Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-09-25 PCS Banmöte Knutstorp
1, 2, 3   >>
10581 besök totalt
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Årets första bankörning (men förhoppningsvis inte den sista) idag på knutan. 10 bilar i klassikgruppen där de flesta höll ungefär samma tempo gjorde att det blev riktigt bra kvalié i körningen.

Gatdäck gjorde dock att det blev mer drifting än rejsing, men det var kul iaf.

Såg ut som att det fanns några fotografer på plats. Kanske dyker det upp några bilder?

Inför nästa säsong så behöver både bromsar och hjulinställningar ses över. Inbromsningarna pålånga rakan var lite väl spännande ibland.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



Anna E skrev:
Årets första bankörning (men förhoppningsvis inte den sista) idag på knutan. 10 bilar i klassikgruppen där de flesta höll ungefär samma tempo gjorde att det blev riktigt bra kvalié i körningen.

Gatdäck gjorde dock att det blev mer drifting än rejsing, men det var kul iaf.

Såg ut som att det fanns några fotografer på plats. Kanske dyker det upp några bilder?

Inför nästa säsong så behöver både bromsar och hjulinställningar ses över. Inbromsningarna pålånga rakan var lite väl spännande ibland.


Håller med dig.. det var mycket bra körning i schysst fart.

Jag håller på att fixa till lite filmer som jag kastar upp på Youtube senare när dem är klara.
jag postar länkerna när dem är uppe

http://www.youtube.com/watch?v=t9r5c0TWSD0

http://www.youtube.com/watch?v=1gIXSCsJ9Xg

http://www.youtube.com/watch?v=kfoeWDqVePU

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
joma
Malmö
Här sen Apr 2009
Inlägg: 37



Lite bilder från förmiddagen




















_________________
Jonas Malmgren
Boxster S
Citera
joma
Malmö
Här sen Apr 2009
Inlägg: 37



och några till








































_________________
Jonas Malmgren
Boxster S
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Hade en riktigt kul dag. Klassik gruppen är perfekt om man vill åka snabbt men ändå säkert!








_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



JohnC skrev:




Fint, allt onödigt är borttaget, precis som det ska vara.
Är resten av bilen lika rensad?

Kommer att tänka på en bil som var där i lördags, med svarta fuchs fälgar och stora bromsar, är det den?

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Ett litet klipp på sista körningen för året.

http://www.youtube.com/watch?v=15fpwtPHNnA

om ni har lite konstruktiv kritik på spårval så emottages detta gärna. Knutstorp är en bana som jag endast har kört ett fåtal gånger, vilket är lite synd då det är en riktigt rolig och utmanande bana.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



JohnC skrev:
Ett litet klipp på sista körningen för året.

http://www.youtube.com/watch?v=15fpwtPHNnA

om ni har lite konstruktiv kritik på spårval så emottages detta gärna. Knutstorp är en bana som jag endast har kört ett fåtal gånger, vilket är lite synd då det är en riktigt rolig och utmanande bana.


Halloj.
Eftersom du efterfrågar lite kritik så kommer det här.

Att köra racing är som att låna pengar på banken. det du lånar i ingången får du betala i utgången med ränta.

börjar vi efter raken så tycker jag du går in för tidigt och kan inte kliva på gasen så tidigt som du kunnat om du tagit ut kurvan. = du får en mindre utgångshastighet.

Upp över tunneln och till NGK ser det bra ut. dock hade jag lagt mig lite Ca 70 cm mer till höger efter NGK så du kan få en högre hastighet ut på lilla rakan.

Hårnålen aka Idioten är det inte så mycket att säga om. sedan vänstern efter hårnålen ser bra ut.
Kvällsposten kan jag tycka du gå in lite tidigt i och kan även här inte slå på gas så tidigit som du kunnat om du väntat.

och i liton där tror jag du kunnat köra mycket fortare om du inte klivit in i början.

Så generellt känner jag att du kliver in lite tidigt i ett flertal kurvor.

Dock är alla min åsikter beroende på vilken bil vikt effekt däck osv.


/T

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Kritik på din körning kan jag inte ge då jag är ny på det här med bankörning. Men som du kan se ifrån min körning så har vi lite olika linjer.

http://www.youtube.com/watch?v=4W2Zx8s4ywk

_________________


Porsche 964
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Blev en riktigt bra dag.
Tack Torstein, nu få jag äntligen höra min gamla bil (vid 8min i din 1sta film)
Instämmer Klassik är riktigt bra, rolig, disciplinerad och snabb körning.

Ända problem blev at jag var riktigt åksjuk efter 15/20 minuter i 1sta passet, gamla bilar luktar got men i lagom mängd !

Kul at träffa alla vänner från södra sverige.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Hur fungerar Porscheklubbens körningar?
Som jag förstått så behöver man inte ha licens?
Man ser väldigt många som kör utan tex heltäckande klädsel osv.. ?

Bara några funderingar..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Här är våra regler.
Kopierat från PCS hemsida (wall of text)

Förare och fordon skall uppfylla samma krav som gäller vid färd på allmän väg.
Deltagarnas bilar skall vara av fabrikat Porsche.
All form av tidtagning är förbjuden.
Ingen form av gemensam start förekommer.
Instruktörer står utefter banan för att iakttaga spårval och upptäcka farlig eller olämplig körning.
Följebil med instruktör finns på banan under varje körpass i samma syfte.
Allt deltagande sker på egen risk. Bankörning är aldrig helt ofarlig.
Alla deltagare är skyldiga att följa vad instruktörerna säger.
Hjälm avsedd för bil- eller mc-bruk skall användas liksom bilbälte.
Eventuell sollucka skall vara stängd och sufflett skall vara uppfälld. Vid normal väderlek skall rutor vara stängda. Vid varmt väder får förare av bilar utan air conditioning ha max 10 cm öppning på varje sida.
Passagerare är inte tillåtna. Endast instruktör får åka med. Deltagare får åka med instruktör.
Deltagaren kan bli betalningsskyldig ifall banägaren kräver ersättning för skadade räcken etc. vid en olycka. Detsamma gäller vid sanering efter oljeutsläpp.
Vi är som kunder på banan skyldiga att följa banägarens bullerföreskrifter. Vissa banor har permanent installerad mätutrustning och gör således egna bullermätningar. Mätningar görs också av oss själva (PCS) i tveksamma fall. Detta kan leda till att den bullrande måste sluta köra. Bilar som låter mer än vad en standard-Porsche normalt gör riskerar att ej få deltaga.



"lämpliga kläder" rekomenderas. Dock har vi gått ifrån krav på helteckande för några år sen om jag kommer ihåg rätt.
Det finns flera regler till ex gruppindelning beroende på erfarenhet. Finns flera typer av bandagar, openpitlane, klassik, extra instruktion för nybörjare etc etc..

Licens är ett krav för syster klubben, PCSRacing, som ansvarar för Posche Sports Cup Scandinavia.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Så generellt känner jag att du kliver in lite tidigt i ett flertal kurvor.

Dock är alla min åsikter beroende på vilken bil vikt effekt däck osv.


/T[/quote]

Tror du har rätt. Vet inte varför jag gör det men samma fenomen uppstår på alla banor

Får prova att svänga senare in i böjarna nästa år. Jag har en 944 med 265 runt om. Ska mjuka upp bilen lite också till nästa år. Sitter dock förmodligen i huvet att börja svänga för tidigt

Tack för att du tog dig tid

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



JohnC skrev:
Så generellt känner jag att du kliver in lite tidigt i ett flertal kurvor.

Dock är alla min åsikter beroende på vilken bil vikt effekt däck osv.


/T
Citat:


Tror du har rätt. Vet inte varför jag gör det men samma fenomen uppstår på alla banor

Får prova att svänga senare in i böjarna nästa år. Jag har en 944 med 265 runt om. Ska mjuka upp bilen lite också till nästa år. Sitter dock förmodligen i huvet att börja svänga för tidigt

Tack för att du tog dig tid


Jag kan berätta varför du svänger förtidigt.

vi har alla människor en självbevarelsedrift och en överlevnads instinkt.
Det är såklart tryggare och säkrare att köra innerspår.
Du är rädd (Som alla är) Att hamna ute i spagettien (Sandfållan)

Så mitt tips till dig är att träna på att vänta vänta hålla ut innan du svänger.
Detta kan du även träna på ute i trafiken det fungerar lika bra där som på banan.
Dock får jag påminna dig om att följa gällande hastighetsbegränsning ute på vägen :-)

Berätta gärna hur det har gått när du testat ute på vägen.

/T

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



En video från R2 körning. Ett bra stint med Anders i sin RS. Provade lite olika spår under passet och dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=R6l3Yrbq4MQ

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



VincentM skrev:
En video från R2 körning. Ett bra stint med Anders i sin RS. Provade lite olika spår under passet och dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=R6l3Yrbq4MQ


Mycket intressant! Det varvet som börjar kring 2.28 påminner i mycket hög grad om nästan samtliga mina varv och det med en bil med motor bak.

Jag skall dock träna på att svänga in senare och successivt höja farten för att se om det fungerar med däck och set up på bil. Fysik är fysik och det är svårt att övervinna.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Tight spår är bra så länge man har grepp nog för att kunna få bra fart ut och inte förlora i nästa parti det man vinner på att banan blir kortare. Just med min gamla bil fungerade det ingen vidare under helgen mest för att jag körde för försiktigt. Specielt i 1sta kurvan.

Men mina snabbaste varv med PCSRacing på Knutstorp körde jag med tight spår in i 1sta kurvan och in i lito och det gäller med Turbon och med cup bilen.

Jag är nu ovan med min gamla bil. Har kört för lite sista 3 åren och jag pushar den inte lika mycket som förr (till ex hade jag kvar 3an i 1sta kurvan med för lågt varvtal). Mycket sitter i huvudet !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



VincentM skrev:
Tight spår är bra så länge man har grepp nog för att kunna få bra fart ut och inte förlora i nästa parti det man vinner på att banan blir kortare. Just med min gamla bil fungerade det ingen vidare under helgen mest för att jag körde för försiktigt. Specielt i 1sta kurvan.

Men mina snabbaste varv med PCSRacing på Knutstorp körde jag med tight spår in i 1sta kurvan och in i lito och det gäller med Turbon och med cup bilen.

Jag är nu ovan med min gamla bil. Har kört för lite sista 3 åren och jag pushar den inte lika mycket som förr (till ex hade jag kvar 3an i 1sta kurvan med för lågt varvtal). Mycket sitter i huvudet !


Jag som har en förhållandevis långsam bil har en låg slutfart och bromsar då vid cirka 80 meter dvs lite senare än rekommenderat. Sedan skrubbar jag av farten genom kurvan på 3:ans växel för att sedan kliva på gasen strax innan jag når curbsen på vänster sida, dvs sent in i kurvan. Svårt attt säga vilket som är bäst. Nästa gång skall jag prova båda varianterna för att se vilket som känns bäst.

Den typen av konstruktiva diskusioner som vi för nu är det som ger mig mest i detta forum.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Svårt at avgöra om man inte loggar och PCS är fel forum för det iom at klubben jobbar mycket för meddlemarna med sin relation med försäkring bolagen.

Vill du går vidare och logga så är det PCSR som gäller ! Du kanske är med där ? Jag tror iaf att jag har set bilen köras med PCSR. Om inte så kan jag garantera at du kommer at göra framsteg där och ha kul.

Jag gillar dit spår och du har bra fart thumbs up ! Bilen verkar har bra balans och grepp.

Bara några förslag:

Jag skulle rek at du tangera något senare på NGK. Håll ut 1 meter till åt vänster i ingången. Det blir stabilare sen på väg nerför. Jag var på post där under sista passet och det var lite orolig ibland.

Sen i idioten kör tightare (du gör det 11,45 till ex, ser bra ut där men inte varje varv). Du behöver varken ta höjd innan (kanske någon meter) heller lämna höger bankanten. Det verkar som du understyr i början av passet. Kör in långsamare och kanske sväng på bromsen (jag tror jag bromsar till mitt i kurvan) om du inte gör det.
Håll längst höger bankanten innan idioten. Det blir kortare så.

Kurvan innan lito ibland lämnar du bankanten lite tidigt ? om du känner at du inte behöver mer höjd då behöver du inte heller komma till vänster sidan av bannan alls innan, det är bara at låta bilen glida ut till mitten och ta högern från mitten av bannan (jag kör så med race bilen). Det blir kortare där med.

1sta kurvan kan du tom prova at tangera 2 gånger. Sikta rakt mot höger bankanten i ingången under inbromsning, bromsa in i kurvan och sväng skarpt gå på gasen asap igen med rätt växel. Det blir ännu kortare men där tappade jag med gamla bilen, hade för hög växel heller dålig grepp och var för försiktigt ! Jobbigt om man missar där, det straffar sig under en lång och snabb parti.


Kanske någonting du kan prova nästa gång

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Är med i PCSR och kör 8A nästa säsong. PCS är förarträning så vi fortsätter diskussionen på banan nästa år när vi kan logga tider och titta på film i PCSR

Tack för tipsen.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



JohnC skrev:
Ett litet klipp på sista körningen för året.

http://www.youtube.com/watch?v=15fpwtPHNnA

om ni har lite konstruktiv kritik på spårval så emottages detta gärna. Knutstorp är en bana som jag endast har kört ett fåtal gånger, vilket är lite synd då det är en riktigt rolig och utmanande bana.


Det ser bra ut, du vågar ju framför allt ladda - och det är viktigast på Knutan.

Spårvalen är redan kommenterade. Jag håller med i det mesta där.

Det jag skulle vilja ändra på är hur du håller i ratten. Du hamnar lite högt/tätt med händerna,
nästan "fem i ett" ibland, och det blir lite osmidiga/långsamma rattrörelser i vissa sektioner.

Sen funderar jag lite över växelvalet. Du kan absolut peta i fyran innan NGK och hålla den över
krönet och genom den snabba vänstern. Bilen blir lugnare där med en högre växel.

_________________
--
Citera
Eftersnack
2011-09-25 PCS Banmöte Knutstorp
1, 2, 3   >>
10581 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande