Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Krängningsmotstånd
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (9135 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Även solen har fläckar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Mitt inlägg i debatten:

Hur många radianer kränger min bil? Ingen som helst aning, och även om någon räknade ut att den kränger 20 mrad, skulle jag inte förstå om det var mycket eller lite.
P.g.a. detta brukar jag inte räkna krängning i radianer (eller grader heller för den delen) utan i höjdskillnad mellan höger och vänster sida. Detta mått kan jag förstå att det inte bör vara varken 300 eller 3.0 mm.
Hur räknar jag då ut krängningen? Jo, jag använder den egenkomponerade formeln:

HDRL=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))/(WRRF*TWF+WRRB*TWB), där:

HDRL=Height Difference Right to Left
ALR=Acceleration Lateral Right
CGH=Center of Gravity Height
RCHF=Roll Center Height Front
RCHB=Roll Center Height Back
MF=Mass Front
MB=Mass Back
WRRF=Wheel Ratio Roll Front
WRRB=Wheel Ratio Roll Back
TWF=Track Width Front
TWB=Track Width Back


De förenklingar jag gjort för att inte formeln skall bli ohanterlig är:

Den klassiska Sinα=Tanα=α,
samma sidoacceleration används för båda axlarna, och
ingen hänsyn har tagits till om RCHF eller RCHB förändras under krängningen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Reviderad baserad på kommentarer från Jonas Jarlmark:

Hur många radianer kränger min bil? Ingen som helst aning, och även om någon räknade ut att den kränger 20 mrad, skulle jag inte förstå om det var mycket eller lite.
Baserat på detta, brukar jag inte räkna krängning i radianer (eller grader heller för den delen) utan i höjdskillnad mellan höger och vänster sida.
Detta mått kan jag förstå att det inte bör vara; vare sig 300 eller 3.0 mm.
Hur räknar jag då ut krängningen? Jo, jag använder de egenkomponerade formlerna:

För bilar med individuell hjulupphängning:

HDRF=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*(TWF/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB)) och
HDRB=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*(TWB/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB))


Eller, för bilar med stel bakaxel:

HDRF=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*(TWF/(WRF*TWF*TWF+WRB*SSDB*SSDB)) och
HDRB=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*(TWB/(WRF*TWF*TWF+WRB*SSDB*SSDB)),


där;

HDRF=Height Difference Right to left Front
HDRB=Height Difference Right to left Back
ALR=Acceleration Lateral Right
MF=Mass Front
MB=Mass Back
CGH=Center of Gravity Height
RCHF=Roll Center Height Front
RCHB=Roll Center Height Back
TWF=Track Width Front
TWB=Track Width Back
WRF=Wheel Ratio Front
WRB=Wheel Ratio Back
SSDB=Spring to Spring Distance Back


De förenklingar jag gjort, för att inte formlerna skall bli ohanterliga, är:

Den klassiska Sinα=Tanα=α.
Ingen hänsyn har tagits till om RCHF eller RCHB förändras under krängningen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
ALR=Acceleration Lateral Right
WRF=Wheel Ratio Front
WRB=Wheel Ratio Back

Vad är detta på svenska??????

ps
Jag skall nog införa skottpengar på engelska i mina trådar.

Pang, du är träffad ice

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:

ALR=Acceleration Lateral Right
WRF=Wheel Ratio Front
WRB=Wheel Ratio Back

Vad är detta på svenska??????

ALR=Acceleration Lateral Right=Sidoacceleration vid höger sväng (jag brukar räkna med 1.0 g, vill du svänga vänster; använd -1.0 g.
WRF=Wheel Ratio Front=Fjäderkonstant mätt på framhjulet.
WRB=Wheel Ratio Back=Fjäderkonstant mätt på bakhjulet.



fuling skrev:

ps
Jag skall nog införa skottpengar på engelska i mina trådar.

Pang, du är träffad ice

AJ!!! :attentn2: Förlåt, men jag har lättare att skriva på engelska än på svenska, därför blir det lätt så här.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
ice:
Det är lungt
Det är bara att mitt huvud går i spinn när det går åt mer inergi att förstå texten än formlerna, med andra ord jag ruttnar ur. Så ta det inte så hårt.

Nu skall det benas formler thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
WRF=Wheel Ratio Front=Fjäderkonstant mätt på framhjulet.
WRB=Wheel Ratio Back=Fjäderkonstant mätt på bakhjulet.

Är det summan av höger och vänsterhjul ???
Är det summan av höger,vänsterhjul och krängare???
Är ett bara för ett hjul????


om vi nu skriver formenlena så här
HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB)
HDRF=HRD*TWF
HDRB=HRD*TWB

Bil med stel axel:
HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*SSDB*SSDB)
HDRF=HRD*TWF
HDRB=HRD*TWB


Vid samma spårvidd så blir mer/upp fjädringen lika bak och fram.
Med olia spårvidder kommer den att bli olika, är det möjligt????


EDIT:
Skirvfel i formen för stelaxel:

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:

WRF=Wheel Ratio Front=Fjäderkonstant mätt på framhjulet.
WRB=Wheel Ratio Back=Fjäderkonstant mätt på bakhjulet.

Är det summan av höger och vänsterhjul ???
Är det summan av höger,vänsterhjul och krängare???
Är ett bara för ett hjul????

Det är för ett hjul (jag antar att fjädringskonstanten är samma på de två hjul som sitter på samma axel (jag åker inte NASCAR)).
om du nu envisas med att åka med KH, kan du mäta upp fjädringskonstanten, inkl. KH, på följande sätt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7929

VIKTIGT!!! För just denna övning skall du använda formlerna i sitt originalutförande (innan de vart reviderade av Jonas Jarlmark) då SSD*SSD/(TW*TW)-kompensationen redan ingår i krängningsformeln ('hoppas jag sa rätt nu).

fuling skrev:

om vi nu skriver formenlena så här
HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB)
HDRF=HRD*TWF
HDRB=HRD*TWB

Bil med stel axel:
HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB)
HDRF=HRD*TWF
HDRB=HRD*TWB


Vid samma spårvidd så blir mer/upp fjädringen lika bak och fram.
Med olia spårvidder kommer den att bli olika, är det möjligt????

Ja, det jag kallar HDR(F/B) är skillnaden mellan avståndet skärm till däcksmitt, på höger resp. vänster sida.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det börjar gå in nu(jag hadde skrivit fel på stel axel i mitt föregående inlägg).

om vi nu skriver formenlena så här
HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB)
HDRF=HRD*TWF
HDRB=HRD*TWB

Bil med stel axel:
HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*SSDB*SSDB)
HDRF=HRD*TWF
HDRB=HRD*TWB

WRF och WRB är hjulkontanten för fjäder och halva K-fjädern om sådan finns per hjul.

Jag tror du jäv... med mig att skriva all text på engeleka och bara använder STORA bokstäver så allt blir ski... jobbigt för mig att läsa.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
...Jag tror du jäv... med mig att skriva all text på engeleka och bara använder STORA bokstäver så allt blir ski... jobbigt för mig att läsa.

Varför jag skriver på engelska har jag redan förklarat, men är det verkligen svårare för dig att läsa STORA bokstäver?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Krängningsmotstånd
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (9135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande