Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Snyggt och tajt eller fullt mos och uppställ?
4909 besök totalt
DTM
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 75


Trådstartare
Satt och beundrade denna rulle. thumbs up

Tvivlar inte att Grönholm kan ratta bil men vad är anledningarna att gå in mjukt och snällt i många böjar och sedan sitta och lyssna på lågt varvtal och segdragning ut ur kurvan?
Spara däck? Spara bil? Tjäna tid? Säkrare (roliga stup på denna sträcka)?
Alla fyra?

Inbillar mig att ett brutalare spår in i kurvan kanske med lite uppställ och högre varv på maskin skulle ge högre fart i mitten och ut ur kurvan speciellt när det är så brant uppför och slippa låga varv på motorn som gör att det inte accelererar som det borde.
Dessutom inbillar jag mig att det går att "bromsa" bilen med uppstället i många av dessa doserade kurvor som dessutom är i uppförsbacke hela tiden i stort sett.

5.50 är ett av många exempel
http://www.youtube.com/watch?v=K8nptFx1jug&feature=related

Som ni förstår är jag så klart bättre än Grönholm på att köra

_________________
Dan Man
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



DTM skrev:
Satt och beundrade denna rulle. thumbs up

Tvivlar inte att Grönholm kan ratta bil men vad är anledningarna att gå in mjukt och snällt i många böjar och sedan sitta och lyssna på lågt varvtal och segdragning ut ur kurvan?
Spara däck? Spara bil? Tjäna tid? Säkrare (roliga stup på denna sträcka)?
Alla fyra?

Inbillar mig att ett brutalare spår in i kurvan kanske med lite uppställ och högre varv på maskin skulle ge högre fart i mitten och ut ur kurvan speciellt när det är så brant uppför och slippa låga varv på motorn som gör att det inte accelererar som det borde.
Dessutom inbillar jag mig att det går att "bromsa" bilen med uppstället i många av dessa doserade kurvor som dessutom är i uppförsbacke hela tiden i stort sett.

5.50 är ett av många exempel
http://www.youtube.com/watch?v=K8nptFx1jug&feature=related

Som ni förstår är jag så klart bättre än Grönholm på att köra


Det är betydligt svårare att repetera ett snabbt brutalspår in i sväng än ett snällt spår in i sväng och lagom genom med snabb utgång.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Kan ocksa ha att gora med att det ar en turbobil (mkt vrid pa laga varv)...?

Mycket uppstall behover inte vara "svarare" da det ger (rally)foraren storre marginaler. (Dackskrafterna ar mer stabila och kan anvanda broms/gas for att justera bilens rotation).

Passar pa att lagga in en bild jag tog 2009:


_________________
Henning Olsson
Citera
DTM
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 75


Trådstartare
henningo skrev:
Kan ocksa ha att gora med att det ar en turbobil (mkt vrid pa laga varv)...?

Mycket uppstall behover inte vara "svarare" da det ger (rally)foraren storre marginaler. (Dackskrafterna ar mer stabila och kan anvanda broms/gas for att justera bilens rotation).

Passar pa att lagga in en bild jag tog 2009:



Att han sitter och väntar på ladd är jag med på men det tycker jag talar ännu mer för att åka brutalare och ha högre varv och mera ladd.

_________________
Dan Man
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



Ta en titt på den här videon på YouTube:
Så här rattas rätthjulsdriven bil.
Såg någonstans att sträckan avverkades snabbare än WRC bilarna och det finns ingen anledning att betvivla detta, eller hur ?

http://www.youtube.com/watch?v=e-hOxd79MQY&feature=youtube_gdata_p . . . .

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



All heder åt Grönholm som jag beundrar men har Ford ingen skam i kroppen!?
Att kopiera orginalfilmen med Ari V i Peugot från 1990 och göra den i mitt tycke så mycket sämre... men de vill kanske leva upp till "ingen Ford på våran gård..."
Ta en titt på orginalet istället, ingen Co-driver, inga aktiva diffar och annat trams, bara mannen och maskinen!

http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug&feature=youtube_gdata_p . . . .

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

pellesanslos skrev:
Ta en titt på den här videon på YouTube:
Så här rattas rätthjulsdriven bil.
Såg någonstans att sträckan avverkades snabbare än WRC bilarna och det finns ingen anledning att betvivla detta, eller hur ?

http://www.youtube.com/watch?v=e-hOxd79MQY&feature=youtube_gdata_p . . . .


7:e tid hade han på sträckan, wrc går fortare om än inte så mycket på en så snabb sträcka

_________________
Daniel Steiner
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Svartlock skrev:
wrc går fortare om än inte så mycket på en så snabb sträcka


På en lite tightare sträcka borde väl en bakhjulsdriven bil vara helt chanslös? På den här sträckan hålls momentet uppe rätt bra.

_________________
Martin Öberg
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Obizzz skrev:
Svartlock skrev:
wrc går fortare om än inte så mycket på en så snabb sträcka


På en lite tightare sträcka borde väl en bakhjulsdriven bil vara helt chanslös? På den här sträckan hålls momentet uppe rätt bra.


Ja 2-hjulsdrivet står stilla.

_________________
Daniel Steiner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Mer en tribute än en skamlig kopia iom att Climb Dance är såpass välkänd IMO.

Om man kör med "maximum attack" på en så där snabb asfaltsbana så kommer man ju stå still i utgången på varje kurva, på en snabb rallysträcka så är det ju mycket tightare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag säger som vanligt Däcken! Skulle han åka brett och brutalt på asfaltbiten finns inga däck att åka på gruset med. Man har nog valt riktigt mjukt gummi med lite mönster i och då överhettar dom på asfalten om man åker brett.

Mjuka däcken ger bra fäste på asfaltpartiet och grus men överhettar om man åker på sladd i serpentindelen på asfalt gissar jag på.
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



MaZ skrev:
Mer en tribute än en skamlig kopia iom att Climb Dance är såpass välkänd IMO.

Om man kör med "maximum attack" på en så där snabb asfaltsbana så kommer man ju stå still i utgången på varje kurva, på en snabb rallysträcka så är det ju mycket tightare.


Tribute, en hyllning till något bra, får i min värd inte göras som en dålig kopia. Madonnas variant av ABBA anser jag vara en Tribute som inte bara kopierade orginalet. Alla amatörer som kör ABBA covers tillhör inte Tribute kategorin och därmed heller inte denna video som är en dålig kopia, sämre i alla avseenden. Är förvånad att upphovs innehavarna godkänt detta verk!? Gäller även grönholm som framstår som en glad amötör jfr med Vatanen...Det hade aldrig Björn & Benny gjort.
IMO ;-)

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Snyggt och tajt eller fullt mos och uppställ?
4909 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande