Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015 | << 1, 2, 3, 4 ... 46, 47, 48 >> 41 besök senaste veckan (830784 totalt) |
|
||||||||||
Trevligt projekt!
Verkar gå å förlänga en del utan att förlora proportionerna; http://caral.co.uk/Lotus_111_Series. _________________ Stefan Cedergren |
||||||||||
Saxat från senaste nätutgåva Autocar: Verkar som Lotus själva är inne på samma spår Så bara gör det ännu bättre
New Exige to get V6 07 August 2011 A new V6 engine will be chief amongst a vast array of changes to the Exige in 2012, as Lotus aims to bridge the gap between its current range and its five-strong line-up of new sports cars due from 2013. No Exiges have been produced for the European market since December 2010 when its 1.8-litre four-cylinder engine fell foul of emissions regulations. Autocar understands Lotus boss Dany Bahar is planning to fully back and improve the current range of Lotuses before the new models - starting with the 2013 Esprit - are phased in. An early V6-equipped Exige test mule was scooped last summer when Lotus first experimented fitting the Toyota-sourced 3.5-litre V6 from the Evora within the Exige's mid-engined, rear-drive layout. That mule had a significantly wider track as Lotus tried to accommodate the engine in the Exige and the latest, further developed mule pictured here has a significantly lengthened wheelbase. Scooped testing at the company's Hethel headquarters, this Exige appears to be almost entirely new from the B-pillars back. At the front, revised front styling is also evident. Lotus design boss Donato Coco says the current Lotus models look "too weak" and he wants to give them a bolder, more aggressive look inspired by the range of new sports cars previewed at last year's Paris motor show. All Lotus models - Exige, Elise and Evora - will benefit from these styling changes for 2012, and Bahar has previously said more than 150 other changes would be made to each model, including interior quality improvements. Equipping the Exige with the Evora's V6 will open up plenty of new directions for Lotus to take the driver-focused sports coupe in. The engine is offered with 276bhp and 345bhp power outputs, and an automatic gearbox can also be mated to it _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||||||||
Hej, Jag måste bland mycket annat förändra layouten i motorinstallationen för att få den godkänd som amatörbyggt fordon, dvs från tvärs till längsmonterad. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||||
Hej, Ja det hade kunnat vara en lösning men det är ju så kort överhäng bak att det i princip inte går, vet inte hur man skulle få ihop skalet på ett snyggt sätt. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||||
Hur gör du med effektförhållandet och vikten på bilen?
Låter den gå på "5cyl" som i nödprogrammet när något är fel? För en M5 E60 på nödprogram låter heeelt underbart! _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||||||
Hej, Vid bygge av amatörbyggt fordon tillåts 20kW/100kg jmf med 15kW/100kg vid ombyggt fordon. Man tillåts oxå strypa en motor vid amatörbygge då man ses som konstuktör till hela fordonet. Man får då helt enkelt uppvisa en bromsning med effektintyg. Strypningen kan givetvis inte se ut hur som helst, den skall vara svår att återställa. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||||
Då funkar det alltså inte att göra en mappning med lägre effekt och lågt varvtal? För visst kommer motorn ha för mycket effekt? Kommer bli klart spännande att följa, som alla redan skrivit. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||||||
Det första jag skall prova är att låsa kammarna i en position för god tomgångsstabilitet och bra Co värde samt en fungerande lambdareglering vilket är lämpligt ut besiktningssynpunkt. Jag kommer att montera bort Vanos enheterna då det enda styrsystem jag vet som klarar 20 kanaler fullt sekventiellt samt Vanosreglering är Pectel och det kostar ca 50000kr vilket jag tycker är alldeles för dyrt. Jag kommer oxå att behöva väldigt trånga luftboxar och avgassystem för att klara 84dB som ljudprovet kräver. Beroende på vad detta resulterar i för effekt och moment bestämmer jag nästa eventuella åtgärd. Jag har pratat med SFRo om nerslipade kammar tex men hoppas klara mig utan denna dyra åtgärd. Allt beror ju även på vad bilen kommer väga. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||||
Kul bygge en lotus med en motor den förtjänar Vad satsar du på för målvikt 1000-1200kg ? Vilket borde bli 270-324hk. Borde väl inte vara nått problem att komma ner till med trångt insugssytem,begraänsat varvtal. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Ja du är nära. Jag var och vägde den när jag kom hem och då vägde den 910kg med 3/4 tank. dvs ca 870kg tom med AC. Sedan får vi addera ca 110kg för motor och låda, 20kg för bromsar, 50kg för bur och rörram och bakvagn, ca15kg för större hjul å lite annat krafs. Jag siktar på ca 1065kg tomvikt, sedan tillkommer ca 50kg för bränsle och 70kg för förare, då blir det en tjänstevikt på ca 1185kg, då tillåts 237kW dvs 322Hkr. Mvh Johan Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||||
En välkänd Elise-konvertering du säkert sett här: Men med en kortare motor antar jag. >
En del mer finns att läsa i länken här. http://forums.focaljet.com/team-pit- _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||||||||
[quote="D5"] En välkänd Elise-konvertering du säkert sett här: Men med en kortare motor antar jag. >
En del mer finns att läsa i länken här. Tack J-E, Jo jag har sett bilen innan men inte under skalet så det var en bra länk. Visst är den motorn kortare men jag har inte tänkt att ha såpass mycket extra plats som dom har, jag tänker oxå ha mina drivaxlar pekandes framåt ca 7 grader. /Z _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||||
Är det någon skillnad på storlek på den Porsche lådan du har och en sexpetad Ådi låda??
Är det mest intressanta måttet från sprängkåpan till mitten på drivaxlarna?? Kommer du ha drivaxlarna lätt pekade framåt för att få det "estetiskt" riktigt om det behövs?? Kooolt bygge i vilket fall, jag hejjar på dig!! _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||||||||||
Antar Audi-lådor inte passar så bra, annars har ju Audi gradvis pressat fram drivaxelläget i sina FWD-lådor. Denna bild visar hur man fått till det ihop med nyare V6-motor. FWD är ju i princip samma som AWD men utan kardanuttaget bakåt om jag förstår det rätt. Ihop med framriktade axlar blir det minsta möjliga hjulbasökning! Men det finns säker Audi-experter på rejsa som vet "allt" om det här.
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||||||||||
Det har jag redan sagt. Jag är övertygat att Z blir klar först (av alla). Ingen chans för amatörer som mig. Jag siktar på en stabil 3. plats eller med lite tur en delad andra plats. _________________ |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015 | << 1, 2, 3, 4 ... 46, 47, 48 >> 41 besök senaste veckan (830784 totalt) |