Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny bil för 19.900 !!
<<   1, 2, 3
4736 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



den har ju ingen fjädring = omöjlig att regga

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

KristianAE86 skrev:
den har ju ingen fjädring = omöjlig att regga


Nja, det är ju inte riktigt så enkelt, såvitt jag vet. Reggas den som MC finns det egentligen inga krav på fjädring enligt VVFS 2003:23.

En annan sak är dock att importören måste typbesikta fordonet och det kan ställa till en del problem förutom betydande kostnader. Eftersom karten på länken är serietillverkad kan den ju inte reggas som amatörbyggt fordon...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17967



Nu vet inte jag om jag läser slarvigt, men skulle man kunna registrera en Funny Car på max 400kg och 20hk som MC?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En gammal FE-kart med en encylindrig husqvarna 250-motor kan man kanske få för 15 000:- i inte allt för dåligt skick. Träffade nån ute vid gokartbanan som jag har för mig hade betalat nåt sånt. De är väl på 60-70 hk, eller nåt liknande. Men byter man till en lämplig 125:a-motor på 20 hk så borde det ju gå att registrera en sån och då har man även lite kaross som man kan sätta skärmar och lysen i. Vill man sedan åka lite fortare, men lite lätt olagligt, så är det ju bara att smyga tillbaks 250-motorn igen. En sån kart kan väl väga ca 110-120 kg totalt.
Alternativt en gammal NC-kart, som nog går att få för 10 000:-. Gamla kartar som man inte kan tävla med längre är ju inte värda så mycket.

Typbesiktning av MC är väl inte så jättekrångligt och dyrt, eller? Har de t.ex. några avgaskrav eller krockkrav?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

Regga en Funny Car som MC? Tja, kanske det. Men man ska ju anse att konstruktionen är vettig på väg, som sagt.

Typning av MC är enklare än för bil men eftersom den inte blir amatörbyggt fordon måste en hel del saker uppfylla diverse ECE-reglementen (till exempel för bromsar, bränsletank, reglage...) och köper man inte in standardkomponenter som är ECE-provade kostar själva provningen en del.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag tänkte att en Formel Yamaha eller Junior A (slirkoppling) skulle vara kanon som utgångsobjekt. Sedan sätter man på bromsar även på framhjulen, skaffar MC-batteri, generator från någon lätt MC och beslysning.

Finns det någon begränsning för markfrigång, förresten?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Claes Haglund skrev:
Jag tänkte att en Formel Yamaha eller Junior A (slirkoppling) skulle vara kanon som utgångsobjekt. Sedan sätter man på bromsar även på framhjulen, skaffar MC-batteri, generator från någon lätt MC och beslysning.

Finns det någon begränsning för markfrigång, förresten?

en ICA-J motor.. njaaaaaa det blir nog inte så bra tror jag. dom surar igen jätte lätt pga att den är kolvstyrd

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Joni skrev:
Claes Haglund skrev:
Jag tänkte att en Formel Yamaha eller Junior A (slirkoppling) skulle vara kanon som utgångsobjekt. Sedan sätter man på bromsar även på framhjulen, skaffar MC-batteri, generator från någon lätt MC och beslysning.

Finns det någon begränsning för markfrigång, förresten?

en ICA-J motor.. njaaaaaa det blir nog inte så bra tror jag. dom surar igen jätte lätt pga att den är kolvstyrd


Surar igen? Trodde du ja.

Den skall köras av mig och inte min morsa.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Hmm... en crosskart kanske vore nått att försöka regga...

_________________
/ Jocke
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



Joakim Bonér skrev:
Hmm... en crosskart kanske vore nått att försöka regga...


Nu börjar det likna nå't!

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Claes Haglund skrev:
Joni skrev:
Claes Haglund skrev:
Jag tänkte att en Formel Yamaha eller Junior A (slirkoppling) skulle vara kanon som utgångsobjekt. Sedan sätter man på bromsar även på framhjulen, skaffar MC-batteri, generator från någon lätt MC och beslysning.

Finns det någon begränsning för markfrigång, förresten?

en ICA-J motor.. njaaaaaa det blir nog inte så bra tror jag. dom surar igen jätte lätt pga att den är kolvstyrd


Surar igen? Trodde du ja.

Den skall köras av mig och inte min morsa.

det kommer ändå inte funka i trafiken. du kommer ju ständigt få hålla på att skruva på förgasaren thumbs down

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Claes Haglund skrev:
Jag tänkte att en Formel Yamaha eller Junior A (slirkoppling) skulle vara kanon som utgångsobjekt. Sedan sätter man på bromsar även på framhjulen, skaffar MC-batteri, generator från någon lätt MC och beslysning.

Finns det någon begränsning för markfrigång, förresten?

Varför inte en NC-kart då? Så slipper du montera frambromsar för 7 - 8 000:-, samt har riktig koppling och växlar.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



AndersY skrev:
Claes Haglund skrev:
Jag tänkte att en Formel Yamaha eller Junior A (slirkoppling) skulle vara kanon som utgångsobjekt. Sedan sätter man på bromsar även på framhjulen, skaffar MC-batteri, generator från någon lätt MC och beslysning.

Finns det någon begränsning för markfrigång, förresten?

Varför inte en NC-kart då? Så slipper du montera frambromsar för 7 - 8 000:-, samt har riktig koppling och växlar.


Jo, men du har väl förmodligen inte riktigt den tillförlitligheten och så måste du ju byta motor eller strypa den för att kunna registrera?
Yamaha-motorerna har jag fått intrycket av att de är riktigt driftsäkra eftersom man inte tar ut såå mycket effekt ur 100 cc:arn.

Eller jag har kanske fel?

Riktig koppling och växlar behöver man väl inte för att registrera? Borde väl fungera finfint med en slirkoppling?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Behöver man backväxel på en fyrhjulig motorcykel för registreringen?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

Jag hittar inga krav på backväxeln på fyrhjulig MC...

Markfrifången är inte styrd i siffror men minst 60-80 mm bör man ha. Litegrann beroende på hjulbas också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Claes Haglund skrev:
AndersY skrev:
Claes Haglund skrev:
Jag tänkte att en Formel Yamaha eller Junior A (slirkoppling) skulle vara kanon som utgångsobjekt. Sedan sätter man på bromsar även på framhjulen, skaffar MC-batteri, generator från någon lätt MC och beslysning.

Finns det någon begränsning för markfrigång, förresten?

Varför inte en NC-kart då? Så slipper du montera frambromsar för 7 - 8 000:-, samt har riktig koppling och växlar.


Jo, men du har väl förmodligen inte riktigt den tillförlitligheten och så måste du ju byta motor eller strypa den för att kunna registrera?
Yamaha-motorerna har jag fått intrycket av att de är riktigt driftsäkra eftersom man inte tar ut såå mycket effekt ur 100 cc:arn.

Eller jag har kanske fel?

Riktig koppling och växlar behöver man väl inte för att registrera? Borde väl fungera finfint med en slirkoppling?

det är sant att yamaha motorerna inte slits speciellt hårt däremot en junior motor måste du renovera ofta! vad är en NC-kart? Menar ni ICC? dom kallades NC innan. Eller är det någon annan kart?

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Ny bil för 19.900 !!
<<   1, 2, 3
4736 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande