Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Miata i roadsport C
1968 besök totalt
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178


Trådstartare
Hur ligger Miata-bilarna med omodifierade motorer i Roadsport C i Kg/Hk. Är de alla nära viktgränsen 7,0?

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Kristian J skrev:
Hur ligger Miata-bilarna med omodifierade motorer i Roadsport C i Kg/Hk. Är de alla nära viktgränsen 7,0?
116, 131, 140, 147hk (alla +5%, några +5% för ABS) ligger naturligtvis lite olika nära klassgränsen.
116hk blir utan ABS 853kg vilket är svårt att nå (Dennis börjar närma sig 900 efter "några" års pillande)

140/131hk med ABS ger 1080/1011kg som minvikt och där landar du rätt enkelt. Utan ABS blir det 1029/963 och då blir det lite mer anorektiskt.

Det fanns massor av bilar att beskåda på SSM, i alla former av modifieringsgrad.

Själv ligger jag på ca 1060kg med massor av plåt kvar (har 1037kg som minvikt nu i B), men det kan ju råka bli lite mer volym eller varvtal nån gång...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178


Trådstartare
Anledning till min fråga är att jag försöker jämföra med andra Roadsport C bilar och där är mest Miata.
Min bil är på 107 Hk SAE enl. tillverkare och då är minimivikten 749 Kg enl. vagndekl. (om jag fyllt i rätt)
Med eller utan förare? Har inte fattat där riktigt. Nu väger bilen 850 kg fulltankad. Bantning med 100 kg alltså?
Med förare blir vikten i nuläget cirkus: 8,4 kg/Hk.(minst!) Risk att man är i vägen för alla andra är jag rädd.

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kristian J skrev:
Anledning till min fråga är att jag försöker jämföra med andra Roadsport C bilar och där är mest Miata.
Min bil är på 107 Hk SAE enl. tillverkare och då är minimivikten 749 Kg enl. vagndekl. (om jag fyllt i rätt)
Med eller utan förare? Har inte fattat där riktigt. Nu väger bilen 850 kg fulltankad. Bantning med 100 kg alltså?
Med förare blir vikten i nuläget cirkus: 8,4 kg/Hk.(minst!) Risk att man är i vägen för alla andra är jag rädd.

Det finns många miator som väger för mycket, vi har kul på banan ändå. På SSM hade jag 50-60kg för mycket, och det fanns bilar som var snabbare och långsammare, och oftast hänger det mer på föraren än på bilen vart man placerar sig

Vagndeklarationen är minivikt inklusive förare vid avslutat kval/race.

Du kan alltid titta på varvtiderna på http://www.spvm.se/index.php?page=Serieresultat-2011 och jämnföra med dina egna så får du ett hum om vart i fältet du skulle hamna...

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
MSCC
Miata i roadsport C
1968 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande