Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1269 besök totalt |
Hur mycket downforce genererar denna?
Någon som vågar spekulera i hur mycket downforce denna genererar i typ 200 km/h? (eller har den något annat syfte?) ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Re: Hur mycket downforce genererar denna?
Bilen i övrigt är ju inte speciellt snygg undertill. Med alla dessa pinaler skapandes luftvirvlar kan ja inte tänka mig vilken effekt ett hål i akterspegeln skulle ha. Om den nu har någon effekt måste det mätas med och utan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Hur mycket downforce genererar denna?
För att få någon positiv diffusoreffekt av utformingen av det plana stycket som börjar bakom bakaxeln och går fram till hålet i spoilern, borde man då inte ha låtit "gavlarna" på plattan gå närmre marken så att man fått en liten diffusor?? Detta är bara mina tankar som antagligen inte fungerar... _________________ /David Söderblom |
||||
|
||||
Min gamla M5:a va rätt plan undertill och denna verkar va ganska lik. Det är bara runt bakaxeln det är lite pinaler som stör. Jag va ju själv i geneve och titta på bilen och titta då extra noga på den där konstruktionen. I mina ögon såg den ut att funka. Och eftersom dom numera skippat vingen på bakluckan så behöver dom skapa mer tryck på bakvagnen på annat sätt och gör då på detta viset istället. Och jag kan nästan sätta pengar på att BMW:s M-avdelning alltid ha som mål att överträffa föregångaren på alla punkter. Den "gamla" (nuvarande) M5:an har en lyftkraft på 32kg bak i 200km/h.
Sen om det är svårt att överträffa är ju en annan sak. ![]() ![]() |
||||
Så mycket bröte kommer det inte att bli bakom bakaxeln på Rekorden iaf, den saken är säker!
![]() Det är klart, bonnasmidd diffusor i plåt smäller kanske inte lika högt som datordesignad kolfiber från Bayern... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1269 besök totalt |