Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
26 besök senaste veckan (230999 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Efter att ha kört och skruvat på denna BMW 320is i sju års tid är det nu hög tid för en ny banåkabil! Att jag dessutom passerade "gubbe" redan för ett år sedan gjorde att "behovet" av en mindre extrem bil än vad "fakir-bilen" var (som Micke och Rickard brukar kalla 320is'en) brådskade! Luftkonditionering och iPhone adapter ska bli riktigt skönt Tids nog går jag väl "berserk" med denna bil också...

Lämpliga objekt letades fram på Mobile och Blocket och granskades inför, under och efter den senaste Nürburgringresan.

Kraven var:
- Ej SMG
- Ej taklucka
- Ej sönderstylad
- Ingen märklig färg
- Fläckfri historik

Till slut föll valet på denna svensksålda Carbonsvarta M3! Bilen hämtades hem från Uddevalla i slutet på juli.

Historiken är mycket god med rena besiktningsprotokoll och fullstämplad servicebok. Motorn byttes på garantin under 2003 till en flong ny med senaste spec (lager). Endast fyra tidigare brukare, varav en (som finns på rejsa) hade den goda smaken att utrusta bilen med en del av nedanstående.

En hel del skoj följde med:
- Bilstein PSS9 chassie (juseterbar höjd och hårdhet)
- BBS Challange 19" fälgar med 235/35 fram och 265/30 bak
- Turner Motorsport camber/caster plattor
- Supersprint slutburkar med härligt ljud. Trevligt också att vikten är betydligt lägre än originalets 24,18 kg!
- Performance Friction Direct Drive bromsskivor
- Carbotech XP-? belägg runt om
- CSL diffusor kopia från Schmeidman (Skall lackas i rätt kulör innan montering)
- LED OEM uppgradering från faceliften 2003
- OEM fjädertornsstag från faceiften 2003
- original chassie
- original slutburk
- original bromsbelägg
- Klarglas blinkers fram... hmmm...
- Nürburgring dekal...

En hel del extrautrustning sitter på från fabrik, tex:
- TV
- Navi
- CD-växlare
Detta åker ev ut framöver för viktens skull.

Prio ett är som vid tidigare bygge säkerhet, så en bur är beställd från Tyskland. Stolar och bälten avvaktar jag med att beställa tills buren är på plats, men det lutar åt en Sparco S-Light Circuit med huvudskydd, som fungerar ihop med HANS. (om DU har en sådan stol för provsittning i Stockholmstrakten får du gärna hojta till!). OEM stolarna är utrustade med el-justerbar bredd och svank så de får duga till Anderstorp.

Banåkafälgar är beställda och dyker också upp inom kort. Tills dess blir det till att sladda omkring på svenne-puckarna som sitter på BBS fälgarna!

Ca 1.000 mil kvar till Inspektion II, men jag tar det säkra före det osäkra och gör en sådan redan nu, inklusive "extra-allt" och lite till!

Lite bilder (från den tidigare ägaren):


Redan "utrustad" med Nürbrugring dekal, oskulden redan tagen således!


Klarglas blinkers... i övrigt snygg!


Låter fint om Supersprint systemet!


LED uppgraderad - snyggt!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



otroligt vacker bil! Grattis.

Skruvbur måste det väl bli då?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



De där bilen gjorde 274 km/h i gpsfart sist jag åkte ner till ringen med den (avdelningen onödigt vetande) En vacker och trevlig kärra. Känner 2 av brukarna väl. Den tidigare av dessa 2 ägare skötte om bilen väldigt bra men har idag vandrat över till dom med motorn på fel ställe

Lycka till med bilen!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Riktigt fin!

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Trevlig bil du skaffat. Men jag skulle tatt en SMG

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Sådärja thumbs up Undrade just när tråden skulle dyka upp

Kan intyga att Supersprintsystemet låter helt ok

Bidrar med en bild


_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Grattis o välkommen i klubben. Får nog ta och fixa en tråd om min bil snart.
Syns på Anderstorp.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Rätt val av bilmodell
Både E30 och E46 är tyska skönheter.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Bra val, grattis! thumbs up

Det är inte så dumt att köpa en "i stort sett färdig" bil, sen går väl moddjävulen lös vad det lider.
PSS 9 kan du köra med 9,5" breda fälgar ET 35 utan spacer fram, om du har beställt samma fälgar som jag har liggandes. Jag behöver dock spacer även fram för frigång till fjäderben.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



fin fin bil! ..cleant utan den lille "vingen" thumbs up
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1134



Kul att se den igen!
Hoppas att ni får många sköna varv ihop.
Lite festligt att det stod ej bankörd i annonsen. När jag sålde den så hade jag
bilder från bla. ringen och srw i annonsen.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Riktigt vacker kärra, antar att väghållningen inte är mycket att klaga på vanliga vägar iaf

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
tungfotad
Halmstad
Här sen Maj 2007
Inlägg: 20



Grattis till köpet! Fin lista fick du med på köpet Vilken bur kommer du köra på?

_________________
Manuel Gustafsson
BMW M3 - 01 | BMW 318 touring - 97
Jeremy Clarkson - "M3 drivers have no friends"
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Sweeeeeeet thumbs up

_________________
Janne Ström
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
farbeyonddriven/Hobbe skrev:
otroligt vacker bil! Grattis.
Skruvbur måste det väl bli då?

Tack! Ja, det blir skruvbur.
Johan Sjöström skrev:
De där bilen gjorde 274 km/h i gpsfart sist jag åkte ner till ringen med den (avdelningen onödigt vetande) En vacker och trevlig kärra. Känner 2 av brukarna väl. Den tidigare av dessa 2 ägare skötte om bilen väldigt bra men har idag vandrat över till dom med motorn på fel ställe
Lycka till med bilen!

Spärren borttagen alltså?! -Kul! Har jag förstått säljaren rätt har båda pojkarna du nämner vandrat över till den andra sidan!
Colin skrev:
Trevlig bil du skaffat. Men jag skulle tatt en SMG

Jo, du Per, det finns en site som heter rejsa.nu Där kan du läsa ett och annat om SMG II och att dess ägare har en del strul med SMG!
BMWRickard skrev:

Kan intyga att Supersprintsystemet låter helt ok

Var du ända där borta då du skulle provköra bilen?! Ah, det var tunneln som lockade!
Kennie skrev:
Grattis o välkommen i klubben. Får nog ta och fixa en tråd om min bil snart.
Syns på Anderstorp.

Ja, upp med lite bilder nu! Syns!
Måns Ulveståhl skrev:
Rätt val av bilmodell
Både E30 och E46 är tyska skönheter.

Jo, framför allt E46. Den förra bilen refererade min fru till som "Farmor Anka bilen" och det ligger nog något i det!
Joan skrev:
Bra val, grattis! thumbs up
Det är inte så dumt att köpa en "i stort sett färdig" bil, sen går väl moddjävulen lös vad det lider.
PSS 9 kan du köra med 9,5" breda fälgar ET 35 utan spacer fram, om du har beställt samma fälgar som jag har liggandes. Jag behöver dock spacer även fram för frigång till fjäderben.

Ja bilen är väl i princip färdig?!
Jag kommer att köra med 12mm spacer bak. Fälgarna skeppades igår från San Francisco!
Peter Eklöf skrev:
fin fin bil! ..cleant utan den lille "vingen" thumbs up

Håller med! Dock, kommer nog att skaffa en lätt CSL kopia från Schmeidman under hösten. Säljaren hade en riktig CSL baklucka som han dock ville ha lite för mycket betalt för. Enligt ETK'n väger en CSL baklucka 11,5kg. En M3 baklucka väger 11.508kg, så det är inte mycket man sparar! BMW har släppt kravet på att man måste visa upp papper på att man är ägare till en CSL för att få köpa CSL prylar, men >10.000 (minus klubbrabatt) är i överkant.
David E skrev:
Kul att se den igen!
Hoppas att ni får många sköna varv ihop.
Lite festligt att det stod ej bankörd i annonsen. När jag sålde den så hade jag
bilder från bla. ringen och srw i annonsen.

Tack för tips per telefon inför köpet! Ja, det där med att den inte skulle vara bankörd tog jag snabbt ur säljaren.
tungfotad skrev:
Grattis till köpet! Fin lista fick du med på köpet Vilken bur kommer du köra på?

Det blir en bur från Wiechers-Sport.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Klarade inte av klarglas blinkersena, så ett par nya original inhandlades för att de-bling'a bilen:

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Mkt fin bil Niklas thumbs up Dock ett steg ner från den förra....

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag har några bilder på kärran men inget speciellt intressant. Den här bilden minns jag att jag tog GP slingans parkering (på den gamla goda tiden innan komplexet) för att vi skulle jämföra original chassiets höjd med PSS9



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Nicke_1 skrev:

Colin skrev:
Trevlig bil du skaffat. Men jag skulle tatt en SMG

Jo, du Per, det finns en site som heter rejsa.nu Där kan du läsa ett och annat om SMG II och att dess ägare har en del strul med SMG!


Synd att du inte valde bort vanosen, nedslitna vippor, glappa slutväxlar samt all krånglande elektronik &så...

Jag tror att det är lite överdrivet jag..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Nicke_1 skrev:
så ett par nya original inhandlades för att de-bling'a bilen:


Skönt! Bling är inge bra. Sådan tur att du klarade det själv!
Annars kan man tydligen anlita Peter Stormare för sådana jobb, om han även jobbar med BMW förtäljer inte historien: http://www.youtube.com/watch?v=LfWScRkqqRo

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Allt som behövs för en Inspektion II har inhandlats. Arbetet påbörjades här om kvällen.


Några av prylarna som ska bytas

Byte av alla vätskor:
Motorolja: Castrol TWS 10W-60 5,5 liter 83120029683
Växellådsolja: Castrol MTF-LT-2 1,8 liter 83220309031
Bromsvätska: Motul RBF 600 1 liter
Diffolja: Castrol SAF-XJ 75W-140 1,1 liter
Servoolja: Pentosin CHF 11S 1 liter 81229407758
Glykol: 5 liter vatten, 5 liter glykol 81229407454

Delar till Insp II:
11427833769 oljefilter inkl. packningar
11127832034 Ventilkåpspackning
11127831271 Ventilkåpspackning tändstiftshål
11127830972 Packningar ventilkåpa
11121437395 Packningar ventilkåpa
11127838077 Brickor ventilkåpa
07119963129 Kopparbrickor oljeretur
12120022902 Tändstift NGK DCPR8EKP
13721730946 Luftfilter
07119963225 Packning till kylplugg i blocket
31106772199 Bultar fill front axle support
07119904550 oljetrågsbult
64319071935 Microfilter

Utöver Insp II:
13327831089 Bensinfilter
11367838080 Vanos tryckregulator
11367831906 Vanos packningar
07129905554 ISA skruv till vanos
07119901949 Skruv till vanos
23117527440 Växellådsbultar
63126904307 Vänster blinkers
63126904308 Höger blinkers
33117525064 Påfyllning/avtappniningspluggar diff
23001222891 Diffupphängning i bakvagnsbrygga
07119931021 Brickor till diffupphängning
32411093597 Brickor till servo

Verktyg för ventiljustering:
115100 Adapter with socket wrench
114400 Specialverktyg för ventilshims

Följande delar har ersatts/gjorts:
- Bultar diff till subframe (gamla bultarna har en annan gängning som kan gnagas sönder med tiden)
- Diffolja
- Bensinfilter
- Växellådsolja
- Servoolja
- Tändstift
- Ventiljustering + byte ventilkåpspackningar i samband med detta
- Glykol
- Microfilter
- Motorolja och filter
- Byte vanos sealing plate
- Byte vanos preassure limiting valve
- Kontroll utav lösa vanosbultar
- Luftfilter
- Kontroll och laddning utav batteriet
- Kontroll av felminne
- Kontroll av bromsskivor och belägg


Började med att byta bultarna för fastsättningen utav diffen http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=345096&highlight=D . . . .


Runt påfyllningslocket var det skapligt kladdigt utav servoolja. Passade på att modda locket till servooljebehållaren. Den har ett litet hål som evakuerar övertrycket och eventuella olje "burpar" i samband med hård kurvtagning. Gängade i en cykelventil som jag borrat bort innanmätet från. Anslöt en tunn gummislang på ventilen och ledde ner denna till ett hål i rambalken, bakom insugsfilterhållarens undre del. Rostskydd på köpet!


Bensinfilter och växellådsolja byts. Hittade en handpump på Biltema (#260006) som jag kunde suga upp växellådsoljan med och pumpa in i växellådan. Inget kladd!


Ventiljustering. En skaplig guide finns här: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=113415 annars är TIS att föredra. Jänkarna på m3forum föreslår att man använder 32mm bulten till viskofläkten för att rotera motorn motsols då man roterar motorn för hand vid ventiljusteringen. Jag föredrar att använda specialverktyget 115100 från BMW. Nu ska inte kamkedjan kunna kugga över (?!), men har man en kass kamkedjesträckare så kommer kedjan att slacka en hel del om man drar motorn motsols. 115100 kostar en slant, men tjänas förhoppningsvis in på att slippa reda ut hur många kugg som kedjan hoppat över!


Vanos sealing plate. Finns bra instruktion i TIS för smidigt byte. Finns inget föreskrivet bytesintervall för sealing plate'en, men med tiden kan o-ringarna i plattan börja läcka, så jag bytte medans jag ändå var i farten.


Byte av vanos tryckregulatorn. Köper man 11367838080 får man med själva regulatorn, de två gummipackningarna och filtret. Min vanos har inga problem. Bilen går riktigt bra. Vid stillastående kan man höra ett svagt morr vid 3.000 RPM om man öppnar huven. Det jänkarna påstår är att fjädern (inuti regulatorn) med tiden äter sig ner i godset, med sämre funktion som följd. Nåja, filtret och packningarna skadar inte att bytas, så varför inte hela regulatorn?! Finns en film som beskriver bytet här: http://www.ecstuning.com/BMW-E46-M3-S54_3.2L/Maintenance/Engine/Vanos/ . . . . De rekommenderar byte (av packningarna och filtret) var 4800 mil.

Kontrollerade även eventuella lösa vanosbultar enligt denna instruktion:
http://www.m3forum.net/m3forum/showpost.php?p=4767886&postcount=92 . . . . Både avgas och insugsdrev vid vanosen satt fast som dom skulle! Information kring byte (knepigt utan specialvertyg): http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=321494


Bromsvätskebyte

Detta är vad jag hinner med innan avfärd mot Anderstorp till helgen!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
26 besök senaste veckan (230999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande