Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Bakvagn till seven-typ bil?
2011 besök totalt
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178


Trådstartare
Har förstått att det är tre alternativ till dessa ekipage: Stel axel, "delad" (sierra-bmw liknande) och DeDion. Undrar var DeDion-bakvagnen kommer ifrån? Hemgjord av tillverkaren?
Den enda bil jag kommer ihåg just nu, som har DeDion-bakvagn är Alfa-Romeo 75.

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Kristian J skrev:
Har förstått att det är tre alternativ till dessa ekipage: Stel axel, "delad" (sierra-bmw liknande) och DeDion. Undrar var DeDion-bakvagnen kommer ifrån? Hemgjord av tillverkaren?
Den enda bil jag kommer ihåg just nu, som har DeDion-bakvagn är Alfa-Romeo 75.


Maserati, Rover och DAF/Vofflo har kört med de Dion om jag inte minns helt fel. Vofflo 340 då. De hade i of s transaxel. Vet inte hur det är med de lite modernare.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
4fun
Örebro
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


du hittar mängder av info och olika varianter på den här sidan: http://www.locostsweden.se/ipb[/url]

_________________
Peter Hagström
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Det finns fler varianter. Jag har dubbla länkarmar bak, med Sierra-klump - dvs delad axel, men ingen Sierra/BMW-variant. Detta är en vanlig lösning på nyare Westfield, Caterham m fl, och många hemmabyggen kör liknande konstruktion. Väl beprövat och lätt att få att funka riktigt, så jag skulle nog satsa på den varianten i alla lägen. De Dion kan ju vara ett alternativ, men jag vet inte om det blir så mycket enklare eller billigare att bygga egentligen...

En Seven blir iaf väldigt lätt (i baken och rent allmänt, om man bygger "som man ska"), så en stel axel måste vara lätt (dvs ingen Volvo-axel! ) om det ska gå att få det att funka bra. Det blir skumt om den ofjädrade massan är ungefär lika stor som den fjädrade, och det är spännande så det räcker utan en bakaxel som lever sitt eget liv emellanåt...

Sierra/BMW-varianter (enkla länkarmar) på Seven har jag mest hört klagomål om, i den mån folk kört det på bana. Vet inte varför, men det verkar inte funka något vidare. Har kanske något med oönskade rörelser vid fjädring att göra?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178


Trådstartare
Naqref skrev:
Kristian J skrev:
Har förstått att det är tre alternativ till dessa ekipage: Stel axel, "delad" (sierra-bmw liknande) och DeDion. Undrar var DeDion-bakvagnen kommer ifrån? Hemgjord av tillverkaren?
Den enda bil jag kommer ihåg just nu, som har DeDion-bakvagn är Alfa-Romeo 75.


Maserati, Rover och DAF/Vofflo har kört med de Dion om jag inte minns helt fel. Vofflo 340 då. De hade i of s transaxel. Vet inte hur det är med de lite modernare.


Vem hittar en Maserati, Rover har en kompromiss, vill man daffsaker i baken?

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178


Trådstartare
olofson skrev:

En Seven blir iaf väldigt lätt (i baken och rent allmänt, om man bygger "som man ska"),


"om man bygger som man ska" Se där ett kryptisk uttalande. Har ni byggt som man ska, ärade bilbyggare?

Somliga säger att stel axel är OK på en slät bana. Alla banor är ju släta................(mer eller mindre)(väl?)

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Kristian J skrev:
olofson skrev:

En Seven blir iaf väldigt lätt (i baken och rent allmänt, om man bygger "som man ska"),


"om man bygger som man ska" Se där ett kryptisk uttalande. Har ni byggt som man ska, ärade bilbyggare?

Ja, det kan ju betyda ungefär vad som helst...!

Men, en Seven enligt den ursprungliga idén ska ju vara lätt - så inget grovsmide, inte en massa rör med 3+ mm gods, ingen vinkelåtta i gjutjärn osv. Max 500 kg tomvikt ska det väl helst vara enligt puritanerna.

Sedan är det ju en fråga om budget och tycke och smak också. Min är kanske lite i tyngsta laget med närmare 650 kg tomvikt, men då har jag ju (sedan några dagar ) istället en 3-litersspis som nog kommer att ge närmare 300 hästar. Sedan finns det ju slicks och vingar, om man tycker det går för långsamt i kurvorna.

Citat:
Somliga säger att stel axel är OK på en slät bana. Alla banor är ju släta................(mer eller mindre)(väl?)

"OK" är ju ett relativt begrepp... Jag har inte kört Seven med stel axel själv (förutom en original Lotus på väg), men här borde väl finnas någon som kört både-och, och kan uttala sig om hur stor skillnad det gör...? (Det beror så klart på vilka grejor det är, och hur det är byggt också.)

"Släta" är ju också relativt. om det var helt slätt hade man egentligen inte behövt någon fjädring alls, och då spelar ju inte konstruktionen någon roll längre. Balansen hade man kunnat lira in med däck och/eller spårvidd, eller genom att ändra ramens vridstyvhet, modell kart. Men, jag tror det skulle bli lite väl spännande, även på våra "släta" banor.

Camberkompensation har man knappt ändå, eftersom det kränger såpass lite, så rejäl statisk camber får det bli oavsett. Där har du förresten ett litet problem med stel bakaxel; inte så lyckat med däck som vill ha flera grader camber... (Jag har ca 3° fram och 1.5° bak; Yokohama A048. Avon ACB-10 vill tydligen ha betydligt mindre, så de är kanske ett bättre alternativ för stel axel?) Ja, eller så kör man De Dion; då går det ju att bygga så att alla vinklar bli ställbara.

Men, ska man över huvud taget ta ut bilen på allmän väg (dvs inte ren tävlingsbil) så känns det ju som om fungerande fjädring är lämpligt, speciellt bak. Det är spännande nog som det är med de djupa dikena som dubbdäcken sliter ner i vägbanan, samt dåliga lagningar och vågig asfalt.

Så, oavsett typ av bakvagn: Lätta saker och någorlunda tilltagen fjädringsväg, så det inte slår igenom och studsar.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



olofson skrev:

Sierra/BMW-varianter (enkla länkarmar) på Seven har jag mest hört klagomål om, i den mån folk kört det på bana. Vet inte varför, men det verkar inte funka något vidare. Har kanske något med oönskade rörelser vid fjädring att göra?


Bmw/sierra lösningen får ganska grov toe in bak vid mycket säkning emot org höjd, vilket kan ge skum hjulgeometri vid banåka

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
MSCC
Bakvagn till seven-typ bil?
2011 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande