Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Trimma Renault 5 GTE -88
4611 besök totalt
AlexSkitarg
Köping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Tja!

Går det att trimma originalmotorn till GTE,
Typ turbokonvertera, chipa ?

Ge gärna förslag ?!

_________________
Rasmus Grindhage
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Allt går att trimma frågan är hur mycket pengar du vill lägga
Billigast är nog att sätta in en Clio 16 V motor eller en Volvo 440 turbomotor. båda passar med mindre modifieringar.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
AlexSkitarg
Köping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Allt går att trimma frågan är hur mycket pengar du vill lägga
Billigast är nog att sätta in en Clio 16 V motor eller en Volvo 440 turbomotor. båda passar med mindre modifieringar.
'


Sant sant, men sen ska man få tag i motorer i bra skick, och helst ha lite mer kunskap än jag om motorbyte..-.-

_________________
Rasmus Grindhage
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



För att trimma befintlig krävs ännumer kunskap för att få allt lira eller så lämmnar man bort det och det blir dyrt.

Elen när man byter motor är inte det enklaste men med båda elsystemen och lite påhittighet så får du nog ihop det.

Men prio 1 om du vill ha en skoj ban/ busbil är att ha frächa bromsar samt chassi. du kan ju börja där.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
AlexSkitarg
Köping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
För att trimma befintlig krävs ännumer kunskap för att få allt lira eller så lämmnar man bort det och det blir dyrt.

Elen när man byter motor är inte det enklaste men med båda elsystemen och lite påhittighet så får du nog ihop det.

Men prio 1 om du vill ha en skoj ban/ busbil är att ha frächa bromsar samt chassi. du kan ju börja där.


Problemen är att elsystemet jag har nu , har brunnit.
Så jag har tjuvkopplat och inte fått ihop det än..
Så jag ska nog byta hela systemet ^^
Finns på en skrot , en kabelstomme så .

Sen ska jag satsa på att fixa chassit men vill inte plocka ner bilen för mycket.

_________________
Rasmus Grindhage
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



AlexSkitarg skrev:
Tja!

Går det att trimma originalmotorn till GTE,
Typ turbokonvertera, chipa ?

Ge gärna förslag ?!


Fokusera på lättning, däck, bromsar och chassie först och låt motorn vara orginal eller nära orginal. Det du kan göra med orginalmotorn är att byta kamaxel till den ifrån 1987 års Volvo 480 ES som inte har katalysator. Den gör motorn betydligt piggare på höga varv och en 5-10hk borde det ge. Du kan även byta ut orginal luftburk mot ett öppet filter.

Volvo 440/480 turbo motorn är i princip en turbokonverterad GTE motor förutom att Volvo har gjort det på ett seriöst sätt. Är lite mer jobb att byta till en turbomotor än till en sugmotor då du behöver tillverka rör till laddluftkylare mm.

Annars har du motorn ifrån Clio 1.8 16v på 137hk eller Clio Williams/Renault Megane 2.0 150hk.

Går att montera motorn ifrån nyare Clio Sport dvs 2.0 172hk eller 182hk men det är nog mer jobb.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
AlexSkitarg
Köping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
AlexSkitarg skrev:
Tja!

Går det att trimma originalmotorn till GTE,
Typ turbokonvertera, chipa ?

Ge gärna förslag ?!


Fokusera på lättning, däck, bromsar och chassie först och låt motorn vara orginal eller nära orginal. Det du kan göra med orginalmotorn är att byta kamaxel till den ifrån 1987 års Volvo 480 ES som inte har katalysator. Den gör motorn betydligt piggare på höga varv och en 5-10hk borde det ge. Du kan även byta ut orginal luftburk mot ett öppet filter.

Volvo 440/480 turbo motorn är i princip en turbokonverterad GTE motor förutom att Volvo har gjort det på ett seriöst sätt. Är lite mer jobb att byta till en turbomotor än till en sugmotor då du behöver tillverka rör till laddluftkylare mm.

Annars har du motorn ifrån Clio 1.8 16v på 137hk eller Clio Williams/Renault Megane 2.0 150hk.

Går att montera motorn ifrån nyare Clio Sport dvs 2.0 172hk eller 182hk men det är nog mer jobb.


jag kanske ska göra det med kamaxeln först om jag orkar, fundera nu dock på att försöka få i en annan motor som blir hemligt tills vidare !
Har bytt till öppet filter redan, ska serva och sen byta kamaxel då
Ska kolla upp vilken motor jag vill byta till !

_________________
Rasmus Grindhage
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



AlexSkitarg skrev:
Andreas Millbro skrev:
AlexSkitarg skrev:
Tja!

Går det att trimma originalmotorn till GTE,
Typ turbokonvertera, chipa ?

Ge gärna förslag ?!


Fokusera på lättning, däck, bromsar och chassie först och låt motorn vara orginal eller nära orginal. Det du kan göra med orginalmotorn är att byta kamaxel till den ifrån 1987 års Volvo 480 ES som inte har katalysator. Den gör motorn betydligt piggare på höga varv och en 5-10hk borde det ge. Du kan även byta ut orginal luftburk mot ett öppet filter.

Volvo 440/480 turbo motorn är i princip en turbokonverterad GTE motor förutom att Volvo har gjort det på ett seriöst sätt. Är lite mer jobb att byta till en turbomotor än till en sugmotor då du behöver tillverka rör till laddluftkylare mm.

Annars har du motorn ifrån Clio 1.8 16v på 137hk eller Clio Williams/Renault Megane 2.0 150hk.

Går att montera motorn ifrån nyare Clio Sport dvs 2.0 172hk eller 182hk men det är nog mer jobb.


jag kanske ska göra det med kamaxeln först om jag orkar, fundera nu dock på att försöka få i en annan motor som blir hemligt tills vidare !
Har bytt till öppet filter redan, ska serva och sen byta kamaxel då
Ska kolla upp vilken motor jag vill byta till !


Problemet är att det är ganska smalt mellan rambenen på karossen. Hade planer på en Volvo T4 motor men det föll på att moton och växellådan var förlång så enda sättet att få det att funka var att bygga en rörframvagn vilket är en del jobb.

Kamaxel, öppet filter och lättning gör en hel del. Gjorde de modifieringarna på en annan GTE än min och den går klart mycket bättre än en original. Du får bort ungefär 100kg om du rensar bort all ljuddämpning, reservhjul, domkraft, baksäte, hatthylla mm.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
AlexSkitarg
Köping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
AlexSkitarg skrev:
Andreas Millbro skrev:
AlexSkitarg skrev:
Tja!

Går det att trimma originalmotorn till GTE,
Typ turbokonvertera, chipa ?

Ge gärna förslag ?!


Fokusera på lättning, däck, bromsar och chassie först och låt motorn vara orginal eller nära orginal. Det du kan göra med orginalmotorn är att byta kamaxel till den ifrån 1987 års Volvo 480 ES som inte har katalysator. Den gör motorn betydligt piggare på höga varv och en 5-10hk borde det ge. Du kan även byta ut orginal luftburk mot ett öppet filter.

Volvo 440/480 turbo motorn är i princip en turbokonverterad GTE motor förutom att Volvo har gjort det på ett seriöst sätt. Är lite mer jobb att byta till en turbomotor än till en sugmotor då du behöver tillverka rör till laddluftkylare mm.

Annars har du motorn ifrån Clio 1.8 16v på 137hk eller Clio Williams/Renault Megane 2.0 150hk.

Går att montera motorn ifrån nyare Clio Sport dvs 2.0 172hk eller 182hk men det är nog mer jobb.


jag kanske ska göra det med kamaxeln först om jag orkar, fundera nu dock på att försöka få i en annan motor som blir hemligt tills vidare !
Har bytt till öppet filter redan, ska serva och sen byta kamaxel då
Ska kolla upp vilken motor jag vill byta till !


Problemet är att det är ganska smalt mellan rambenen på karossen. Hade planer på en Volvo T4 motor men det föll på att moton och växellådan var förlång så enda sättet att få det att funka var att bygga en rörframvagn vilket är en del jobb.

Kamaxel, öppet filter och lättning gör en hel del. Gjorde de modifieringarna på en annan GTE än min och den går klart mycket bättre än en original. Du får bort ungefär 100kg om du rensar bort all ljuddämpning, reservhjul, domkraft, baksäte, hatthylla mm.


Jag ska kolla upp med lättningen, hur mycket tid jag vill lägga med tanke på att jag inte får ordning på elsystemet, så ska antaglien köpa begagnad kabelstam och be en bön typ..

_________________
Rasmus Grindhage
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Trimma Renault 5 GTE -88
4611 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande