Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vilken effekt får man då RC åker sidledes?
4326 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Jag sitter och pysslar lite med Casim och märker att RC har lust att sticka i sidan lite.

Jag har sökt runt lite i forumet men inte fått nått bra svar riktigt... men vad har det för effekter? Effekterna av att RC åker upp och ned greppar jag, men just om dom åker åt sidan.

T ex. Vad skulle man kunna tänka sig skiljer en bil med RC vid 3 grader roll på A: 100mm mot insida kurva, B: 0 = oförändrat, C: 100mm mot utsida kurva?

Jag är mest nyfiken på vilken vikt man ska lägga vid att få det att ligga helt still.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det man kallar Rc är den punkt forceline korsar varandra vilket även benämns geometriskt Rc. Den punkt bilen defakto rollar runt ligger på annan plats och är avhängigt i vilken riktning krafterna påverkar bilen. Det geometriska Rc:t är alltså inget gångjärn. Det viktigaste för bilen är att den bibehåller sin balans och då är det bra om Rc håller sin höjd. Att det förflyttar sig sidledes är inte fel, bara man får det att flytta sig på avsett sätt. Det som händer då är att forceline för höger o vänster sida ändrar vinkel, den ena minskar och den andra ökar. Det innebär att jackingkrafterna för respektive sida förändras. Även fast bilen rollar runt ett centrum som bestäms av riktningen på krafterna så påverkas jacking endast utav hur vinkeln på forceline är. Eftersom utsidans forceline vill jacka bilen uppåt och insidan nedåt så blir det en neutraliserande effekt på upp-ned jacking krafterna om GRC förflyttas mot det avlastade hjulet. Smolket i bägaren är att man får kompromissa med camberkompensationen. Här gäller det alltså att analysera vad som är viktigast för bilen i fråga.
mvh
Göran

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
mm då tror jag att jag hänger med...

Just camberkompen tycker jag är lite besvärlig i detta fall.. Jag har egentligen ganska fria händer över konstruktionen.. Infästningspunkterna har någorlunda fasta områden dom "måste" ligga inom (kan spela ett par cm i Y-led på nedre, 5-6 på övre, i X-led kan jag spela 5-10cm både uppe och nere inom vissa gränser)

Som jag pillat till det nu ligger RC ganska still i höjdled, runt 70mm och ökar vid 3 graders roll med kanske 3-4mm. Spårvidden förändras mindre än 0.5mm, cambern däremot. Den skulle jag vilja tippade över mot mindre, men inte till positiv, som det är nu får jag mer negativ camber på ytterhjulet vid roll och justerar jag för att få bort det så börjar RC åka i sidled..

Men som jag förstår det. Ska RC åka i sidled, så har man bättre nytta av att den åker mot innerhjulet?

Målet med denna framvagn är att den ska vara lättkörd till vardags men samtidigt fungera bra på bana. Inget som måste vara perfekt, men dom ytrymmen jag har gör det lite besvärligt

Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Flytter sig rc åt innerhjulet blir den ändan kräningsmjukare. Mao jackingfaktorn minskas,
MacPerson ben uppträder så.
Min hypotes är att det är bättre för en grävling en för en bakstjutare.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

fuling skrev:
Flytter sig rc åt innerhjulet blir den ändan kräningsmjukare. Mao jackingfaktorn minskas,

Jag förutsätter samma geometri i bägge ändar, såvida man inte har skäl för annat.
Göran

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

fuling skrev:

Ja på en framkrafsare borde väl det ge mer grepp åt innerhjulet att ha ett RC som åker åt det hållet vid krängning?

Men som Göran säger, med samma "funktion" bak på en bakhjulsdriven bil borde väl den ge mer grepp åt innerhjulet också?

Sen vet jag inte hur fort man börjar märka skillnader, ett tag då jag lallade på för att se hur allt reagerade på olika förflyttningar på infästningspunkterna åkte RC iväg 5 meter i sidan! Men jag ligger runt 20-30mm vilket väl får ses som ganska lite ändå?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Insidans force line blir brantare och får därmed motsatt jacking effekt mot utsidans, den får alltså förstärkt negativ jacking (men har å andra sidan sänkt last, mer vinkel o mindre last=status Q). Rätt balanserat, alltså avseende hur långt rc förflyttas, så balanseras jacking ut.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Ja på en framkrafsare borde väl det ge mer grepp åt innerhjulet att ha ett RC som åker åt det hållet vid krängning?

Ger inte mer grepp på inner hjulet.
Rent sätt ur kränings-styvhets-mässigt så sjunker styvheten, i den ända(fram e bak), med rc flytt mot innerhjul.
Iof så ökar innerhjulets jackingfaktor men pga att sidolasten som innerhjulet tar är liten i förhållande till ytterhjulet. Så jackingfaktorn på innerhjulet måste öka MYCKET för att jackingen skall bli lika på ytter o innerhjul. Hmm se är det självklart en fråga hur stor jackingfaktorn är.

Sen 20-30mm rc-flytt i sidlädd vid kräning på ca 1->3grd är försumbart.

Bromma
Här sen Feb 2003

De vinklar jag har testat rör en Rc förflyttning som ligger runt 80% mot innerhjulet vid säg 1g och tämligen lågt placerat Rc.
Där har jag kunnat notera nära noll i jacking, medan om rc ligger kvar i mitten så blir det ett visst lyft.
Börjar man använda brantare Fl (höre Rc) så funkar det inte.
Göran

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Vilken effekt får man då RC åker sidledes?

Cassius: om du tänker engagera dig i hur RC rör sig i sidled; 'bör du använda en annan metod än String Computer.
String Computer-modellen klarar av att hitta Roll Center-höjden med acceptabel noggranhet, men vad gäller RCs sidoläge; 'är den oanvändbar.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

ice skrev:
Cassius: om du tänker engagera dig i hur RC rör sig i sidled; 'bör du använda en annan metod än String Computer.
String Computer-modellen klarar av att hitta Roll Center-höjden med acceptabel noggranhet, men vad gäller RCs sidoläge; 'är den oanvändbar.

Den borde väl ändå peka i rätt riktning?

Jag var iofs mest nyfiken på om det var en parameter man behövde lägga tid på att få still eller om den var försumbar, och som jag förstått det är den det till relativt stor del

Regards, Johan Eriksson.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Cassius skrev:
ice skrev:

Den borde väl ändå peka i rätt riktning?...

Tyvärr inte.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Citat:
Jag var iofs mest nyfiken på om det var en parameter man behövde lägga tid på att få still eller om den var försumbar, och som jag förstått det är den det till relativt stor del

om vi lungnar oss med termen Rc och fokuserar mer på forceline vinklarna, dom är geometriskt betingade och där kan vi läsa vilka krafter varje hjul skicker in i bilen. Bilen som sådan gungar runt lite hipp som happ, alltså inge storlek på hur mycket det är frågan om, utan bara att det är ospecificerat. Det är inte så att det handlar om jätteskillnader om forceline (eller Rc) inte hamnar där det bör vara, (för en given situation), men det är ändå vad hjulgeometrin handlar om och vad som man skall pyssla med om man jobbar med geometri. Om racingen ligger på hög nivå så är det utslagsgivande, men för vår amatörracing finns det förståss viktigare ingredienser.
Göran

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ice:
Citat:

Nja, har du en String Computer du kan kränga så åker rc i sidled.
Skall väll läggas till att rc är en geomtrisk punkt. Mao ingen som säger bilen kränger runt denna punkt.

Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

En annan effekt som lateral forflyttning av RC kan ge, som inte namnts, ar ett okat troghetsmoment i roll.

om vi antar att bilen roterar kring RC sa kommer en lateral forflyttning att oka avstandet mellan RC och CG vilket i sin tur okar troghetsmomentet (jmfr. Parallellaxelteoremet). Detta paverkar bilens transienta respons i roll.

Ar detta nagot som man behover bry sig om? Tja, nar allt annat lirar pa bilen sa kanske man kan kika pa det... Men som Goran sager, sa finns det andra saker som ar mer avgorande for bilens prestanda!

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

fuling skrev:
...rc är en geomtrisk punkt. Mao ingen som säger bilen kränger runt denna punkt.

Kan inte du förklara, på ett sätt så att t.o.m. jag förstår, vad man använder rollcentrumet till?

/en som räknat på hur en bil rör sig, i ett flertal år, utan att nå'nsin blandat in rollcentrum

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ice, du vet vad jag menar.
Men oavsätt om man använder rc eller ej kommer rc läge i x, y och z på verka krafterna inderekt i alla fall pga gemomtrin i fram/bakvgnen finns där i alla fall.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Vi kan väl säga att Rc (som är en benämning som inte är lika aktuell som förut på grund av att fenomenet utretts mer) är ett ord som benämner forceline för höger o vänster sida samtidigt, var korsningspunkten ligger belägen. Det är ett enkelt sätt att snabbt uttrycka vilket läge som råder, sen om man vill precisera sig får man gå grundligare tillväga. Att termen Rc ordagrant betyder rollcentrum, saknar underbyggnad så vi kan ta ordet för sin fysiska verklighet i stället. Hur bilen rollar är kraftberoende och det är stora svårigheter att teoretiskt bestämma hur detta ter sig då dess påverkan på bilen varierar med ett otal okända parametrar, å andra sidan är det inte mycket att bry sig om heller.
Göran

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
...Att termen Rc ordagrant betyder rollcentrum, saknar underbyggnad...

Yippie!!! Äntligen nå'n som håller med mig!

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ice, du kan väll berätt hur du går till väga när du räkar.

Här har du ett sätt som jag räknar.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23374

4326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande