|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531
Namndispens
27 Jan 2011 21:00
Puppan, det jag menade är att bara för att en bil har massor effekt behöver den nödvändigtvis inte vara svårkörd. Därav exemplet med Diablo kontra GT2 RS. Diablon har ju mindre effekt, men jag tror (notera TROR) att den är mer svårkörd än en GT2 RS.
Sen vad jag skulle sätta för tider har jag ingen aning om, har inte hävdat något om tider heller. Kan konstatera att jag ligger efter HvS i CSL, och jag skulle ligga efter honom i GT2 RS också. Hur mycket har jag ingen aning om, och kommer heller aldrig få veta (tyvärr ).
Sen ska man komma ihåg att HvS sätter sina tider under väldigt speciella omständigheter på Ringen. HvS vet att han har en helt fri och ren bana, vilket är något vi dödliga aldrig får uppleva... Du märkte nog själv att det var rätt mycket att hålla koll på när man kör därnere; omkörningar, olyckor, gulflagg, olja på banan, motorcyklar, SL-bussar eller vad det nu är...
Puppan, om du har möjlighet, så häng med på Sport Auto kursen i år. Är verkligen ett sjukt kul evenemang. Då kan vi passa på att snacka lite svår- respektive lättkört med HvS. Han är en glad gubbe .
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532
Forumägare
27 Jan 2011 22:19
PeterF skrev: | Sport Auto kursen |
Kostar?
_________________ Magnus Thomé
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
27 Jan 2011 23:15
PeterF skrev: | Puppan, det jag menade är att bara för att en bil har massor effekt behöver den nödvändigtvis inte vara svårkörd. Därav exemplet med Diablo kontra GT2 RS. Diablon har ju mindre effekt, men jag tror (notera TROR) att den är mer svårkörd än en GT2 RS.
Sen vad jag skulle sätta för tider har jag ingen aning om, har inte hävdat något om tider heller. Kan konstatera att jag ligger efter HvS i CSL, och jag skulle ligga efter honom i GT2 RS också. Hur mycket har jag ingen aning om, och kommer heller aldrig få veta (tyvärr ).
Sen ska man komma ihåg att HvS sätter sina tider under väldigt speciella omständigheter på Ringen. HvS vet att han har en helt fri och ren bana, vilket är något vi dödliga aldrig får uppleva... Du märkte nog själv att det var rätt mycket att hålla koll på när man kör därnere; omkörningar, olyckor, gulflagg, olja på banan, motorcyklar, SL-bussar eller vad det nu är...
Puppan, om du har möjlighet, så häng med på Sport Auto kursen i år. Är verkligen ett sjukt kul evenemang. Då kan vi passa på att snacka lite svår- respektive lättkört med HvS. Han är en glad gubbe . |
Vad kostar Sport Auto kursen och hur fungerar den?
Antar att man får köra med driftbox etc?!
Helvarv?
Vore kul att träffa HvS som sagt han verkar vara en snabb "glad Gubbe" Han har antagligen en del att lära ut!
Väl mött!
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880
27 Jan 2011 23:18
PeterF skrev: | Fick mail från Sport Auto idag ang SA-kursen.
Dear friends of sport auto NORDSCHLEIFE-PERFECTIONTRAININGS,
at least we got the confirmation for our dates from the Nurburgring. We are pleased to offer THREE DATES for 2-days-trainings to you this year:
18. + 19. APRIL
28. + 29. JULY (on 29.7. ONLY until 14.00 o'clock - price will be adapted)
08. + 09. SEPTEMBER
At the same time we were informed about a quite uncomfortable increase in prices for the rent of the Nordschleife - so we have to adjust our prices for the event.
This process will last some more days because the important persons (who will decide on the new calculation) are away on business until the beginning of february.
I will send you all the important dates, facts and prices together with the registration forms as soon as possible.
Kind regards
Petra
Eventmanagement sport auto drivers trainings
Marketing & Communication Sachsenring |
Från denna tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69390&start=84
|
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531
Namndispens
28 Jan 2011 06:13
Förra året 1700 euro. I år mer.
|
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531
Namndispens
28 Jan 2011 09:24
Ja, det är fullvarv hela tiden. Du får köra med Driftbox, kamera, ja vad du vill. Det är RIKTIGA räserchaufförer som är instruktörer. Inga föredettningar, utan sådana som de facto tävlar idag. Mer eller mindre Tysklands elit vad gäller räserchaufförer på Ringen. Uwe Alzen, Wolfgang Kaufmann, Marc Basseng osv osv.
Det första du kommer att få höra på kursen är "Forget the Scuderia Hanseat" ;-)
|
jagheterlasse
Västerås
Här sen Mar 2010
Inlägg: 16
28 Jan 2011 10:06
GustafB skrev: |
Troligen pratar vi olika saker. Men det började som en diskussion huruvida mer effekt var mer svårkört eller ej, inte en diskussion gällande "den stora utmaningen " med att köra bil på bana. Det är en helt annan sak och det är ingen som sagt att hela utmaningen är hur mycket effekt man har.
Men faktum kvarstår, som isolerad faktor är det enklare att köra en bil med en jämn och linjär effektkurva än en motor som tex laggar 2 sek och sedan dundrar på med 400 extra Nm över ett bräde. Hastiga förändringar av vridmoment tenderar att rubba bilens balans som i sin tur gör att man kanske hamnar vid sidan av banan om man inte kompenserar och rattar. Sen kanske inte alla tycker det är svårt men det innebär trots all mer arbete hos föraren och jämfört vi då enbart effekt så är det generellt lättare med mindre effekt eftersom du inte har detta riskmoment. Sen vad som är roligast, störst utmaning, ger lägst varvtider osv är ett sidospår.
Som exempel: skulle jag be min mamma köra hennes VW Polo 1.4 runt mantorp med full gas i kurvorna och sedan sätta henne i min Porsche och be henne göra samma sak är jag rätt övertygad om vilken bil hon skulle tycka vara mest svårkörd |
Håller med att det är besvärligt med mycket mer vridmoment som kommer plötsligt, stora tvåtaktsmotorcyklar "lider" av det problemet med upplevd svårkördhet som resultat. Blir ju samma med i princip alla fordon.
Men om man har 2 sekunders laddlagg så har man väldigt fel växel i eller en dåligt mappad laddtrycksstyrning. Hoppas att det var ett extremexempel för att belysa problemet.
Var det inte det förstår jag att era bilar är svårkörda.
_________________ Lasse Henriksson
|
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45
08 Aug 2011 09:46
Gammal tråd men intressanta frågeställningar...
Jag skulle tro att det är lättare att köra lika fort med den motorstarka, lätta tävlingbilen som med den motorsvaga, tunga standardbilen.
Att köra 1:45.XX på Mantorp är inte helt enkelt med en Volvo 740 GL.
Någon som tror sig fixa det med en Polestar C30 hämtad direkt från STCC?
1:45.XX med en original 924 från -85 är inte heller självklart.
Är det svårt med en 997 GT?
om jag bara skulle köra ett varv på Mantorp med min 9-3 1.8t så är det givetvis enklare än att köra någon Porsche GT, särskilt som jag aldrig kört någon sådan tidigare men jag har kört många mil med vanlig standardbil.
Så när vi pratar om vad som är mest lättkört är det då inte läge att prata vad som är lätt att göra samma prestation med?
och att då kanske mäta prestation i tid, inte som ett fiktivt procentmått av bilens maxiamala kapacitet.
Jag tror att jag med lite övning skulle fixa att göra 1.40 runt Mantorp med tex en Polestar C30 hämtad direkt från STCC. Men med min standard 9-3:a skulle det vara svårt.
Den bästa tid jag kan sätta med min 9-3:a skulle vara en enkel match att göra med en vass racingbil.
Detta oavsett hur svårt det är att hitta bromspunkter i högre farter mm.
Med den vassa bilen behöver jag aldrig bry mig om att ha högre toppfart, bara att snabbare accelerera upp till samma fart som jag max hade med 9-3:an och kurvorna kommer inte kännas i närheten av lika besvärliga, det kommer alltså bli mycket enklare att köra lika fort med den snabba bilen.
Att sedan komma till jämförelser med extrembilar som gamal F1-maskiner med turbo osv det är kanske att ta i, det är bilar vi vanliga bilintresserade aldrig kommer vara i närheten av att få hantera.
Frågan är väl om vi ens lyckas ta oss ut ur depån med sådana maskiner...
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
08 Aug 2011 11:14
joysam skrev: | Gammal tråd men intressanta frågeställningar...
Jag skulle tro att det är lättare att köra lika fort med den motorstarka, lätta tävlingbilen som med den motorsvaga, tunga standardbilen.
Att köra 1:45.XX på Mantorp är inte helt enkelt med en Volvo 740 GL.
Någon som tror sig fixa det med en Polestar C30 hämtad direkt från STCC?
1:45.XX med en original 924 från -85 är inte heller självklart.
Är det svårt med en 997 GT?
om jag bara skulle köra ett varv på Mantorp med min 9-3 1.8t så är det givetvis enklare än att köra någon Porsche GT, särskilt som jag aldrig kört någon sådan tidigare men jag har kört många mil med vanlig standardbil.
Så när vi pratar om vad som är mest lättkört är det då inte läge att prata vad som är lätt att göra samma prestation med?
och att då kanske mäta prestation i tid, inte som ett fiktivt procentmått av bilens maxiamala kapacitet.
Jag tror att jag med lite övning skulle fixa att göra 1.40 runt Mantorp med tex en Polestar C30 hämtad direkt från STCC. Men med min standard 9-3:a skulle det vara svårt.
Den bästa tid jag kan sätta med min 9-3:a skulle vara en enkel match att göra med en vass racingbil.
Detta oavsett hur svårt det är att hitta bromspunkter i högre farter mm.
Med den vassa bilen behöver jag aldrig bry mig om att ha högre toppfart, bara att snabbare accelerera upp till samma fart som jag max hade med 9-3:an och kurvorna kommer inte kännas i närheten av lika besvärliga, det kommer alltså bli mycket enklare att köra lika fort med den snabba bilen.
Att sedan komma till jämförelser med extrembilar som gamal F1-maskiner med turbo osv det är kanske att ta i, det är bilar vi vanliga bilintresserade aldrig kommer vara i närheten av att få hantera.
Frågan är väl om vi ens lyckas ta oss ut ur depån med sådana maskiner... |
Självklart åker du fortare i en racerbil... Tror ingen säger nåt om det!
Men för att komma med ett extremt exempel. Tror det är lättare att i procent närma sig bilens begränsning i en mopedbil än en formel 1 bil.. Med tanke på att man kan åka fullgas runt tex hela Mantorp i Mopedbilen utan bekymmer och i F1 bilen är det problem att bara ta sig ur depån utan haveri och tjuvstopp för att inte tala om att sätta bromspunkten efter långa rakan..
För att ta ett lite mer vanligt exempel så tror jag att en du kommer nå nära Volvo 740GL:n Maxpotential snabbare än i tex Gustafs monster 944:a
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223
Hjälpmoderator
08 Aug 2011 11:38
Vilken fart man har genom svängen avgörs gärna på hur bra du sätter bromspunkten. Jag tycker det är lättare att sätta bromspunkten bra i en motorsvagare bil än en snabb, för man rör sig helt enkelt långsammare. Men det är för jag är van vid 300 (strax under tom ) Det vassaste jag kört låg runt 450 hk och det saknades helt enkelt kontroll i mig för att kunna köra som jag borde. Men det hade bara krävts lite vana.
Exemplen haltar gärna lite då de bilar som nämns med mycket effekt där följer även det andra med, superba bromsar/chassie mm.
Tycker även det haltar med att det är effekten som gör motorn i sig svårkörd, det beror på hur den är trimmad. Min Audi med turbo och lag och trams var faktiskt hemsk, medans Volvon har ett kanonfint register svarar snabbt mm.
En miss i en sväng kostar väl lika mycket från idealet i en svag som en stark bil?
Det syns/märks bara inte lika mycket i en stark vilket gör det lite lurigare att få till det. Så upplevde jag det när jag flyttade upp ett snäpp i tävlandet.
_________________ Daniel Steiner
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
08 Aug 2011 12:50
Svartlock skrev: | Vilken fart man har genom svängen avgörs gärna på hur bra du sätter bromspunkten. Jag tycker det är lättare att sätta bromspunkten bra i en motorsvagare bil än en snabb, för man rör sig helt enkelt långsammare. Men det är för jag är van vid 300 (strax under tom ) Det vassaste jag kört låg runt 450 hk och det saknades helt enkelt kontroll i mig för att kunna köra som jag borde. Men det hade bara krävts lite vana.
Exemplen haltar gärna lite då de bilar som nämns med mycket effekt där följer även det andra med, superba bromsar/chassie mm.
Tycker även det haltar med att det är effekten som gör motorn i sig svårkörd, det beror på hur den är trimmad. Min Audi med turbo och lag och trams var faktiskt hemsk, medans Volvon har ett kanonfint register svarar snabbt mm.
En miss i en sväng kostar väl lika mycket från idealet i en svag som en stark bil?
Det syns/märks bara inte lika mycket i en stark vilket gör det lite lurigare att få till det. Så upplevde jag det när jag flyttade upp ett snäpp i tävlandet. |
Håller 100% med..
I min bil har jag ett bra chassie, bra bromsar m.m.. Men lättkörd nä inte en chans ;-)
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45
08 Aug 2011 14:06
Puppan skrev: |
Så när vi pratar om vad som är mest lättkört är det då inte läge att prata vad som är lätt att göra samma prestation med?
och att då kanske mäta prestation i tid, inte som ett fiktivt procentmått av bilens maxiamala kapacitet.
Jag tror att jag med lite övning skulle fixa att göra 1.40 runt Mantorp med tex en Polestar C30 hämtad direkt från STCC. Men med min standard 9-3:a skulle det vara svårt.
|
Självklart åker du fortare i en racerbil... Tror ingen säger nåt om det!
Men för att komma med ett extremt exempel. Tror det är lättare att i procent närma sig bilens begränsning i en mopedbil än en formel 1 bil.. Med tanke på att man kan åka fullgas runt tex hela Mantorp i Mopedbilen utan bekymmer och i F1 bilen är det problem att bara ta sig ur depån utan haveri och tjuvstopp för att inte tala om att sätta bromspunkten efter långa rakan..
För att ta ett lite mer vanligt exempel så tror jag att en du kommer nå nära Volvo 740GL:n Maxpotential snabbare än i tex Gustafs monster 944:a
/Pete[/quote]
Det är ju just det där med procent av kapaciteten...
Givetvis är det lättare att köra på mopedbilens maxkapacitet.
Men hur svårt är det att köra på samma tider med din Porsche?
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
08 Aug 2011 14:09
Citat: | joysam skrev: | Puppan skrev: |
Så när vi pratar om vad som är mest lättkört är det då inte läge att prata vad som är lätt att göra samma prestation med?
och att då kanske mäta prestation i tid, inte som ett fiktivt procentmått av bilens maxiamala kapacitet.
Jag tror att jag med lite övning skulle fixa att göra 1.40 runt Mantorp med tex en Polestar C30 hämtad direkt från STCC. Men med min standard 9-3:a skulle det vara svårt.
|
Självklart åker du fortare i en racerbil... Tror ingen säger nåt om det!
Men för att komma med ett extremt exempel. Tror det är lättare att i procent närma sig bilens begränsning i en mopedbil än en formel 1 bil.. Med tanke på att man kan åka fullgas runt tex hela Mantorp i Mopedbilen utan bekymmer och i F1 bilen är det problem att bara ta sig ur depån utan haveri och tjuvstopp för att inte tala om att sätta bromspunkten efter långa rakan..
För att ta ett lite mer vanligt exempel så tror jag att en du kommer nå nära Volvo 740GL:n Maxpotential snabbare än i tex Gustafs monster 944:a
/Pete |
Det är ju just det där med procent av kapaciteten...
Givetvis är det lättare att köra på mopedbilens maxkapacitet.
Men hur svårt är det att köra på samma tider med din Porsche?
|
Superduper enkelt!!
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
|