Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Ändr startnummer på bilen i GTR2002?
2562 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347


Trådstartare
Hej!

Kollade i spelet, men verkar som att det inte går att ändra nummer på bilen. Om jag vill ändra mitt startnummer måste jag ändra grafiken för bilen?

Hur göra? Det är ju kul om bilar från samma stall har olika siffra när vi kör race

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Det går tyvärr inte - de flesta stallen har bara två olika statiska nummer som inte går att ändra på. Man kommer inte ifrån att det kommer bli dubletter av bilar/stall/nr i serien.. thumbs down

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



nja... alla kan ju göra sitt eget stall
har efter en jävla massa tid lärt mig hur man gör. Naturligtvis måste alla tanka ner bilarna då.

_________________
Kalle Larsson
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Kalle Larsson skrev:
nja... alla kan ju göra sitt eget stall
har efter en jävla massa tid lärt mig hur man gör. Naturligtvis måste alla tanka ner bilarna då.

Jo det har du ju rätt i - det går att ändra grafiken i spelet - men problemet kommer väl ändå kvarstå? Inte tillräckligt antal bilar/stall för alla oss i N-GT.. Eller kan man lägga till NYA bilar istället för att skriva över de gamla?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



ja det är det jag har gjort
HMK-Racing
Precis som alla andra addon cars som simmods lanserar, inte bara dem utan massa andra folk också.
Vet inte hur många bilar jag har i datorn nu men det är tillräckligt för ett riiiiiiktigt långt startfält om alla bilar kör.. tyvärr kan bara 35 bilar köra samtidigt :P

_________________
Kalle Larsson
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



o fasen! Då finns det ju en möjlighet att få personliga bilar! Man skulle ju kunna se till så de som är intresserade slänger ihop ett eget stall (eller delar med någon!) - sedan lägger man allt i en zipfil på hemsidan som alla i serien sedan får ladda ner... Hur krångligt är det? Är det bara att ta en skin o kladda lite på den eller är det krångligare än så?

Finns det någon begränsning på hur många bilar man kan lägga till sådär?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



nja... kort sagt så:
Bilarnas grafik genereras av de .gen filer som ligger i vehicle biblioteket.
I dessa finns referenser, scriptade sådanna, till andra filer som är skin, bilnummer speciella. (Så här har man gjort för att slippa skriva en genereringsfil för varje bil.)
Detta systemet funkar mycket bra...

Problemen blir dock att man måste namnge sina bilar efter vissa konventioner. Man kan tillexempel inte ge den nya bilen samma siffror och namn som en tidigare. Då kommer den genererade grafiken att vara beroende på om datorn har hämtat en viss textur eller 3d-modell tidigare. I sådanna fall ligger de sparade i ngn buffert.
ok om man bara kör själv då man kan se till att bara rätt texturer är laddade, men är det race blir det mysko.
I \vehicle"bilens namn"\ katalogen finns en eller flera filer som heter .veh
Denna fils fyra första bokstäver bestämmer vilka texturer och modeller som hämntas.
om man som jag gjorde ger sin vehfil namnet hm77 får man problem då .gen filen hänvisar till ngt som har med 77 att göra. Detta hänvisar nämnligen till en porsche. Följden i mitt fall blev att jag fick en 360 med en hjälm hovrandes 15cm ovanför bilen...

Detta löste jag själv genom att skriva en ny .gen fil.
Förutom dessa namnvalsbekymmer kommer annars mest en massa jobb med att döpa namn på 3dfiler samt ändra i dessa så att de hänvisar till de nya texturerna. Sen är det mest logistik, dvs paketering och grejer för att få det snyggt.

Puh... kort sagt

_________________
Kalle Larsson
Citera
Viktor Pousette
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 416



Ja de hade varit riktigt kul med egna team
om det är någon som vill/kan/har lust och göra ett team och vill ha en förare till så e jag gärna på.
Det vill säga ett team med ferrari 360 modena bilar.
Hoppas att det är fler som är sugna på detta.

_________________
mvh Viktor Pousette
Citera
Racingsimulatorer
Ändr startnummer på bilen i GTR2002?
2562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande