Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 45, 46, 47 >> 47 besök senaste veckan (649020 totalt) |
Bra att du jobbar på olaf. Jag känner pressen, om jag ska ha en tillstymmelse till att kunna hänga på dej måste jag göra något drastiskt. Nu åker motorn ur... håll koll på uppdateringar
|
||
I mina ögon är det bara två stora grejer kvar innan byggbesiktningen:
1) Infästning för stolsunderredet i karossen. Jag har tagit bort de värsta bucklorna i golvet (ja, engelsman hade till och med lyckats göra bucklor i golvet), men för att fortsätta måste jag köpa 50x20x2mm hålprofil. 2) Förstärkning av främre framvagnsinfästning. Här gick det åt många timmar för tankesverksamhet. Skulle jag bygga nytt eller använda det som redan finns och förstärka ? Just nu är svaret förstärkning. Jag har börjad kapa bit för bit och hoppas att jag hittar lösningen på vägen. Före På väg: Efter: ??? _________________ |
||
Det var skönt med lite semester från både jobb och bygget, men nu är jag igång igen.
Framvagnsförstärkningen är klar nu. Tyvärr lite svårt att ser vad som är jigg och bil. Ratt och stolarna har hittad sin slutgiltiga position. Lite svetsning kvar vid passagerastolen och ratten, men sen tycker jag att det är dags för byggbesikningen. Jag får kolla med min besiktningsman vad han säger. (osäker om ratten sitter exakt rätt på bilden) _________________ |
||
Väldigt små steg har det varit under sommaren. Ingen update på över en månad - illa! Jag har börjad med plåtarbete runt framskärmar och lite vid väggen till motorn. Inga jätteroliga bilder, därför fick inlägget vänta tills jag har gjort nåt roligt med... Bilder altså... Nu till det roliga: Jag har fått en tid för byggbesiktningen och bilen är på väg ihop. Jiggen är borta, tank och framvagn är på plats. Utveckling på Porschevis (enligt TopGear "the lasiest design office...") Tankpåfyllningsröret har flyttads ~15cm mellan 1973 och 2001. Lutning och vinkel är fortfarande oförändrad _________________ |
||
Tack igen för denna underhållning och inspirationskälla.
Mycket jag vill kommentera men jag håller mig till rattmuffen som jag bara måste hitta tre stycken, jag har ju tre tjejer i familjen. En med körkort, en snart och en som har lite till kvar. De bör alla få en sådan i julklapp. Alltså, fråga #1 Vet du var jag kan köpa sådana? Fråga #2...njae, ingen fråga ännu men kan bli om du nu inte har postat tidigare var man kan hitta bra topplagringar som är justerbara till en 1303...ja visst kan jag bygga egna infästningar men det vore ju bra att utgå från nått bra. Jag har Golf ben i min men fast och äcklig ummi gummi infästning. Nu ska jag dra igenom din tråd från sida 1. :-) OBS, ingen plåga eller straff för mig. _________________ Fredrik Reichel |
||
#1: Svårt. Jag vet vem det var som köpte rattmuffen, men det var ju säkert 3år sedan. Jag kan fråga henne, men du kan lika gärna pm:a din adress så får du min.
#2: Jag kör peugeut 206 från D2. För topplagringar till 1302/3 kolla med Anders från Borlänge. Han har nåt på gång... Det har han iofs alltid, men jag har även sett topplagringar från honom. Respekt. Sidorna 1-9 är inte så jätteinspirerande, förutom turbobygget kanske. Min gamla 1776:a går nu med ny upgraderad koppling och vid 0.6bar slirar kopplingen igen. Hoppas vi kan köra en moment- och effektmätning innan vintern. Kommer inte blir någon vansinneseffekt, men alltid lika kul att trimma lite... _________________ |
||
På sida 14 i tråden ligger en bild på en groteskt bred folka. Av slump läste jag om bilen i engelska tidningen Retro Cars. Serien hete Super Saloon och folkan hade faktiskt mittmotor och V8.
Fler bilder EDIT: Måste bara lägga upp två bilder till. och en till offtopic för mig att komma ihåg. Tråd om mittmotorbubblor _________________ |
||
Underbar bubbla. Så fräck!
I England så är det väldigt populärt med hillclimb. Där kan man se helt otroliga byggen. MC V8 och dubbelMC motorer har jag spånat in på. Just idag så ligger två MC motorer mitt i bilen med sammankopplade växelspakar högts på min lista över vad jag faktiskt skulle kunna få till. Två R1 motorer och bilen blir i alla fall 600 kg. 300 hk och ylet från åtta mc cylindrar. Manligt. Deta är alltså inte i min Blue Carbon bil utan det gamla projeket 67 bubblan, som bör ta fart någon gång igen. Men detta är din tråd, inte min. _________________ Fredrik Reichel |
||
I lördags var motorn på väg upp. 3 domkrafter gjorde jobbet, men för nästa gång önskar jag mig en höglyftande pallyftare. Någon som har en till salu för vettiga pengar ?
Igår och i förgår gjorde jag ingenting i väntan på byggbesiktningsdagen. Lite oväntad att jag hade så mycket marginal i tidsplanen. Brukar ju vara tvärtom. Så här såg den ut innan (och efter): Hjulupphängning (utan fjädrar), bromsar, tank, pedal, ratt, stolar, bälte, motor och växellåda på plats. Nu är byggbesiktningen genomförd och jag har 5år på mig att bygga färdigt. Några av anmärkningar - övre bältesinfästning VW original för långt fram. Lösas genom att flytta infästningspunkten till buren. - bur borde svetsas fast i karossen på fler ställen för ökad styvhet. - utfjädringsväg bak skall vara minst 60mm på hjulen. Även infjädring skall vara minst 60mm. Måste kolla detta nästa vecka. - främmre delen av dörrkrysset kan blir ett problem hos bilprovningen, snap-off skulle underlätta. - namn saknas. Jag behöver ett namn för bygget som är fri från skyddade varumärken. Chassinummret slutar på xxxxxxxxx0JE1303S Arbetsnamnet är fortfarande Bubster officiellt namn ? OJE 1303 Nordstadt ? _________________ |
||
Jag som är lite för bekväm av mig för att läsa igenom hela tråden... Är det ombyggt fordon du satsar på? Ska man göra byggbesiktning då? Ringde SFRo mannen närmast mig men han sa bara bygg på så kan jag besikta när du är klar. Blir så förvirrad av detta!
Kul bygge också, blev själv sugen på en bubbla nu _________________ Jesper Henriksson |
||
Balken passade fint idag!
Intressant att vara med en liten stund på besiktningen iallafall :-) Det lät ju bra och inga allvarliga anmärkningar. Tar mig friheten att svara åt dig olaf, den blir amatörbyggd. Keepan, jag har också kollat angående mitt bygge och svaret var att om det inte byggs om så mycket utan att han kan se modifieringarna även när bilen är komplett ihopskruvad så krävs inte byggbesiktning utan endast slutbesiktning. Men min kommer att byggbesiktigas ändå, jag vill nog få OK på mina modifieringar i detta skedet. Bara att köra på för fullt nu olaf! /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
Tackar. Riktig kul att har tagit ytterlige ett stort steg framåt.
Nu bilir det lite fokus på bruksbilsmek. Byta hjullager, får den vattentät och fixa värme/ventilation. Trots allt har jag fått ned bilen på marken. Med skärmarna på plats och utan fjädrar. Nu står den riktig låg och allt går fritt med 7" fälgar bak. Det kommer att blir tight med 8,5" under 10cm breddade skärmar... I veckan skall jag mäta lite på in och utfjädringsväg. En första gissnng är att jag har 110mm fjädringsväg på bakaxeln. Blir svårt att får till 60/60mm in- och utfjädring, men det är förhoppningsvis tillräckligt nära. Jag ber om ursäkt att jag glömde kameran, men jag hade fullt upp med torrkörning - cliffhanger tills imorgon... Jag bygger precis som GustaW säger amatörbyggd. Ändringen från svans- till mittmotor går inte som ombyggd. _________________ |
||
Efter två år står bilen på hjul igen:
Utan fjädrar mot bumpstops. (120mm under tröskeln) Porschechassit 5mm över ridehight för standardchassi. (178mm under tröskeln) Bak ser det bra ut, men framskärmarna måste antagligen plastas om. Verkar som eftermarknadsskärmarna har en lägre skärmkant än original. Med originalskärmarna var glipan mellan hjul och skärm 1cm större fram än bak. Nu är glipan fram 2cm mindre. _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 45, 46, 47 >> 47 besök senaste veckan (649020 totalt) |