Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Aggressiv kamprofil?
1 besök senaste veckan (5845 totalt)
dash
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 19


Trådstartare
Aggressiv kamprofil?

Hej

Jag är nyfiken på att veta vad som menas med aggressiv kamprofil?

Är det att ventilerna är öppna en längre stund och därmed tillåter en större mängd luft att komma in eller är det att ventilerna öppnas/stängs snabbare? För man kan väl utforma så att kamaxelns nockel öppnar ventilen långsamt men desto mer? Är den då aggressiv?

Är som sagt intresserad att veta vad det betyder då jag har hört uttrycket i olika forum?

_________________
Daniel Sheibani
Porsche 944S
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Gäller att öppna så fort konstruktionen medger (lyftardia etc.) och stänga så skonsamt som möjligt (landa mjukt på sätet) samt duration/lyft däremellan. Vad som menas med aggresivt är nog upp till talaren, men skulle gissa på lång duration (bråkig tomgång etc)

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Re:

Suddarn skrev:
Gäller att öppna så fort konstruktionen medger (lyftardia etc.) och stänga så skonsamt som möjligt (landa mjukt på sätet) samt duration/lyft däremellan. Vad som menas med aggresivt är nog upp till talaren, men skulle gissa på lång duration (bråkig tomgång etc)


Nja, man vill nog stänga så hårt man törs. Och kanske gå över gränsen för vad som är lämpligt för lång livslängd!

Ja, det är nog upp till en själv att avgöra vad som är brutalt/aggressivt.

En kam som öppnar 240 grader och accelererar ventilen mjukt och fint, är ju klart en snäll kam.
Samt att en 320 graders kam som brutalöppnar och stänger ventilen, är aggressiv.

Men en kam som lyfter ventilen brutal men bara i 240 grader då.....???

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2991



Re:

mats757 skrev:
Men en kam som lyfter ventilen brutal men bara i 240 grader då.....???

Mats


Skulle jag i alla fall säga hade en aggressiv kamprofil.

För mig är en aggressiv kam en med hög duration och snabba öppningar, stängningar.

En aggressiv kamprofil är för mig en kam som bara öppnar och stänger väldigt snabbt, hög ventil acceleration med andra ord.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



jupp... höga accelerationer är det som menas med aggressiv profil.

Nej, man vill inte stänga ventilen för snabbt... risk för att de studsar annars

_________________
Mats Andersen
Citera
dash
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 19


Trådstartare
ok, tackar, då förstår jag termen lite bättre.

Hög acceleration på ventilens öppning/stängning går det i hand med högvarvig motor för att ventilerna skall hinna med att göra sitt jobb?

Duration är väl hur länge ventilen är öppen och grader anger hur mycket den är öppen?

_________________
Daniel Sheibani
Porsche 944S
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

dash skrev:
ok, tackar, då förstår jag termen lite bättre.

Hög acceleration på ventilens öppning/stängning går det i hand med högvarvig motor för att ventilerna skall hinna med att göra sitt jobb?

Duration är väl hur länge ventilen är öppen och grader anger hur mycket den är öppen?


Motorn kan inte andas så bra med en ventil som är för lite öppen, som vid en låg lyfthöjd. Det går därför åt en bit av ventilens öppet tid bara för att få den att komma igång att öppna samt att komma till en lyfthöjd där den flödar bra. Den tiden påverkar dock motorn negativt eftersom den trots allt "läcker luft" till spillo, kan man säga, och förstör en del vevaxelgrader som teoretiskt kan användas bättre. Alltså bör ventilen helst ligga still tills den skall öppna, och sedan öppna snabbast möjligt.

Det har principiellt ingenting med med hög eller lågvarvighet att göra, principen gäller alla kamprofiler. Men det kan nog göra större skillnad på en vass kam eftersom det blir ett större varvtalsregister typ 0 till 10000var/min. Man får då en bättre lågfartsgång med bibehållen högvarvseffekt. Nackdelarna ligger då på den mekaniska hållfasthetssidan hur långt man kan gå.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 426



I dagligt tal brukar man syfta på en kam med längre duration, dvs ventilen är öppen längre för att fungera bättre på höga varvtal. Med en längre duration kommer högre lyft automatiskt lustigt nog. Det beror på att "alla" kammar har i stort sett samma positiva och negativ acceleration sett till maxvärderna vilket samma fördelningskurva. Positiv acceleration uppstår vid övergång från ramp till flack både vid öppning och stängning. Negativ acceleration uppstår från flank till nock. Det intressanta är att det är den negativa accelerationen som begränsar profilen - det är här ventilen lättar från kammen. Med mera fjäder eller lättare komponenter kan man tillåta en högre negativ acceleration vilket skulle ge en aggresivare kamprofil - vilket ofta måste specialbeställas. Dock kan man inte öka på med hur mycket fjäder som helst för över 120kg tryck brister oljefilmen och sliter ut kammen på nolltid vid låga varv. Det ultimata är en fyrkantig ventilkurva - det är därför flerventilsteknik är överlägsen tvåventils därför den öppnar mer yta tidigare.

Stora tryckare eller hellre fingrar är något att sträva efter för en bra kamprofil. Kolla gärna AGAP's kamprofiler för 39mm tryckare. JP Motorsport var annars tidigt ute med att optimera kammar med aggresiv kamprofil, men använde då titan för lättast möjliga ventilmekanism och MJUKARE fjädrar. En sug-Pinto på över 250hk!

Max kolvhastighet uppstår runt 75° ATDC och redan där bör ventilen flöda så pass mycket att inte motorn stryps. Det kräver många ventiler eller tidig öppning. Det är den tidiga öppningen som skapar overlap. Overlap ger en ruppig motorgång på lågvarv men samtidigt startar den insugsfasen på högvarav OM man byggt sitt avgasgrenrör rätt. Väldigt fel på en turbomotor med mottryck!

Ducatis desmostyrning kontrollerar den negativa acclerationen på ett bättre sätt, men är pysslig att få ordning på.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



jo... är ju kontakttryck o lyftararea(dia) som normalt begränsar.... gissa varför det finns rullkammar till jänkare :-) . Ett tag fanns det "mushroom lifters", där kontaktytan mot kammen var större än lyftarhålet. De lyftarna fick man sätta dit underifrån (flat tappet lyftare).

Jag vidhåller att man skall skilja på aggressiv kamaxel och aggressiv profil.

En aggressiv kam har större duration och det finns då utrymme för höga ventillyft.
En aggressiv profil kan få samma area under kurvan (och lyft) som den aggressiva kammen, men med kortare duration.

fast man brukar väll inte säga aggresiv kam... vass, hög/lång/stor duration är väl de beskrivningar man brukar ha.

_________________
Mats Andersen
Citera
dash
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 19


Trådstartare
Imponerad av alla svar och hur otroligt lärorika de är!

_________________
Daniel Sheibani
Porsche 944S
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Gordon Blair med flera har skrivit ett antal artiklar om kamprofiler vilka man kan hitta här: http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html

Annars är det som sagt kontaktmekaniken och smörjfilmen som begränsar hur snabbt man kan accelerera en ventil vid lyft. Vid stängning så finns andra faktorer som ex. studs. Man kan också ha asymetriska lyftprofiler, där ventilacceleration vid lyft respektive stängning är olika hög och på så viss anpassade till respektive begränsningar.

Ett sätt att öka lyftarens effektiva diameter är att utforma dem på detta sätt:


Ett annat sätt är att använda fingerföljare:

På så sätt slipper man använda följare med stor diameter för höga lyft, vilka leder till ökad vikt. Moderna personbilsmotorer använder idag ofta den här typen av följare fast med en rulle.

olika kamlösa ventilmekanismer kan lyfta ventilerna såpass aggresivt att ventilkurvan får tre tydliga steg. Lyft, konstant lyft, och retur. Kan även smattra en del då ventilen slår ned i sätet.

Lång duration handlar mycket om att optimera motorn för höga varvtal, vad sedan "höga varvtal" är varierar från motor till motor. Genom att öppna avgasventilen tidigt så strömmar avgaserna ut själva snabbt pga högt tryck i cylindern vilket ger små pumpförluster under avgastakten. Genom att stänga senare så kan man utnyttja det undertryck som skapas som reflektion till avgaspulsen till att tömma cylindern på avgaser och suga in ny färskgas. Genom att öppna inloppsventilen tidigt så kan man suga in färskgaser med undertrycket i avgasporten och nå högt lyft tidigt under inloppsfasen och genom att stänga sent så kan man fortsätta att fylla cylindern även under kompressionsfasen genom den tryckökning som sker i inloppsporten pga pulstuning och ram-effekt. Durationen brukar ligga mellan ungefär 230 och 330 vevaxelgrader, att jämföra med insug respektive avgastakt som bara ligger på 180 vevaxelgrader. Så med en 330 graders kam så öppnar man exempelvis avgasventilen då kolven nått något mer än halva slaglängden under förbränningstakten.
Citera
dash
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 19


Trådstartare
Ursäkta för ens okunnighet men vad menas med fingerföljare? Är det något som ersätter vipparmen mellan ventil och nockel?

_________________
Daniel Sheibani
Porsche 944S
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 426



Re:

dash skrev:
Ursäkta för ens okunnighet men vad menas med fingerföljare? Är det något som ersätter vipparmen mellan ventil och nockel?


En fingerföljare är ungefä som en vipparm, men istället för att vara ledad imitten sitter axeln på ena sidan. Eller se det som en halv vipparm med kammen ovanpå. Ett finger går inte av på samma sätt som en vipparm och kan därför vara lättare. En vipparm kan vara utväxlad beroend på vilka längden som finns på resp sida, det går inte på ett finger.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
dash
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 19


Trådstartare
ok, jag förstår. Tackar!

_________________
Daniel Sheibani
Porsche 944S
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Lyftardiameter korrelerar inte direkt mot lyfthöjd. Det korrelerar mot ventilhastighet.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 426



Re:

LuddeR skrev:
Lyftardiameter korrelerar inte direkt mot lyfthöjd. Det korrelerar mot ventilhastighet.

Nja, ventilhastigheten är en produkt av accererationen och tiden. Acceleration beror i sin tur på kamprofilen och vinkelhastigheten dvs varvtalet. Tiden beror på lyftet, eller snarare längden på flanken.

En stor lyftardiameter i förhållande till kammens bascirkel tillåter en rundare och effektivare profil på kammen (och högre lyft - direkt).

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Man kan väl säga att så länge kamprofilen inte överskrider gränsen för vilken diameter som krävs på lyftaren så kan olika lyfthöjder erhållas med samma diameter på lyftaren.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Re:

gegge skrev:
LuddeR skrev:
Lyftardiameter korrelerar inte direkt mot lyfthöjd. Det korrelerar mot ventilhastighet.

Nja, ventilhastigheten är en produkt av accererationen och tiden. Acceleration beror i sin tur på kamprofilen och vinkelhastigheten dvs varvtalet. Tiden beror på lyftet, eller snarare längden på flanken.

En stor lyftardiameter i förhållande till kammens bascirkel tillåter en rundare och effektivare profil på kammen (och högre lyft - direkt).


Vi har diskuterat detta på ett annat forum och jag finner korrelationen tydlig. :P

Jag har oxå det bekräftat av litteraturen.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Racetech
Aggressiv kamprofil?
1 besök senaste veckan (5845 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande