Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mycket vs lite pulver- Inbromningsdiskussion (utsplittat 2)
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (8718 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Göte RS6 Sjögren skrev:
Eh, var det jag som rör upp så mycket känslor igen. Killar, Supra/Puppan, det är helk ok om ni söker framhäva hur extremt svårkörda era bilar är. Hur extremt svårt det är att sätta foten på bromsen på en raksträcka

Särskilt svårt med tanke på hur små bromsar ni har och avsaknaden av sexpunktsbälte/stol, flammsäker overall och inte minst avsaknaden av BUR och brandsläckare och jag vet inte allt. Ja just det nack-skydds krage tycker jag mig sett någonstans! Måste ju vara EXTREMT skrämmande att bromsa sin bil då, Varför inte bara köpa resonemanget att ni vinner extremt mycket i tid på rakorna grabbar?

Jag ska göra er en björntjänst att inte ta fram mer data gällande hur mycket tid ni vinner bara genom att trycka ner foten på gasen rakt fram thumbs up

Slutligen, en bil som är gjord för att åka fort med på bana är i alla lägen mycket mer lättkörd än ditto som inte är framställd endast för samma syfte. I SYNNERHET då bilar gjorda för bana oftast i extremt mycket större utsträckning har en säkerhetsnivå som inte går att jämnställa gatbilar. Ja då helt plötsligt infinner sig oxå trygghet, t o m när man ska kliva på stora bromsarna:-)

Loeb vinner som sagt inte WRC i en original bil, det är mycket lättare för honom att vinna WRC med, ....lite mer trygghet/säkerhet i bilen:-). Men oxå en bil mer lämpad för ändamålet. Det skulle vara svårare för honom i alla lägen att åka fort i en gatbil. Jag har kört flera race-bilar, utan undantag är de alla mer trygga/lättkörda jämfört sina gatbils systrar. I synnerhet när man kliver på just bromsen, p g a bättre bromsar och mindre vikt i bilen, spelar ingen roll om det är från MYCKET högre farter! Men oxå hur de kränger mindre, byter riktning snabbare/fortare/enklare.

I övrigt när jag läser om hur svåra ni upplever era bilar att vara körmässigt, torde de knappast vara väl-bygga!! En välbyggd racebil inger förtroende/tygghet i alla lägen, i mycket större/högre utsträckning än någon motsvarande gatbil av samma sort(eller annan), ......när det svänger/när det bromsar osv,osv. Men oxå när man väl sitter i räcket är man tryggare vs gatbilen.


Det är skönt att se att du äntligen förstår att trim och tuning lönar sig! Sätter man ihop paketet rätt går det fortare, enkelt. Vore fint om du kunde förtydliga det i trim och tuning tråden när du får nån sekund över!

När det gäller hur svårkörd min bil är så har du ju ingen som helst aning om det då du aldrig kört en motsvarande turbobil med 600-650hk, eller hur?
Faktum är ju att med tider loggade runt 1.30 har du nog även svårt att uttala dig om de svårigheter som uppstår när man skall köra 1.22 i min typ av bil...

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Förtydligande, (som har upprepats flertalet gånger mer än nödvändig, men allt för att du ska förstå testar jag igen) t o m jag inser och har alltid insett att man inte kan hävda sig i WRC t e x med en original bil. Så det torde inte behövas tilläggas något i tråden trim/tuning:-).

Vad detta främst handlar om är att folk i tron att de ska åka snabbare tycker sig behöva t e x fler kolvar i caliper. Eller ett annat chassi, större skivor samt toppa av det hela med ett supersprint/ferrita system:-) på den i övrigt ORIGINAL bilen.

Ja i de fallen gör det oftast varken från eller till på det hela taget för de flesta hobbyförare. Din bil kvalar liksom inte riktigt in i den vanliga kategorin. Så fort man skalar av vikt och pumpar in effekt i överflöd, ja konstigt om du inte vinner tid på hemmabanan på raksträckorna. På ringen hjälpte det dig föga

Jo tack, har kört RT12 RUF Porsche, samt allehanda Porschar/flertalet RUF Porschar t o m på bana, macho-prylen köper jag inte, sälj det till någon som köper.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Göte RS6 Sjögren skrev:
Förtydligande, (som har upprepats flertalet gånger mer än nödvändig, men allt för att du ska förstå testar jag igen) t o m jag inser och har alltid insett att man inte kan hävda sig i WRC t e x med en original bil. Så det torde inte behövas tilläggas något i tråden trim/tuning:-).

Vad detta främst handlar om är att folk i tron att de ska åka snabbare tycker sig behöva t e x fler kolvar i caliper. Eller ett annat chassi, större skivor samt toppa av det hela med ett supersprint/ferrita system:-) på den i övrigt ORIGINAL bilen.

Ja i de fallen gör det oftast varken från eller till på det hela taget för de flesta hobbyförare. Din bil kvalar liksom inte riktigt in i den vanliga kategorin. Så fort man skalar av vikt och pumpar in effekt i överflöd, ja konstigt om du inte vinner tid på hemmabanan på raksträckorna. På ringen hjälpte det dig föga

Jo tack, har kört RT12 RUF Porsche, samt allehanda Porschar/flertalet RUF Porschar t o m på bana, macho-prylen köper jag inte, sälj det till någon som köper.


Att byta chassie, större skivor, bättre ok och avgas och elektronisk optimering är ju i praktiken vad jag gjort så det verkar hjälpa! Sen har jag ju lättat lite oxå..

Att köra fort på landsvägen(N-Ring) ställer ju andra krav än att köra fort på en riktig bana! Du puttrar ju runt i en Swift för att säkra att plånboken inte får sig en för allvarlig törn när du kör på gränsen.

Eftersom det inte är några problem för dig att köra riktigt fort med effektstarka pannkaksbilar, vad har du kört för tider på svenska banor i tex RT12:an?? Mantorp tex?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



När de kommer till bromspunkter och hur svårt det är att träffa dem. så har jag lite input från mc-tävlandet, och vilka problem jag "upplevde" mig ha när jag bytte mellan lite olika klasser av motorcyklar.
Tävlat med 250cc (100hk/100kg), 600cc (120hk/160-170kg), 1000cc (150-180hk/170-180kg).
Med 250-hojen så hade man på svenska banor, med "normal"-kit c:a 240-255km/h i toppfart på de snabbare banorna här hemma. Eftersom man oftast prickade sin toppfart och accet avtog ganska markant efter 230km/h så spelade 10m extra till på gasen mindre roll.
Sen iom att vikten var så låg så bromsade man så sent att man trodde man skulle dö varje gång, trots det upptäckte man alltsom oftast att man hade bromsat alldeles för mycket..

Med 600cc så var toppfarten densamma ungefär, men man fick bromsa mycket tidigare för viktens skull.
Så rätt enkelt.

Sen kom man då till 1000cc, då har man het plötsligt effekt i överflöd, det går liksom att åka på bakhjulet i slutet av mantorprakan i 250+..
Jag tycker personligen att det är en jävla skillnad att bromsa i 280 mot 240-250... Höll man gasen 10-15 meter extra, så blev ju effekten kanske 30-40 meter extra bromssträcka, eftersom moderna 1000cc bara fortsätter att acca stenhårt även i 280+....
Sen med vikten som 1000cc har, så känns inte retardationen särskilt mycket i början, så man undrar om skiten verkligen ska stanna?

Vanesak såklart, men med effekt i överflöd och högre farter så blir det svårare att pricka exakt rätt punkter.
Men att åka 1.20-1.30 på mantorp med plåtskal runt sig är ju rätt odramatiskt

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



OFFkeFF skrev:
När de kommer till bromspunkter och hur svårt det är att träffa dem. så har jag lite input från mc-tävlandet, och vilka problem jag "upplevde" mig ha när jag bytte mellan lite olika klasser av motorcyklar.
Tävlat med 250cc (100hk/100kg), 600cc (120hk/160-170kg), 1000cc (150-180hk/170-180kg).
Med 250-hojen så hade man på svenska banor, med "normal"-kit c:a 240-255km/h i toppfart på de snabbare banorna här hemma. Eftersom man oftast prickade sin toppfart och accet avtog ganska markant efter 230km/h så spelade 10m extra till på gasen mindre roll.
Sen iom att vikten var så låg så bromsade man så sent att man trodde man skulle dö varje gång, trots det upptäckte man alltsom oftast att man hade bromsat alldeles för mycket..

Med 600cc så var toppfarten densamma ungefär, men man fick bromsa mycket tidigare för viktens skull.
Så rätt enkelt.

Sen kom man då till 1000cc, då har man het plötsligt effekt i överflöd, det går liksom att åka på bakhjulet i slutet av mantorprakan i 250+..
Jag tycker personligen att det är en jävla skillnad att bromsa i 280 mot 240-250... Höll man gasen 10-15 meter extra, så blev ju effekten kanske 30-40 meter extra bromssträcka, eftersom moderna 1000cc bara fortsätter att acca stenhårt även i 280+....
Sen med vikten som 1000cc har, så känns inte retardationen särskilt mycket i början, så man undrar om skiten verkligen ska stanna?

Vanesak såklart, men med effekt i överflöd och högre farter så blir det svårare att pricka exakt rätt punkter.
Men att åka 1.20-1.30 på mantorp med plåtskal runt sig är ju rätt odramatiskt



Exakt min poäng!
Enda skillnaden är att med MC så är man rädd att behöva köra rullstol resten av livet styrd av ett sugrör.. I bilen är man rädd att behöva käka blodpudding resten av livet för att kunna betala av sina skulder!

olika rädslor helt enkelt!!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Vore intressant att titta på olika bilar och förares precision i inbromsning genom att ta en hel bunt varv som är efter varandra och se hur noga man lyckas lägga bromspunkten och hur mycket som skiljer i retardationskurvan mellan olika varv! Är det någon som har några olika 10-varvsloggar typ? Jag ska kolla om jag inte har några gamla loggar själv. Men nu lunch

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Jag har sett att folk är mer konsekventa än de kan tro. Dock att alla kör olika, det är en sak. Men samma förare har en tendens att upprepa sig relativt lika vid varje inbromsning. När man väl nått sitt ca Max, alltså när man ligger och har svårt att sänka sina tider på banan. Ja då tenderar man att upprepa sitt mönster i inbromsning.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Magnus Thomé skrev:
Lite teoretiskt resonemang:

Att man har högre toppfart betyder inte att man på något sätt automatiskt förlorar mer vid inbromsningen. Man
ska hamna på samma ingångsfart i kurvan och därför ska det se ut såhär ungefär:



Som du ser så kommer man ha högre fart initialt trots att man håller på att bromsa. Sen kommer man ha samma
fart under resten av inbromsningen. Så man har vinst. Eller ingen vinst. Men aldrig förlust.

Det är inte heller väldigt mycket svårare att sätta bromspunkten vid 200m som vid 150m eller var man nu
börjar bromsa. Jag har iof inte kört något så snabbt som Puppans eller din bil men har ändå kört Loaded, M3, CSL,
GT3 och räsergolf på Mantorp så det är inte totalt gripet ur luften iaf Däremot så finns det väldigt många ställen där man med en långsammare bil "bara kör" som plötsligt blir väldigt utmanande högfartsböjar


(och ja, det är ingen vidare bra kurvtagningsfart i diagrammet)


Skulle tro att det blir lite olika svårigheter beroende på om man kör en snabb eller långsam bil. Med den snabba bilen blir svårigheten att det är lite känsligare på hur exakt man sätter bromspunkten men man bromsar långt tidigare och tjänar tid även med foten på bromsen.
Med den långsammare bilen håller man fullt ända tills man är väldigt nära kurvan vilket kräver viss tillvänjning i sig.

Däremot får man tunnelseende i högre hastigheter vilket kanske gör det lite svårare att ha ett bra riktmärke för när man ska börja bromsa...

Har inte kört nån snabbare bil än min egen på bana, däremot har jag kört den med mindre effekt än vad jag har nu och det var klart annorlunda men betydligt tråkigare.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Göte RS6 Sjögren skrev:
Eh, var det jag som rör upp så mycket känslor igen. Killar, Supra/Puppan, det är helk ok om ni söker framhäva hur extremt svårkörda era bilar är. Hur extremt svårt det är att sätta foten på bromsen på en raksträcka

Särskilt svårt med tanke på hur små bromsar ni har och avsaknaden av sexpunktsbälte/stol, flammsäker overall och inte minst avsaknaden av BUR och brandsläckare och jag vet inte allt. Ja just det nack-skydds krage tycker jag mig sett någonstans! Måste ju vara EXTREMT skrämmande att bromsa sin bil då, Varför inte bara köpa resonemanget att ni vinner extremt mycket i tid på rakorna grabbar?

Jag ska göra er en björntjänst att inte ta fram mer data gällande hur mycket tid ni vinner bara genom att trycka ner foten på gasen rakt fram thumbs up

Slutligen, en bil som är gjord för att åka fort med på bana är i alla lägen mycket mer lättkörd än ditto som inte är framställd endast för samma syfte. I SYNNERHET då bilar gjorda för bana oftast i extremt mycket större utsträckning har en säkerhetsnivå som inte går att jämnställa gatbilar. Ja då helt plötsligt infinner sig oxå trygghet, t o m när man ska kliva på stora bromsarna:-)

Loeb vinner som sagt inte WRC i en original bil, det är mycket lättare för honom att vinna WRC med, ....lite mer trygghet/säkerhet i bilen:-). Men oxå en bil mer lämpad för ändamålet. Det skulle vara svårare för honom i alla lägen att åka fort i en gatbil. Jag har kört flera race-bilar, utan undantag är de alla mer trygga/lättkörda jämfört sina gatbils systrar. I synnerhet när man kliver på just bromsen, p g a bättre bromsar och mindre vikt i bilen, spelar ingen roll om det är från MYCKET högre farter! Men oxå hur de kränger mindre, byter riktning snabbare/fortare/enklare.

I övrigt när jag läser om hur svåra ni upplever era bilar att vara körmässigt, torde de knappast vara väl-bygga!! En välbyggd racebil inger förtroende/tygghet i alla lägen, i mycket större/högre utsträckning än någon motsvarande gatbil av samma sort(eller annan), ......när det svänger/när det bromsar osv,osv. Men oxå när man väl sitter i räcket är man tryggare vs gatbilen.


Hursom är jag ju snabbare än dig på min favoritbana(Mantorp) mot ett proffs än du är på R-ring mot ditt favoritproffs..

HvS har kört 7.50 Sport auto varv vilket torde betyda 7,27 BTG om drar av 23sek vilket är det som verkar rimligt enligt de flesta sidor.. Mao ligger du ca 15,5sek efter sport autos äldre gentlemanna chaufför med din CSL tid på 7,42.5..

Alx Danielsson har kört 1.21,7 på Mantorp i motsvarande bil som min med samma setup. Jag har kört 1,22.9.. Mao ligger jag 1,2s efter.

Eftersom N-ring är 6,7ggr längre än Mantorp gör vi om din favoritbanas siffror så dom skulle motsvara Mantorp. 15,5/6,7 = 2,3s efter..

Nu har jag ju räknat på sträckan, hade jag räknat på tiden hade skillnaden blivit ännu större då N-ring är snabbare än Mantorp och tar kortare tid!

Trots att min bil är lika omöjlig att tygla som en galen tjur är jag ändå närmare ett proffs i tid på min favorit bana än du är i din perfekt avstämda gamla org bil med robotlåda på din favorit bana!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Vore intressant att titta på olika bilar och förares precision i inbromsning genom att ta en hel bunt varv som är efter varandra och se hur noga man lyckas lägga bromspunkten och hur mycket som skiljer i retardationskurvan mellan olika varv! Är det någon som har några olika 10-varvsloggar typ? Jag ska kolla om jag inte har några gamla loggar själv. Men nu lunch


Här är från en träff i SLC's regi från 2007. Fyra efterföljande varv. Jag tror att mina bromsar börjar fejda lite? Jag ska kolla på fler varv hur bromspunkten ligger men här ser det ju ut att vara ett medvetet beslut att bromsa lite tidigare? Kanske. Minns inte...

Klart intressant att varvtiderna inte korrelerar alls mot sen broms o högre toppfart....


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Här kommer fyra andra varv. Synd att det är så länge sen så jag inte minns men jag verkar ju ha två olika bromspunkter jag byter mellan Helt klart ser man att på de två tidiga inbromsningarna på de här varven så bromsar jag inte fullt utan håller på och dummar mig... Jag tycker jag känner igen lite "bromsarna fejdar en aning kan jag lita på dom? bäst jag bromsar lite tidigt detta varv för att vara säker". Till skillnad mot förra omgången varv så ser man att varvtiderna blir sämre när jag bromsar som en kratta...


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Kollade lite mer och jag kör avkylningsvarv då och då under passet som är totalt 25 varv. Men jag är inte 100% säker på om det var för bromsar eller oljetemp, det senare fick jag ju mer o mer problem med 2008-2009. Här är de fyra sista varven på det här passet. Hyffsat konsekvent när jag inte bestämmer mig för att bromsa lite för tidigt. Otroligt synd att jag inte har loggar med CSL'en från förra året



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Inga kommentarer på ovan?

Inga fler som kan visa loggar på en handfull varv hur noga man normalt kan pricka sin bromspunkt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Hmmm intresssant diskussion.
Skulle vara kul att se en grarf på hela varvet och kunna jämföra kurvhastigeher också.
Men det måste ju påverka om bil uslingen gör 100-200 på 5-6 sek i stället som min på 10-12 sekunder
Bara där borde det bli storskillnad på varvtiden. Men som sagt kan man inte få med sig farten när det börjar svänga kan man ju ha 10 miljoner hästkrafter.

Vh/D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

intressant tråd.. bör kolla körteknik sektionen mer ofta.

hur svårt är det köra, beror mer på svårighetsgrader på olika saker som man gör på banan, ej enbart på bilar eller fysiska teorier.

en del säger det är svårt bromsa från punkten från hög hastighet eller gasa med lagggg turbo, andra - hålla hög vmin i kurvor. Om den andra sak är det svårare att göra än den första, så en viss typ av bilar är svårare att köra för Föraren.

Hur är det svårt hänger på föraren som upplever inne i bilen. Om Diablo är mer svårkörd med mindre eller mycket effekt, det beror inte på effekten utan annat som ger större utmaning för föraren t.ex chassi som kräver uppmärksamhet! om allting går för fort pga mycket effekt, torde bli svårare att hantera bilen när man känner tappa kontroll, känner osäkerhet. Eller om man upplever stor rädsla, så allting känns svårt också ovsasett vad finns under. Både effektsvaga o starka bilar är svåra att köra, helt enkelt beroende hur modig föraren är, eller hur utmanande är köra bilen på gränsen på olika delar av banan.

Allt är relativt, det finns inget rätt och fel.

_________________
Tomas M
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

Puppan skrev:


Trots att min bil är lika omöjlig att tygla som en galen tjur är jag ändå närmare ett proffs i tid på min favorit bana än du är i din perfekt avstämda gamla org bil med robotlåda på din favorit bana!

/Pete


jag antar det var menat med glimten i ögat.

hur som helst, Nur är en SJUK bana, det går inte jämföra med nåt annat. Kanske WRC Rally banor Jag tror du vet om det ändå

Gröne Hulle

_________________
Tomas M
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

dubbelpost

_________________
Tomas M
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



En sak man glömmer ibland är att har man en bil som ökar farten rejält i slutet av rakan och får en bättre utgång på rakan även behöver bromsa lite tidigare. En bil som våran 5-papp bil som inte ökar farten så mycket kan man ha samma bromspunkt ändå fast man fått med sig ett par km till ut från kurvan.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mycket vs lite pulver- Inbromningsdiskussion (utsplittat 2)
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (8718 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande