Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
G25 eller G27
8640 besök totalt
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Tjennare

Jag har funderingar kring vilken ratt man ska köpa:) hittade på Net on Net en G27 för c:a 2700....
Just nu kör jag med officiela Gran turismo ratten som logitech släppte i samband med GT5....

ska även köpa Playseat, så vilken är den bästa?

Jimmy

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Jag är inte insatt i vilka funktioner som G25 saknar gentemot G27,
kör själv med en G27 på ställning och kunde inte varit nöjdare,
förutom att just stödet för ratten är kass i GT5, som är det enda
jag använt ratten till, än så länge.

Alla funktioner fungerar, men går inte ställa dem på den knappen
man (jag) vill.

2700:- är garanterat prisvärt, för 6 månader sedan kostade min G27 betydligt mer.

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Ska du köpa ny är det väl G27 som gäller då G25 förmodligen är slutsåld för länge sen, finns begagnat iofs...

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



G27 är ju G25 efterträdare och borde vara det naturliga valet i dagläget.

om du nu köper en G25 så kan jag meddela att jag älskar den!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



xx

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
vet inte hur det ser ut med lägen i växellådan osv.... hörde nånstans att man bara kan ha H-låda på G27??

Eftersom jag vill köpa allt nytt från början så får det nog bli en G27 och en playseat;)
Ska se vad jag hittar på.... Ska försöka bli av mied min race bil bara:)

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Har en G25 sedan några år tillbaka. Finns inte något att anmärka på, den är kanon i alla avseenden.

Största skillnaden mellan G25 och G27 är väl att G27 saknar möjlighet att växla sekventiellt med växelspaken. G25:an har nämligen ett vred så att man kan växla mellan H-läge eller skeventiellt läge (spaken kan endast röra sig framåt och bakåt). Detta saknas på G27:an och man kan därför bara växla med paddlar eller H-låda.

I övrigt är det några fler knappar på G27:an samt lite mer distinkta lägen för växelspaken (eller så är det min G25 som slitits ut av all körning med H-låda med div. BMW's i RACE07).

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
åkesson
asmundtorp
Här sen Apr 2009
Inlägg: 96



Hej.
Kör med en G25:a, är inne på fjärde året nu allt funkar kanon ännu. När det gäller playseats så sitter man inte bekvämt i stolen efter några timmar:( jag har en playseat rosberg edition samt en hemmagjord med honda prelude förarstol, man sitter bättre i honda stolen!

_________________
tommy åkesson
Citera
Jonas Hammar
Gävle
Här sen Dec 2010
Inlägg: 52



Klurax skrev:
Har en G25 sedan några år tillbaka. Finns inte något att anmärka på, den är kanon i alla avseenden.

Största skillnaden mellan G25 och G27 är väl att G27 saknar möjlighet att växla sekventiellt med växelspaken.


Mja jag skulle väl snarare vilja säga att största skillnaden är att det är helical-drev i G27an
medans G25an har vanliga rakt skurna drev, ni som latjat med raka slutdrev vet ju vilken
skillnad det är i ljud på raka och sneskurna drev..

G27an är MYCKET tystare än G25an hur välsmord den än är.

Jag kör just nu med G25an och är jättenöjd men då har jag en flickvän som inte bryr sig om
att det väsnas lite från ratten, vill man ha en ratt med bra WAF (wife approval factor)
så är G27an ett skarpt alternativ.

Nytt med G27an

Helical-drev för en (näst intill) glappfri och tyst kuggdrift
något kraftigare internals i shiftern samt att sekventiella läget är borttaget
8 knappar på ratten ist för 4
samma konstruktion på pedalerna fast avståndet mellan varje pedal har ökat något.


hyffsat prisvärd, tycker dock fortfarande att G25an är en klockren ratt att börja med
om man är student och har en snäv budget, går att hitta begagnade -vilket inte är så
tokigt eftersom dom är jävligt robusta, ordentliga kullager i ratten och saftig stålkonstruktion i pedalerna.
Nog för att shiftern blir liiite flimsigare med åren så är det en sjukt enkel grej att åtgärda om man har en
skruvmejsel å en timme till övers.. (plus att gillar du sekventiella växlingar med spak ist för paddlar så...)

_________________
Jonas Hammar

Behöver du Dekaler? skurna som printade -jag fixar!
Jonas.Hammar@live.se
Citera
ambassadeur
Mariestad
Här sen Dec 2008
Inlägg: 43



Varför inte Fanatec?

Det finns en instegsmodell som inte kostar skjortan Fanatec Porsche Carrera Wheel.
Själv kör jag med en Porsche 911 GT3RS uppdaterad till V2 och Clubsport-pedaler. Fungerar klockrent!

_________________
Henrik Hård
Drömmer om ett sevenprojekt.
Citera
Jonas Hammar
Gävle
Här sen Dec 2010
Inlägg: 52



jag har ruskigt delade meningar om Fanatecs rattar, dels utformningen, jag har otroligt svårt att bli kompis med dom stora klumpar som är bakom ratten mellan själva ratten och shifterpaddles, dvs där "ekrarna" möter ratten, på G25an och g27an så kan du på ett helt naturligt sätt greppa ratten utan att behöva ha fingrarna på paddlarna hela tiden, ska du peta in fingrarna mellan paddlarna och ratten på en fanatec så kommer du ha blåmärken till slut

men bortsett från att jag inte tycker ratten är lika ergonomisk så är det största problemet en kombination av 2 saker, 1: Rattnavet är inte rock-solid, jag kan vicka på ratten ganska friskt och det känns som att jag kan bryta av ratten från sitt nav bara genom att lägga lite vikt på den, min stackars G25a agerar häv-handtag ganska frekvent när jag skall i och ur min race-frame, riktigt solid konstruktion. vilket leder mig till punkt 2, clamping-mekaniken i fanatec's rattar är fattig.. med ett fast tag kring ratten så kan man vicka på hela rattkroppen trots att man spännt åt så mycket plasten orkar med. (tycker clampingen sticker ner lite för mycket åxå)

dom 2 sakerna kombinerat gör att det aldrig riktigt känns som att ratten känns.. rock-solid, det känns flimsigt och som att man måste vara försiktig med den för att det inte ska gå sönder nånstans.

Vilket är skitsynd för force-feedbacken (efter uppdateringen) är klockren och efter uppdateringen så är den numera så lätt att ratta tillbaka att det går att drifta med den åxå, centrumspelet är näst intill noll och det är något varken G25an eller G27an når upp till. centrum-knixet finns kvar trots allt..

Men jag vill ändå påstå att för under 3000 spänn så är G27an ett bättre all-around paket som erbjuder en sjyst shifter, jävligt bra pedaler och en solid ratt som inte kommer gå sönder i första taget. vansinnigt stark force-feedback för den som gillar extrema inställningar.

För dom som är på en budget så kan man plocka upp en begagnad G25a för under tusenlappen på blocket.

Fanatec är en bra ratt men funkar inte för alla, bör kännas på och testas innan man bestämmer sig för att gå den vägen!

_________________
Jonas Hammar

Behöver du Dekaler? skurna som printade -jag fixar!
Jonas.Hammar@live.se
Citera
peppe_swe
skärhamn
Här sen Okt 2006
Inlägg: 140



HEj! Köp g27 den är mer precis i styrningen tycker jag, HAr haft en g25 innan och den är bra. Men G27 är snäppet bättre, Mjukare att köra med och tystare.

_________________
peter pettersson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Nån som har tips på var jag köper en G25 eller G27 till bra pris?
Begagnad funkar alldeles utmärkt

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



På webshoppen.se har dom rätt bra pris..

http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:2580252;c:36197

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Kolla Blocket, där brukar alltid finnas en hel del till salu.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Nu har jag handlat, tack för tipsen! thumbs up
Hittade en beg G27 i nyskick för 1700kr på Blocket, inköpt på Webhallen i Juni.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



matfo skrev:
Nu har jag handlat, tack för tipsen! thumbs up
Hittade en beg G27 i nyskick för 1700kr på Blocket, inköpt på Webhallen i Juni.


Vad ska du köra?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



om nån är sugen finns det en G27 på blocket för 1500:-

http://www.blocket.se/gavleborg/Logitech_G27__Ratt_pedaler___vaxelspak . . . .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Stacken skrev:
matfo skrev:
Nu har jag handlat, tack för tipsen! thumbs up
Hittade en beg G27 i nyskick för 1700kr på Blocket, inköpt på Webhallen i Juni.


Vad ska du köra?
Har "STCC the game" och ska väl köpa nåt F1-spel till PC på sikt. Vet dock inte vilket än.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Racingsimulatorer
G25 eller G27
8640 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande