Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3536 besök totalt |
Jag får väl krypa till korset och erkänna att jag oxå har "regna in"-slutrör på min Calibra. Tyckte inte om DTM-rören tidigare, men det satt på min bil när jag köpte den så jag har vant mig.
Åter till frågan: Jag skulle i rimlighetens namn gissa på att det har med ljudmätning att göra, då vinkeln bör leda bort ljudet. Å andra sidan så brukar man väl göra "vanliga" ljudmätningar i 45grader vinkel mot röret?! |
||
Äh, jag skäms inte för mina DTM rör
![]() Däremot skulle det inte falla mig in att lägga ut några pengar på att byta utseende på slutrören för utseendets skull. Varken för att få DTM-utseende eller bli av med det. _________________ ![]() |
||
|
||
Dom brukar väl kallas "dieselbananer" ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Förklaringen jag har hört är att det i DTM-reglementet var specificerat att utblåsen inte fick sitta närmare marken än ett visst, tydligen för att sätta en begränsning på hur låg bilen fick vara. Sen kom någon på att om man vinklar upp utblåset kan man sänka bilen lite till
![]() _________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
||
Det gjorde jag! ![]() Köpte ett komplett rostfritt system från Köhler, det första jag gjorde efter att provmonterat det var att ta fram stora vinkelkapen och ersätta "grisnäsan" med två 3 tumsrör. Kändes lite spännande att kapa i ett helt nytt avgassystem för massor pengar... Smaken är som baken och varför de sere ut som de gör kan jag inte svara på. _________________ Jonas Edling |
||
Den förklaringen köper jag med hull och hår! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Det har ju kommit fram några bra förslag på varför dom kan se ut som dom gör. Jag tycker några låter rimliga och det kan ju faktiskt va så att det är en kombination av många anledningar.
Suget bakombilen går ju inte rakt bakåt när det lämnar bilen utan sticker ju uppåt för att möta suget från ovansidan av bilen. Så jag inbillar mig att det iallafall inte blir sämre effekt med DTM-bananer. Sen som bonus så borde det ju bli lite bättre tryck på bakvagnen av avgaserna också. Även om det inte är direkt mätbart. ![]() ![]() Men troligast är ju att det har med nåt reglementa att göra. Och ljudmätningarna är väl det som jag tycker låter mest rimligt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3536 besök totalt |