Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Driftstörning från 9/6
1, 2   >>
7211 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tidigt i morse så blev kvaliten på förbindelsen kass, en del trafik gick fram men mycket kom ingenstans. Efter felanmälan så meckade Bredbandsbolaget mellan kl 8 och kl 8:30 med sina inställningar för att få det stabilare med resultatet att linan till slut tvärdog (pga de tog bort konfigureringen med fast ip upptäckte vi nyss ). Nyss har det varit en tekniker här, satt ditt nya grejer, bytt några sladdar och rättat till konfigurationen med IP så nu är linan uppe men med väldigt dålig kvalite, dvs bandbredden är starkt begränsad och en del av trafiken försvinner nog på vägen då och då. Men vi är uppe åtminstone. I morgon bitti kommer det mekas mer på station och om det inte hjälper måste Teliatekniker tillkallas för att felsöka själva kabeln från station.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Malin Magnusson
Odensala
Här sen Maj 2011
Inlägg: 4



Suck teknikens under... Kämpa på

_________________
Malin Magnusson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ta nu inte detta som kritik Magnus för det är det INTE men skulle man inte kunna ha någon slags failover?
Givetvis en kostnadsfråga och jag har inte klart för mig vilken bandbredd som behövs för att hjälpligt harva runt som tex ikväll. Det går ju inte fort nu men det funkar och det är huvudsaken när default ISP bråkar..


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
om det är en driftstörning om året eller så på linan så känns det som rimligt att "ta det" bara. Om det skulle vara oftare som linan går ner så skulle jag få byta strategi. Sen att jag under vissa perioder haft stora problem med serverhårdvaran med massa krascher som följd är något som jag tack o lov redan förträngt nu när den biten lirar som den ska

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
om det är en driftstörning om året eller så på linan så känns det som rimligt att "ta det" bara. Om det skulle vara oftare som linan går ner så skulle jag få byta strategi. Sen att jag under vissa perioder haft stora problem med serverhårdvaran med massa krascher som följd är något som jag tack o lov redan förträngt nu när den biten lirar som den ska


Hur länge bodde servern i grottan under Cafe opera egentligen

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det hele var nere kring lunch igen idag när de mekade runt i station. Teknikern ringde och berättade att de inte hittade något fel men efter att han vart där så verkar kvaliten på förbindelsen steppat upp igen. Gillar inte när nåt börjar funka igen utan att någon vet varför....

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Gillar inte när nåt börjar funka igen utan att någon vet varför....


+1

_________________
Janne Ström
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Det hele var nere kring lunch igen idag när de mekade runt i station. Teknikern ringde och berättade att de inte hittade något fel men efter att han vart där så verkar kvaliten på förbindelsen steppat upp igen. Gillar inte när nåt börjar funka igen utan att någon vet varför....


Glapp/oxid i nån kontakt eller en besvärlig hoppande dammtuss kan orsaka många konstiga fel som "fixar sig själva" när man rycker i grejer.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tillbaka på ruta ett. Instabilt som attan periodvis. Tekniker på väg ut igen...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Magnus Thomé skrev:
Tillbaka på ruta ett. Instabilt som attan periodvis. Tekniker på väg ut igen...


Har märkt av det idag, tråkigt....hoppas de hittar en lösning denna gång thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En gång så hade jag motsvarande problem med en adsl på jobbet i västberga, felsökningar och det tog en bra tid innan de gick igenom varje kopplingspunkt ifrån stationen till jacket, på sträckan så var det en (1) skruv i en plint som de kunde tajta 1/2 varv, där var felet.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan verifiera att glapp/oxid kan ställa till det. Vi hade här hemma i Bromma jätteproblem en tid med instabilt bredband. Efter att jag nästan gjort mig ovän med hela telekomvärlden genom mitt raljerande hittade "teknikerna" till slut en oxiderad kontaktpunkt i en stolpe några hundra meter från vårt hus.
(Vi har fortfarande luftledningar här. Förekommer på Kinas landsbygd och i Bromma...) thumbs down

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Teknikern som skulle komma igår och inte kom och som därför skulle komma idag... har inte kommit.

Mutter mutter mutter >

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu har BBB varit och pulat i station igen. Och även kikat o pillat i den här änden av tåten. Igen. Är problemet löst? Nej. Ska Skanova in o pilla på sladdarna nu? Ja. När gör de det då? "Så fort som möjligt". Dvs inställelsetid max fyra arbetsdagar. Mutter mutter mutter.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Magnus Thomé skrev:
Nu har BBB varit och pulat i station igen. Och även kikat o pillat i den här änden av tåten. Igen. Är problemet löst? Nej. Ska Skanova in o pilla på sladdarna nu? Ja. När gör de det då? "Så fort som möjligt". Dvs inställelsetid max fyra arbetsdagar. Mutter mutter mutter.....


Hoppas de hittar någon lösning till slut iaf....har du funderat på att lägga rejsa någon annanstans? Dvs slippa ha alla servrar och liknande hemma? Känns som att det till och med skulle bli billigare och garanterat mindre strul, eller?

Den ev. merkostnaden går nog lätt att skramla ihop till med en rejsainsamling thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Du menar att Magnus skulle släppa sitt lilla skötebarn? Jag tror inte han hade klarat sig många dagar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Johan Sjöström skrev:
Du menar att Magnus skulle släppa sitt lilla skötebarn? Jag tror inte han hade klarat sig många dagar


Fast det är väl jättebra att slippa allt tråkigt tekniskt strul och istället bara kunna ägna sig åt att vara aktiv på forumet och lägga tid och energi på att utveckla/underhålla det thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



hehehe men vissa av oss gillar det där strulet o pillet även om just detta inte är så skoj. Men jag är med dig och håller til viss del med.

Mats Th skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du menar att Magnus skulle släppa sitt lilla skötebarn? Jag tror inte han hade klarat sig många dagar


Fast det är väl jättebra att slippa allt tråkigt tekniskt strul och istället bara kunna ägna sig åt att vara aktiv på forumet och lägga tid och energi på att utveckla/underhålla det thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Johan Sjöström skrev:
hehehe men vissa av oss gillar det där strulet o pillet även om just detta inte är så skoj. Men jag är med dig och håller til viss del med.

Mats Th skrev:
Johan Sjöström skrev:
Du menar att Magnus skulle släppa sitt lilla skötebarn? Jag tror inte han hade klarat sig många dagar


Fast det är väl jättebra att slippa allt tråkigt tekniskt strul och istället bara kunna ägna sig åt att vara aktiv på forumet och lägga tid och energi på att utveckla/underhålla det thumbs up


Givetvis är det upp till Magnus, men spontant känns det som att tanken borde vara lockande att slippa problemen av teknisk art. Rejsa är ju ändå så pass stort och har så många användare att det skulle vara skönt att veta att det inte ska behöva ligga nere åtskilliga timmar

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



och sen blir sidan och forumet fullt med scrollande flash annonser etc.
Då väljer jag hellre detta

_________________
Janne Ström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nja det blir det väl inte för att man sätter servern hos en trygg host i ett kallt bergrum med facerecognition eller nåt...


Eller hur menar du Jan?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Foruminfo/frågor
Driftstörning från 9/6
1, 2   >>
7211 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande