Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Rally Mexico
1, 2   >>
6960 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
om det är någon som missat det, så håller dom på med dag två's sträckor just nu.... bästa live feeden hittar ni på www.wrc.com

Petter åkte på 5.40 i straff för att inte ha fått igång bilen i parc fermeén och åker något riktig otroligt just nu.... han ramlade till 13 plats och lär nu efter 3 sträckor komma upp till typ 8 plats..... thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Fredrik - SLC skrev:
om det är någon som missat det, så håller dom på med dag två's sträckor just nu.... bästa live feeden hittar ni på www.wrc.com

Petter åkte på 5.40 i straff för att inte ha fått igång bilen i parc fermeén och åker något riktig otroligt just nu.... han ramlade till 13 plats och lär nu efter 3 sträckor komma upp till typ 8 plats..... thumbs up


och Loeb har brutit. Han var påväg mot sin tredje raka seger. Vilken skräll det hade varit.
Tror han tar hem vm ändå. De är lika snabba han, Märtin och Petter men Loeb är säkrare.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Lätt överlägsen idag petter thumbs up .... vann alla sträckor och är nu 3.51 efter bara....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Fredrik - SLC skrev:
Lätt överlägsen idag petter thumbs up .... vann alla sträckor och är nu 3.51 efter bara....

Ja han har kört som en tok.

Vägarna passar hans understyrningsstil verkar det som.
Hoppas han tar hem det till slut så det blir lite jämnt i toppen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Daniel5xQ skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Lätt överlägsen idag petter thumbs up .... vann alla sträckor och är nu 3.51 efter bara....

Ja han har kört som en tok.

Vägarna passar hans understyrningsstil verkar det som.
Hoppas han tar hem det till slut så det blir lite jämnt i toppen.


Tyvärr är det nog lite för långt att ta ikapp..... men Micko lär han ju kunna ta men sen blir det nog svårt om inte något händer......

Verkar bara som det är du och jag som är intresserad av "riktig bilkörning"

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tycker oxå rally är roande.

Men att Hollywood-mannen åker understyrt som alla säger...

När jag såg honom för nga år sedan på Svenska tycker jag nog att han var den som åkte med absolut bredast stil och med mest show för publiken... Är det inte därför han kallas MR Hollywood...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Tycker oxå rally är roande.

Men att Hollywood-mannen åker understyrt som alla säger...

När jag såg honom för nga år sedan på Svenska tycker jag nog att han var den som åkte med absolut bredast stil och med mest show för publiken... Är det inte därför han kallas MR Hollywood...


Näe det är mera för hur han snackar...... men det gör han bra med... förutom åkandet ....

Åka understyrt i rally är inte riktigt samma sak som racing...... bitvis måste man åka brett ändå även fast man föredrar att åka "understyrt"

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Fredrik - SLC skrev:

Tyvärr är det nog lite för långt att ta ikapp..... men Micko lär han ju kunna ta men sen blir det nog svårt om inte något händer......


Det är tuffa vägar som vem som helst kan halka ner fort.

Fredrik - SLC skrev:

Verkar bara som det är du och jag som är intresserad av "riktig bilkörning"


Rally är mycket tuffare än banracing så är det bara

Fast asfaltsrally är nog det roligaste jag kört. Det går så otroligt fort också är det känslan av att få köra så fort man vill på vanlig väg så att säga.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:

Åka understyrt i rally är inte riktigt samma sak som racing...... bitvis måste man åka brett ändå även fast man föredrar att åka "understyrt"


Lite mer "ploga in/sladda ut"-stilen... Ok, jag är med tror jag.

Rally vore kul att testa, men man är inte bilplåtslagare och träd är hårda.
Men ett riktigt vinterrally med bra bil och riktiga däck!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Daniel5xQ skrev:


Fast asfaltsrally är nog det roligaste jag kört. Det går så otroligt fort också är det känslan av att få köra så fort man vill på vanlig väg så att säga.


Var själv tve-eggad till asfaltsrallyn...... vissa sträckor skitskoj thumbs up ... andra sträckor som San Remo och Monte bitvis inte riktigt lika roliga...... långsamma och mest bryta runt bilen i 60-70 blås... förrutom att dikena var en sådar 3-400 meter djupa....

Men när det går fort, javisst då är asfalt kul thumbs up speciellt när det går utför.... kommer ihåg en sträcka i grekland som var suverän med grus uppför och sen asfalt halva nerför berget..... Och där gick det fort

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Andreas Lidström skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Åka understyrt i rally är inte riktigt samma sak som racing...... bitvis måste man åka brett ändå även fast man föredrar att åka "understyrt"


Lite mer "ploga in/sladda ut"-stilen... Ok, jag är med tror jag.

Rally vore kul att testa, men man är inte bilplåtslagare och träd är hårda.
Men ett riktigt vinterrally med bra bil och riktiga däck!



Det finns två läror. Jag har alltid lärt mig att ska man tvunget sladda så ska man ha sladden i svängen och inte efter. När bilen går ut på rakan ska den vara rak för få accet med sig.
Sladda på en raksträcka är ju inte till någon nytta.

Andra säger att man bara ska styra in och få sladden med sig ut. Gör man det rätt (som Petter) så styr man in innan svängen och får sladden ut redan mitt i svängen. Men man måste vara väldigt duktig på att köra efter noter eftersom det inte lämnar några marginaler. Man kan inte ändra sig när man väl valt, och valet gör man innan man ser svängen. Svänger det mer än man hade tänkt sig så blir det en resa i skogen oftast Kommer man lite för fort om man har sladd in i svängen så gasar man bara mer. "För hög fart häver man med mer sladd" Som Arne Allansson sa.


Titta på Loeb, han kör grymt rakt med bilen. Sladdar betydligt mer än det ser ut men han sladdar alltid med raka hjul därför ser det inte "brett" ut. Sladda med raka hjul är svårt och obehagligt att lära sig.
När bilen får sladd så vill man automatiskt styra emot och gasa mer. Loeb låter bli att styra emot och lättar lite gas och smiter igenom.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Jag är otroligt sugen på att prova själv nån gång men har ju noll koll på hur o var....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
Jag är otroligt sugen på att prova själv nån gång men har ju noll koll på hur o var....


Bara att sätta dig i BMW:en och styra mot närmsta skog

Tyvärr måste man ha licens för att köra men åka kan man göra på engångs licens. Dock utan noter, då krävs Co-Driverlicens.

_________________
Daniel Steiner
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hur är det med backtävlingar, vilken licens gäller där? Är det rally, racing, vilken som, eller en egen licens? Även om det bara går uppför och i regel är lite kort så är det ju lite rallykänsla över backtävlingar. I backtävlingen i Sundsvall kör de dessutom på asfalt.

Annars är det nog inte så svindyrt att t.ex. hyra sig en VOC-bil och ställa upp i nåt lokalt rally.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



petter fortsätter att storma på

oopss!!!! både markko och carlos va visst snabbare på dagens första

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

AndersY skrev:
Hur är det med backtävlingar, vilken licens gäller där? Är det rally, racing, vilken som, eller en egen licens? Även om det bara går uppför och i regel är lite kort så är det ju lite rallykänsla över backtävlingar. I backtävlingen i Sundsvall kör de dessutom på asfalt.

Annars är det nog inte så svindyrt att t.ex. hyra sig en VOC-bil och ställa upp i nåt lokalt rally.


Beror på tävling. I regel är det rallycrosslicens. Men oftast delas tävling upp i Rallycross/Rally/Folkraceklasser. Så man kan köra med vad som helst.

Sugen på backtävling men jag bor ju i Skåne.....


Hyra in sig är nog inte så svårt men du måste gå kurs och köra debutanttävling för att få köra själv.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Asfaltsbacktävling

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



De riktigt roliga rallyna är lätt asfaltrallyna! Tycker att banracing är MYCKET roligare att titta på, speciellt då Formel 1. WRC är roligt som fan också men inte ens i närheten av F1. Loeb verkar onekligen vara ett starkt kort i år. Men jag hoppas på Grönholm med Puggen! Fast snyggaste bilen är nog Loebs :woot:

_________________
Rachid Rachid
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vilken tur att man får tycka olika då!!

Rally är mycket trevligt att kolla på.
ÄVEN live om man planerar och hinner se mycket!

Jag har vart på ganska mycket rally och jag gillar personligen vinter mer!
Men även grusrally lockar.

Asfaltrally har jag inte sett mer än på tv ännu men ..... nja är väl vad jag tycker ännu så länge.

Dock om det gäller att köra så är det bana som gäller även om jag hinnit testa lite rallysträckor med riktiga däck , man blir ju förvånad över greppet och farten.
Synd att apan som styr har sån betydelse

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Kan nån förklara Sainz däckstrul för mig? Jag såg dag 2 på Eurosport nyss, men lyckades inte förstå varför han skulle använda samma däck igen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vet inte riktigt MEN.....

Nån av däcksingengörerna hade (som jag förstod det) läst fel på däckskoderna och anmält dessa däck som nu satt på , att han skulle köra dem på sista etappen.

Men han hade ju redan använt dem tidigare.
Så de däck de skulle lägga på hade inte rätt nummer och fick inte köras!

Så då blev det dessa däck som redan använts??

Så tyckte jag det lät iaf??

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Rally Mexico
1, 2   >>
6960 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande