Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS -01
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
87053 besök totalt
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Mikael_S skrev:
Nu är jag förbannad. Och glad! Glad för att ha varit och kört bandag med instruktion med lokala Porsche-klubben. Fantastiskt välorganiserat (som det ju tenderar att bli då schweizare är i farten) och trevligt. Hur många bandagar har ni förresten varit på där det serveras vitt vin med tilltugg efter körningen, innan man skall sätta sig och köra hem? Fransmän...
Chefsinstruktören för kursen var mycket bra, Martin Stucky heter han och ni som är på Scuderian på höstarna har kanske stött på Martin. Dessutom en hel stab med klubbinstruktörer som stod utanför och snackade i radio, sedan hade varje delatagere en radio inne i bilen så man kunde höra vad de olika instruktörerna sa i de olika partierna. Dessutom fanns det instruktörer man kunde ta med sig i bilen när man körde. Toppen. Det här var som sagt första gången med instruktion för mig och även om en del var lite väl basalt så var det massor att ta till sig. Verkligen en toppengrej som jag kommer försöka göra igen.

Förbannad är jag för att jag fick sluta köra på eftermiddagen pga vad som verkar vara ytterligare en kass drivaxel! Ut ur högersvängar under acceleration börjar det knacka, ungefär som om det kuggar över någonstans eller som att något hakar i däcket. Vänstersvängar gick fint och när man inte tog i i högersvängarna var det heller inget oljud, men eftersom det blev sämre och sämre under dagen valde jag att avbryta. Man skulle ju ta sig hem sedan också.

Detta är alltså den andra drivaxeln som jag har satt i den här bilen. De har ju inte varit nya men så här dåligt skall det väl ändå inte hålla? Börjar misstänka att det är något annat som är fel som gör att axlarna (eller CV knutarna) slits ut i förtid. Något som inte är alignerat? Något som rör sig? Den står ju lite lågt bak (120/119mm) men det skall väl inte ha så stor inverkan?

Hursomhelst, det här är frustrerande och jag mottar gärna hjälp!


Stucky har jag åkt med, och han med mig!
Den enda som helt plötsligt tar tag i ratten på Nurburgring!! Hier ska du ligga ...

Skön snubbe, med skön inställning!

Trist på axlarna..

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Qvisfr skrev:
Trist på axlarna..

Avslutningen på din post passar väldigt bra in på min sommar... både för mig och bilen!

Jag själv fick vänster axel opererad i juni och har gått med armen i mitella största delen av sommaren. Har inte kunnat köra en meter med Porschen. Och bilen fick vänster axel opererad igen, men denna gången verkar det som orsaken till att den ätit drivaxlar på detta viset har hittats: Det satt fel nav på vänster sida.

Tydligen är det skillnad på ett vanligt 996 Carrera nav och ett GT3 nav. Skillnaden skulle vara att det vanliga 996 navet har två diametrar, och motsvarande hjullager naturligtvis har motsvarande två diametrar (kan alltså bara monteras åt ett håll). GT3 däremot har en (den större) diameter på axel och hjullager. Så när vi stoppat i ett GT3 hjullager har det fungerat att montera men bara halva lagret har vilat på axeln. Detta är ju naturligtvis förödande för lagret som snart börjar glappa och röra sig och käkar upp både lager och axeltapp. Så nu har vi satt i ett nytt GT3 nav, nytt GT3 lager och ny GT3 drivaxel. Var väl fasen om det inte skall funka nu!

Får ser hur axelrehabiliteringen av föraren går men det verkar osannolikt att jag blir såpass bra såpass snabbt att jag kan köra någon bandag i höst. Men lite gatukörning blir det, har ju ruggig abstinens!

_________________
Mikael S
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Trevlig tråd med mycket matnyttigt, nu när jag just köpt en likadan Mk1 -01 (fast svart). Följer tråden med intresse.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Mikael_S skrev:
Byttes med dator! Visste inte att man bad ABS-systemet suga i sig fräsch olja i ena änden och spotta ifrån sig den gamla i andra. Smutt.


Det där låter intressant, har aldrig hört om det, kan du förklara lite mer hur det går till?

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Anders Zimdahl skrev:
Mikael_S skrev:
Byttes med dator! Visste inte att man bad ABS-systemet suga i sig fräsch olja i ena änden och spotta ifrån sig den gamla i andra. Smutt.


Det där låter intressant, har aldrig hört om det, kan du förklara lite mer hur det går till?

Njae, det kan jag nog faktiskt inte eftersom jag inte var där och såg när arbetet utfördes. Vet bara att de sa att de kopplade upp bilen till serviceelektroniken och genom den byttes bromsvätskan. Lät som att det var "standard procedure". Supramannen eller någon annan med erfarenhet av Porsches servicedator kanske kan förklara?

Förresten, upp med en tråd om din fina bil!

_________________
Mikael S
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Jaså du har en tråd?! oops...
Suttit & sneglat igenom den nu, nice thumbs up Nu ligger du som bevakad dessutom

Ang bromsvätskebytet kan nog jag svara på För inte kan väl ni Posseägara vara sämre än oss Audiägare...nä tänkte väl det Via VAG-COM, alltså VAGs serviceprogram, kan man göra just så. Man startar ABS-pumpen & pumpar ut bromsvätskan medan man fyller på från andra hållet. FInns mycket intressant man kan göra via dessa program

Tyvärr finns även baksidor med programmen då man kan gå in & "fippla" med bilens säkerhetssystem...men det är inget jag har för avsikt att skriva om i ett öppet forum & det är absolut inget jag stödjer eller utför!

Fortsatt lycka till med bilen & körningen


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Trodde faktiskt inte jag skulle komma ut i år men det blev en tur i fredags. Fyra timmar till förfogande och nästan ensamma på banan, kanon för återkomst efter operation. Körde försiktigt och det kändes bra. Blev till och med filmad: http://www.youtube.com/watch?v=3dWxOrQyWG8

Hade fått låna en GOPro att ha inne i bilen men det blev inge bra, allt inne i bilen syns bra men ut genom framrutan är allt överexponerat. Skall se om man kan labba lite med ljusmätningen. Detta visar lite på problemet med GOPro'n (utan LCD bakstycke), man ser inte vad man spelat in innan man är hemma och tittar på datorn. Det blir nog en Drift HD 170 istället, den har en liten skärm och en fjärrkontroll så man kan starta och stoppa kameran då man är inspänd i sexpunktsbältet.

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Mitt i kallaste skidsäsongen har jag bokat en helgs bankörning, blir två heldagar på Paul Ricard med lokala Porsche-klubben i Mars. Tydligen väldigt trevlig bana och gött med lite sydfransk solvärme efter vintern!



Finns en himla massa möjliga konfigurationer av banan:


Här får man åka med ett varv: http://www.youtube.com/watch?v=cwN-h7ykYR0

Och här får man ideallinjen för ett lite annorlunda varv av Philippe Favre (som för övrigt kommer vara med som instruktör): http://www.youtube.com/watch?v=AWqafbjxNsg

Om nu bara banan fanns i GT5 så man kunde öva lite innan...

Innan turen söderut skall bilen få en översyn:
- nya vätskor
- koll av bromsar (skivor och belägg)
- en uppsättning nya Toyo R888
- komplett hjulinställning (höjd, corner weight och vinklar)
- besiktning

Ah, snart är det vår!

_________________
Mikael S
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Mikael_S skrev:
Ah, snart är det vår!


apapap, nu tar vi det lilla lugna här va....ingen vår förrän tidigast om 4-5 månader....men helst 6-7 månader, iaf om vi ska hinna med allt som ska göras innan säsongen tar fart

Lite fuskigt att du har en knapp timma till alperna...typ...& massa banor runt hörnet att gotta dig på....lite avis faktiskt!

ha det så gott

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Skön anläggning
Mycket nöje.
http://www.youtube.com/watch?v=5Aa7-lpTd3Q&feature=related
mkt fina Possar i denna snutt.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Idag kom äntligen däcken från Camskill, en månad efter beställning och betalning. Tur man inte hade bråttom.



Kör ner dem till verkstaden i eftermiddag för montering. Bilen är redan där och alla övriga jobb är klara, bara däckmontering och invägning/hjulinställning kvar att göra. Med lite tur är den klar till helgen. Det skulle vara trevligt eftersom det ser ut att bli uppemot 20 grader varmt, perfekt för lite shakedown (och bra för att bota förarabstinens).

_________________
Mikael S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mikael_S skrev:
... två heldagar på Paul Ricard ...


Man blir ju TOK-avis!!! Paul Ricard verkar vara en kanonbana att testa gränserna på även i högfartsböjar tack vare de enorma ytorna bredvid banan. Snacka om motsatsen till Nordslingan i det avseendet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Man blir ju TOK-avis!!! Paul Ricard verkar vara en kanonbana att testa gränserna på även i högfartsböjar tack vare de enorma ytorna bredvid banan. Snacka om motsatsen till Nordslingan i det avseendet

Ja, det skall bli himla kul. Förra året var tydligen en succé och årets utflykt blev rätt snabbt fylld.

Hämtar bilen imorrn och det är inte omöjligt att det blir en liten bantur i helgen...

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bilen är nu klar för nya äventyr, var och hämtade henne på lunchen. Och jag kunde såklart inte låta bli att ta mig en tur, i medicinskt syfte mot abstinens. Fy fasen vad härligt det är att dra uppför en slingrande serpentinväg till ett bergspass!

Följande är gjort:

Nya vätskor och filter och inspekterade bromsar, allt i ordning.

Nya däck monterade och balanserade.

Komplett corner-weight och geometri gjord. Tydligen ställer de upp bilen på en "skakbänk" först och mäter så att stötdämparna är ok i alla fyra hörn innan de börjar med corner-weight. Så här blev resultatet av hjulinställningen:

Camber fram:
VÄ -3°24' (= -3.40°)
HÖ -3°13' (= -3.22°)

Caster fram:
VÄ 8°38'
HÖ 8°27'

Parallelism fram (+ är toe-in):
VÄ +0.6mm
HÖ +0.6mm
Totalt +1.2mm

Camber bak:
VÄ -2°42' (= -2.70°)
HÖ -2°41' (= -2.68°)

Parallelism bak (+ är toe-in):
VÄ +1.6mm
HÖ +1.4mm
Totalt +3.1mm

Trodde nog att han skulle sätta lite toe-out fram men han rekommenderade toe-in så jag testar med det först så får vi se. Är camberskillnaden fram (9' = 0.18°) något att fästa sig vid?

Växelkablar till 996 Cup monterade tillsammans med metallbussningar till växelspaken, och vilken skillnad det blev! Stumt och med känsla, såsom det borde varit från början. Cup-kablarna är ett måste. Mer ljud i kupén från växellådan men det känns bara mer racerbil...

Huvudbrytare monterad i kupén så jag kan koppla ur batteriet vid parkering, vart sånt jäkla strul med att skruva av kabeln vid batteriet i och med att man var tvungen att ha ett extra batteri med sig för att kunna få upp huven (som korkat nog öppnas elektriskt).


Finns lite snö kvar på 1300m, men det smälter snabbt nu, 18 grader idag.


Trodde Mt Blanc skulle komma med på fotot men det var lite disigt. Nåja, Possen kom delvis med i alla fall.


Lite tyskstuk på däcken? Kanske 225/285 var i smalaste laget för 8.5/10.5" fälgar?




Smuk installation av huvudbrytaren.

_________________
Mikael S
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Ser mycket trevligt ut Mikael!
Själv fastnade jag med en öl utomhus i solen kl 4 idag. Lagom tid att fira fredag!


Fråga, har du någon koll på hur däckpriserna är på Michelin i Frankrike? Måste beställa nya däck till bilen snart och funderar på att beställa där efter att ha kört slut på det sista efter nästa track-day (när det nu blir).
I övrigt såg jag att priserna sänkts rejält här i den tyska delen och är nu till och med billigare än i tyskland.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
david-o skrev:
Fråga, har du någon koll på hur däckpriserna är på Michelin i Frankrike? Måste beställa nya däck till bilen snart och funderar på att beställa där efter att ha kört slut på det sista efter nästa track-day (när det nu blir).
I övrigt såg jag att priserna sänkts rejält här i den tyska delen och är nu till och med billigare än i tyskland.

Jag har inte koll på priserna i Frankrike, men jag kan eventuellt kolla upp det i April. Porsche Club France har nämligen en week-end på Ledenon som jag är sugen på att vara med på, och då är Michelin på plats med full service.

reifendirekt.ch eller camskill.co.uk är väl annars bra internetadresser.

Hur ställer du dig förresten till en bandag på Bresse eller Laquais snart? Skulle kunna tänka mig en kortis innan jag drar ner till Castellet i slutet av månaden. PM'a om du är intresserad!

_________________
Mikael S
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Ser fram emot att få en rapport från Paul RIcard verkar ju mkt trevligt.

Då bilen har cambervinkhar för bankörning håller jag med dig att det är konstigt att de ställde in lite toe in fram. Har en likadan bil i familjen och den är noll fram.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Så är jag tillbaka efter en tur söderöver, och som var fallet vid Ringenresan är intrycken överväldigande. Överväldigande positiva dessutom!

Kom ner till Le Castellet dagen innan vi skulle köra och checkade in på hotellet innan det blev en tur bort till banan. Första intrycket var att anläggningen såg ut som en golfklubb eller en exklusiv country club. Det ligger dessutom en flygplats på området! Välmanikyrerade trädgårdsanläggningar och puts och stuts vart man såg. Imponerande. Representanterna från Porsche-klubben var på plats och vi fick våra kuvert med regler, planering och armband för att komma in på banan. Gruppindelningen var Racing, Sport1 och Sport2. Sport2 blev det för mig, långsammaste gruppen. Det kändes helt ok.

Fredagen började med briefing. Imponerande professionalism, det märks att de är vana vid det här. Ca 20 videokameror övervakar hela banan och filmar allt, ifall det skulle uppstå några diskussioner kopplat till skador eller olyckor. Ett femtontal fordon inklusive brandbilar, ambulanser och biltransporter var utstationerade runt banan. Vi blev ombedda att ta det extra lugnt genom vänster-knicken ut på Mistral-rakan, det är tydligen inte ovanligt med snurr där (den kallas Porsche-kurvan av folket på banan!) och de leder oftast till ett besök i räcket på vänstersidan. Minnesanteckning inlagd.

Vädret var hyffsat, ganska tunga moln men ingen nederbörd. Runt 16 grader. Perfekt! Tre pass ā 30 minuter var planerade för morgonen. Första passet gick mest åt att försöka hitta runt. Mycket tid att se sig om och kolla backspegeln. Stor bana med stora öppna ytor runtom var intrycket. Och det känns häftigt med de stora blå- och rödmålade fälten istället för sandgropar. Andra passet ökade tempot lite, uj uj, bra grepp i Toyona!

Efter lunch hade jag turen att få Philippe Favre med mig som instruktör. Dessutom hade det börjat regna lite då så banan var rätt hal. Perfekt att lära sig på! Mycket bra instruktion och bra att få linjerna sett från sin egen bil.

Det blev inget mer av regnet och banan torkade snabbt upp när solen kom fram så senare pass på eftermiddagen kördes på torr bana. Ruggigt kul och man fick sig redan några favoritpartier: snabba högern efter Mistral-rakan (Courbe de Signes, T10) är läcker. Man kommer in runt 200, snuddar bromsen lite och svänger in. 140 vid apex och sedan acc ut. Grym känsla! En annan favorit blev vänstern innan hårnålen ut mot depårakan (Virage du Lac, T14), kanongo att styra med gaspedalen när man får till linjen! Svårast tyckte jag vänstern innan långa snabba högern var (Virage de Bendor, T12), det känns som man måste bromsa hårt med bilen redan i sväng åt vänster här, för att nå in till brytpunkten där man knäcker hårt till vänster för att börja acca ut mot den långa snabba högern.

Nästa dag var det inte ett moln på himmelen, ljuvlig dag! Och fantastiskt på banan. Det gör verkligen gott att nöta varv efter varv och fila på linjen. Brydde mig inte mycket om bromspunkter utan såg alltid till att ha gott om tid innan turn-in för att kunna köra med rätt linje. Men det går ju inte att låta bli att trissa upp tempot! Lördagen blev en av de bästa dagar jag haft på en bana, så otroligt gott! Och bilen bara tar allt man slänger på den, utan knot. Fantastiskt.

Hade monterat ett par GoPro-kameror i bilen och Harry's LapTimer på iPhonen. Detta ger mängder med video och data som man kan sitta och plocka med en regnig dag senare. Men jag har i alla fall snott ihop en liten film med ett varv:




Mellan körpassen gick man runt och dreglade över alla de fantastiska bilar som deltog: Här var minst fem GT3 RS 4.0, två GT3-R, ett otal Carrera Cup bilar, en 993 GT2 EVO, en 934 och en 962! Dessutom en 935 Moby Dick som tyvärr var skadad från förra helgen och inte körde. Sedan fanns det icke-Porschar också: Ett par Ferrari Challenge bilar, fyra Gallardo Superleggera och en Gallardo GT3. Mumma!

Hoppas att kunna göra detta till en årlig tradition, mersmak på alla vis!














_________________
Mikael S
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Härligt!
Det där verkar ju värt ett besök. Vet du om Porsche klubben har några fler event där i år?

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
LUX skrev:
Härligt!
Det där verkar ju värt ett besök. Vet du om Porsche klubben har några fler event där i år?

Ja det var grymt bra! Porsche-klubben i Geneve organiserar Carrera Cup Suisse där i sommar men då är det bara tävlingskörning. Inga mer vanliga bandagar på Paul Ricard HTTT tills nästa år, men då skall jag absolut försöka komma tillbaka! Som medlem i annan Porsche-klubb kan man anmäla sig, fast man betalar lite mer. Tror det var 1400 CHF för två dagar, plus 100 extra för en andra person. Anmälan brukar öppnas i mitten av januari, hör av dig om du vill med!

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Inser efter att ha varit på banan tillsammans med fyra likadana bilar i samma färg som min att det är svårt till omöjligt att urskilja utifrån vem det är som passerar förbi. Det skulle vara himla praktiskt med några detaljer med lite avvikande färg så man lättare kan identifiera bilen. Kanske på backspeglarna och en streamer i framrutan? Kan man använda folie till både speglar och framruta? Någon som vet var man kan köpa lite folie och experimentera med?

_________________
Mikael S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS -01
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
87053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande