Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Toyotas elbil sätter rekord på ringen 7m47s
1, 2   >>
27922 besök totalt
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Inte lite understyrning , förmodligen ett större antal sekunder att hämta där.

Hur lång laddtid innan det är dags för nästa varv?
Men det är ju inte mycket annorlunda än andra rökarvarvtider där det behövs friska däck för varje varv (nästan) .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tommy^_
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 38



Måste vara riktigt hemligt att köra en så stark elbil just eftersom effekten finns direkt när man gasar

_________________
//Tommy Fredriksson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Man använder oftast motorkontrollsystemet för att ge en "trottelrespons" som påminner om vad förarna är vana vid från mer ottomotorns mer spetsiga momentkurva för att få körbarhet. "ofilltrerat" blir bilarna riktigt svårtyglade då de stackars däcken har att kämpa emot mer och direkt vridmomnet och oftast högre vikt i elbilarna

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Vilken HELT galen ljudkuliss det är!!!!!


En av de coolaste ringevideos jag sett IMHo. Just pga ljudet.



EDIT: En video som avslutar diskussionen kring flintapinne vs flappy paddle växellåda

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Låter som en kombination av en spårvagn och radiobilarna på Gröna Lund. Fast på steroider. Förmodligen oerhört mycket mer upphetsande att köra än att lyssna på.

Annars kan man ju reflektera över ännu en av skillnaderna mellan förbränningsmotorer och eldito. När en förbränningsmotor ryker så funkar den. När elmotorn ryker så är den trasig.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



En Eldriven Radical


_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005
Inlägg: 104



Det räcker ju med att en sån bil vinner en tävling mot vanliga bilar så kommer alla att vilja ha en. Man vill väl ha snabbaste bilen? Med snabbaste bilen och vinstchans eller möjligheten att vara "trackday hero of the day" så s''''ter nog de flesta i ljudet.

_________________
Torbjörn Hillerström
"There's nothing like a nice piece of hickory"
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Men, vad får man; 20 minuters körtid på en track-day, med medhavt extrabatteri...?

I tävling är det en sak, men där lär det bli "intressant" att få till en klassning som funkar om man ska köra blandat... Och ska man ha snabbast bil på en trackday så finns det ju betydligt vettigare lösningar, som t ex en Radical med turbo eller kompressor - och det kommer ändå att dyka upp någon med ett ännu värre monster förr eller senare!

Dessutom har jag svårt att se vinsten att bli av med flintapinnen på ett nöjesfordon. Jag har väl spelat för lite TV-spel för att riktigt förstå poängen med att det ska vara som att köra hyrkart...
(och detta trots dryga 26 år med datorer, inklusive en del spelutveckling.)

Ställer mig dessutom tveksam till vilken roll detta kommer att spela inom motorsporten i slutänden. Det var ju många år sedan man förbjöd CVT i F1 (det var väl Renault som tagit fram en prototyp...?), och nyligen lade man ner det där med lågvarviga turbofyror. Hur man än vänder på det så är sporten beroende av publik och sponsring, vilka i sin tur (direkt respektive indirekt) bygger på att det finns ett underhållningsvärde.

Det är iaf kul att det händer något på denna fronten rent tekniskt! Liksom dags nu, något århundrade (!) efter första hastighetsrekordet med elbil...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Jag fick för första gången bevittna en Tesla en i konbana förförra helgen, det var en ganska säregen upplevelse. Framfarten och ljudet gick inte riktigt ihop.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Bosse L skrev:
Man använder oftast motorkontrollsystemet för att ge en "trottelrespons" som påminner om vad förarna är vana vid från mer ottomotorns mer spetsiga momentkurva för att få körbarhet. "ofilltrerat" blir bilarna riktigt svårtyglade då de stackars däcken har att kämpa emot mer och direkt vridmomnet och oftast högre vikt i elbilarna


Låter rimligt och vettigt, jag har en del av en drivaxel på skrivbordet som visar vad man kan göra om man ger elmotorn en stegfunktion som insignal... *knix*

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Skulle ju vara kul att prova, men jag är nog för mycket pistonhead för att få ut det jag vill av en bil ur en sån där. Man vill ju ha motorkaraktären på ett visst sätt.
Fast det går förstås att programmera gasresponsen...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lennart Mäkinen skrev:
Fast det går förstås att programmera gasresponsen...
Som vilken e-gas som helst


sorry

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Palmér
Linköping
Här sen Feb 2011
Inlägg: 7



Riktigt frän, skojjigt ljud!
Verkar verkligen leva på marktryck.. väldigt understyrd annars!

_________________
Simon Palmér
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Lennart Mäkinen skrev:
Skulle ju vara kul att prova, men jag är nog för mycket pistonhead för att få ut det jag vill av en bil ur en sån där. Man vill ju ha motorkaraktären på ett visst sätt.
Fast det går förstås att programmera gasresponsen...


Har du tillräckligt stor motor och batteri så kan du programmera bilen så den emulerar en 454 BB perfekt, eller en 2 liters BTCC maskin, eller en WV TDI, eller... Ja du fattar själv, du kan nog t o m programmera felaktiga accpumpar i en förgasare om det är intressant.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



MaZ skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
...programmera gasresponsen...


Har du tillräckligt stor motor och batteri så kan du programmera bilen så den emulerar en 454 BB perfekt, eller en 2 liters BTCC maskin, eller en WV TDI, eller... Ja du fattar själv, du kan nog t o m programmera felaktiga accpumpar i en förgasare om det är intressant.
Med tanke på hur svårt bilfabrikanter verkar ha för att programmera gaspedaler till bensinmotorer så funktionen känns linjär så är det nog inte så lätt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lennart Mäkinen skrev:
Med tanke på hur svårt bilfabrikanter verkar ha för att programmera gaspedaler till bensinmotorer så funktionen känns linjär så är det nog inte så lätt.
Det är mycket enklare att förstöra ett perfekt system än att maskera ett dåligt system så det känns bra

Det är enklare att fördröja signaler än att snabba upp dem (tankeläsning)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Lennart Mäkinen skrev:
MaZ skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
...programmera gasresponsen...


Har du tillräckligt stor motor och batteri så kan du programmera bilen så den emulerar en 454 BB perfekt, eller en 2 liters BTCC maskin, eller en WV TDI, eller... Ja du fattar själv, du kan nog t o m programmera felaktiga accpumpar i en förgasare om det är intressant.
Med tanke på hur svårt bilfabrikanter verkar ha för att programmera gaspedaler till bensinmotorer så funktionen känns linjär så är det nog inte så lätt.


Varför tror du att dom försöker programmera linjär respons i gaspedalen, det är det sista dom vill...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



MaZ skrev:
Varför tror du att dom försöker programmera linjär respons i gaspedalen, det är det sista dom vill...
Känns som om vi hamnat bredvid ämnet, men min uppfattning är att pedalernas rörelse filtreras för mycket i de flesta bilar jag kört. På en bensinmotor kan man lika gärna köra med turbo istället för en riktig maskin eftersom man ändå inte kan kontrollera motorn från förarstolen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ksx
Sthlm
Här sen Sep 2011
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Japsarna verkar vara på hugget:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110907/lexus-lfa-fixar . . . .

Nytt rekord med Lexus LF-A.

_________________
Karl Sjöberg
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Och till er som gillar Audi , Nürburgring, Rekord etc..


_________________
Janne Ström
Citera
Bilder o videos
Toyotas elbil sätter rekord på ringen 7m47s
1, 2   >>
27922 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande