Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ett slag för Roadsport!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
58031 besök totalt
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Jag vill passa på att slå ett slag för Roadsport med SPVM! SPVM har presenterat en preliminär kalender för 2012. Den är bara preliminär, men vi hoppas verkligen den blir permanent, för den är riktigt bra. Om du kört banträffar kommer du få en riktig nytändning om du går till riktig racing. Kom och rejsa med oss!

- Vadå "Roadsport"? Vad snackar du om?
Roadsport är en klass inom SPVM (SPVM.se) där man kör med gatreggade bilar. Vissa dispenser från SBFs standardreglemente gäller vilket gör att bilarna kan förbli gatbilar och fortsätta användas på soliga helger och vid korvkiosken. Bilarna behöver inte ha fullbur, endast rullbåge krävs och en vanlig standardkatalysator är OK. De flesta bilar som används på track days behöver ganska små uppdateringar för att få starta. Det är ganska vanligt att tävlingsbilarna körs till och från racen, med en verktygslåda, några extra däck och en sovsäck stuvat i skuffen. Vi kör vanligtvis 5 racinghelger per år med 2 race per helg (plus en massa träning och kval såklart).

- Vem får vara med och köra då?
SPVM står för "SPortVagnsMästerskapet", så för att ställa upp behöver man ha en sportvagn. Reglemente och en lista på godkända bilar finns här:
http://www.spvm.se/index.php?page=sportvagnar
Notera att listan ganska nyss uppdaterats och att man nu hittar flera bra och vanliga sportbilar på listan, som t ex Celican, MR2an, 350Z osv. Om man har en bil man vill tävla med och anser helt klart borde klassas som sportbil och finnas på listan bör man höra av sig till SPVM.

- Vilken klass passar min bil i?
Roadsport är indelat i 3 klasser: Roadsport A med 3,2kg/hk, Roadsport B med 5kg/hk och Roadsport C med 7kg/hk. Straffvikt ges för ABS, vingar, Antisladd osv. Du kan beräkna din tävlingsvikt med detta smidiga formulär:
http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport
Lattja runt lite med alternativen så ser man snart om man ska t ex vikta upp för Roadsport C eller lätta lite till och sikta på Roadsport B. Gör INTE misstaget att tro att det är häftigare racing i de "snabbare" klasserna!

- Men... jag sätter ju inga supergrymma varvtider.
om man funderar på att börja rejsa så ska man inte stirra sig blind på de tider de allra snabbaste bilarna i fältet kör på. Vi är många på banan och bara för att man inte ligger bland top 5 betyder det inte att man inte är inblandad i tät racing. Kampen om 15e eller 20e plats är ofta precis lika hård som den om 3e. Som förare lär man sig mycket av att dela träningar, kval och race med andra förare som kör bilar med jämförbar prestanda. Så gott som alla förarna i Roadsport idag började med just track days. Utvecklingen för nybörjare brukar vara mycket snabb när de kommer in i racinggänget.

- Är ni brutala rivaler?
Nej. Vad vi snackar om är klubbracing. Roadsport och SPVM i allmänhet handlar om att kombinera en gemensam passion för racing och bilar med kamratskap och en hel del grillning och bärs i depån. Vi hjälper ständigt varandra med bilarna om något går snett, spårval på banorna, med tips om delar, inställningar osv.

- Jag vågar inte tävla med min bil. Jag är alldeles för rädd om den.
Som sagt, vi snackar klubbracing, inte STCC. Det händer att bilar krokar ihop eller kör in i en däckstrave, men det är klart ovanligt och sådant händer ju på banträffar också.

- Är inte du ute lite tidigt? Det är bara oktober...
Nja, jag vill vara ute i god tid. Den som har byggplaner för vintern och funderar på att slänga på turbo, nya kolvar och 200 extra hästar på sin bil tycker jag bör tänka en gång till. Det är lätt att bygga bort sig och skapa sig en bil som bara kan köras på banträffar, vilket naturligtvis kan vara kul. Men att rejsa med sina polare på lika villkor är tusen gånger roligare.

- Låter kul... hur får jag veta mera?
Du kan surfa in på www.SPVM.se, titta på något av alla de Youtubeklipp som finns upplagda från våra tävlingar, besöka MX5racingclub.se (vi är stora inom Roadsport C) eller bara posta en fråga i denna tråd.

Varmt välkomna!
Torkel Kristensson, #84 i Roadsport C

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kalas Rättning B: 5,2 kg/hk

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Bra beskrivning som stämmer med hur jag upplevde min debutsäsong thumbs up
konstaterar samtidigt att det kommer bli en olidlig väntan på premiären för kommande säsong.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kan bara instämma, har haft otroligt trevligt som rookie i Roadsport i år. thumbs up thumbs up thumbs up

(och har man inte en lämplig bil, kan köpa en snabb bil )

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Josen skrev:
Kalas Rättning B: 5,2 kg/hk
Aah, tack för den. Skrev lite för fort.

Klar ni andra instämmer! Vi har ju buskul på banorna! Men visst kommer det bli en långt väntan. Jag provkörde min bil en 5min runda efter växellådsbytet och tjena vad mersmak det gav. Det är långt till Maj 2012... suck.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Måste stämma in i kören! Det blir inte enklare att börja tävla. I och med dispensen i reglementet där det räcker med båge (ej fullbur) och standard katalysator är detta en klass med mkt låg instegströskel sett ur både garagetid och plånboksperspektiv.

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Man kan ju inte förneka att man blir sugen... När det blir dags att byta ut den nuvarande svängbilen så ska man nog sikta på att skaffa något som kvalar in här Saknar BMW Z3 och Z4 i listan över godkända bilar, borde inte både cab- och coupévarianterna av dem funka?

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Ganska saker på att det har gått en Z3 Coupe något år.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
02Mattias skrev:
Saknar BMW Z3 och Z4 i listan över godkända bilar, borde inte både cab- och coupévarianterna av dem funka?
På listan står "BMW Z1 -Z8", vilket bör tolkas som alla BMWs Z-modeller, från Z1an till Z8an. Ingen ursäkt med andra ord. Bara att komma och rejsa!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Torkel K skrev:
02Mattias skrev:
Saknar BMW Z3 och Z4 i listan över godkända bilar, borde inte både cab- och coupévarianterna av dem funka?
På listan står "BMW Z1 -Z8", vilket bör tolkas som alla BMWs Z-modeller, från Z1an till Z8an. Ingen ursäkt med andra ord. Bara att komma och rejsa!



Aha, då läste jag fort men fel Bilen jag har nu är däremot ingen Z utan en E28 M535i så den kvalar nog inte in med sina fyra dörrar.

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag saknar Ford Mustang (alla modeller) i listan. Om Camaro och Firebird platsar borde även Mustangen göra det. Någon gång vill jag bygga på en 99-04, ska bara bygga klart gammelbilen för Historisk och sedan borde ju Alfan få lite uppmärksamhet men sedan så...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Klingan75 skrev:
Jag saknar Ford Mustang (alla modeller) i listan. Om Camaro och Firebird platsar borde även Mustangen göra det. Någon gång vill jag bygga på en 99-04, ska bara bygga klart gammelbilen för Historisk och sedan borde ju Alfan få lite uppmärksamhet men sedan så...
Mustangen är inga problem, men den har inte kommit med bara.

Senaste förfrågan som fick grönt ljus var Pontiac GTo (den från detta seklet).

"om din bil inte finns med kontakta gärna SPVMs styrelse för att undersöka lämpligheten.
Att din tilltänkta tävlingsbil inte finns med är inte ett automatiskt nej, det kan vara en bilmodell vi inte beaktat än."

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag ber om ursäkt för jag vet frågan vart uppe i någon tråd tidigare men hur var det nu igen med BMW M3? Finns ju många modeller, allt från klassiska M3 E30'n till senaste M3 V8 i kombiversion.... Var har man dragit gränsen?

(en högerstyrd M3 E46 från england är ju galet med bang for the buck idag)

_________________
Magnus Thomé
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Som jag tolkar listan så ska alla tvådörrars M3 vara ok

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Jag ber om ursäkt för jag vet frågan vart uppe i någon tråd tidigare men hur var det nu igen med BMW M3? Finns ju många modeller, allt från klassiska M3 E30'n till senaste M3 V8 i kombiversion.... Var har man dragit gränsen?

(en högerstyrd M3 E46 från england är ju galet med bang for the buck idag)


BMW M3 2dörrars är godkänd

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
En brittisk M3 vore naturligtvis klockrent i Roadsport och jag är helt för att bygga sin egen racebil. Men det finns också racefärdiga bilar som väntar på sugna förare här i Sverige. En snabb titt i säljsektionen här på rejsa visade upp både billiga (riktigt billiga!) Miator och en ruskigt häftig Audi TT som är till salu. Vad man väljer beror på smak och på hur stor plånboken är. Häftig racing får man i alla 3 klasser.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Färdigbyggt brukar alltid vara billigast förstås.

Hur hamnar en M3 E46 klassmässigt?

Har för mig att jag nån gång läste här på Rejsa att den inte är helt optimal om man vill slåss om klassvinster i Roadsport. Vill man mest tävla för att det är skoj och mer "tävla mot sig själv" så spelar det ju inte så mycket roll thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Hur hamnar en M3 E46 klassmässigt?
3.2 kg/hk i Aär inte mycket och ett rätt stort hopp från B på 5.2.
343*3.2 ger 1097kg, men sen får du lägga på ett antal 5%are, men det finns det ju plats för inom vikten (med marginal).

Även med CSLens 360hk, 2*antijox samt snabbväxel så blir det bara 1391kg, släng på en vinge så har du 1452 kg.
Som vi räknar beräkningseffekt kan du bygga all-out motor med varvstopp på 9000 utan att komma över CSLens grundeffekt (som vi bedömmer till 378 efter ommappning).

Visst vore det effektivare med en vikt runt 1200kg (och mindre tjafsstraff) men en E46 M3 verkar inte tokfel, just klassmässigt, för att komma igång och testa på (med halvbur och standardkat).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Magnus Thomé skrev:
Färdigbyggt brukar alltid vara billigast förstås.

Hur hamnar en M3 E46 klassmässigt?

Har för mig att jag nån gång läste här på Rejsa att den inte är helt optimal om man vill slåss om klassvinster i Roadsport. Vill man mest tävla för att det är skoj och mer "tävla mot sig själv" så spelar det ju inte så mycket roll thumbs up thumbs up thumbs up

Det är Roadsport A som gäller för M3 E46. Man måste upp i över 2000 kg för att platsa i B (och max tävlingsvikt är 1700 kg).

Med SMG-låda är minvikten 1325 kg (tillägg för datorsprut, ABS, antispinn och snabbväxlingsfunktion ger 343 hk * 1,05 * 1,15 * 3,2 kg/hk = 1325,352 kg), med vanlig låda blir det 1268 kg.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Låter som man kan arbeta med att lätta en hel del på en vanlig M3 E46 med SMG Eller omformulerat, man får ligga i för att lätta ner till klassminimivikten Nu ska jag bara bearbeta Bisting (sa jag mest på skämt.... men med vem vet, en anings sanning i också? :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
OBS! Bara min egen åsikt: Det är säkert buskul att vinna (jag har inte själv lyckats ännu, men jag utgår från att det är det ) men jag tror bestämt att det är viktigare att välja en bil man verkligen gillar än att satsa på seger direkt. Man ska ju leva med bilen, inte bara vid race utan då man åker och tränar, åker på banträffar och kanske då man skruvar på den också. Brinner man för V8or från staterna är det nog svårt att hålla motivationen uppe i en Miata eller i en Lotus, hur stor potential till klassvinst de bilarna än har.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Allmänt banåkaforum
Ett slag för Roadsport!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
58031 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande