Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 *Såld* | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 14 besök idag (231134 totalt) |
Efter att ha kört och skruvat på denna BMW 320is i sju års tid är det nu hög tid för en ny banåkabil! Att jag dessutom passerade "gubbe" redan för ett år sedan gjorde att "behovet" av en mindre extrem bil än vad "fakir-bilen" var (som Micke och Rickard brukar kalla 320is'en) brådskade! Luftkonditionering och iPhone adapter ska bli riktigt skönt Tids nog går jag väl "berserk" med denna bil också...
Lämpliga objekt letades fram på Mobile och Blocket och granskades inför, under och efter den senaste Nürburgringresan. Kraven var: - Ej SMG - Ej taklucka - Ej sönderstylad - Ingen märklig färg - Fläckfri historik Till slut föll valet på denna svensksålda Carbonsvarta M3! Bilen hämtades hem från Uddevalla i slutet på juli. Historiken är mycket god med rena besiktningsprotokoll och fullstämplad servicebok. Motorn byttes på garantin under 2003 till en flong ny med senaste spec (lager). Endast fyra tidigare brukare, varav en (som finns på rejsa) hade den goda smaken att utrusta bilen med en del av nedanstående. En hel del skoj följde med: - Bilstein PSS9 chassie (juseterbar höjd och hårdhet) - BBS Challange 19" fälgar med 235/35 fram och 265/30 bak - Turner Motorsport camber/caster plattor - Supersprint slutburkar med härligt ljud. Trevligt också att vikten är betydligt lägre än originalets 24,18 kg! - Performance Friction Direct Drive bromsskivor - Carbotech XP-? belägg runt om - CSL diffusor kopia från Schmeidman (Skall lackas i rätt kulör innan montering) - LED OEM uppgradering från faceliften 2003 - OEM fjädertornsstag från faceiften 2003 - original chassie - original slutburk - original bromsbelägg - Klarglas blinkers fram... hmmm... - Nürburgring dekal... En hel del extrautrustning sitter på från fabrik, tex: - TV - Navi - CD-växlare Detta åker ev ut framöver för viktens skull. Prio ett är som vid tidigare bygge säkerhet, så en bur är beställd från Tyskland. Stolar och bälten avvaktar jag med att beställa tills buren är på plats, men det lutar åt en Sparco S-Light Circuit med huvudskydd, som fungerar ihop med HANS. (om DU har en sådan stol för provsittning i Stockholmstrakten får du gärna hojta till!). OEM stolarna är utrustade med el-justerbar bredd och svank så de får duga till Anderstorp. Banåkafälgar är beställda och dyker också upp inom kort. Tills dess blir det till att sladda omkring på svenne-puckarna som sitter på BBS fälgarna! Ca 1.000 mil kvar till Inspektion II, men jag tar det säkra före det osäkra och gör en sådan redan nu, inklusive "extra-allt" och lite till! Lite bilder (från den tidigare ägaren): Redan "utrustad" med Nürbrugring dekal, oskulden redan tagen således! Klarglas blinkers... i övrigt snygg! Låter fint om Supersprint systemet! LED uppgraderad - snyggt! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
De där bilen gjorde 274 km/h i gpsfart sist jag åkte ner till ringen med den (avdelningen onödigt vetande) En vacker och trevlig kärra. Känner 2 av brukarna väl. Den tidigare av dessa 2 ägare skötte om bilen väldigt bra men har idag vandrat över till dom med motorn på fel ställe
Lycka till med bilen! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||||||||||||
Bra val, grattis!
Det är inte så dumt att köpa en "i stort sett färdig" bil, sen går väl moddjävulen lös vad det lider. PSS 9 kan du köra med 9,5" breda fälgar ET 35 utan spacer fram, om du har beställt samma fälgar som jag har liggandes. Jag behöver dock spacer även fram för frigång till fjäderben. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kul att se den igen!
Hoppas att ni får många sköna varv ihop. Lite festligt att det stod ej bankörd i annonsen. När jag sålde den så hade jag bilder från bla. ringen och srw i annonsen. _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD |
||||||||||||||||||||
Tack! Ja, det blir skruvbur.
Spärren borttagen alltså?! -Kul! Har jag förstått säljaren rätt har båda pojkarna du nämner vandrat över till den andra sidan!
Jo, du Per, det finns en site som heter rejsa.nu Där kan du läsa ett och annat om SMG II och att dess ägare har en del strul med SMG!
Var du ända där borta då du skulle provköra bilen?! Ah, det var tunneln som lockade!
Ja, upp med lite bilder nu! Syns!
Jo, framför allt E46. Den förra bilen refererade min fru till som "Farmor Anka bilen" och det ligger nog något i det!
Ja bilen är väl i princip färdig?! Jag kommer att köra med 12mm spacer bak. Fälgarna skeppades igår från San Francisco!
Håller med! Dock, kommer nog att skaffa en lätt CSL kopia från Schmeidman under hösten. Säljaren hade en riktig CSL baklucka som han dock ville ha lite för mycket betalt för. Enligt ETK'n väger en CSL baklucka 11,5kg. En M3 baklucka väger 11.508kg, så det är inte mycket man sparar! BMW har släppt kravet på att man måste visa upp papper på att man är ägare till en CSL för att få köpa CSL prylar, men >10.000 (minus klubbrabatt) är i överkant.
Tack för tips per telefon inför köpet! Ja, det där med att den inte skulle vara bankörd tog jag snabbt ur säljaren.
Det blir en bur från Wiechers-Sport. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||||||||||
Jag har några bilder på kärran men inget speciellt intressant. Den här bilden minns jag att jag tog GP slingans parkering (på den gamla goda tiden innan komplexet) för att vi skulle jämföra original chassiets höjd med PSS9
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||||||||||||
Synd att du inte valde bort vanosen, nedslitna vippor, glappa slutväxlar samt all krånglande elektronik &så... Jag tror att det är lite överdrivet jag.. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||||||||||||||||||
Skönt! Bling är inge bra. Sådan tur att du klarade det själv! Annars kan man tydligen anlita Peter Stormare för sådana jobb, om han även jobbar med BMW förtäljer inte historien: http://www.youtube.com/watch?v=LfWSc _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||||||||||||
Allt som behövs för en Inspektion II har inhandlats. Arbetet påbörjades här om kvällen.
Några av prylarna som ska bytas Byte av alla vätskor: Motorolja: Castrol TWS 10W-60 5,5 liter 83120029683 Växellådsolja: Castrol MTF-LT-2 1,8 liter 83220309031 Bromsvätska: Motul RBF 600 1 liter Diffolja: Castrol SAF-XJ 75W-140 1,1 liter Servoolja: Pentosin CHF 11S 1 liter 81229407758 Glykol: 5 liter vatten, 5 liter glykol 81229407454 Delar till Insp II: 11427833769 oljefilter inkl. packningar 11127832034 Ventilkåpspackning 11127831271 Ventilkåpspackning tändstiftshål 11127830972 Packningar ventilkåpa 11121437395 Packningar ventilkåpa 11127838077 Brickor ventilkåpa 07119963129 Kopparbrickor oljeretur 12120022902 Tändstift NGK DCPR8EKP 13721730946 Luftfilter 07119963225 Packning till kylplugg i blocket 31106772199 Bultar fill front axle support 07119904550 oljetrågsbult 64319071935 Microfilter Utöver Insp II: 13327831089 Bensinfilter 11367838080 Vanos tryckregulator 11367831906 Vanos packningar 07129905554 ISA skruv till vanos 07119901949 Skruv till vanos 23117527440 Växellådsbultar 63126904307 Vänster blinkers 63126904308 Höger blinkers 33117525064 Påfyllning/avtappniningspluggar diff 23001222891 Diffupphängning i bakvagnsbrygga 07119931021 Brickor till diffupphängning 32411093597 Brickor till servo Verktyg för ventiljustering: 115100 Adapter with socket wrench 114400 Specialverktyg för ventilshims Följande delar har ersatts/gjorts: - Bultar diff till subframe (gamla bultarna har en annan gängning som kan gnagas sönder med tiden) - Diffolja - Bensinfilter - Växellådsolja - Servoolja - Tändstift - Ventiljustering + byte ventilkåpspackningar i samband med detta - Glykol - Microfilter - Motorolja och filter - Byte vanos sealing plate - Byte vanos preassure limiting valve - Kontroll utav lösa vanosbultar - Luftfilter - Kontroll och laddning utav batteriet - Kontroll av felminne - Kontroll av bromsskivor och belägg Började med att byta bultarna för fastsättningen utav diffen http://www.m3forum.net/m3forum/showt Runt påfyllningslocket var det skapligt kladdigt utav servoolja. Passade på att modda locket till servooljebehållaren. Den har ett litet hål som evakuerar övertrycket och eventuella olje "burpar" i samband med hård kurvtagning. Gängade i en cykelventil som jag borrat bort innanmätet från. Anslöt en tunn gummislang på ventilen och ledde ner denna till ett hål i rambalken, bakom insugsfilterhållarens undre del. Rostskydd på köpet! Bensinfilter och växellådsolja byts. Hittade en handpump på Biltema (#260006) som jag kunde suga upp växellådsoljan med och pumpa in i växellådan. Inget kladd! Ventiljustering. En skaplig guide finns här: http://www.m3forum.net/m3forum/showt Vanos sealing plate. Finns bra instruktion i TIS för smidigt byte. Finns inget föreskrivet bytesintervall för sealing plate'en, men med tiden kan o-ringarna i plattan börja läcka, så jag bytte medans jag ändå var i farten. Byte av vanos tryckregulatorn. Köper man 11367838080 får man med själva regulatorn, de två gummipackningarna och filtret. Min vanos har inga problem. Bilen går riktigt bra. Vid stillastående kan man höra ett svagt morr vid 3.000 RPM om man öppnar huven. Det jänkarna påstår är att fjädern (inuti regulatorn) med tiden äter sig ner i godset, med sämre funktion som följd. Nåja, filtret och packningarna skadar inte att bytas, så varför inte hela regulatorn?! Finns en film som beskriver bytet här: http://www.ecstuning.com/BMW-E46-M3- Kontrollerade även eventuella lösa vanosbultar enligt denna instruktion: http://www.m3forum.net/m3forum/showp Bromsvätskebyte Detta är vad jag hinner med innan avfärd mot Anderstorp till helgen! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 *Såld* | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 14 besök idag (231134 totalt) |