Det är också stor skillnad på hur dragracingfolket arrangerar. Inom banracing finns det helt enkelt mycket att lära. Men denna "kultur" tar tid att bygga. Jaja lite off topic. jag avslutar med att gratta Fredrik till vunnen fight! _________________ Petter Berger |
||||
GASA.Mk gjorde detta redan för 2-3 år sedan så jag vet att det funkar _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Allmänt banåkaforum Skoghag anmäls till förbundsbestraffning | << 1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 86, 87, 88 >> 56 besök idag (414086 totalt) |