Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1302S -72
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (65740 totalt)
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare


GOD JUL önskas alla på Rejsa

Anders

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Hej allihopa
Efter ett långt uppehåll är det dags att för en uppdatering av tråden. Vad som har hänt och gjorts under uppehållet är att i februari bestämde jag mig för att bygga en större, starkare motor för att ens kunna vara med på kartan jämfört med andra VWs, särskilt gula.
Valet stod mellan att bygga en typ 4 eller modifiera typ 1an som sitter i bilen. Typ 4ans fördelar är att blocket är helt igenom en stabilare konstruktion och helt i aluminium och tål mera värme. Trots allt förbättrade VW ingenjörer de punkter där typ1 an brast. Motorvolymen skulle kunna hamna runt 2,2 till 2,4 liter med 103mm cylindrar, beroende på vilken standard vev som används.
Efter bara några sömnlösa nätter....


Bild av Peter Aschwanden
...föll valet på att modifiera den befintliga typ1 motor då jag kan återanvända en hel del delar. Vilket minskar kostnaderna. Dessutom skulle det innebära mindre arbete med att tillverka/modifiera delar bl.a fläktkåpor och framför allt lära mig en ny motortyp.
Den nya motorn blir en klassisk "big block" VW, 84mm slag och 94mm borr (2332cc).
Ett kit plockades ihop (mer om detta senare). Beställningen gick till Vee Dub Parts i SOCal. Eftersom vev, cylindrar, kolvar och cylindrar väger en hel del, fick det gå med båt. Tyvärr missade leveransen planerad båt och blev liggandes hos fraktbolaget. Förseningar redan från början..
Fortsättning följer

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Äntligen mer i denna tråd

Din bil har gjort mig såld på FEL årsmodeller av bubblan.
Helt fel mot vad jag tänkte från början och funderar jag på bubbla så tänker jag bara på denna thumbs up

Jaja kul med uppdateringar! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Ur med gamla motorn/Rivning
Under tiden jag väntade på delarna togs den gamla motorn ur. Blocket behövde uppgraderas för att matcha de nya delarna.
På att göra listan fanns att göra:
-Rengöring, Rengöring, Rengöring..



-Förstärkning bakom 3:ans cylinder
-Urtagning för nya cylindrar 94mm
-Planing av tätningsyta mot cylindrar
-Pluggning/Uppborrning av oljekanaler. Upptagning av extra kanal till lyftare i höger blockhalva och upptagning av kanaler runt kamlager. Dessa lyftare slits snabbare eftersom dessa får matning från vänster blockhalva och därmed sämre oljetillförsel än de på vänster sida. Ofta kan man tydligt se på lyftarna vilken sida de suttit på och även axeln till vipparmarna brukar det synas att oljefilmen varit otillräcklig på vänster block halva.



Denna modifiering har VW själva gjort på typ4 blocket.
-Rengöring..Puh

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



thumbs up Tumme upp!

Va kul!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Växellådan började ge sig i höstas då tvåan inte ville gå i, i alla lägen. Efter många års plågande behövdes en ersättningslåda.
Jag har haft en låda från en -75a liggande, just för detta ändamål och det passar perfekt att byta ut den nu när motorn är ur. Om man jämför lådorna så har 75an en slutväxel på 3,875 mot tidigare 4,125 och även fjäde växeln skiljer något. -75:an är en enkelgavlad typ som ska vara den starkaste original typ1 lådan som VW gjort.
Växellådan rengjordes
oljan byttes


Rhino motorfästen införskaffades. Främre fästet skiljer dock mellan årsmodellerna och främre fästet i satsen modifierades.


Startmotorn fick sig en översyn också och lite färg.


Växellådan ligger och väntar på bakre växellådsfästet som är på pulverlack



Ändring Bilder funkade inte laggt in bilder igen

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Gott - äntligen lite uppdateringar här. thumbs up Då slipper jag åka till ditt garage för att får en update
Det skall blir spännande att jämföra röda, blå-svarta och gula bubblor om några år. Bugrun 2013 ?

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



oje skrev:
Gott - äntligen lite uppdateringar här. thumbs up Då slipper jag åka till ditt garage för att får en update
Det skall blir spännande att jämföra röda, blå-svarta och gula bubblor om några år. Bugrun 2013 ?

Vad hände med den andra och fjärde bilden i sista inlägget ? För mig är de bara svarta.


Jag säger JA TACK till det!
Alla tre bubblor på Bug Run 2013........

Men ännu hellre 2012

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Yeahhh! Var jag med i det inlägget så missade jag det. Fräckt!
Ett mål jag ska sikta på.
Vad ska vi kalla klassen? outlaw runt runt?

Dags att uppdatera min tråd då med senaste nytt i planeringen.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Fixat bilderna oje
Du är alltid välkommen till garaget (det har hänt mer än vad jag skrivit, lite som på tv, Kommer du förbi får du se lajv). Hoppas det inte blir för mycke grilla och solat vid garaget, istället för meckning
Väntar på uppdateringar från dig.

Frallan
Jag anmäler mig till den klassen nu på en gång, Vi får köra lite pallbocksracing tills dess.
Kul att du börjat jobba med folkan igen, väntar på dina uppdateringar.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Nej nej nej.....inte börjat.
Det kommer uppdateringar men det betyder mer att det gått utför men det blir lite ändring på detta vad det lider.
Nu skippar vi min bil i din tråd.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Slaggen
Borlänge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 5



Anders Eliasson skrev:
Fixat bilderna oje
Du är alltid välkommen till garaget (det har hänt mer än vad jag skrivit, lite som på tv, Kommer du förbi får du se lajv). Hoppas det inte blir för mycke grilla och solat vid garaget, istället för meckning
Väntar på uppdateringar från dig.

Frallan
Jag anmäler mig till den klassen nu på en gång, Vi får köra lite pallbocksracing tills dess.
Kul att du börjat jobba med folkan igen, väntar på dina uppdateringar.


Grilla? Sola? Jag tar med ölen!!!
/Daniel

_________________
Daniel Ahlén
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Äntligen delarna har dykt upp. Känns som lilla julafton. Hade nästan tappat hoppet, eftersom jag fått information flera gånger att paketen skulle vara just den här containern, men när containern var upp packad var inte delarna med.

Hur som helst lite info om nya delarna


-Vevaxel: 84mm.(CB Performance) Cheva journaler för starkare vev (smalare över tjockänden än typ1 vevstake, detta ska ge mindre flex i veven och mindre i diameter i tjockände än typ 1 för att minimera urtag i block.


-Svänghjul: 200mm (Scat) lättat balanserat ihop med vevaxel detta gjordes redan innan leverans.


-Vevstakar: H-stakar. (CB Performance) Cheva journaler. 5.5" långa


-Kolvar: Wiseco 94mm kolvar.


-Cylindrar: Jay Cee med förlängd fot för att slippa distansringar för att sätta vändhöjd.


-Kam: Engle W125


-Länge pinnbultar, motorn breddar mer med ökad slaglängd.


-Lyftare


-Stötstänger: Chromolly (Scat)
-Lager: Ramlager (Kolbenschmidt), Vevlager Buick (Clevlite). Kamlager (Mahle)
-Packningsats med ny vevaxeltätning.
mm.


Daniel kul att se att du följer tråden. Jag har semester nu, så det finns tid åt både uppdateringar och en och annan öl.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Efter att ha sett över delarna från den tidigare motorn konstaterade jag att kylaren behövdes göras ren både ut och invändigt. Av en händelse såg jag att en av mina typ 4 motorer hade en kyl monterad, som såg större ut. Vilket ledde till att jag demonterade den och konstaterade snabbt att de hade samma anslutning. Dessutom hade den två extra kylrader, gratis är godast och extrakylning är alltid välkommet.



oljekylen var i bra skick och rengjordes. Länge fästskruvar fixades till. Kåpan runt kylaren behövde moddas och en 15mm plåtremsa lasdes i. När jag svetsade om kåpan började jag undersöka hur kylare och kåpa fungerar tillsammans då upptäckte jag att jag att kåpan släpper ut luft framför kylaren, istället för att blåsa igenom den. Därför monterade jag en styrplåt som förhindrar att luften blåser förbi.


Lite ytterligare slipning till och lack sen är den klar.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Vid ökade effekter och urtaget av material för större cylindrar gör att blocket spricker från svänghjulslagret och rakt ut. För att förhindra att detta skulle ska bestämde jag mig för att blocket skulle svetsas.
Vi värmde upp blocket och svetsade. Det gick bra tills vi slutade svetsa, "ping" lät det, så släppte svetsen med underliggande material.



Vi provade både med TIG och MIG, men med samma resultat. Efter rådfrågning med erfarna svetsare konstaterades att blocket inte värt att svetsa, special lod måste användas som kostar $$$. Bättre att köpa ett annat block, detta block får användas till annat bygge.
Jakten på ett nytt block började. Kollade runt i vänskapskretsen om något lämpligt objekt fanns att tillgå, men inget lämpligt fanns att tillgå. Började kolla priser på Pauter, Autocraft, SCAT har block men de ligger i fel prisklass.
Ett antal olika eftermarknadsblock finns att köpa, de tillverkas i olika utföranden av AutOLinea, en brasiliansk firma som gör eftermarknads gjutningar i aluminium till bland annat VW och Mercedes-Benz.
Efter en rundringning hos de svenska VW firmorna kom jag fram till att de inte hade något direkt som passar mig på hyllan, men de erbjöd sig att ta hem. Efter att ha jämfört deras priser med egen import inkl. frakt, tull osv skulle kosta bestämde jag mig för att importera själv, då kunde jag få med ett par nya insug, för ungefär samma pris.
Efter att ha varit i kontakt med Greg på Vee Dub Parts rekommenderade han mig att välja CB Performance gjutning av AutOLinea.
Blocket jag valde blev ett CB aluminiumblock med förhöjt tak som ger frigång för 86mm vev utan modifiering, Extra styrningar mellan blockhalvor, förstärkning bakom cylindrarna inne i blocket och upptaget för 94mm cylindrar.
http://www.vwparts.net/CB1157.html

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Greg är mycket trevlig att ha att göra med. Jag har känt honom i många år och han har aldrig gjort mig besviken med varken produkter eller servicevänlighet.

Verkar vara ett bra val av block.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Kolvar och vevstakar mättes upp på våg och justerades. VW specifikationen säger 10g för kolv och stake. Porsche specifikation säger 1g. Jag försöker hålla under 0,5g skillnad vilket inte är någon omöjlighet. Kolvarna diffade lite men vevstakarna låg inom tolerans och behövde inte justeras.



Kolvringarna mättes in och justerades. Tolerans mellan kolv och cylinder kollades.

Vevaxeln mättes upp. Toleranserna ligger precis inom angivna gränsvärdena för den här veven. Mätte även med PlastiGauge och jämförde.




Montering av drev på vevaxel.
Frun är inte hemma så jag passar på att baka lite . 200C och in med dreven i ugnen, så är det bara att vänta en kvart och sedan åker de på lätt. Gäller att vända tredje lagret rätt så att lagret hamnar rätt, annars är det bara att börja om.


Lugn, tilltaget med ugnen var godkänt av frun, som hjälpte till med att momentdra vevstakarna, lite otäckt att dra så pass höga moment på så slanka skruvar (ARP). Innan monteringen hade även sidospelet för vevstakarna kollats, även här ligger de på gränsen av toleransen.


Vägde den gamla veven, svänghjul och stakar tillsammans på badrumsvågen och jämförde med motsvarande nya delar. Ungefär 22kg mot 20,5kg för de nya delarna. CB veven är betydligt smäckrare än den gamla Bugpack veven med svetsade motvikter. Viktskillnaden bör ge utdelning på motorns respons.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Blocket dök upp 4 dagar efter Vee Dub hade skickat det, så smidigt. Blocket blir en stabil grund att bygga vidare på.



Förstärkt bakom treans cylinder


Taket på blocket är förhöjt, precis som på typ4 block


Här ligger nya och gamla blocken bredvid varandra för jämförelse.
-Styrningar sitter runt punnbultar för vevlagren, de ska hindra blockhalvorna att förskjutas vid belatning
-Runt cylindrarana är blocket igen gjutet
-På bortre blockhalvorna sysn skilnaden på flänsen, där hålen gjutits igen.


En del arbete återstår med blocket innan montage. Kontrollmätningar av blocket så att jag kan förvissa mig om de gjort rätt (på bilden med förhöjt tak syns att de gjort ett omtag i fräsningen). Vassa kanter ska gradas, pluggar för borrningar ska tas ut och ersättas med aluminium plugg, oljekanal för lyftare ska "portas" och olje pickupen ska bytas till den gamla förlängda och givetvis behövs en hel del rengöring.
Sen blir det spännande och se om kammen går fri mot veven.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Tyvärr tappade vi en cylinder i svarven när vi skulle sätta vändhöjden. Den är fortfarande rund men det blev en bula loppet. Fyra nya är beställda från Vee Dubs, med rätt vändhöjd från början. Sätter vändhöjden till 1,2mm.
Har även jobbat en del med blocket som ny är 95 % färdigt för att börja prova med vev och kam. Ska lyfta ur en annan motor som sitter i motrstället och sätta upp blocket, så att provmonteringen kan börja.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Med blocket i motorstället kan jag förbereda första provmontage. Men först behöver en rad olika mått kontrolleras.

Spelet mellan kam och lyftare bör vara över 1 mm.


Med det nya blocket är det inga problem att få plats med veven. Kollade upp att vevslängarna gick fria mot kamloberna och som synes är det inga problem.


Däremot tog storändan på vevtakarna nästan (0,3mm) i kamaxeln,vilket käns lite förr tight.


Kamen justerades i svarven till mer luftiga 1,5mm.


Justerad kam med renskuret kamdrev.


När jag kollade hur oljepumpen passade i blocket upptäckte jag att de tagit upp dimension på sugledningen i blocket jmf med orginalblocket, jag fick porta upp inloppet i pumpen. Inloppet i blocket (pumpens trycksida) pluggades också med gängad plugg, eftersom oljan ska externt till filter och kylare innan det går in i blocket.


Jag tar ur pinnbultarna och ersätter de senare med insex skruv vid montage. Dels för att minska läckagerisken men också för att det blir betydligt lättare att få isär blockhalvorna vid behov utan att behöva dra av pumpen.


Inpassning av drevet till fördelaren ska shimsas in till 0,1-0,15mm. Den här gången hade de gjort en djup borrning och jag var tvungen att lägga till en bricka.


Portade ur för oljematningen till lyftarna i höger blockhalva.


Ska kolla igenom blocket engång till, om något behöver justeras. Sedan ska allt provmonteras och kollas igen och rengöras. Sen blir det skarpt montage och allt ska momnetdras. Topparna som varit på ventilslipning ligger och väntar på bussgods. Käns lite som det börjar släppa lite....

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Topparna dök upp igår förmiddag med bussgods. Topparna har varit iväg för inslipning av ventiler.
Lite jobb med de återstod, att borra upp topparna för att kunna hysa de större cylindrarna. Ringde Jon och hörde när han kunde ta dem, på en gång blev svaret och nu är topparna fixade. Tackar Jon!

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1302S -72
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (65740 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande