Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
1, 2, 3 ... 17, 18, 19   >>
12 besök senaste veckan (128802 totalt)
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Startar här en tråd om min Carrera RS,
Bilen införskaffades i juni med 10800mil på mätaren och hittills har två banmöten avklarats med en trasig drivaxel efter det första.
Men nu efter att ha nya orig bromsskivor, ferrodo racingklossar, ny drivaxel, samt nya mpsc samt lite ordinär service går bilen riktigt fint. Får se hur fortsättningen blir...... För hur som helst kommer den få dras med mig under lång tid framöver


_________________
jonas Blom
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

thumbs up thumbs up

Foto gör inte färgen rättvisa

_________________
Daniel Steiner
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Tanken var att först köpa och sen sälja gammelbilen

Men de passar så bra ihop, de vill liksom vara tillsammans

_________________
jonas Blom
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Kanonfin bil och färgen är mycket snygg. thumbs up thumbs up

_________________
D Ekholm
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jösses vilken färg, är det original? Hur coolt som helst i så fall thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Härlig vagn, härlig färg.

thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Dignell skrev:
Jösses vilken färg, är det original? Hur coolt som helst i så fall thumbs up


Det är en originalfärg. Porsche tog fram den till RS -92an och heter Sternrubin på tyska.kulören fick mycket skit tidigare men börjar nu gillas av de flesta och få lite kultstatus.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



Den kikade jag på när den stod hos Perrys motor i somras. Jag tycker färgen är störtskön och Thomas är inne på rätt spår, den behöver 20 år för att sjunka in hos folk. Hittade en bild som jag sparat från en annons en gång i tiden. Den är rätt nära hur det ser ut i verkligheten. Du får säga till om jag ska ta bort den.
Hur som helst så grattis till bilen, du gör ju helt rätt och sparar den gamla också. thumbs up



_________________
Jocke Rydell
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Visst var det min som stod hos Perry, hade ju sönder en drivaxel första banmötet för att tidigare ägare kört med en trasig drivknutsdamask.
Bilen ovan med vita fälgar är inte min bil, men samma färg.

_________________
jonas Blom
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Vacker bil med en fantastisk färg = kult thumbs up

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Avis jag? Nääää...

Asläcker bil Jonas!! thumbs up thumbs up

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Blev iaf en liten bild på bilen i nya numret av granturismo, med betoning på liten :-)


_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Nu har ett ersättningsrör för värmen i motorrummet monterats, reläet är byglat.
Så har jag även monterat en cat bypass och ny lambdasensor. O ljudet är magiskt!
Inte alltför högt vid civiliserad körning men ett beroende framkallande vrål vid gaspådrag.
Nu väntar jag bara på en halvbur från heigo som kommer i dagarna så är bilen fulländad.
Nästa säsong blir det till att fokusera på mkt körning.

_________________
jonas Blom
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Hej!

Cat bypassen ligger på min vill göra lista. Vilken modell använder du? Jag har inte riktigt fattat alla skillnader än...och lambda sonden är det en speciell version eller är det en vanlig?


_________________
Jens Lanvin
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Köpte den här från fvd genom Tony TA sportvagn.

http://www.fvd.de/de/en/Porsche-0/964-11-20/coupe/1992/item/item_detai . . . .'Brombacher'_964_89-94.html

Lamdan är original, skönt att slippa flytta den mellan cat och bypass vid skifte vid besiktning.
Helt klart en underbar upplevelse i ljud.
Känns även ngt mer varvvillig.

Enda skillnaderna mellan dem är nog att de dyrare ser ut som en cat, de kanske är lite mer dämpade invändigt.
Men tycker inte ljudet blev störande högt på tomgång, först vid hårt gaspådrag man känner rysningarna i kroppen.
Ett alternativ är att montera en 100cells racecat om man vill vara lite mer politiskt korrekt.
Men jag resonerade så att jag kompenserar de 200 mil jag kör per år med bilen genom att cykla till jobbet.

_________________
jonas Blom
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

964 skrev:
Dignell skrev:
Jösses vilken färg, är det original? Hur coolt som helst i så fall thumbs up


Det är en originalfärg. Porsche tog fram den till RS -92an och heter Sternrubin på tyska.kulören fick mycket skit tidigare men börjar nu gillas av de flesta och få lite kultstatus.


Grattis till en fin bil. Det är en skottsäker bil som man bara ska ta väl hand om och köra mkt med.
Angående färgen så är det nog så att den kanske växer hos en del men inte hos alla

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Samma bypass jag satte på i somras, funkar klockrent ocb bilen är starkare än tidigare. Som du säger, ingen skillnad på funktion med de som ser ut som en ljuddämpare kan du flytta över värmeplåten till. Jag lindade min bypass och det anslutande grenröret med avgasbinda för att hålla nere värmen på framförallt cylinder 3.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Jag kan inte se värmen som ngt stort problem. En katalysator bygger ju upp väldigt mkt mer värme. Jag har fortfarande kvar den tjocka värmeisolerande mattan som sitter innanför röret mot topparna.

_________________
jonas Blom
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Tack!
Till beställningsblocket.

_________________
Jens Lanvin
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Grymt nice bil. Det känns som en lagom utmaning att lära sig köra en sådan riktigt fort. En RS står på önskelistan, helt klart.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



jonblo skrev:
Jag kan inte se värmen som ngt stort problem. En katalysator bygger ju upp väldigt mkt mer värme. Jag har fortfarande kvar den tjocka värmeisolerande mattan som sitter innanför röret mot topparna.


Vad då för matta, menar du svara skummgummit på insidan av de folierade plastkåporna eller?

Jag har de kåporna kvar också och jag håller med om att en kat blir varmare. Men grenrörskröken ligger väldigt nära 3an och det är ett känt problem att avgasvetnilen på 2 och 3 ans cylinder slits mer pga värme där. Så framförallt lindade jag kröken och sen skadar det inte att få bort lite värme i hjulhuset och så så får du ju dessutom 0,2 Hk mer om avgaserna hålls varma och därmed får bättre fart genom systemet!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
1, 2, 3 ... 17, 18, 19   >>
12 besök senaste veckan (128802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande