Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
X-11 ( en Locost Lotus 2-11 ) - Modsport ? - år 2013
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (18114 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Startar en tråd för mitt projekt kring ett gammalt Speedster chassi för dokumentera det hela
Basen är ett äldre Speedster chassi köpt från Dude, som jag försöker bygga upp en Locost variant av en Lotus 2-11 på ( en Elise/Exige variant )
Namnet kanske ändra sig under resan

Tanken är ett amatörbyggt fordon med allt vad det innebär för att kunna köra Roadsport A 2013, målkostnad för bygget är < 100 K Sek med vinnar-potential i A

Målvikt : 650 kg tom och på ~ 250 hk

om 2-11
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_2-Eleven
http://www.youtube.com/watch?v=bFkN3UXJ8BY



Start-punkt



Drivlina
Efter mycket surfande och funderade faller det på en Honda drivlina från en körbar Honda Civic R
Garanterat att kunna ge ~220 hk på omodifierad motor. Tanken är att köpa en Civic R från UK som finns
~ £2000 pund för komplett bil årsmodell 2002-2007 och bryta ner. Valet mellan Duratec-PG1 och Hondan på att Hondan är mera färdigt från bil och att alla sensor och ECU kan användas rakt av. Spara tror jag mycket tid och eliminerar strul-faktorer. Sen har jag ett gediget förtroende för Japanska motorer Kommer får pyssla med motorfästen och drivaxlar som passar rätt - borde inte vara omöjligt Honda drivlinan är ca + 30 tyngre vs Rover-PG1 men motorn går att montera lägre vs Rover. Lite orolig att motorn inte kommer leverera moment utan bli ett varvmonster....

Källa till Civic R
http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?p=1&s=234

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_K_engine

Från hjälpsam Seloc medlem
Citat:
The european engine (K20A2) has 11:1 compression and produces 197HK in standard form at max 8000 rpm, the Japanese version (K20A) has 11.5:1 compression and revs to 8600 and produces around 210HK.
But when the Honda ECU is converted/cracked by Hondata ( http://www.hondata.com/kpro.html ) to a K-pro then both can be re-mapped and optimised like with a programmable ECU.
Useful info here:
http://www.hondata.com/techk20wiring.html
http://www.hondata.com/images/k20awiring.gif
http://www.hondata.com/techk-protraining.html
The result is that most Elise installations with the European K20A2, a K-pro ECU reach about 215HK with a 4-2-1 manifold and a 2.5" diameter exhaust system.




Chassit
VX chassit och Elise 111r ( Toyota baserat ) är i stort lika. Kanske skulle man köra en VX subframe men jag vill bygga på Elise delar och då passar inte VX subframe. Alltså en Toyota-subframe skall på, ger mig också möjligheter att senare installer en Toyota drivlina
Citat:
The subframe would bolt straight onto the VX chassis - the only real differences are the door beam (the lower dash section is different on the VX) & the rear chassis to wishbone mounting bracket holes would need to be moved outward as the Toyota has a wider rear track.


Hjulupphängningar/Broms OEM blir från S1/S2-K ( hubbar osv ) ingen ABS...


Kaross
Svåraste delen,
- Helbur och Inga dörrar, helbur att ge extra styvhet och sidoskydd
- 2-Eleven karosser växer inte på träd direkt och kaross kitt som finns är svindyra

Funderar på att använda skrotade/skadade Front och Rear clams från S2 och bygga upp resten själv.
Får be någon som är duktig på Photoshop göra en S2:a utan ruta och tak - någon som läser detta som kan ?

Nästa steg
Jaga delar så jag får chassit rullande
- Yota subrame + bäramar + hubbar
Skannar UK annonser på Civic R bilar
Sammanställa frågor till SFRo
Leta större garage

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Kul projekt!

Jag vet att jag sett bilder på en amerikansk, "sönderskuren" Exige utan vindruta, men det enda jag hittar nu är det här:
http://www.lotustalk.com/forums/f163/speedglass-windscreen-cut-down-58 . . . .

Vad gäller bur så finns den här ute på Ebay:
http://www.ebay.de/itm/original-Lotus-Motorsport-Uberrollkafig-Elise-S . . . .

Lär ju dock inte vara bolt on iom att den är gjord till S1. Kanske lättare att bygga själv?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



En kommentarer om kaross, tänk på att extrema RS-liknade konstruktioner kan få problem att klassa in. Westfield XTR vet jag fått nej och Ultima/Saker är precis inom ramen.
Nu är ju chassit sånt att det förmodligen bli knasigt om du snidade till en extrem LMP-form så risken är minimal.
Strippad lotus är ju inga som helst problem, kan ju bli snyggare än Scatton.

Civic TypeR verkar ju gå att hittas för under £2k, det blir ju billigare totalt om du kan köra hem objektet (så de okörbara billiga kan du ju skippa).
Resterna av den körbara Civicen borde ju kunna gå att sälja av (och regga in behövs ju inte etc).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Spana in bygget från Japan i denna tråd: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=1&t=3945


_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Kul bygge!

Kolla upp med SFRo en gång till - det är inte säkert att det gillar tanken på amatörbyggt när du tar serie chassiet från en standardbil och amatörbyggt kommer ju inte att funka med den motorn - eller? Den är väl så ny att du måste ha intyg från biltillverkaren och det kan ju bli svårt. Klurigt att regga in och alltså klurigt att åka roadsport med. Modsport däremot


_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Kalasbra val av motor!

Har inte så bra koll på reglementet, vad får göras i motorväg?

sugtrimma? Överladda?


vi hade en bänkningsdag i hondaklubben i lördags, på TH-service i härryda, och en standard K20, med RBC (Honda DC5 insug) steg 3 kammar, (samt lite trångt grenrör och avgas..) bänkade ut 248 motor häst vid 8500...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Era Google skills är super, tack thumbs up thumbs up

Citat:
Jag vet att jag sett bilder på en amerikansk, "sönderskuren" Exige utan vindruta, men det enda jag hittar nu är det här:
http://www.lotustalk.com/forums/f163/speedglass-windscreen-cut-down-58 . . . .


Godis - bara att kopiera ju !
Citat:
Spana in bygget från Japan i denna tråd: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=1&t=3945


Hittade bra tråd om K20a i en Speedster
http://honda-tech.com/showthread.php?p=40119804

Citat:
Kolla upp med SFRo en gång till - det är inte säkert att det gillar tanken på amatörbyggt när du tar


Tack - ja måste dra detta några varv, Audi TT i Roadsport B har gjort likande resa. Vill gärna kunna åka Roadsport A


Citat:
Kalasbra val av motor!
Har inte så bra koll på reglementet, vad får göras i motorväg?
sugtrimma? Överladda?


Tack - får trimmas sugmotor brukar ge minst strul - vet du om det hyffsat moment i motorn eller finns allt i övre varven ?

Citat:
Civic TypeR verkar ju gå att hittas för under £2k, det blir ju billigare totalt om du kan köra hem objektet


Ja hoppas det finns rimliga object - vet inte hur en 15 K mil motor är men borde vara bra.
Kul att de finns för så rimliga slantar i alla fall

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



215 hjulhäst vid 8500rpm
198 hjulvrid vid 5900, sedan höll den ungefär det momentet till varvstopp (9000)

motorerna tål, och tycker om varvet


finns tonvis med kunskap på hondaklubben om dessa motorer, så det är bara att fråga på

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Gissar på att denna sida kan vara bra att ha också: http://hondaelise.com/

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



Kul bygge, lycka till!
Har det löst sig med garageletandet inför det här bygget?


Tråkigt nog så slängde vi lite Elise S2 karossdelar från garaget nyligen Ringde runt till halva rejsa efter ditt nummer då de på Eniro inte ledde fram till dig

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Jag tänkte försöka få tag på Hjulspindlar CAD fil för kunna köra lägre bil, om jag inte får tag på cad filer så tänkte jag cadda av mina egna och göra de justeringar som är nödvändiga. I så fall går det säkert att justera ytterliggare för att det ska passa din bil ännu bättre då den endast ska köras på bana?!
om det vore intressant?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Badsters är som sagt amatörbyggen, trots omoddad chassi/krashbox, men med egna spindlar/upphänging (och lite annat ombyggt, öppen bil till fast tak tror jag) om jag tar det direkt ut minnet.

200kw/ton som max för amatörbyggt om SFRo tycker att det kan fungera. Det är 3.67kg/hk. Så för att optimera för A så är det lämpligt att vikta på 15% vid reggning alternativt trimma 15%.

Att regga med en K20 och tävla med en annan är ju inget ovanligt men 730kg tjänstevikt med en 199hk K20 borde väl inte vara omöjligt, även om du gärna siktar på 670kg tävlingsvikt med (enligt reglementet) omoddad motor från Civic Type R. Det innebär ju ca 560kg tomvikt (utan förare/bensin, du är ju inte jätteliten som förare), blir den inte lättare än så?

om chassit har en svensk identitet så kan ombyggt vara enklare men då krävs det en 150hk K20 för reggning (minst 735kg tjänstevikt i det fallet).

Det räcker ju inte att "measure twice, cut once" för sånt här, utan fråga fem-tio gånger (på varje ställe, tills svaren konvergerar) innan du bestämmer dig.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Att regga med en K20 och tävla med en annan är ju inget ovanligt men 730kg tjänstevikt med en 199hk K20 borde väl inte vara omöjligt, även om du gärna siktar på 670kg tävlingsvikt med (enligt reglementet) omoddad motor från Civic Type R. Det innebär ju ca 560kg tomvikt (utan förare/bensin, du är ju inte jätteliten som förare), blir den inte lättare än så?


Gott att Badster har lyckats då borde det kunna gå här Med Pers spindlar nnu lättare kanske thumbs up

Tror inte jag får den lättare än ~ 630 kg och med 100 kg Joachim ( 730 kg) bör jag vara rätt på A tänkte jag ? Vill helst inte gräva i motorna utan kunna 'konsumera' std motorer och jobba på vikten ECU mappning

Citat:
Kul bygge, lycka till!
Har det löst sig med garageletandet inför det här bygget?


Tack - har OK garage för att att börja med men sen när plastandet skall ta fart måste jag ha mera - har du något ? Synd där med S2 delarna i bingen....

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Josen skrev:
Citat:
Att regga med en K20 och tävla med en annan är ju inget ovanligt men 730kg tjänstevikt med en 199hk K20 borde väl inte vara omöjligt, även om du gärna siktar på 670kg tävlingsvikt med (enligt reglementet) omoddad motor från Civic Type R. Det innebär ju ca 560kg tomvikt (utan förare/bensin, du är ju inte jätteliten som förare), blir den inte lättare än så?


Gott att Badster har lyckats då borde det kunna gå här Med Pers spindlar nnu lättare kanske thumbs up

Tror inte jag får den lättare än ~ 630 kg och med 100 kg Joachim ( 730 kg) bör jag vara rätt på A tänkte jag ? Vill helst inte gräva i motorna utan kunna 'konsumera' std motorer och jobba på vikten ECU mappning
Jag tänkte ren tävlingsvikt innan ev. tillägg.
199+5% * 3.2 blir ju 669kg. Vinge på det så är du uppe i 702kg minvikt (vinge är ju det enda tillägg som är värt att ta prestandamässigt).
om det är 200 eller 201hk DIN (beror på vilket minne man frågar) så justeras det ju inte så mycket.

Men du vet ju vad din S2a väger och det är ju inte så extremt mycket vikt du ska plocka bort (-100kg på en Elise är ingen lätt operation).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Men du vet ju vad din S2a väger och det är ju inte så extremt mycket vikt du ska plocka bort (-100kg på en Elise är ingen lätt operation).


Stämmer
Tänker inga dörrar/fönster + lättare plast, inget värmepaket för att hitta dessa men sen är det nog stop...
Så hoppas att bra areo/chassi kunna vara med mot sjuorna, cobran och Hulten

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Öppen bur är ingen bra aero, bara så du inte missar det

Det är väl bara vindruta och bur som är sämre

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Aerodynamic skrev:
Jag tänkte försöka få tag på Hjulspindlar CAD fil för kunna köra lägre bil, om jag inte får tag på cad filer så tänkte jag cadda av mina egna och göra de justeringar som är nödvändiga. I så fall går det säkert att justera ytterliggare för att det ska passa din bil ännu bättre då den endast ska köras på bana?!
om det vore intressant?

Mvh, Per

Prova att få tag på Badster, han är maskiningenjör och har naturligtvis CAD-ritningar på Badster-spindlarna. Tror ni kan köpa nytillverkade spindlar av honom också.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279




_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Elise-shop:s är porrigare


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Fundering kring hubbarna - byter vi från oem Lotus med syfte att få en mera modiferad bil och därmed lättare att klassa som amatörbyggt fordon ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Frågat runt SFRo och det verkar allt svårare att få igenom amatörbyggda fordon, t.o.m Westfields är idag ifrågasatta om jag förstår SFRo-folk rätt jag pratat med

Någon har gjort detta redan
- Based on s2 elise chassis
- Fitted with supercharged charge cooled civic type r engine producing 345 bhp and 235 ftlbs

Grym...



_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
X-11 ( en Locost Lotus 2-11 ) - Modsport ? - år 2013
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (18114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande