Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-09-25 PCS Banmöte Knutstorp
<<   1, 2, 3   >>
10581 besök totalt
And3rs
Kristianstad
Här sen Dec 2005
Inlägg: 84



Lite bilder, blev inte så många på söndagen.


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr


Porsche 911 by Masken87, on Flickr

Alla bilder från helgen finns här: http://www.flickr.com/photos/masken87/sets/72157627636020935/

_________________
Anders Karlsson http://www.flickr.com/photos/masken87/
Citroen C2 VTR -04
Nissan 300zx TT -90
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



JohnC skrev:
Är med i PCSR och kör 8A nästa säsong. PCS är förarträning så vi fortsätter diskussionen på banan nästa år när vi kan logga tider och titta på film i PCSR

Tack för tipsen.


Deal ! thumbs up

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Snyggt!

Den ljusblå 993:an var ju riktigt häftig. Men å andra sidan är ju alla de som visas ruskigt läckra!

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



And3rs skrev:
Lite bilder, blev inte så många på söndagen.


Sjukt fina bilder! Hade någon av dem där underbara bilarna vart mina hade jag inte tvekat att printa ut den bilden till en fet tavla att hänga i vardagsrummet

Kul med alla video's också, man blir ju inte alls sugen på att dra ut och ratta

_________________
Jesper Henriksson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



JohnC skrev:
Ett litet klipp på sista körningen för året.

http://www.youtube.com/watch?v=15fpwtPHNnA

om ni har lite konstruktiv kritik på spårval så emottages detta gärna. Knutstorp är en bana som jag endast har kört ett fåtal gånger, vilket är lite synd då det är en riktigt rolig och utmanande bana.

Med min förra bil, en 944 som var ganska lik din, tyckte jag att första kurvan funkade bäst om man bromsade så pass sent eller lätt att man sparade fart till att trailbraka från ytterkant, tangera ytterkanten igen efter att den börjat böja av åt höger och sedan tangera apex. Jag brukade hamna i slutet av ambulansutfarten vid exit. Passa dig bara så att du inte grenslar ambulanscurbsen - om bilen är låg kan det bli tråkigt/dyrt. Jag vet att andra pratar om att svänga in tidigare, men jag har aldrig fått det att fungera så bra. När jag satte mina bästa varvtider trailbrakade jag hårt så att bilen "hängde" på vänster framhjul och då bevarar man farten in i kurvan på et väldigt effektivt sätt. Man har dock ingen marginal över till något släpp bak, för då åker man obönhörligen av banan. Tilläggas bör att bilen måste vara uppsatt för trailbraking - inte överstyrd i grunden.

Kurvan innan hårnålen kan man svänga in relativt tidigt i, beroende på att uppförsbacken börjar vid apex. Men först tycker jag att du ska fokusera på att använda hela banans bredd från turn-in till exit och svänga in senare än du gör nu.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Max skrev:
JohnC skrev:
Ett litet klipp på sista körningen för året.

http://www.youtube.com/watch?v=15fpwtPHNnA

om ni har lite konstruktiv kritik på spårval så emottages detta gärna. Knutstorp är en bana som jag endast har kört ett fåtal gånger, vilket är lite synd då det är en riktigt rolig och utmanande bana.

Med min förra bil, en 944 som var ganska lik din, tyckte jag att första kurvan funkade bäst om man bromsade så pass sent eller lätt att man sparade fart till att trailbraka från ytterkant, tangera ytterkanten igen efter att den börjat böja av åt höger och sedan tangera apex. Jag brukade hamna i slutet av ambulansutfarten vid exit. Passa dig bara så att du inte grenslar ambulanscurbsen - om bilen är låg kan det bli tråkigt/dyrt. Jag vet att andra pratar om att svänga in tidigare, men jag har aldrig fått det att fungera så bra. När jag satte mina bästa varvtider trailbrakade jag hårt så att bilen "hängde" på vänster framhjul och då bevarar man farten in i kurvan på et väldigt effektivt sätt. Man har dock ingen marginal över till något släpp bak, för då åker man obönhörligen av banan. Tilläggas bör att bilen måste vara uppsatt för trailbraking - inte överstyrd i grunden.

Kurvan innan hårnålen kan man svänga in relativt tidigt i, beroende på att uppförsbacken börjar vid apex. Men först tycker jag att du ska fokusera på att använda hela banans bredd från turn-in till exit och svänga in senare än du gör nu.


Intressanta tankar thumbs up . När det gäller ambulanscurbsen så var jag nog där minst en gång och då skakade det rejält. Svänga in sent kommer att kräva lite träning. Skall försöka att åka dit i vår med någon annan klubb och testa lite så att jag är lite förberedd.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



VincentM skrev:
En video från R2 körning. Ett bra stint med Anders i sin RS. Provade lite olika spår under passet och dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=R6l3Yrbq4MQ


Å wow! Här sitter man i Nürburg och drömmer sig tillbaka till Knutstorp, märkligt va? Härligt stint var det helt säkert, fantastisk körning, Vincent och jag var i stort sett helt ensamma ute på banan. Episkt!

Tyvärr ingen bra lina här på hotellet men jag skall ladda upp från hur det såg ut inifrån min bil, tyvärr blir det inte förrän jag kommer hem till helgen.

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
M Elmeskog

Här sen Feb 2003
Inlägg: 33



Jäklar va läcker den turkosa 993:an är! Någon som vet om det finns mer info om den?

_________________
Martin Elmeskog
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



M Elmeskog skrev:
Jäklar va läcker den turkosa 993:an är! Någon som vet om det finns mer info om den?


Det är en RS som ägs av två instruktörer, fru och herr.

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



964RS skrev:
VincentM skrev:
En video från R2 körning. Ett bra stint med Anders i sin RS. Provade lite olika spår under passet och dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=R6l3Yrbq4MQ


Å wow! Här sitter man i Nürburg och drömmer sig tillbaka till Knutstorp, märkligt va? Härligt stint var det helt säkert, fantastisk körning, Vincent och jag var i stort sett helt ensamma ute på banan. Episkt!

Tyvärr ingen bra lina här på hotellet men jag skall ladda upp från hur det såg ut inifrån min bil, tyvärr blir det inte förrän jag kommer hem till helgen.

/A


Ingen brådska, vi har tyvär 6 månader på oss nu innan det händer något på bil fronten !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



VincentM skrev:
En video från R2 körning. Ett bra stint med Anders i sin RS. Provade lite olika spår under passet och dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=R6l3Yrbq4MQ

Vincent, brukar du köra det spåret i första kurvan med Cup-bilen? Man blir lätt insnöad på sitt eget spår utifrån sin egen bils förutsättningar. Med slicks som har bättre grepp kanske det funkar bäst? Jag kan tro att man kan bromsa ganska sent, men är det inte svårt att gå på gas tidigt nog?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Körde också på söndagen.
http://www.youtube.com/watch?v=B56JEpQSRno

Körde länge bakom Anna första passet för att kolla hennes spår, man lär sig mycket av att ligga bakom någon som kör bra.

Det var tur att du inte hade r-däck för då hade jag inte hängt med!
Jag fick dock inte till det tajta spåret i Liton.

Tycker jag får till spåret rätt bra oftast, men problemet jag har är att jag inte vågar ladda på... Jag bromsar för mycket...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Anna E skrev:
Årets första bankörning (men förhoppningsvis inte den sista) idag på knutan. 10 bilar i klassikgruppen där de flesta höll ungefär samma tempo gjorde att det blev riktigt bra kvalié i körningen.

Gatdäck gjorde dock att det blev mer drifting än rejsing, men det var kul iaf.

Såg ut som att det fanns några fotografer på plats. Kanske dyker det upp några bilder?

Inför nästa säsong så behöver både bromsar och hjulinställningar ses över. Inbromsningarna pålånga rakan var lite väl spännande ibland.


Under mina år med min vite så prövade jag flera belägg typer, till slut körde jag med gula pagid RS29 runt om. Höll länge, jättelänge. Skrek inte, Funkade både här och i tyskland. Ingen extra kylning bara frisk bromsvätska.

Mitt tips!

Har skaffat det till den svarte nu med, säkra kort är bra! Iallfall när det gäller bromsar.

Saknar den gamle lite, vita g modeller är snygga. Och roliga!

_________________
Jens Lanvin
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



safe skrev:
Körde också på söndagen.
http://www.youtube.com/watch?v=B56JEpQSRno

Körde länge bakom Anna första passet för att kolla hennes spår, man lär sig mycket av att ligga bakom någon som kör bra.

Det var tur att du inte hade r-däck för då hade jag inte hängt med!
Jag fick dock inte till det tajta spåret i Liton.

Tycker jag får till spåret rätt bra oftast, men problemet jag har är att jag inte vågar ladda på... Jag bromsar för mycket...

Ett tag kunde man nästan tro att du hade hyrt banan, men sedan insåg jag att det nog är Classicgruppen. Det är ju knappt några bilar på banan - klockrent thumbs up

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Max skrev:
safe skrev:
Körde också på söndagen.
http://www.youtube.com/watch?v=B56JEpQSRno

Körde länge bakom Anna första passet för att kolla hennes spår, man lär sig mycket av att ligga bakom någon som kör bra.

Det var tur att du inte hade r-däck för då hade jag inte hängt med!
Jag fick dock inte till det tajta spåret i Liton.

Tycker jag får till spåret rätt bra oftast, men problemet jag har är att jag inte vågar ladda på... Jag bromsar för mycket...

Ett tag kunde man nästan tro att du hade hyrt banan, men sedan insåg jag att det nog är Classicgruppen. Det är ju knappt några bilar på banan - klockrent thumbs up



Vi var 11 bilar tror jag och eftersom klassik bilarna är relativt jämna så kan man ofta få många varv helt ostört, speciellt om man går ut först som jag gjorde.
På detta möte hade vi en körtid på 60+30+20 minuter! Det är prisvärt för 500kr.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
safe skrev:
Körde också på söndagen.
http://www.youtube.com/watch?v=B56JEpQSRno

Körde länge bakom Anna första passet för att kolla hennes spår, man lär sig mycket av att ligga bakom någon som kör bra.

Det var tur att du inte hade r-däck för då hade jag inte hängt med!
Jag fick dock inte till det tajta spåret i Liton.

Tycker jag får till spåret rätt bra oftast, men problemet jag har är att jag inte vågar ladda på... Jag bromsar för mycket...


Tack *rodnar*.

Det var kul att köra med dig. Alltid mer skoj att köra med/mot någon som man kör jämnt med så att man inte sitter och "slöåker" ;-)

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Jag har kört med samtliga grupper och klassik är den särklass bästa. Bra hänsyn och ungefär samma effekt samt prestigelösa förare leder till kul körning. Snabbt men alltid säkert thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Max skrev:
VincentM skrev:
En video från R2 körning. Ett bra stint med Anders i sin RS. Provade lite olika spår under passet och dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=R6l3Yrbq4MQ

Vincent, brukar du köra det spåret i första kurvan med Cup-bilen? Man blir lätt insnöad på sitt eget spår utifrån sin egen bils förutsättningar. Med slicks som har bättre grepp kanske det funkar bäst? Jag kan tro att man kan bromsa ganska sent, men är det inte svårt att gå på gas tidigt nog?


Jepp så är det.

Det fungerade inget vidare med turbon den här gången. Man måste har bättre grepp och vara mer aggressiv (typ inte ta kurvan i 3an och vänta på turbo trycket).

Det är bevisserligen inte alltid snabbast, många har sagt till mig at "ger fan" i at köra så !
Men jag har tittat en del på dem snabba i PCSRacing i gamla klass3 förut och jag har haft bra resultat med cuppen och turbon i PCSR med ett tight spår. Mer data behövs, kanske nästa år och i ett annat tråd.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



VincentM skrev:
Jepp så är det.

Det fungerade inget vidare med turbon den här gången. Man måste har bättre grepp och vara mer aggressiv (typ inte ta kurvan i 3an och vänta på turbo trycket).

Det är bevisserligen inte alltid snabbast, många har sagt till mig at "ger fan" i at köra så !
Men jag har tittat en del på dem snabba i PCSRacing i gamla klass3 förut och jag har haft bra resultat med cuppen och turbon i PCSR med ett tight spår. Mer data behövs, kanske nästa år och i ett annat tråd.

Det är intressant att höra om andra lösningar än sina egna. Och gärna inte "ballongspåret", då.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



safe skrev:
Körde också på söndagen.
http://www.youtube.com/watch?v=B56JEpQSRno

Körde länge bakom Anna första passet för att kolla hennes spår, man lär sig mycket av att ligga bakom någon som kör bra.

Det var tur att du inte hade r-däck för då hade jag inte hängt med!
Jag fick dock inte till det tajta spåret i Liton.

Tycker jag får till spåret rätt bra oftast, men problemet jag har är att jag inte vågar ladda på... Jag bromsar för mycket...


Jag tyckte du hade en bra spår. ungrfär som mitt och vi som inte kör R-Däck måste ta ut svängarna lite för att bibehålla varten och kan inte gå in lika thight som R-Däck kan.

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



VincentM skrev:
En video från R2 körning. Ett bra stint med Anders i sin RS. Provade lite olika spår under passet och dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=R6l3Yrbq4MQ



Här är filmen på Vincent och mig inifrån min bil.

Innan ni tittar på filmen så vill jag bara säga att ljudkvalitén är usel på min nya kamera, har reklamerat den så jag hoppas på en ny till nästa säsong.

Likaså är min rattbalett inte att rekommendera, men det blir så på en liten tight bana och ingen servostyrning på en tungstyrd bil. Att jag sen har en högeraxel som är paj gör inte saken bättre. Men jag har nog rekord i att byta rattgrepp.

http://www.youtube.com/watch?v=c5_jXl2lyRg

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Eftersnack
2011-09-25 PCS Banmöte Knutstorp
<<   1, 2, 3   >>
10581 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande