Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 218, 219, 220   >>
285 besök idag (1111796 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Apropå låga raggaråk:



Fångade den här på Power Big meet 1993 (en sedelärande resa om den svenska raggarkulturen utförd i min mammas VW Jetta, det var tider det...). Onekligen ett småballt stuk thumbs up Känner du möjligen till mer om den och vart man kan läsa mer?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839


Trådstartare
Det där är en norrmans kärra.

Vet att jag har någon länk på hemdatorn som det finns några till bilder på den och bilsport hade med den någon gång under Krita-perioden (90-tal alltså).


Ballt stuk, men kanske lite opraktiskt att inte kunna öppna dörrarna. Jag är för bekväm för det där.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Anders Jeppsson skrev:
bilsport hade med den någon gång under Krita-perioden (90-tal alltså).
Med åkbilder tagna från min bil på dragstrippen i orsa eller Mora.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Maruder
Gefle
Här sen Feb 2010
Inlägg: 20



P.P. skrev:
Apropå låga raggaråk:

https://rejsa.nu/im/_bilar/17_2010-03-01-img.jpg

Fångade den här på Power Big meet 1993 (en sedelärande resa om den svenska raggarkulturen utförd i min mammas VW Jetta, det var tider det...). Onekligen ett småballt stuk thumbs up Känner du möjligen till mer om den och vart man kan läsa mer?


(ursäkta trådlyftet)

Denna man är inblandad i bilen
http://www.zatzy.com/projekt/239654-bead-lock-karosserimakerens-projek . . . .

Det ska finnas en knippe bilder och info rätt långt bak i tråden.. Hela tråden är dock ett paradis för V8 folk thumbs up

_________________
Robin Bergdahl

Mercedes C230 Sport Kompressor
Citera
Luzifer
Notteroy, Norge
Här sen Dec 2010
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hei, jeg er eier av den blå firebirden ovenfor...
Slik ser den ut idag...


_________________
Bjorn Ingar Reistad
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Underbart, löjligt opraktiskt bil det där. En hel bunt thumbs up till den!

Anders, vad nytt om din pråm?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Länge sen de hänt nått här

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839


Trådstartare
Ja, jo. "En del" händer väl...
Jag har medvetet hållit nere på forumuppdateringarna - det är tidskrävande att sitta och hänga vid datorn och för närvarande läggs all bilrelaterad fritid ute i garaget.

Vid det här laget är det väl vida känt att bilen plockats ner (igen) antar jag så vi skippar bakgrunden och tittar framåt istället.

I september förra året såg projektet ut så här;

Ganska nära nollpunkten tänkte jag och konstaterade att det väl inte kunde bli så mycket värre än såhär. Den mesta rosten var lagad och endast några mindre detaljer kvarstod innan karossen var färdig för blästring och grudning. Håhåjaja vad fel jag skulle ha om att den nästan var klar. Om jag bara satt mig ner och faktiskt tänkt efter vad som kvarstod hade jag snabbt insett och planerat om. Ingen större skada skedd egentligen att det drog ut på tiden. Än så länge ligger jag ganska rätt i tidplanen... Men det är ju alltid trevligt att blir klar snabbare än vad man trodde. Ingen risk att man blir det i detta projektet dock.


I november byggdes torpedväggen om för att kunna flytta tillbaka motorn sammanlagt 18cm. Torpedväggen är inte tillbakaflyttad 18cm, men från början satt bakersta punkten på blocket 15cm framför torpedväggen, så genom att göra en ny kardantunnel fick jag dessa centimetrar gratis. Utrymmet för pedaler är fortfarande orört, även om det innebar att motorn hamnade 3cm längre åt passagerarsidan.


I december höjdes kardantunneln en knapp decimeter - eftersom karossen har hamnat betydligt lägre än tidigare, hamnar hela drivlinan mycket högre upp. Det innebär den här typen av problem... De flesta panelerna i karossen har numera modifierats på något sätt.


Januari och februari spenderades framför datorn istället, men i slutet av februari började det trilla in lite delar till bakvagnsupphängningen.



Februari och Mars gick åt till fortsatt pul med bakaxel och fixtur för att svetsa denna.



En hel del detaljer har omarbetats för bland annat anpassningen till centrummutterfälgar...
Här är bland annat naven som borrats om till 5x108, 5x120 och 5x130 - lika bra att skaffa sig lite möjligheter när man ändå håller på.




April gick åt till att färdigställa centrummutterlösningen. Färdigställa... Jo, tjena. Finns inget som är färdigt just nu - det mesta väntar på ytbehandling, svetsning, svarvas ner någon tiondel eller kompletteras med fler detaljer när jag kommer så långt... Men någon gång blir det väl klart som sagt.



Bakvagnen blev faktiskt klar för montering i april vilket kändes sjukt najs. Det var en ganska stor motivationshöjare eftersom det mest svetsats rostig plåt tidigare.
Vad säger man? Dedion med justerbar camber och caster thumbs up
Jag är nöjd med lösningen, sen får vi se hur det uppför sig när saker o ting börjar flexa lite.



obligatorisk Bild med bakvagnen monterad. Känslan var på topp den kvällen.



I maj blev det inte mycket bilbygge. Istället passade jag på att säkra tjejen genom en ringmärkning (självklart med hemmagjord temporär ring tills en riktig hade valts ). Innan frieriet hann docklänkarmarna till bakvagnen byggas klara.




Därefter blev det uppehåll i bilskruvandet och allmänt livsnjutande med tjejen innan projektet så sakteliga började ta fart i augusti igen. Det var då "det lilla" skulle färdigställas på karossen för att kunna få iväg den till blästring. "Det lilla" växte ganska stort till "Det never ending rostlagning evigheten"...
Bakstammen, båda skärmspeglarna och yttre halvorna på hjulhusen behöver en rejäl översyn. Utöver det finns där ett helt gäng småplåtar som också behöver bytas varav många inte nytillverkas. Tidskrävande med andra ord.
I dagsläget skall den sista handpåläggningen göras på bakstammen innan den svetsas fast. Därefter är det plåten bakom skärmspeglarna som skall göras färdigt och sen är det dags att bita i nästa problem - eftersom karossen blir låg måste skärmkanterna höjas och det orkar jag nog inte göra i plåt. Inte efter ett par hundra timmars rostlagning sedan i början av augusti i alla fall... Tipsa mig gärna lite om hur man sammanfogar kolfiber och plåt i denna tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1070197#1070197





Sen knep jag en 100liters ATL-cell framför ögonen på många här på forumet när den kom ut till försäljning för ett par veckor sedan. Kommer passa finfint i Pontiacen. Få se nu, 100 liter... Då kommer man åtminstone 55-60 mil på en tank.


Det var väl allt än så länge. Det finns betydligt mer läsning samt bilder på hemsidan för den som är vetgirig.
För den som vill följa projektet, är det en bra idé att skriva in sin e-mailadress på hemsidan för att på så sätt få nyhetsbrevet i mailkorgen istället.
Eftersom jag lägger den mesta bilrelaterade fritiden ute i garaget just nu, finns det inte så mycket tid till att uppdatera på forum runt om, så därför är det som sagt säkrast att följa hemsidan om man vill ha stenkoll.

För närvarande är det fortsatt arbete med karossen som hägrar tills minusgraderna blir påtagliga. Under vintermånaderna blir det framvagnsbygge och till våren är det väl dags att fortsätta med karossen
Ja, rörram hade säkert varit en smidigare och snabbare lösning så här i efterhand, men å andra sidan hade ju inte bilen blivit ombyggt fordon då... Veteranbil är rätt najs trots allt. I alla fall försöker jag intala mig det för att rättfärdiga alla de hundratals timmars plåtarbete som karossen hittills tagit.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
...
Ballt stuk, men kanske lite opraktiskt att inte kunna öppna dörrarna. Jag är för bekväm för det där.



Hur ofta öppnar du dörren och hoppar i eller ur bilen för en körtur?







Nä, men allvarligt talat tack för den ganska massiva uppdateringen i föregående inlägg, trevlig läsning! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
And ersJepp sson skrev:
...
Ballt stuk, men kanske lite opraktiskt att inte kunna öppna dörrarna. Jag är för bekväm för det där.



Hur ofta öppnar du dörren och hoppar i eller ur bilen för en körtur?

Jag har inte ens dörrar längre. Satsar mer på öppen planlösning i kupén :shifty:


Kul att du gillade uppdateringen. Det blir inte så mycket skrivande i den där typen av uppsamlingspost, men jag får väl ta mig i kragen och börja posta lite mer frekvent här... Efter att rostlagningen är fixad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
rost


Att du bara orkar hålla ut alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
And ersJepp sson skrev:
rost


Att du bara orkar hålla ut alltså





Man vänjer sig när man håller på med gamla bilar...
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Vi som fastnat i det ljuva 70-talet vet vad det handlar om när det gäller rostlagning...
Blir grymt bra Anders, otroligt genomarbetade detaljer i bygget!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Blir grymt bra Anders, otroligt genomarbetade detaljer i bygget!


Tack!

Ja, 70-talet producerade roliga bilar, men synd att de inte insåg fördelarna med rostskydd...
om du inte redan varit där, så finns det mer konstruktionsbilder på www.propontiac.com som sagt. thumbs up
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Jävlar vilket läckert stuk du får på den!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Personligen tycker jag inte ens du skall fundera på annan lösning än att flytta upp skärmkanten.
OK mer jobb men klart snyggare än något lappat och limmat på det som blir.

Kommer kännas bra när du gjort det riktigt! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



jag håller helt med Lillen.. skärmkanten som sitter där är skitsnygg och bör bevaras så gott som möjligt..
men det är ju lätt för mig att sitta här och tycka hur andra ska göra

bilen ser skitfet ut på denna bild..
http://www.propontiac.com/wp-content/uploads/ADSCF0511-600x450.jpg
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

och som dom andra säger, att du orkar stor heder till dig..
finns många riktigt fina 70-tals bilar men all denna rost

_________________
//Johan Karlsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839


Trådstartare
Kul med gensvar på uppdateringen! Tack för de glada tillropen!

^MeTaNOLiC^ skrev:
men det är ju lätt för mig att sitta här och tycka hur andra ska göra

Visst är det lätt att tycka när det inte är en själv som ska göra det i slutändan.

Skämt o sido. Det är klart att jag hade velat göra det i plåt. Man skulle ju såklart haft ett engelskt hjul ståendes så att man snabbt kunde valsa fram en dubbelkrökt plåt som enkelt kunde bli en ny skärmbreddare.

Problemet är att jag bara har tillgång till plåtsax och svets och då kan det bli ganska vanskligt att försöka få till symmetriska skärmkanter på båda sidorna. Lägg sen till att man måste göra om innerskärmen på samma sätt för att ha något att fästa ytterskärmen i - dubbelt så mycket arbete för något som inte ens syns.

För närvarande går tankarna i stil med att kapa bort inner- och ytterskärm i höjd med där dagens skärmbreddare börjar. Därefter svetsar man ihop dessa på lämpligt sätt.
Sen finns valfriheten att tillverka en breddare i plast och få fast, eller svetsa en skärmkant från lämplig donator på skroten. Fördelen blir då att utrymmet i hjulhuset blir maximerat, vilket behövs med tanke på att hjulet behöver fjädra upp i karossen.

om det blir plåt eller plast får tiden utvisa, men att börja bygga inner och ytterskärmar från scratch känns som två vinterprojekt typ och det har jag inte riktigt tid med...
Men om här finns något plåtproffs som läser så är han välkommen att hjälpa till lite.

Just nu är prion mest att få ihop alla lösa trådar på karossen så att den kan gå iväg till blästring i vinter medans jag sitter inomhus i snökaoset med en varm kopp te och CADar klart framvagnen.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Är inte "enklaste" sättet att bredda bilen att lägga i en remsa på vardera sida av bakluckan och dra en kil fram mot dörren och dra ut hela bakskärmen? Visserligen får man bredda bakljusen, men...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839


Trådstartare
Fast nu är det inte meningen att karossen skall breddas, utan att hjulhuskanten skall flyttas uppåt.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



And ersJepp sson skrev:
Fast nu är det inte meningen att karossen skall breddas, utan att hjulhuskanten skall flyttas uppåt.
Jo, min tanke var bara att den då hamnar i luften och en bredare skärmkant blir inte lika proper. Därför skulle man flytta ut skärmen så man kan bibehålla looken lite.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 218, 219, 220   >>
285 besök idag (1111796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande