Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Lotus Europa S vs. BMW z4 M
1 besök senaste veckan (3716 totalt)

Lotus vs. BMW
Lotus
66%
 66%  [ 18 ]
BMW
22%
 22%  [ 6 ]
Nej din dumme sate, du ska ha en...
11%
 11%  [ 3 ]
Totalt antal röster : 27

Utter
Sthlm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare
Hej kunskapsbanken!

Sitter och lusläser alla annonssidor efter nått kul som jag kan lägga ett par landsvägsmil med men som ändå funkar bra/ok på bana (gärna lättkört då man är rätt grön...). Den ska också tilltala min estetiska ådra (mitt ego alltså ).

Har hittat en Lotus Europa S som jag blev lite sugen på. 06:a som bara gått 277 mil och ligger bra i pris! 200hk, strax under 1000kg och ett (för mig) tilltalande yttre och inre.

Men jag har också kollat på Z4 M, mer hk, mer kg och även den med ett fördelaktigt yttre. Dock har dessa gått 20+ggr längre än Lotusen för någorlunda samma pengar.

Någon som har några åsikter, invändningar, dumförklaringar etc?
Nån som kanske t o m har kört Europan? Alla åsikter välkomnas!

Kan säga att jag helst håller mig under 300k och ännu hellre under 250k så jag får råd med semestern och NY-trippen i sensommar .

_________________
Henrik Utter
'06 Porsche Cayman S
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Kul val. Men vem är du? Nej, nej, jag är faktiskt inte dryg nu, utan undrar mest vad du uppskattar i en bil. Att äga en Lotus kräver ju lite mer av sin ägare än BMW:n. Där är det ju "bara" att köra till verkstaden när det börjar knirra nån stans, betala och se (mindre) glad ut. i Lotusen uppstår ju problemet med att bara hitta en verkstad... Och vilken körupplevelse vill du ha? Den lite tryggare, användbara, eller direktare, intima?

(Nej, jag har ingen kunskap i precis det här ämnet, men jag är tillräckligt tokig för att uppskatta alla möjliga bilar, så jag har då och då tvingats att riktigt rannsaka mig själv över vad det är jag vill ha)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Utter
Sthlm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare
Tack för svaret!

Ja vem är jag? Bor i Sthlm, nyss fyllt 30 och har egentligen absolut inget behov av en bil. Men dom är ju så roliga! Har fri tillgång till bruksbilar i olika storlekar, så den behöver inte vara praktisk öht. Men det är som sagt var skönt om man inte har tinnitus och en bruten rygg bara för att man ville ta finbilen till föräldrarna i Värmland.

Har en del vänner som är mer frekventa här på forumet som agerar lite "mentorer" åt mig. Så det lutade länge mot en 996 GT3 mk1. Men efter lite rannsakande så har jag nog kommit fram till att jag ska lägga mig lite billigare till att börja med iaf. Är ju trots allt semestertider snart, skönt att ha lite fickpengar kvar då.

Det är ingen större fara om bilen blir ståendes ett tag m a o, även om det är tråkigt givetvis. Vart servar folk sina exige/elise och går det kanske att lämna in till Opelverkstad iom att den är byggd på Speedster och har 2l-turbon från Opel?

Ang köregenskaperna så är jag inte helt säker, är som sagt var ganska grön på området. Jag uppskattar många vitt åtskilda bilar, men vill absolut inte gå för långt mot det amerikanska (läs nya camaron). Slappt, mjukt och känns rätt "off".

_________________
Henrik Utter
'06 Porsche Cayman S
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Mig veterligen finns det ingen Europa S i Sverige vilket kan var spännande.
Skall du köra mycket på bana välj Lotusen (även om jag valt en annan typ).
om du väljer körupplevelse före komfort välj Lotusen (även om jag valt en annan typ).
Tror att en Opel-verkstad kan serva den men leta upp någon som har utbildning på Speedster.

om du är en tråkig typ välj BMW.

EDIT: Lotus-verkstäder finns i Trelleborg och Lerum så det är något begränsat...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Utter
Sthlm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare
Tackar!

Jo det lutar åt Lotusen nu, ringde på den idag. Tyvärr var den reserverad åt en annan kille thumbs down , men vi skulle höras av på måndag igen.

Jo jag är helt klart sugen på en Exige också, men de ligger högre i pris och jag gillar att kunna höra stereon och att ha AC

Får väl ta en roadtripp till västkusten när den ska servas då

Edit: Kan ju tillägga att Europan kostar en bra bit under 250k.

_________________
Henrik Utter
'06 Porsche Cayman S
Citera
Utter
Sthlm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare
Jaha, tyvärr sålde tyskjäkeln bilen under helgen. Så den fina vänsterstyrda Europan för 26500 euro försvann som ett alternativ tyvärr.

Så efter en del letande så ändrar vi frågan till den här istället:
BMW Z4M vs. Porsche Cayman S

De ligger ganska lika i årsmodell och miltal för samma pengar. Så frågan är vilken är egentligen den bästa/roligaste bilen av dom? och det tråkigare, vilken är dyrast att leva med?

_________________
Henrik Utter
'06 Porsche Cayman S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41550

Forumägare
Forumägare

Cayman S om du har andra bilar att bruksköra thumbs up

Z4M om du behöver använda bilen lite mer till vardags också.




_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Magnus Thomé skrev:
Cayman S om du har andra bilar att bruksköra thumbs up

Z4M om du behöver använda bilen lite mer till vardags också.





Låter som en vettig förklaring thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Utter
Sthlm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare
Tackar för åsikten!

Jo bruksbilar är nog mitt minsta problem. Så denna ska endast användas som nöjes/semesterfordon.

_________________
Henrik Utter
'06 Porsche Cayman S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41550

Forumägare
Forumägare

Spring o köp en Cayman S så du maximerar tiden du får med den på årets körsäsong thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Utter
Sthlm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare

Sådär, efter lite velande så slog man till!
Nu ska det bara hittas nån trevlig trackday i närheten

Tack för inputen!

_________________
Henrik Utter
'06 Porsche Cayman S
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Lotus Europa S vs. BMW z4 M
1 besök senaste veckan (3716 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande