| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Förspänning och fjäderkonstant frågor.
|
1 besök senaste veckan (1998 totalt) |
|
Förspänning och fjäderkonstant frågor.
Hej! Har grubblat på några saker :P 1. En fjäder som har ganska låg fjäderkonstant (iförhållande till bilens vikt dvs tung bil), kommer inte en sådan fjäder att sjunka ihop ganska mycket enbart av bilens vikt? Är det bra eller dåligt? 2. För att förspänning skall "fungera" så måste fjädrarna vara mer förspända än den kraft som blir när bilen är i "viloläge"? För annars blir det mer kraft än vad förspänningen klarar och förspänningen upphör? 3. När man kapar en fjäder vad är det som gör att det blir stummare väghållning? för fjäderkonstanten blir väll oförändrad? är det att fäderns effektivitet går fölorad på något sätt?
4. En bils "hårdhet" anges den i Hz, dvs förhållandet mellan bilens vikt/kraft (som uppstår vid fjädring) och fjäderkonstanten? 4 b. Vad är bäst hård eller mjuk väghållning? beror givetvis på vad bilen används för... men låt säga banracing, man vill helt enkelt ha en fjädring som ger så mycket kontakt med vägbanan som möjligt när det fjädrar? 5. Finns det progresiva fjädrar som har samma diameter och avstånd på lindings varven? dvs inte som en vanlig progresiv där lindings varven ändras... konstiga frågor
Tack på förhand
/peter _________________ peter johansson |
||
|
Svarar på de "enkla" frågorna:
3. Fjäderkonstanten blir högre. Tänk så här: Varje varv på fjädern komprimeras lika mycket när man trycker ihop fjädern. Om du har 5 varv och trycker ihop fjädern 5 cm trycks varje varv ihop 1 cm vilket kräver en viss kraft. Om du kapar fjädern så den är 2,5 varv lång och trycker ihop den 5 cm så trycks varje varv ihop 2 cm vilket kräver dubbelt så hög kraft som att trycka ihop ett varv 1 cm vilket innebär dubbla fjäderkonstanten. Att man inte rekommenderar att kapa fjädrarna beror mest på att det ingreppet brukar kombineras med original stötdämpare (som är för mjuka för att hantera den hårdare fjädern) och att det är risk att de glappar i fjäderskålarna. 4. Ja, med hårdare fjäder får man ett högre svängningstal (som mäts i Hz). Fjäderns hårdhet mäts i N/mm eller kg/mm och i USA kör man med lbs/in (pounds per tum). Med detta tillsammans med vikten och utväxlingsförhållandet mellan hjulrörelse och fjäderrörelse kan man räkna ut svängningstalet. Fördelen är att svängningstalet är oberoende av vikten och kan därför jämföras mellan olika bilar. 5. Vet ej, men troligen inte. Progressiviteten kommer av att några varv går ihop (kontrollerad "coil bind") för att minska antal varv vilket ger högre fjäderkonstant enligt exemplet med den kapade fjädern. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
|
Som svar på fråga 5:
om du har samma stigning och lindningsdiameter så kan du få en progresivitet om man ändrar trådens diameter. Porsche gjorde något sådant på 956:an ( tror jag den heter ) som har rekordet på Ringen. // Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
|
Re: Förspänning och fjäderkonstant frågor.
1: På en banbil vill man inte ha någon förspänning. man vill ha en fjäder med rätt hårdhet och längd. 2: se ovan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Förspänning och fjäderkonstant frågor.
|
1 besök senaste veckan (1998 totalt) |
