Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Flex i stålomspunna bromsslangar? | 5 besök senaste veckan (4579 totalt) |
Har en bakre bärarm som jag skall byta bromsok på. Det nya (och även det äldre) oket är av flytande typ. Den klassiska slang/rörkombinationen brukar vara som följer (från oket räknat):
ok - kort slangbit (för att ta upp okets rörelse) - rör längs bärarmen - slang mellan bärarm och kaross. om man nu ändå har stålomspunnen slang på metervara, kan man inte dra slang hela vägen från oket till karossen? Detta skulle innebära ca 50-60 cm slang. Eller ger denna längd något oönskat flex? Den som frågar är bara en glad amatör!! Mvh Mattias _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Jag har inte provat med långa slangar.....men det bör inte vara något problem.
Däremot får du ju en massa slang som ska klammas i bärarmen.......och risk för skav-skador. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
På motorcyklar kör man ju med slang hela vägen från huvudbromscylindern på styret till bromsoken (borde vara kring 50-60 cm iaf), och det funkar hur bra som helst.
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
Helt sant, har tänkt på det också, lutar åt att jag trär på ett antal "skottgenomföringsgummin" på slangen innan jag skruvar fast anslutningarna. Dessa kan sedan tryckas ned i påsvetsade plåtar med "öppet hål" _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Så sant! och på motorcyklar om något, borde man väl vilja ha väldigt "direkt känsla" i fingertopparna utan påverkan av flex. Tänkte inte ens på motorcyklarna när jag ställde frågan! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Inga problem, vi kör det på racerbilarna. Porschen har hela slangar på bakre bärarmarna (hela vägen från T-korset) och Formelbilen har HELA bromssystemet i stålomspunna slangar. Akta dig däremot för att få slangarna i kläm. Vi klippte av bromsslangarna på ERF Knutstorp förra året när de klämdes mellan kaross och bärarm vid curbskörnig, klip, klip.....aaaaaarghhh _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Jag är överskänslig när PTFE-slang med skyddsstrumpa i rostfritt stål benämns "stålomspunna" (miljöskadad) Det är visserligen helt korrekt, men det finns en massa andra slangtyper som är stålomspunna som inte alls är lämpliga som bromsslangar. Det är alltså PTFE-tuben som ger dom fina egenskaperna, att den är stum, så att det inte blir svampig känsla i pedalen. Skyddsstrumpan är just bara det, ett skydd mot mekanisk nötning, den gör inte ett skvatt för känslan i pedalen.
Välj inte för stor slangdiameter, ju mindre slangdiameter desto mindre flex. _________________ Pär Hylander |
||
Ja då har man blivit aningen visare då , och det är PTFE-slang med skyddsstrumpa i RF som jag har. Tråden kommer säkert flyttas till "best of..", för jag gissar att det är fler glada amatörer än jag som använder (numera använde?) fel benämning!!
Tack för alla svar! Mvh Mattias _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Jag har monterat metallomspunna slangar på Novan, förra veckan.
Det är pressade slangar från Hydrascand...........dom är nycket smidigare är andra , som man skruvar ihop. Kan varmt rekomenderas....... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vårte ERF race på knutan, som porschdriver pratar om, blev räddat av att vi hade skruvade slangar.
Slangen kneps av mycket nära oket så det var bara att såga av slangen och skruva på kontaken igen och köra vidare. Men tänk på att SBP inte gillar skruvade slangar så det duger inte på en gatlegal bil. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Skruva banåkabil Flex i stålomspunna bromsslangar? | 5 besök senaste veckan (4579 totalt) |