Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
4 besök senaste veckan (105530 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Dvorak - Jag glömde att skriva att skivorna bak hängt med sedan bilen var ny. Så 6000 mil plus 20 bankörningar. Det kan man inte klaga på. Men ju mer jag funderar på det så tror jag att XP12 bak genererar lite för mycket värme, både för vad bakskivan kan kyla bort och vad som är bra för bromsbalansen.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



PeOR skrev:


Jag passade på att ta lite kort på de två skivorna när jag ändå hade allt av.



Den högra är den tvådelade 355 mm StopTechskivan, den vänstra endels 342 mm DBA4000. Man kan se att det är ganska stor skillnad på kylarean. Men annars är de lika tjocka, 32mm. Eftersom beläggen snarare är mindre på ST40 oket än för mina gamla ok, så är det nog detta som skulle vara förklaringen till den skillnad som jag hoppades på.


Det verkar onekligen vara stor skillnad på skivorna. Inte bara arean på kylanalerna utan även inloppet till kylkanalen verkar vara bättre på Stoptech skivorna. Den solida skivan har ju en kant där som skulle kunna störa flödet av kylluft.

Hade givetvis varit intressant med flytande skivor ihop med orginaloken men det kanske inte finns att köpa heller.

Nyckeln till att maximera bromsprestandan är att bromsa så mycket som möjligt bak med utan att få en instabil bil under inbromsning. Förhoppningsvis är kolvareorna i Stoptech oket välmatchade mot dina bakbromsar så att bromsbalansen blir bra.

Jag tror på att köra samma belägg fram och bak, har sett att beläggtillverkare rekomenderar detta. Men det förutsätter att man har bromsar som är väldimensionerade fram och bak. Blir konstigt om man har jätteskivor och belägg fram och orginal bak. Då finns risken att man låser upp bak innan frambromsarna har kommit upp i lite temperatur.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Andreas - Jag håller med. Och bilen var inte instabil vid någon inbromsning. Jag har skaffat DBA4000 skivor bak nu. De är slitsade istället för borrade. Men jag är fortfarande lite frågande till mängden värme från bakskivorna. Det var samma strålningsenergi som kom ifrån skivorna bak som fram. Betyder det att de hade samma temperatur eller betyder det att de var varmare eftersom de har mindre yta/massa att stråla ifrån? Det är kanske dags att köpa en IR pyrometer. Kan ju vara bra till både skivor och däck...

och vad gäller tvådelade skivor så finns det att köpa för framskivorna. Jag provade aldrig men pratade däremot med både banrävar såväl som Carbotechs tekniker. När jag föreslog det så var slutsatsen att man körde sönder de skivorna ungefär lika fort. Och eftersom de är mer än dubbelt så dyra så avstod jag från att testa. Men kanske det var åsikt mer än fakta. För jag håller med dig, kylkanalerna verkar vara den stora skillnaden mellan "original" och StopTech.
http://www.tirerack.com/brakes/brakes.jsp?make=DBA&model=5000+Seri . . . .

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Lite bilder ifrån körningen. De två på mig är köpta, de tre sista är lånade och har vattenstämpeln kvar. (Det gick bra att låna så länge man skrev källan http://tavanophotography.zenfolio.com/p214638678)

Peo.










_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Hej en av rejsas bästa tråd

Angående bromsarna så testa ta bort den svarta läppen som sitter under stötfångaren framför hjulen.

Hade bromsproblem på min z4 coupe.
Bromsarna kokade på 10min hårdkörning och belägg åtgången var hemsk.
Detta med beprövat bromskit som jag använt på tyngre och starkare bilar utan problem.

Sitter en likadan liten spoilerläpp under stötfångaren på z4 och den gjorde att ingen luft tog sig in i hjulhuset och kylde av grejerna, hade kylslangar men efter att jag tog bort läppen så kunde jag köra en hel dag utan att bromsarna fejdade thumbs up

Tar man bort den kan man ju sätta en extra luftstyrning på undre bärarmen alá porsche 944

_________________
Jan Ekehage
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Jag kör mecca belägg bak på min renault megane rs cup, 150kr st. Funkar kanon, original fanns inte att uppbringa:D. Som jag sade, allt för vanligt att folk köper en beggad bil och kör runt med allt för lite gods i skivorna Klart de spricker, klart det går åt pads om man kör på nerkörda skivor, som jag sade..allt för vanligt.

Jag kollar inte ens luftryck på min bil, smällde bara i rätt tryck sedan flera månader tillbaka och kör o kör o kör o kör, funkar kanon.

Jag kör mest, faktiskt fem hela dagar i följd (eftermiddags pass), i 20-30 graders värme på Gotland ring med 100% original bil, original broms vätska/pads(förutom mecca padsen i bak då ) Dessutom är jag relativt säker på att tiden inte skäms för sig heller, om man jämför med andra liknande original bilar på gatdäck. Varken på nür eller på GR.

När folk i allmänhet säger att det inte går att köra original förstår jag inte vad de pratar om. Till 99% har jag genom livet bara kört original bilar på bana, funkar kanon. Har väl att göra med att jag bara kör och kör, spenderar mer tid på banan och ej i garaget och därför utvecklats som förare, det är väl därför det funkar för mig

Peo, hoppas du ursäktar en lite humoristiskt skämtsam ton i mitt inlägg, men oxå att jag faktiskt menar vad jag säger:-). Jag har aldrig haft några problem med att köra original bilar på bana. Man får anpassa sig till det man kör för stunden, vilket är en utmaning i sig. När andra anser att en bil understyr och ska trimma sig förbi det så kör jag runt problemet. Ja när andra tycker en fram driven renault rs cup sliter framdäck förstår jag inte heller, jag transfererar vikt i bilen och kör till 100% utan alla esp hjälp överallt. Klar jag kan få mina framdäck att hålla bättre då, mot andra som inte ens våga koppla ut systemen, de har då inte ens möjlighet att transferera vikt i bilen och plogar fort ner ett par fram däck. Hade de övat på körkänsla istället och transfererat vikt i bilen flyttar man fort trycket från framdäcken (avlastar dem) till mer neutralt(alla hjul) eller mer till bakdäcken! Destsamma gäller bromsar, folk generellt kör med både hängslen och livrem, (esp) som då triggas i olika hög utsträckning och går in och ytterligare bromsar bilen...och det sliter ännu mer pads än vad en övertänd först-gångare på bana är i behov av

Sorry, men man kan faktiskt köra sig runt mycket av det som många upplever som problem, inte bara trimma sig runt ett upplevt problem.

Uppskattar i övrigt din tråd Peo thumbs up Mitt inlägg är bara en wake-up till alla rookies out there och har inget med dig att göra. Smutsar det ner för mycket är det bara att radera mitt inlägg! Peace!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Tack för lite trevlig läsning och bilder.

En sak jag störde mig på vid banmöten i USA (och till viss del i Sverige) är att folk ligger och anpassa farten efter varanra tills någon vinkar fram dem. Att ligga och smådutta längre perioder på bromsarna betyder rätt mycket i värme. Jag vet inte om du har märkt någon skillnad på banmöten där du inte behövt anpassa dig lika mycket till omgivningen?


Göte, jag har tillsammans med en instruktör på GR kört fyra dagar med en V70 Hertz edition. Stängde inte ens av några livremmar (hittade inte knappen förrän sista dan).

om du städar upp ditt spår lite på baksidan och inte är så rädd för curbsen kommer du att hitta några sekunder till. Kör inte runt svängarna, kör genom.

_________________
Anders Hansson
Citera
PoA
Alingsås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 96



Fyy f___n vad du är bra Göte Du är så duktig så man börjar gråta.

_________________
Peter Arkblad
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Det är trevligt med besök och läsning. Men vi låt oss hålla det till mina erfarenheter och kommentarer och förslag däromkring.

Anders - jag har inte upplevt det som speciellt besvärligt med att vinka förbi. Nu kör jag i och för sig mest i avancerade gruppen där vi får köra om utan point by. Hemma i Sverige så hamnar man ibland bakom en bil som är snabbare på rakorna men inte lika säker i kurvorna. Det känns ungefär som samma "problem". Jag brukar inte lika kloss intill så jag rör inte bromsarna mer än i bromszonerna ändå. Tror jag i alla fall. Och farten, precis som du säger, den kommer med erfarenhet, mod och tro till högre makter. Jag bygger på den första och avvaktar med de andra två.

och tack Janne, både för tips och kommentar. Det värmer. Ska fundera på att ta rensa under. Jag var i och för sig på väg åt andra hållet, men ett alternativ är ju att testa. Tänker.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



sweanders skrev:
Tack för lite trevlig läsning och bilder.

En sak jag störde mig på vid banmöten i USA (och till viss del i Sverige) är att folk ligger och anpassa farten efter varanra tills någon vinkar fram dem. Att ligga och smådutta längre perioder på bromsarna betyder rätt mycket i värme. Jag vet inte om du har märkt någon skillnad på banmöten där du inte behövt anpassa dig lika mycket till omgivningen?


Göte, jag har tillsammans med en instruktör på GR kört fyra dagar med en V70 Hertz edition. Stängde inte ens av några livremmar (hittade inte knappen förrän sista dan).

om du städar upp ditt spår lite på baksidan och inte är så rädd för curbsen kommer du att hitta några sekunder till. Kör inte runt svängarna, kör genom.


Kör igenom SVÄNGEN, jag håller med till 100% faktiskt!! Folk som säger att curbs inte är en del av banan har missat något.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Göte RS6 Sjögren skrev:


Kör igenom SVÄNGEN, jag håller med till 100% faktiskt!! Folk som säger att curbs inte är en del av banan har missat något.


Jag var på GR och körde Finnkampen.. Det som skiljde proffsen från amatörerna var att de genade något sjukt så det var grus överallt. Man behöver ju faktiskt bara ha två av de fyra hjulen på det svarta.

_________________
Anders Hansson
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag har sett the Stig. Kanske dags att ta efter på mer allvar.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag läste en post på Corvette forum som skrevs av en förre detta StopTech säljare som nu jobbar med AP bromsar på Essex. http://www.essexparts.com/ Nu kan man ju inte lita på allt som skrivs på nätet men onekligen innehåller detta en stor mängd information som sannolikt är korrekt. Hade jag läst detta innan är det troligt att jag had gått på AP istället. Jag tog mig friheten att kopiera och klistra in.

Peo.

http://forums.corvetteforum.com/autocrossing-and-roadracing/2877242-ap . . . .

Calipers
Anti-knockback springs
AP Racing has them, StopTech doesn't. People severely underestimate how valuable these springs are. After going through S turns, you'll have a much lower pucker factor in the next brake zone with the springs installed.

Piston type
StopTech= cast aluminum
AP= machined stainless steel
Stainless is far superior at keeping heat out of your brake fluid

Weight
ST-40 weighs 7.94 lbs. without pads
AP Racing CP8350 weighs 4.8 lbs. without pads...roughly half of the StopTech's

Dust Boots
StopTech is a street caliper, and as such uses dust boots. CP8350 has none. If you've ever run dust boots on the track, you'll find that they burn up and cause a big mess almost instantly. Their only value is if you're driving on winter or debris/dirty roads. As soon as they go on track they essentially lose all value.

Seals
Both calipers have quality, high temp seals.

Hydraulic protection
ST-40 has none, while the CP8350 has it for both bleed screw and crossover tube. This feature protects the hydraulics from track debris, and when you're swapping wheels.

High quality forged aluminum
The caliper bodies on the ST-40 and CP8350 are both high quality forged aluminum parts.

Pad choice/cost/size
Both calipers have tons of pad options. The pad surface area on the ST-40 is slightly larger, but they are a few mm thinner than the pads used in the CP8350. Overall pad mass is very comparable, but the nod goes to the thicker pads in terms of wear rate. On average, pads for the AP caliper are $100 less per set for the same compound.

Stainless Steel hardware
Both calipers have good stainless steel hardware.

Footprint/size
In addition to weighing much less, the CP8350 has a substantially smaller footprint and offers superior wheel fitment.

Finish
StopTech= painted. Look pretty, but will not look as good after hard use. Paint and powdercoat tends to change color dramatically at track temps. If you're driving through road salt, they will be better protected than anodized.
AP Racing= anodized. Look 'racier' (like what you see on full-blown race cars like C6R) and do not color shift nearly as much.

Rebuild Service
Essex offers a lifetime professional reconditioning service. For a $125/caliper you can send your calipers to Essex and have them rebuilt by the same techs who service NASCAR and ALMS teams. StopTech can rebuild, but I'm not sure how formalized their procedures, policies, and prices are at this time.

Discs

Quality and Price
Both companies offer high quality discs for the kits in question, at very similar prices. The AP's are actually a bit cheaper for replacement iron ($249) vs. $275 (i think it's still this much) for the StopTech's. Discs from both manufacturers are quality castings that are crack resistant and will last a long time under heavy track use. Due to the enormous number of variables, it's tough to say one would give you more longevity than the other. There are plenty of users of both on this forum who are getting the type of wear rates you describe.

The fact that the AP's are able to get similar wear, even though they are over an inch smaller (12.8" vs. 14.0") is notable however. Their 70 vane internal construction, and patented J hook face slot are the #1 choice at the elite level of motorsports (NASCAR, ALMS, DTM, Super GT, etc.). That said, there are plenty of World Challenge and Grand Am teams running StopTech discs with great success.

Disc hats
Both have a quality design and are made from aircraft grade aluminum. Both are optimized for weight and airflow.

Weight
I don't know the weight offhand, but I'm fairly certain the AP's will be a bit lighter.

Wheel Fitment
Wheel fitment is superior with the AP system as a whole.

Brake Lines
Both systems came with a high quality set of brake lines.

I actually ran the StopTech ST-60 system on my C5 Z06 while I worked at the company (and their ST-40 system on my 350Z). It is an excellent system with high quality parts. That said, the AP T1 kit was based with that system firmly in our sights. We tried to look at every piece of that system and produce something that eclipsed its performance, all while keeping the costs down. I believe we have succeeded...more technology, higher specification, lower running costs, etc.
Last edited by JRitt@essex; 07-21-2011 at 09:11 AM. Reason: edited pad cost difference, higher than initially thought

I ran some more specific price comparisons on popular race pad replacements. These are either prices we offer, or that I found with a quick web search for the brand we don't sell (PFC). I looked at the same pad compound for both the StopTech ST-40 and the AP Racing CP8350:

CL Brakes RC6
ST-40= $300.53
CP8350= $192.00
Difference= $108.53 per pad set

Hawk DTC-70
ST-40= $249.00
CP8350= $154.79
Difference= $94.21 per pad set

Ferodo DS1.11
ST-40= $421.83
CP8350= $210.92
Difference= $210.91 per pad set

Ferodo DS2500
ST-40= $215.12
CP8350= $125.08
Difference= $90.04 per pad set

PFC 01
ST-40= $326.00
CP8350= $172.93
Difference= $153.07 per pad set

The average cost difference across those five pad compounds comes out to $131.35 per pad set. Using the numbers above in an example...If you run through 4 pad sets of DTC70's in a season (conservative estimate), you'd spend $996 with the ST-40's, but only $619 with the AP's. That's enough for couple of sets of pads for the AP calipers the following season. With something like the DS1.11's, it's a much larger difference. Four sets for the ST-40's would be $1687,32 vs. $843.68, a difference of $843.64. That would go a long way towards an extra set of tires for the season, or would cover the entry fee for multiple events.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Nu har jag äntligen bytt den spruckna bromsskivan bak och kollat slitaget på klossarna. Så dags för en avrapportering.

Jag skaffade DBA4000 skivor bak för att de är slitsade. http://www.tirerack.com/brakes/brakes.jsp?make=DBA&model=4000+Seri . . . . Jag var lite förgrymmad över att det inte fanns tvådelade skivor bak också. Även om de är dubbelt så dyra fram, så var jag ändå i tagen för sådana. Den ökade kylarean på framskivorna var en stor anledning. "Vill-ha-känslan" stod väl för resten av anledningen. Men efter att ha försökt få av skivorna bak så forstod jag; handbromsen är konstruerad med bromsbackar i en trumma. Är det vanligt på annat än amerikanska bilar? Så därför fanns det så klart ingen tvådelad skiva att köpa.

Nåväl, jag drog och bankade för att få av skivan. Visst kom den av mer och mer, men det kändes också som att jag höll på att ta sönder något. Det kom liksom snett. Jag bankade tillbaka skivan och postade en fråga på Corvette forum. De flesta menade att det var bara att banka på. En leverantör menade att det var enklare om man snurrade skivan samtidigt som man plockade av den. Så det det testade jag. Upp med bakaxeln på pallbockar, så att jag skulle kunna snurra skivorna med tanke på diffbromsen. Och så enkelt det blev. Jag plockade av dem med bara handkraft, inte ett slag med en hammare. Perfekt!

För att jämföra originalskivor med DBA4000 så tog jag en bild ifrån sidan. Det är ingen direkt synlig skillnad på kylkanaler. Jag förmodar att enda fördelen är slitsat jämfört med borrat.



Nu var det spännande med hur mycket bromsklossar som blev konsumerat under körningen på Homestead. Jag körde 120 minuter vilket tidigare har gjort ner PFC01 och DTC70 till 40-50% av slitsen. När jag körde Carbotech RP2 så lyckades jag konsumera mindre, "bara" 30-40%. Så vad skulle det bli nu? Jag plockade av klossarna och jämförde med de som kom med StopTech. Nya är klossarna 12 mm tjocka, varav 8 mm är slitsat. Jag mätte upp vad jag hade nu och kunde inte riktigt tro på mätresultatet. Jag hade 11.5 mm kvar! Det skulle innebära 6% förbrukning. Fast detta är inte helt rättvisande..



När jag kom i depå strålade bakskivorna ungefär lika mycket värme som fram, fast de är mycket mindre till arean. Bromsprestanda var dessutom inte de bästa, 1.08 - 1.19G att jämföra med bästa på 1.23 - 1.32G med DTC 70/60. Jag hade hoppats på minst lika bra som mitt tidigare bästa. Därtill spräckte jag en bakskiva. Så det kändes inte förvånande att jag kört ner bakklossarna typ 30%. Det var för mycket bromsvikt på bakhjulen även om bilen var stabil vid inbromsningarna. StopTech ska matcha originaloken så att teoretiskt skulle det bli rätt balans om jag kör samma belägg fram och bak. Men bevisligen så blev det inte så. Jag kommer inte att sätta in en bromsvåg, utan väljer att jacka ner beläggen bak till XP10 och testar. Så får vi se hur det går. Om retardationen ökar och värmestrålningen inte är lika intensiv bak som den var, då är jag nog på the sweet spot.

Sist men inte minst så fixade Erik på Torq nya fälgar till mig med samma dimensioner som mina racefälgar. http://www.westcoastcorvette.com/p-3655-c6z06-style-ace-slick-corvette . . . . Det är 9.5" fälgar fram och 11" bak. Anledningen var att jag valde bort spacern fram. Jag fick inte på de längre hjulbultarna eftersom jag inte kunde lossa hjullagren. Så minsta motståndets lag, om $1600 nu är litet motstånd. Nu hoppas jag bara på att Erik kan förhandla tillbaka de spacers som jag köpte men inte behöver. (Go Erik!) Det blev kromade fälgar för att sätta blingprägel på bilen.





Fälgarna går fritt med 3-4 mm fram och kikar man på framdäcken lite noggrannare så ser man att 245 inte är tillräckligt brett. Det bygger ut nästan 15 mm på varje sida. Jag tror inte jag sett så extrem vinkel tidigare. Det får nog bli 275or nästa gång. Fast dessa framdäcken är bara 3 månader gamla. Nåja. Det funkar.



Slutsats - StopTech ST40 matchade inte originaloken perfekt så jag får laborera med klossarna för att få bästa värmebalans. Framklossarna förbrukades nästan ingenting jämfört med hur det var tidigare. Vi får se hur det blir när jag har mer optimal balans. Men det känns absolut som att jag är på rätt väg här.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Dags för körning och lite nya erfarenheter. Det var strax under 30 grader på morgonen som sedan steg till 35 grader under dagen. I vanlig ordning skulle det komma oväder på eftermiddagen, så som det brukar vara här mellan juni och september. Sol, sol, sol, värsta åskstormen, moln, sol, natt.



Vi är några stycken som brukar träffas på körningarna. David till vänster har sin Audi R8 (och en RS4 till sin fru och en RS6 som sin bruksbil). Jag tror nästan att jag ska ta lite bilder på hans R8a nästa gång. Han har fått isatt en bur så att det ser ut som den satts i som original. Väldigt snygg bil. Därtill har han 45 hästar extra, dvs 465 eftersom det är V8an. Jimmy kör sin Roush Mustang på i stort sett varenda banträff som är i Florida. Det sitter en kompressor på en 4.6 liters V8 och ger 435 hästar. Han finansierar det genom att vara instruktör då körningen antingen är gratis eller kraftigt rabatterad, beroende på vilken grupp som anordnar träffen. Men det innebär också att han åker med en nybörjare alla deras pass. Och så snart de är klara, så får han springa över till sin bil och åka ut med oss. Då är det lite skönare att sitta och ljuga i depån tills det är dags och bara behöva tänka på sig självt.

Idag hade jag valt XP12 fram och XP10 bak för att dämpa värmeutvecklingen på bakskivorna. Jag hade nya skivor bak och valde att glida första körpasset och ge skivorna en chans att anpassa sig till vad som väntar. Det passade rätt så bra eftersom det fortfarande var blött på banan. Dessvärre så kändes bromsarna lite mjuka. Jag var lite förgrymmad över det eftersom jag sett till att blöda bromsarna dagen innan. Nu i efterhand så undrar jag om det kan ha kommit in lite luft på mina Stoptech-ok. Jag har inte försett dem med speedbleeders utan lät dem blöda själva. Jag är inte helt säker att det blev rätt. Men i vilket fall så smög jag runt 6 sekunder långsammare än personbästa.



På bilden är jag på väg ut på banan. I bakgrunded syns en av de junk-car racebilarna som tävlas med i serier här i staterna. Bilen får inte kosta mer än $500, exklusive säkerhetsutrustning. Sedan körs racen i 4 timmar, om jag förstått rätt och den som kommer flest varv vinner. En del av dem går rätt så bra, andra är riktiga stoppklossar. Vi hade tre på banan i A-gruppen, bara en med hajfena dock.

Andra passet hade jag bestämt mig för att köra lite hårdare. Och det kändes rätt bra med flytet. Bästa tiden blev 1.31.1 vilket är precis en sekund sämre än mitt bästa resultat. Men då det var 33 grader nu, jämfört med 18 då, så vill jag faktiskt tro att detta var relativt sett bättre. Och med Hoosier R6 istället för R888 så vore det en anledning. Det går så klart inte att bevisa. Eller motbevisa. Lite film fick jag ihop av detta och nästa körpass.



http://www.youtube.com/watch?v=A10TKCsN5z8

Jag såg att motoroljan var uppe i rekordhöga 160 grader (318 grader F), vilket jag sett någon gång förra året vid den här tiden. Jag har sett någonstans att Mobil 1 säger att upp till 190 grader (380 grader) är ok, men att oljan förbrukas fort. Kan dock inte hitta den sidan igen. Det är många på olika forum som har gjort konverteringar för att minska oljetemperaturen. På Z06 eller LS3 Corvetter (6.3 litersmotorer) är det inte samma problem som på de som kör LS2 (6 liter) eftersom de har torrsump och bättre kylning.

Under fjärde körpasset hade jag gjort 20 minuter på banan när ett varningsmeddelande kom upp på displayen. Varning för hög vattentemperatur. Jag brukar alltid bara hålla koll på oljetemperaturen. Slog en kik på vattentempen. Shit. Bara 7-8 grader ifrån rödmarkeringen. Rödmarkeringen vid 126 grader. Höll motorn på att skära? Nej, det visade sig att eftersom jag körde längre med oljan på 160 grader så orkade inte vattenkylningen med. Med 35 grader i luften och 50 grader på asfalten så var så klart förutsättningarna tuffa och jag fick så klart släppa av. Jag kunde slå på lite kylvätska i bilen vilket kanske hjälpte något. Men i grund och botten så har bilen inte tillräckligt med kylning när det är så här varmt. Om man laddar på för kung och fosterland.



Utav bilarna på banan idag så var det två som var tydligt snabbare än mig. En Lotus Exige med 350 hästar och monstervinge som gjorde 1.26-tider samt en banpreppad Z06 med 600 hästar och vinge. Det var också två Mustang 302 Boss på banan. Båda hade problem med en sensor som satte motorn i failsafe mode varje gång de körde på en curbs eller något annat som slog i bilen. Då gav motorn bara 30% kraft hur de än gasade. Sedan, efter 15 sekunder släppte det och de fick full kraft igen, ibland mitt i en kurva. För oss europeer så säger kanske inte 302 Boss något men det här är GT3 versionen eller M3 versionen av en Mustang. Den marknadsförs tydligt som trackday bil. Så klart att de nya ägarna var mäkta irriterade. Men det kommer säkert att fixas snart. Men undrar om Ford ens tagit ut bilarna på bana innan. Det måste de ju gjort?

om jag slår en kik på loggarna och jämför dagens bästa varv med det bästa varvet i december när jag satte mitt personbästa så ser jag följande:



Jag var långsammare på precis samtliga segment. På ett ställe ser jag att jag gjorde bättre än i december. Å andra sidan, om man ser hastighetskurvan så ser man att det skiljer både på acceleration och bromsning. Motorn klarar inte att ge samma effekt vid den högre temperaturen. Och kikar man på retardationen nedan så ser man att det är STOR skillnad jämfört med hur jag bromsade förra gången. Då med DTC70/60 och originaloken, nu med Carbotech XP12/10 och ST40. Det skulle ju varit tvärtom!



Kolla peakvärdena på inbromsningen. 1.30G i december, runt 1G nu. Men i sanningens namn så körde jag verkligen fullt i december, för jag hade arrangören Henry peppande i depån. Så det var verkligen broms för allt vad tygen håller. Jag gjorde en riktigt hård inbromsning och nådde 1.20G. Ska jag gå tillbaka till DTC70/60 och se om skivorna håller för de tuffare klossarna? En skiva fram kostar 2500 kronor så det är ju ett dyrt test om det skulle gå fel. Men ändå...

Sist men inte minst har jag börjat släppa aero-kit tankarna just nu. En större oljekyl vore bra. Och om bilen ändå är nere hos Erik på Torq så kanske en ny kam, nya toppar och insug skulle följa med. Och så ska jag se om jag kan konstruera lufttrattar till bromskylkanalerna så att jag får ändå lite mer kylluft. Det vore ju tråkigt om man inte har lite att tänka på och drömma om. Visst?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Nu är det höstrusk I Sverige och här i Florida kommer vi in i den finaste tiden på året. Fram till och med mars så är det som hemma i Sverige i perioden maj - augusti. Orkansäsongen är precis till ända. Och faktiskt, två körningar försvann baserat på tropiska regn. Den första på Sebring då det regnade 30 cm regn på ett dygn. Jag fick veta efteråt att de som kört på Miami Homestead samma dag hade fått en torr körning på morgonen men att regnet sedan slagit till med full kraft och att de inte kom ut genom tunneln på grund av översvämning. Så folk var helt enkelt fast på banområdet tills vattnet hade sjunkit undan. Och på Sebring hade några gjort ett tappert försök att vänta ut regnet och sedan gett upp. Det gjorde ont att inte få köra, men det var rätt att ligga kvar i sängen.

Förra helgen regnade det inte lika mycket men arrangören hade möjlighet att flytta en helg. Och idag var vädret istället helt perfekt. 13 grader på morgonen, 25 på dagen. Den svala temperaturen gör de tidiga varven extra snabba och jag satte nytt personbästa på Palm Beach International Raceway idag. 1.29.0 vilket är 1.1 sekunder bättre än tidigare.

Men det finns mer att säga om dagens körning. Så det blir en liten story igen.

Efter att ha kört tillsammans med föraren av en Audi R8 (David) flera gånger så håller vi nu kontakten inför olika event. David är kanske 55 år och sysslar med ett uppstartsföretag. Jag inte om han är rik men han är hooked på Audi. En RS4a till frun, en RS6 som pendlarbil och sedan R8an för banbruk. Vår arrangör brukar smörja David rätt så mycket, för han tror nog att det finns sponsorpengar att hämta. Men David är nog en rätt så slipad affärsman. I vilket fall så har han fixat en del med sin R8a. Det är V8an på 420 hästar i grunden. Den har fått en tuning, andra grenrör och insug och ger nu 465 hästar. Chassiet är ett coilover chassie och bromsarna är 380mm fram och kanske 345 mm bak. Han har satt i en bur i bilen och Sparco race stolar, allt på ett sätt som gör att det ser ut som den kom från fabrik. Jättesnyggt. Alla brukar passera förbi hans bil, ta foto ooch snacka lite. En riktigt snygg bil.

I vilket fall så har han satt på ett aero kit på sin R8a nu. APR vinge, sannolikt APR splitter och sidokjolar.



Det kostade $5,000 med aero kitet och jag kunde inte låta bli att oroa mig lite för jag nu skulle bli frånåkt av honom igen. Det var efter en åkning där han gjort slarvsylta av mig som jag ringde till Torq för att få Pfadt chassie och lite mer effekt i motorn. Det blir liksom så dyrt ifall det ska hända igen. Angående aero så har jag pratat med olika förare som berättat att aero rätt inställlt ger cirka 1 sekund per banminut, lite beroende på vilken bana det är. Jag har gått lite och funderat på att sätta på det på Corvetten redan. Det finns ett white paper som jag läst ingående. http://www.katechengines.com/street_performance/downloads/Katech%20win . . . . Det kostar lite drygt $2,000, dvs 14 000 kronor. Men det är ett problem att vanliga C6 saknar någon förstärkning som gör att frontsplittern drar ner fronten på bilen. På C6Z06 finns det tydligen en balk som hanterar dessa krafter.


David menade på att hans bil känns tryggare och han hoppades på att den skulle vara snabbare men i realiteten så körde han på sina gamla tider. Topphastigheten på rakan sänktes från 230 km/h till 222 så kurvhastigheten borde ha ökat något. Sannolikt går bilen bättre med rätt inställning och kanske när han känner sig säkrare, men frånåkningen som jag befarade uteblev. (Pheuw..) Han nämnde dock att det blir kompressorladdning för honom om något år. Då kommer han att få 560 hästar. Euch. Men jag vet att Erik på Torq bör kunna hämta 60 - 80 hästar till i min motor utan överladdning, dvs 500 - 520 hästar totalt. Så jag får väl tajma det så att vi kan fortfarande att köra tillsammans.

Det var tre Boss 302or på banan idag. Det är jänkarnas M3 eller M3 CSL. En femliters åtta som varvar över 7,500 varv och ger 444 hästar. De låter fantastiskt fint. Det är förberett för att koppla på bromskylslangar och chassiet är definitivt banorienterat. Om man vill undvika att bilen går i felsäkert läge måste man beställa en nyckel ifrån Ford. Den gör att vissa garantier upphör att existera men också att man krämar ur det sista ur bilen, just för bankörning. En annan bil som väckte uppmärksamhet var en Ariel Atom. Jag gick för att glutta lite och såg att det satt en turbo på den. Så de original 300 hästarna var nu 530. På bakhjulen. Det innebär säkert 600 i motorn. Det på en 635 kg tung bil. Eller mer typ en kälke med racechassie. Killarna som ägde bilen tindrade med ögonen och förklarade att det inte bara var hastighet, det var också vingarna som gjorde den grym i kurvorna. Och ja, det var nästan F1 vingar både fram och bak. Jag lovade att ha videokameran igång när de swichade förbi mig.

Varför beskriver jag nu detta så i detalj? Jo, för att jag är delskyldig till att de bara fick 5-6 varv på banan innan de satte bilen i däckstraven efter långa rakan. Inte så att de tänker att det var mitt fel, men jag hade ändå kunnat hjälpa dem att undvika olyckan.

Det är inte första gången det har smashat bilar runt mig. För två år sedan fick jag ta det lite lugnare in i en chikan eftersom det var trafik framför. En Ford Cobra med en förare var inte med på den tidigare bromsningen utan hade nog tänkt att både jag och han skulle tränga oss in i chikanen, framför en något långsammare förare. Så när han fick bromsa hårdare än han tänkt sig så låste han upp bakaxeln, svajade över banan och satte sen bilen i betongmuren. Bildligt talat skulle man kunna säga att hans bil övergick i glasfiberdamm-fas. Så var det givetvis inte men det dammade till ordentligt. Bilen är nu ombyggd och är nu ute på banan igen har jag hört. Den gången hade utgången varit annan om jag inte tagit det lugnt, så jag känner absolut att jag skapade den situationen, även om det inte var mitt fel. Och det vara bara varv två. Vi skulle kommit loss ur trafiken alldeles strax.

Vad var det nu som hände Atomen idag då? Jo, vi körde på första sessionen. Det var 14 grader och jag tror alla tog det rätt försiktigt för att få upp värmen i däcken. Jag kunde konstatera att jag hade väsentligt bättre flyt än grabbarna i Atomen så efter ett par varv körde jag om dem, utan att egentligen kommit upp i full fart. På rakorna såg man tydligt att de kunde köra ifrån precis vad som helst, men kanske att bilen spann och hade sig, för de utnyttjade det inte speciellt. Och i kurvorna hade de inte varken hastighet eller spår. Så jag åkte om dem. Sedan kom de på långa rakan och åkte förbi mig. Samma nästa varv. De var inte tillräckligt snabba på resten av banan, jag körde om. Och sen kom vi ut på långa rakan igen. Kanske är det en efterkonstruktion men jag inbillar mig att jag såg att de riktigt ställde upp för en nu-j.vlar-ska-vi-köra-om-upplevelse. Och visst körde de om igen. Nu har jag relativt hög toppfart på banan med mina 238 km/h. Jag vet att 600 hästars C06or kommer upp i 248 km/h, så jag är inte snabbast. Men med lågt luftmotstånd så blir det ändå rätt så hög hastighet. Så när Ariel Atomen swischar om mig, så går det redan rätt så fort för banan. Jag körde nog 235 när de passerade mig så de körde säkert 250 eller mer. Bara halvsekunden efter var det dags att stå på bromsarna och trots att de höll högre hastighet så var det ändå jag som bromsar först. Jag kommer ihåg att jag tänkte "jäklar vilken grym bromsprestande Atomen har". En halv senare förstod jag att så inte var fallet. Jag svängde och följde mitt vanliga spår men jag hann följa deras fight och slutligen hur de körde in i däckstraven. De var säkert ovana vid både bil, bana och bankörning. Så föraren ville se till att han inte bromsade in precis framför nosen på mig. Om jag hade släppt av tidigare så hade han inte missat sin bromspunkt. Det var inte mitt fel. De sumpade det själv. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det var i min kontroll att undvika det där. Ingen skadade sig, men bilen fick fronten och höger fram intryckt. Inte roligt.

Det finns med i första filmen när Atomen passerar mig vid 7:30. http://www.youtube.com/watch?v=eAh4zFRGo2k

Hur gick resten av körningen då? Jag gjorde som sagt 1.29.0 som bäst och ytterligare nio varv som var bättre än mitt tidigare personbästa (1.30.1). En anledning till detta är att Hoosier R6 ska vara en sekund snabbare än R888. Och det kan nog stämma. Med den lägre temperaturen så fick däcken bättre förutsättningar och även motorn gav mig 5 km/h mer på rakan. Det tillsammans med bromsar som var konsekventa och att jag nu åkt 500 varv på den här banan gav upphov till skön harmoni. Eller rena rockstjärneadrenalinkicken faktiskt.

Efter att ha kört några pass kunde jag konstatera att jag var snabbaste ekipaget på banan (Arielen hade säkert varit det annars, om de fått mer rytm i körningen). De som jag lägger speciellt värde vid att ha passerat i varje pass är en C6Z06 med en förare som är instruktör. Han drog ifrån ordentligt på rakorna men jag hann ikapp honom på resten av banan och han släppte förbi mig efter ett tag. En racepreppad Exige och trimmade BMW 135or (sistnämnda med mer hästar på bakhjulet än jag) blev också omkörda. Det känns nästan som det är dags att lägga av med bankörningen nu. Det kan liksom bara gå utför efter det här. Det handlar inte om att vara snabb, det handlar om att se till att omgivningen runt om en är långsammare.

Jag har fem filmer från körningen. Om man ska rekommendera någon så är det nog film två där jag hamnade i ett fält av bilar. Så under filmen kan man se racepreppad Exige S, R8an med vingen, raceMiata, en Corvette C5 427 SS, en race-Civik, en Mustang Boss 302, Ferrari 360, Lamborghini Gallardo, Corvette C6, BMW 135 racepreppad, S2000 turbo, Miata, Corvette C6Z06 och en racepreppad Mazda RX7. http://www.youtube.com/watch?v=CNuX_VCd3n4

Film 3 http://www.youtube.com/watch?v=YVA0PV5JtrY
Film 4 http://www.youtube.com/watch?v=7KnLhuK74o0
Film 5 http://www.youtube.com/watch?v=NiAV2azU40I


Eftersom det bara var två grupper som körde så var det planerat med sju pass på 30 minuter var. En förare som precis köpt den racepreppade Exige fick läckage av bensin. Tror vi alla fall. Han körde i 270 graderskurvan efter långa rakan när instrumentpanelen exploderade. Det var inte airbagarna utan verkligen en explosion som gjorde att instrumentpanelens olika delar trycktes ut. Sekunden efter så satte hela motorutrymmet i brand. Som tur var så hände det nära en flaggpost så släckningen var bara några sekunder bort. Vi vet inte omfattningen på skadorna, men han klarade sig så klart och bilen hann bara brinna i kanske 10 sekunder. Det går att se lite av detta precis i slutet på film 4. Vi blev avflaggade och i väntan på att få komma ut igen såg jag att kordan syntes på vänster fram på mina Hoosier R6or. Slutkört för dagen.

Alla säger att Hoosier R6 kräver mycket camber. Och det kan jag nog hålla med om nu. För jag har säkert 2-3 körningar till på "resten" av däcken. Så kanske att jag ska ställa lite vassare camber. För jag fick bara tre bandagar ut av dessa däcken. Men mina R888 så har jag fått fem. Och då har jag dessutom ett däcksmönster som klarar att transportera bort vatten (så länge det finns mönsterdjup). Så det får nog bli R888 till nästa körning. Eller skulle man försöka sig på aggressivare hjulvinklar och test en gång till? För det gick ju himla fort.
Så till lite logghysteri då. Vad är mina slutsatser från körningen?

Jo, bromsarna var konsekventa hela dagen. De tog lite långt ner varje gång efter den långa rakan men de gav samma känsla varje gång. De var varma när jag kom in i depå men det verkar som jag hamnat i balans igen. Peak-retardationen var mellan 1.10 och 1.29 G, vilket är ungefär samma som jag hade med Hawk DTC70/60. Men man ser samtidigt att jag använde inte bromsprestandan. Se hastighetsloggen.



om man kikar på retardationen efter långa rakan så är inbromsningen väsentligt mycket bättre i December 2010 än nu. Arrangören för Hooked on Driving hade gett mig ett pep talk och sa att jag skulle sikta på att bromsa senare. Så det gjorde jag. Och hårdare. Om man kikar på retardationen istället så får man nedan.




Det är tydligt att retardationen är 0.15 - 0.2 G mer. Jag bromsar 30.1 sekund på dagens snabbaste varv, medan bara 26.05 sekunder i december. Och detta är, märk väl, med mina nya Stoptech bromsar på nu och standard förra bästa varvet i december. Så här finns tid att hämta. Ska jag dra på DTC70/60 igen och se vad som händer? Eller kan det vara Stoptech som har mer kylförmåga men sämre stoppförmåga? Det var ju mindre klossar på Stoptech jämfört med orignaloken.

om jag sedan kikar på sidokrafter så finns det en tendens till lite mer sidokrafter nu jämfört med i december förra året. Men det är förvillande lika. Så var finns skillnaden då? Ja, när jag simulerar körningarna så ser jag att jag är snabbare i varenda kurva idag men tappar på inbromsningen på rakan. Jag tror det beror på att jag trail brake-ar in a de flestta kurvorna nu. Det finns åtminstone tre kurvor där jag märker att jag tjänar ordentligt med tid jämfört med de andra förarna. Riktigt hur mycket har jag inte räknat ut. Men sannolikt kan jag vara 0.5 sekunder snabbare om jag får till samma bromsning som jag gjort tidigare. Och då, om det skulle hända, då skulle jag hamna ungefär i mitten på resultatlistan på NASA's time trial körningar. Och göra det officiellt liksom. Nåja. Ett steg i taget.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag var precis ute och satt på gatdäck och klossar. Det var några saker som jag sa fel i föregående post.

Alla däcken var slut. På höger fram hade kordan kommit fram på insidan. Kanske att jag har problem med fel toe. Men jag tror det beror på banstäckningen då PBIR är känt svår mot vänsterdäcken. Så om höger tär på insidan så borde det vara en rimlig förklaring. Bakdäcken var utan mönster. De hade kanske klarat 3-4 sessioner till men sen hade de varit nere på kordan också. Så det är nog inte mer camber som ger längre livslängd. Jag har hört att folk får dubbel livslängd om Tirerack har heat cyclat däcken först. Antingen testar jag det eller så köper jag R888 igen. Vi får se. Dags att läsa in sig.

och sen lite irriterande. Bromsklossarna fram var i stort sett slut. Det är 1 mm kvar till slitspåret. Jag var ju så imponerad över det låga slitaget initialt. Men då hade jag XP12 både fram och bak men en felaktig bromsbalans till följd. Ena bakskivan sprack och det var tydligt att det blev för varmt bak. Så nu när jag har XP12 bara fram så blir värmebalansen rätt, men det sliter också på framklossarna. Det ser ut som jag får tre bandagar på ett set framklossar nu jämfört med två innan. Och det var ju en anledning till att jag bytte, för att få mer hanterbar förbrukning. Jag får vara nöjd med att temperaturen är balanserad nu och att klossarna är några dollar billigare. Men ska jag vara ärlig så vet jag inte om detta var värt de $2,600 som det kostade. Och jag tror att jag är tillbaka till överhettningsproblem när jag har mer effekt i motorn. Redan nu så gulnar den vita texten på oken. Så de blir hyggligt varma. Kanske att ett aero kit innebär bättre kylintag. Om jag behöver kanske jag ska satsa på 380 mm skivor fram istället. Men då måste jag gå upp till 19". Vi får se. Ett steg i taget. Jag har ingen lust att spara på bromsarna när jag kör. Tvärtom så tror jag att jag har tid att hämta om jag blir ännu lite tuffare i just det momentet.

Dags att beställa nya däck och bromsar. Bilen behöver vara klar till den 9e december.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Galet va den äter bromsar, min ex Porsche klart jag mig på ett set fram på ca 10 träffar och 20 träffar bak

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag håller med Rickard. Jag tror att kombinationen av tung bil (relativt sett), en hel del effekt, andel vikt över framhjulen samt min bromsteknik är det som gör det. Men just det sistnämnda har jag "sökt för" och har fått konfirmerat av två racerförare att jag sköter mig riktigt hyfsat. Så jag tänker nog bara acceptera det från och med nu. Det får bli nya klossar var tredje körning. Runt om faktiskt. Bak sliter nu i takt med frambromsarna.

Men en lätt 997 hade suttit fint någon gång i framtiden...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Efter att ha kört på PBIR så hoppades jag på att få komma med på Daytona helgen den 3e December. Det är Audiklubben för hela USA som anordnar, men eftersom man inte lyckas fylla helt så har man låtit Hooked on Driving vara med. För att de skulle få ekonomi i eventet så fick man boka antingen bara fredag, eller fredag/lördag, eller alla tre dagarna. Nog för att jag är en banjunkie, men en dag på banan räcker för mig. Och för bilen. Och familjen. och eftersom jag var på resa under veckan så försvann möjligheten, om jag inte ville betala $900 för att få köra en söndag. Nix-pix. Det kostar för övrigt $45,000 att hyra Daytona för en dag, eller $75,000 för fredag till söndag.

Så jag valde att åka på nästa event istället, Homestead International Speedway söder om Miami. Det är 32 mil bort och det är lagom att sticka 4:30 på morgonen. När jag vaknar så spöregnar det. Naaaj. Jag har ju Hoosier R6 på bilen. De är inget vidare på att transportera bort vatten.

Bättre än vad man tror, men när det väl lyfter så vill man inte vara med. I vilket fall så gav jag mig iväg. Som tur var så var det bara vattenpölar under korta stunder. Jag förlorade inte mer än en kvart då jag tvingades köra långsamt. Men visst, det är snart dags att bli vuxen och börja dra bilen på släp.

Väl nere i Homestead så höll molnen på att spricka upp. Det såg ut att bli en fin dag. 22 grader på morgonen och 28 senare på dagen. Sol hela dagen, visade det sig. Det är bara att njuta. Jag hade inga direkt ambitioner med dagen, bara köra ner tiderna lite med hjälp av den lägre utomhustemperaturen samt bli lite vassare på inbromsningarna.



På första passet var banan blöt. Det hann torka upp i racespåret och jag kunde konstatera att jag gjorde 1.42.6, vilket är fyra tiondelar bättre än tidigare bästa med motsvarande däck och bromsar. Andra passet gjorde jag 1.41.8 och tredje passet 1.40.9. Det är 2.1 sekunder bättre. Alldeles lysande. Om man kör en analys så ser jag att det i huvudsak är hur jag tar med mig farten i kurva ett. Lila kurva är bästa varv förra gången. Röd, svart och grön var bästa varv från session 1, 2 och 3.




Jag har blivit mer komfortabel med att bromsa under instyrning i kurvor. På denna banan finns det åtminstone tre kurvor där det inte går att göra full insvängning. Så lika bra att låta del av retardationen hända i ingången av svängen. Dessutom ger det fint bett i framdäcken, så länge som greppet bak räcker.

I tidigare poster har jag visat att jag inte är helt övertygad om StopTechs förträfflighet på min Corvette. Jag köpte dem för att de skulle ha samma eller bättre bett, samtidigt som konsumtionen av klossar skulle gå ner från ett set per 4 timmar. Idag körde jag med lite baktanke att jag skulle försöka bromsa hårdare. Och om man jämför bästa under dagen med bästa varv när jag hade standardok och Hawk DTC70/60, så kunde jag konstatera att jag gjorde samma eller bättre idag.



Jag har ringat in tre delar. Den första är en inbromsning där jag faktiskt gör bättre (rött är från denna körning). Så den här setupen kanske inte ger lägre retardation som jag trott ett tag. Om man sedan ser boxen under grafen så är det acceleration. Och även om det är en liten skillnad så är den ändå tydlig. Det är vad de 40 extra hästarna och längre vridmomentskurvan ger. Longtube headers, cold air och tuning av Torq. Man bugar, Erik! Sista rutan är inbromsningar som är sämre än tidigare. Men om man kikar på dem så ser man att jag bromsar mjukare och längre, vilket just är trailbraking in i kurvan. Så även om det ser sämre ut, så är det faktiskt motsatt, jag kör snabbare igenom partiet.




Vad gäller sidokrafter har jag ovan en jämförelse mellan Hoosier R6 och Toyo R888. Man kan se att det är ungefär 0.1 - 0.2 G skillnad till Hoosiers fördel (rött). En del är säkert som jag utvecklats på banan och en del relaterat till confidence men mest är det nog bara R6. Ungefär en sekund bättre på en 90 sekunders bana ska det vara om man läser på forum. Jag har kört två gången i Homestead med R6or och kan konstatera att jag har samma maxgrepp trots högre temperatur förra gången. Idag så vågar jag hålla högsta sidokraft längre, vilket ger mig bättre tider.

Bilarna i grupp A är en mix av Porsche 996, Cayman, BMW M3or av olika generation, Viper, Miator, Ferrari 458 Challenge, Radicals, Inex Thunderstorm Roadster och en Cadillac CT-V. I session 3 och 5 så kommer Ferrari 458 Challenge och kör om, ungefär som om jag hade parkerat. Jag tror att han var cirka 10 sekunder snabbare per varv. Efter att ha läst om den så är det 2011 års Challenge bil. http://www.topspeed.com/cars/ferrari/2011-ferrari-458-challenge-ar9065 . . . .
Ferrarin tappade för övrigt ett bakhjul på förra körningen. Bilen hade åkt av banan men klarade sig från murar. Sprinten till centrumbulten hade missats. Föraren vägrade att låta banpersonalen ta bort bilen. Han skulle ha sitt eget team att göra det så att bilen inte blev mer skadad. Fast hans team hade inget att ta bort bilen med än. Han fick ge med sig. Det går ju inte att stoppa banan för resten av dagen. Vad kör han för bil till daglig dags då? Jo en gatlegal Ferrari 458. Det finns en annan värld runt omkring oss.

I A-gruppen så var det Ferrarin, en race GT3 och två vingbilar som åkte ifrån mig. En banpreppad Cayman gjorde samma tider som mig. Sedan kom jag, typ. Det var 25 bilar i A-gruppen och totalt nästan 100 anmälda i samtliga grupper.

om man ska rekommendera någon film så är det nog Session 3 där jag gör dagens bästa varv med en del trafik på banan eller Session 5 där Ferrari Challengen försvinner förbi mig och vi kör Nascar 3 och 4.
Session 2 - http://www.youtube.com/watch?v=8cwf7Cohn8g - mycket trafik, blir omåkt på slutet
Session 3 - http://www.youtube.com/watch?v=I922YpYqzWQ
Session 5 - http://www.youtube.com/watch?v=8as9xt0o2fw - med körning I Nascarsväng 3 och 4
Session 6 - http://www.youtube.com/watch?v=SE-_fpUYlPc - öppen körning (grupp A/B/C)

Efter att ha tvättat av bilen och återställt den i gatskick så finns inte mycket nytt att säga om slitaget. Fullt med gummispår över hela bilen. Pyspunka i ett bakhjul. (Kan man laga ett R-däck om det är ett begränsat snitt?) Bromsklossarna förbrukades så att jag borde få tre dagar totalt ur dem. Jag börjar se spår av ytsprickor på StopTech skivorna fram. Kanske man skulle skaffa en riktig racebil istället, köra på slicks som bara kostar en tredjededel, köpa klossar en gång per år? Eller..kanske skaffa mer effekt i motorn? För med 70 hästar till hade jag nog kunnat hänga på race GT3an längs rakorna. Det är ju tvärtom på slitaget, men det hade ju varit mumma ändå..

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163



Bara att se det fina vädret gör att man vill lasta alla bilar race inkl verkstaden+ bohag och genast flytta över.

Fyller 40 nästa år , så fan vet om man inte ska göra slag i saken.

_________________
henrik rosengren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
4 besök senaste veckan (105530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande