Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
10 besök senaste veckan (140817 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Hej, jag tänkte presentera mitt lilla projekt här.

Silver som jag har nu är en Renault Clio Sport 2.0 16v -02 (Clio 2 fas2).


Den svarta som gick i graven 2012-05-01 var en Clio 2 fas 1. (finns att läsa om på sidan 3&4


Detta är gjort på bilen, kommentera gärna om ni har åsikter
[x] Ferodo DS2500 bromsback FCP565H (helt ok, prisvärda)
[x] Ferodo DS3000 bromsback (snäppet bättre än DS2500 priskillnaden är värd dessa)
[x] CL RC6 4026 (samma pris som Ferodo DS 3000, klart bästa belägg jag kört med hittills. Bra bett hela tiden.)
[x] Goodridge bromsslang SRN0403-4C
[x] Brembo bromskivor BRE09813724
[x] Camberljustering fram
[x] Camberljustering bak
[x] Shiftlight
[x] oljekyl
[x] oljetemp och oljetrycksmätare
[x] Bilstein B14 Coiloverkit
[x] AST topplagringar
[x] Brandsläckare
[x] Ratt, Momo Race
[x] OMP RSPT sitta still stol
[x] Hankook Z211 Ventus RSS 195/50 15 på Renault OZ originalfälgar (7,5 kg)
[x] 2 Toyo R888 GG 195/50 16 samt 2 Pirelli P Zero 205/45 16 på AST fälg (7,9 kg)
[x] Rensat inredning och kopplat ur samtliga airbags
[x] Powerflex bussningar (främre krängare, A-armar & växellådsfäste)

Vid körningar så filmar jag med två GoPro (hero & hero2) samt loggar Harry's Laptimer (iPhone) med extern GPS puck (dual xgps 5Hz).

Skall även passa på att tacka Mårten Dignell & Lars Falk som jag bollat idéer och fått tips och trix av. Blixtsnabba svar och skön inställning från båda herrarna!

Jag bor på Gotland så Gotland Ring är den primära banan men en målsättning är att ta mig över pölen och besöka andra banor också.

Resultat 2011
Det blev 2 st dagar på Gotland Ring, den första var det regn under förmiddagen och upptorkande på eftermiddagen, den andra dagen var perfekt. Dag 2 så var dessutom brorsan med och körde vilket var kul. Bästa tid blev 1.44.99 så nu har jag något att jobba mot! Båda passen på Hankook K110 v12 EVo (gatdäck)



Resultat 2012
2012-05-01 (4 varv!!) Premiär för året med den svarta, innan dagen abrupt tog slut fick jag en bästa tid på 1.43.71, uppdaterat chassi mot 2011 och fortfarande på Hankook K110 v12 EVo.

2012-06-16 (9 varv) Premiär med "Silver". R-däck Hankook Z211 Ventus RSS, nytt PB med 1:42.73 (på fuktig bana) Hjullagerras efter 9 varv

2012-10-06 & 07 (65 + 37 varv) Två dagar på ringen med bra väder. Allt stämde bra och jag förbättrade mig ständigt. Framförallt blev det ett par pass med riktigt jämna tider. Nytt PB med 1:40.28. Nöjd med bilen som höll ihop och gick bra. Ganska lite camber (1 grad) på framhjulen då jag var tvungen att köra utan exentriska bultarna i fjäderbensfästet. Film kommer inom kort.

Resultat 2013
2013 blev det bara 2 dagar med körning den ena var en fulldag och den andra dagen var en svensexa körning så då blev det bara 17 varv.

2013-06-17 82 registrerade varv i strålande solsken. Brorsan var med och körde så alla varv är inte mina och de flesta är med passagerare. Vid lunch var jag ute själv med bilen och lyckades med ett par varv på 1:41 och ett på 1:40.83 som blev det bästa. Jag gick på varvstopp på ett par ställen på banan och insåg att i vissa partier är det nog bättre att peta i fyran tidigare. Skall labba lite med det vid nästa körning när den nu blir av.

Resultat 2014
2014 blev det bara 4 dagar med körning. En med brorsan, en med massa kompisar som åkte med samt 2 körningar där jag körde själv. En putsning av PB till 1:38.55

2014-08-28 66 registrerade varv i bra väder. Brorsan var med och körde så alla varv är inte mina och de flesta är med passagerare. Jag putsade mitt PB till 1:38.64 och brorsan fixade 1:40.74. Vi fick problem med en bult till generatorn som lossnade. Efter lite Mc Gyver meckande var vi igång igen. Bilen gick bra hela tiden. Kort och gott en bra dag på banan.

2014-09-14 Så blev det körning samtidigt som GRC besökte banan. Andreas M var där med sin R5 också, tyvärr slutade hans dag tidigt då en vänster bromsskiva bak brast. För min del gick det riktigt bra och ytterligare putsning av PB till 1:38.55. Bilen gick som den skulle men efter 43 varv fick jag avbryta då mina framdäck var helt slut, remsor från dem började lossna så det var ett enkelt beslut att runda av

2014-09-27 Puppans spontanresa med många bilar på plats. Fullt på banan och ett oljeläckage som var tvunget att städas bort gjorde att det bara blev 35 varv blev det denna gång. Jag beställde nya däck efter förra körningen men de lyckades inte komma hem så det blev mina gamla Hankook däck på 15" fälgarna som fick sitta bak. Fram körde jag på R888 16". Halt som attan bak men lärorikt att köra med. Jag testade även att köra utan ABS genom att ta ur säkringen. Fick tips på plats om detta men det var helt felaktig information om hur bromssystemet skulle hantera det. Tipsaren sa att fördelningen skulle vara bra mellan fram och bak, men den blir 50/50. Benoit var där med en V6 så vi körde lite ihop, kul! Filmer finns på sidan 7. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74038&postdays=0&postorder=asc&start=126

2014-10-04 En kompis har fyllt år och fick i present att åka med samt köra på banan. Totalt blev det 37 varv denna dag. Det var ganska lugna varv rakt igenom men oerhört trevlig dag. Lilleman och frun var med på banan och lilleman fick åka med i 2 varv. Det var en annan kille som hade barn med oss och vi fick 2 varv för oss själva så att killarna kunde få åka. Håll högt varv på motorn så att det låter mycket så är en femåring nöjd. När jag släppte om den andra bilen blev han dock klart missnöjd. -Pappa, kör om den vita bilen!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hallå Fredrik,

Bilen ser ut att vara i fint skick. Jag skaffade just en ny släckare till min, en OMP som verkar prisvärd och skapligt genuin.

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Fire_Extinguishers_Accessorie . . . .

Köpte den dock på www.rallyshop.it ihop med lite andra prylar.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul med fler små framkrafsare här som motvikt till annat thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
I väntan på delar från England roade jag mig med att plocka ur baksäte, reservhjul och verktyg samt väga allt. Med hatthylla och balken som barnstolar (tror jag) skall fästas i så blev viktminskningen 46,9 kg. Reservhjulet med original däck vägde 16 kg.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Fredrik Hård skrev:
I väntan på delar från England roade jag mig med att plocka ur baksäte, reservhjul och verktyg samt väga allt. Med hatthylla och balken som barnstolar (tror jag) skall fästas i så blev viktminskningen 46,9 kg. Reservhjulet med original däck vägde 16 kg.


Grymt, det blir en del vikt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



VÄLKOMMEN i de franska träsket med lite tur så kommer jag ner till gotland o sommar då kanske vi kan ha ett franskt rejs på GR grymt rolig bana !!

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Hej Fredrik och välkommen till Fransk-gänget. Mycket rolig bil för pengarna. Som du redan insett så har Mårten stenkoll på denna kaross. Vettiga uppdateringar du börjat med. Lycka till!

_________________
Nils Erixon
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
rscliosport skrev:
VÄLKOMMEN i de franska träsket med lite tur så kommer jag ner till gotland o sommar då kanske vi kan ha ett franskt rejs på GR grymt rolig bana !!

Tackar, hör av dig lite innan så kan jag kanske haka på!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
NErixon skrev:
Hej Fredrik och välkommen till Fransk-gänget. Mycket rolig bil för pengarna. Som du redan insett så har Mårten stenkoll på denna kaross. Vettiga uppdateringar du börjat med. Lycka till!

Tackar! Mårten verkar veta vad han pratar om . Jag hoppas att uppdateringarna blir bra och framförallt att de dyker upp snart

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Igår och idag damp det ner delar från England och lite bra att ha saker från Jula
Genast rusade man ut i garaget för att börja montera, upp med bilen på pallbockar, en kopp starkt kaffe och radion på rockklassiker. Det gick bra i början men sen insåg jag att jag saknar en del verktyg för att klara uppgiften. Ett antal torx, 21:ans ringnyckel och det var säkert något mer. Klockan 10 står jag vid dörren till lokala shoppen, måste ju hinna skruva lite till innan vi skall på bröllopsfest imorgon.

Så här såg det ut innan jag började, tyvärr är den skitig då det har regnat här idag!


Detta är målet att få på plats vilket förhoppningsvis skall gå bra.


Brembo slät bromsskiva


Goodridge stålomspunna bromsslangar


Camber shims och camberkorrigeringsbultar


Eibachs fjädrar


Sparco fjäderbensstag, jag får se om det kommer på plats denna gång eller senare!


Önskar att man hade spolat av lite innan man började, men ivern var större än visheten...


Så här långt gick det bra fram men sen saknas det verktyg


Höger bak, fjädern är nästan på plats, behöver assistans för att få den på plats och trots att tre katter var med mig hela tiden så var de inte till mycket hjälp.


Gav mig också på att få loss delarna bak för att montera cambershims men det slutade även här på brist i verktygslådan. Torx lagret var inte tillräckligt


Frun behövde hämtas på stan och kvällen slutade så här!


Nya tag i morgon

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hej,

Kul med prylarna, två saker att tänka på!

- Fram beläggen kommer du behöva slipa ner lite på sjävla metall plattan för att dom ska passa. Håll ett original belägg emot och jämför. Lite meck men det blir bra när det är klart.

- Bakfjädrarna ska sitta på ett visst sätt, finns en vit markering på original fjädrarna som ska vara rakt bakåt. Montera dina nya så att nedre fjäder knorren sitter i samma läge som på originalet.

- ta bromsslangarna en och en och försök vara så snabb som möjligt. Du vill inte dränera bromsolje reservoaren och riskera att få in luft i ABS-pumpen, ett elände att få till sen. Så bytt en och en kolla nivån och toppa upp reservoaren.

Lufta i ordningen. Högerbak, vänster fram, vänster bak, höger fram.

Lycka till!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Dignell skrev:
- Bakfjädrarna ska sitta på ett visst sätt, finns en vit markering på original fjädrarna som ska vara rakt bakåt. Montera dina nya så att nedre fjäder knorren sitter i samma läge som på originalet.


Lite skruva blev det idag. Tack för tipset med fjädern, den är nu på plats som den skall vara.


Fick även shimsen på plats, med rätt verktyg gick det bra.
Höger sida


Försökte demontera färre saker på vänster sida och det gick bra!


Så här såg det ut när det var klart.


Dignell skrev:
- ta bromsslangarna en och en och försök vara så snabb som möjligt. Du vill inte dränera bromsolje reservoaren och riskera att få in luft i ABS-pumpen, ett elände att få till sen. Så bytt en och en kolla nivån och toppa upp reservoaren.

Hmm, om 2 dygn är tillräckligt snabbt så kommer jag att hinna det , vi får se hur det går med avluftning sen! Man lär så länge man lever och får glada tillrop på vägen

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Det blev inte jättemycket gjort idag, sviter från gårdagens bröllop samt The open i golf stal lite tid. Men det blev någon timme i garaget i alla fall. Vänster bak fick sin nya fjäder på plats, allt går ju fortare och enklare när man har övat en gång redan.

Monterade bort båda främre fjäderbenen, lite pill men det gick bra till slut. Jag har fått en ny fjäder på plats, detta är helt nya ingrepp för mig så jag skyndar långsamt.


När fjäderbenen väl var borta så monterade jag dit fjäderbensstaget. För att få det på plats fick jag plocka bort lite runt det vänstra fjäderbenshuset (heter det så ). Lite borrande och sen satt det på plats.
Nyborrat


Vänster sida på plats


Höger sida på plats


och så här blev resultatet, trångt vid styrservobehållare och kylvattenbehållaren men det går utmärkt att få av locken. Huven gick bra att stänga också utan bubblor i den.


Morgondagen bjuder inte på mycket garagetid då man först skall jobba och sedan har jag klämt in en golfrunda med vännerna på Kronholmen. Får se om man har lärt sig något från The open!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Sprang på ett par begagnade fälgar vid en lokal handlare, det får bli de fälgarna som jag har på banan. Beställde en uppsättning Hankook K-110 v12 EVo däck till dessa i dimensionen 195/50-15. Funderade på 205 men 195 var det som hann levereras till på fredag så det blev den avgörande faktorn. Planen är att besöka Gotland Ring på måndag

Fälgarna är väl inte de snyggaste men jag har inga planer på att vinna priset "snyggaste bilen"

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Fredrik Hård skrev:

Hmm, om 2 dygn är tillräckligt snabbt så kommer jag att hinna det , vi får se hur det går med avluftning sen! Man lär så länge man lever och får glada tillrop på vägen

Kommer det luft i Abs så behöver du service datorn för att aktivera abs så du kan lufta ordentligt..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
volymmannen skrev:
Fredrik Hård skrev:

Hmm, om 2 dygn är tillräckligt snabbt så kommer jag att hinna det , vi får se hur det går med avluftning sen! Man lär så länge man lever och får glada tillrop på vägen

Kommer det luft i Abs så behöver du service datorn för att aktivera abs så du kan lufta ordentligt..


om jag tolkar rätt det som finns att läsa så kommer jag att märka om jag har luft i ABS, eller?

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Igår blev det några timmar till i garaget, allt flöt på smidigt faktiskt. Allt är återmonterat i framvagnen och det återstår lite efterdragning med momentnyckel samt luftning av bromsar. Sen skall jag försöka att ge mig på en hjulinställning (hur svårt kan det vara ).

Lite bilder på hur det blev

Camberbult monterad på höger fram


Högersidan med allt på plats


Vänstersidan blev också klar men det blev ingen bild på det.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Normalt sett brukar man få pumpa på pedalen för att få bromsverkan om det är luft i systemet. Nu vet jag inte om det uppenbarar sig på något annat sätt om man får in luft i abs-enheten iof.

Bra jobb föresten! Väntar själv på lite grejer till StudentClion. Köpte dock lite snikigare belägg och skivor :P

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
callek skrev:
Bra jobb föresten! Väntar själv på lite grejer till StudentClion. Köpte dock lite snikigare belägg och skivor :P

Tackar det har gått över förväntan faktiskt, vissa saker hade jag kunnat gjort annorlunda men det ÄR kul att skruva, det var ett par år sen sist. Sen är det bra när man gör 2 sidor, högersidan har varit lärosidan denna gång, 2/3 av tiden ligger nog på högersidan och 1/3 på vänster.

Skruvade i alla fall ihop det sista idag, drog det som skall med momentnyckel vilket alltid känns skönt. Ny bromsvätska pumpades i (ATE SuperBlue) och luftningen gick bra och det verkar som om jag hade tur denna gång, inga tendenser av några stora mängder luft i systemet. Provkörningen gick bra, uppgiften var att bromsa in bromsarna enligt Ferodos instruktion.

Imorgon skall jag ge mig på en camber inställning samt eventuellt toe.

EDIT
Bild på bilen när den parkerades ikväll. Lite lägre ser den ut att vara (skulle ha mätt innan...)

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Hmm, vek ner mig på hjulinställningen och lät en firma lösa det, det blev bra!

Småfix i övrigt en stund under kvällen, shiftlight och extra cigarettändaruttag monterades. Efter det så plockade jag ur baksätet. Nu är bilen så gott som klar inför bankörningen på måndag, det som återstår är att hämta samt montera hjulen. Jag var ute vid firman idag och lämnade däcken som kom med posten, vi gjorde klart ett hjul som provmonterades med gott resultat. På måndag äker jag ut och monterar precis innan jag åker vidare till Gotland Ring.
Det som återstår i helgen är lastning av verktyg mm samt om jag hinner tvätta bilen, det är mycket i övrigt som skall hinnas i helgen också (det är hårt och leva i en partystad... )

Lite bilder på lösningarna inne i bilen.

Shiftlight manöverpanel


Den lilla lampan


Extra cigarettändaruttag under handsfacket


Urplockad inredning

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Då var premiären avklarad, blandade resultat av det. Det regnade hela förmiddagen vilket var lite trist, men jag har ju både vindrutetorkare och tak på bilen så det hindrade inte. Under eftermiddagen klarnade det upp igen och banan torkade, med det bättre vädret kom det även fler ekipage, såväl bilar som motorcyklar.

- Chassit, kändes ok men jag hade önskat mer av det. Med nuvarande grejer så kanske det inte blir bättre. Det hade varit intressant om någon mer erfaren hade fått känna på det. Det understyr en del tycker jag
- Bromsarna, funkade kanon hela dagen, jag är helt klart nöjd.
- Däcken, funkade ok men lite mer fäste hade varit önskvärt. På slutet sänkte jag trycket lite för att se om det hjälpte men nu
- Motorn gick bra men överhettade på slutet av dagen, har inte hunnit följa upp det ännu.
- Föraren, tappade fokus efter ett 3-4 varv i varje stint månne det vara fysiken som begränsar

Med avkylningsvarv blev det 37 varv totalt varav 34 är loggade, det funkade bra med Harrys laptimer. Det var bara 5 varv på torr bana (idealspåret) och bästa tid blev 1:49:09.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
10 besök senaste veckan (140817 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande