Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med kamrem.
2513 besök totalt
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
Har ett problem med en kamrem.

Kunden har en Formel 3:a och han behöver en ny kamrem till densamma.
Jag har räknat kuggarna på den och de är 134st. Bredden är ca 25mm.

Vad jag har kunnat komma fram till är att ganska få bilar kan ha en sån rem.
Jag har tittat på Peugot 405 Mi16 men den hade fel delning.

Mitt (sista?) hopp står nu till Alfa Romeo 155v6.
Nån här som kan mäta antingen total-längden på en sådan rem eller delningen?

Vill inte beställa hem en i onödan...
Kan man beställa från något företag som har sortiment?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Ställ frågan på alfapower.nu annars eller så kan du ringa till Rosso i gtbg (rosso.se) gällande 155v6 frågan

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



I stort sett alla F3 motorer är specialbyggen in i minsta detalj, gjorda av t.ex. Mugen eller någon annan specialfirma. Jag skulle akta mig väldigt noga från att hitta en kamrem som "passar" från någon annan bil.

F3 motorer är väldigt delikata apparater och jag skulle hellre lägga pengar på rätt rem än att riskera en hel specialmotor. Motorerna har även väldigt höga varvtal så antagligen är det rätt speciella krav på remmen.

Fördelen med dessa specialmotorer är att historisk formelracing är rätt stort i Världen så det går nästan alltid att få tag i originaldelar från tillverkaren. Är adressen inte lätt att hitta på webben från motorbeteckningen (det brukar alltid sitta typskylt) så posta en fråga på något internationellt historiskt racerbilsforum, eller leta reda på någon med samma bil via ett sådant forum.

Det brukar vara väl investerade pengar att köra original på en sådan grej.

PS. Tänk på att om du har en modernare F3 snurra så när du skall provköra motorn, se till att ha på insugsrestriktorn påsatt för motorerna har så högt komp att man utan restriktor lätt kan köra sönder motorn.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
porschedriver skrev:
I stort sett alla F3 motorer är specialbyggen in i minsta detalj, gjorda av t.ex. Mugen eller någon annan specialfirma. Jag skulle akta mig väldigt noga från att hitta en kamrem som "passar" från någon annan bil.

F3 motorer är väldigt delikata apparater och jag skulle hellre lägga pengar på rätt rem än att riskera en hel specialmotor. Motorerna har även väldigt höga varvtal så antagligen är det rätt speciella krav på remmen.

Fördelen med dessa specialmotorer är att historisk formelracing är rätt stort i Världen så det går nästan alltid att få tag i originaldelar från tillverkaren. Är adressen inte lätt att hitta på webben från motorbeteckningen (det brukar alltid sitta typskylt) så posta en fråga på något internationellt historiskt racerbilsforum, eller leta reda på någon med samma bil via ett sådant forum.

Det brukar vara väl investerade pengar att köra original på en sådan grej.

PS. Tänk på att om du har en modernare F3 snurra så när du skall provköra motorn, se till att ha på insugsrestriktorn påsatt för motorerna har så högt komp att man utan restriktor lätt kan köra sönder motorn.


Motorn lär vara en VW 1,8 -8v topp och om det nu var diesel block (ägaren var inte helt säker).
Jag är medveten om att kompet lär vara rätt högt.

Dock så lär ju en rem som ser ut att vara exakt likadan till det yttre kunna fungera?
Har under dagen fått reda på att även Alfa-remmen hade fel delning..
så jag får nog lämna iväg detta till någon annan ändå. Har slut på ideér.

Ägaren skulle höra med göregående brukare om de visste något annars blir det till att ta kontakt med någon tillverkare (Gates, Dayco, Roulunds eller nåt?) och se vad de kan göra.
Fick göra det med den Gates-rem modell mindre som driver vattenpump/oljepump. Denna var troligen en vanlig industrirem..

Edit: Ägaren påstår att den förre ägaren sagt att det skulle vara en "standard" rem.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Standardrem som i remmar ur normala standartsortiment för industri?
http://www.jens-s.se/kataloger/1005.pdf

Edit: Aratrons var lite mer lättläst
http://www.aratron.se/pdf/kuggrem.pdf

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Standardrem som i remmar ur normala standartsortiment för industri?
http://www.jens-s.se/kataloger/1005.pdf


Mycket användbar länk! thumbs up

Tackar!

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med kamrem.
2513 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande