Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"DTM-rörens" mystiska utformning
<<   1, 2
3536 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare



Vore ju kul att veta bakgrunden till konstruktionen med tanke på att det sitter såna på Bummern

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Jag blir ju mobbad av Johan och Daniel för mina slutrör på M3 E30:n, så jag vill också gärna veta om det finns någon vettig funktion med dessa.

_________________
Anders Dauner
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag hade DTM slutrör på min Golf 03.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Snart börjar diskussionen bli ungefär som "varför är inte bananer raka?"

(Ja, jag har "DTM-rör"... )

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



Jag får väl krypa till korset och erkänna att jag oxå har "regna in"-slutrör på min Calibra. Tyckte inte om DTM-rören tidigare, men det satt på min bil när jag köpte den så jag har vant mig.

Åter till frågan:
Jag skulle i rimlighetens namn gissa på att det har med ljudmätning att göra, då vinkeln bör leda bort ljudet.
Å andra sidan så brukar man väl göra "vanliga" ljudmätningar i 45grader vinkel mot röret?!

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Äh, jag skäms inte för mina DTM rör

Däremot skulle det inte falla mig in att lägga ut några pengar på att byta utseende på slutrören för utseendets skull. Varken för att få DTM-utseende eller bli av med det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
okey då! Jag har också DTM-rör!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Vad heter det då om man har DTM rör med taskig "potens"

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Fredrik - SLC skrev:
Vad heter det då om man har DTM rör med taskig "potens"


Dom brukar väl kallas "dieselbananer"

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48



Förklaringen jag har hört är att det i DTM-reglementet var specificerat att utblåsen inte fick sitta närmare marken än ett visst, tydligen för att sätta en begränsning på hur låg bilen fick vara. Sen kom någon på att om man vinklar upp utblåset kan man sänka bilen lite till

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Magnus Thomé skrev:
Äh, jag skäms inte för mina DTM rör

Däremot skulle det inte falla mig in att lägga ut några pengar på att byta utseende på slutrören för utseendets skull. Varken för att få DTM-utseende eller bli av med det.


Det gjorde jag!
Köpte ett komplett rostfritt system från Köhler, det första jag gjorde efter att provmonterat det var att ta fram stora vinkelkapen och ersätta "grisnäsan" med två 3 tumsrör. Kändes lite spännande att kapa i ett helt nytt avgassystem för massor pengar...

Smaken är som baken och varför de sere ut som de gör kan jag inte svara på.

_________________
Jonas Edling
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Peter Bull skrev:
Förklaringen jag har hört är att det i DTM-reglementet var specificerat att utblåsen inte fick sitta närmare marken än ett visst, tydligen för att sätta en begränsning på hur låg bilen fick vara. Sen kom någon på att om man vinklar upp utblåset kan man sänka bilen lite till


Den förklaringen köper jag med hull och hår! thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Det har ju kommit fram några bra förslag på varför dom kan se ut som dom gör. Jag tycker några låter rimliga och det kan ju faktiskt va så att det är en kombination av många anledningar.

Suget bakombilen går ju inte rakt bakåt när det lämnar bilen utan sticker ju uppåt för att möta suget från ovansidan av bilen. Så jag inbillar mig att det iallafall inte blir sämre effekt med DTM-bananer.

Sen som bonus så borde det ju bli lite bättre tryck på bakvagnen av avgaserna också. Även om det inte är direkt mätbart. om en top-fuel dragster fick flera hundra kilo tryck pga stacksen så borde ju DTM-rören ge åtminstånde ett halvkilo vid fulla spjäll. Och det kan va skillnaden på liv eller död vid schwedenkrutz eller va det nu heter.

Men troligast är ju att det har med nåt reglementa att göra. Och ljudmätningarna är väl det som jag tycker låter mest rimligt.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Allmänt banåkaforum
"DTM-rörens" mystiska utformning
<<   1, 2
3536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande