| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
köra formelbil
|
1, 2 >> 7715 besök totalt |
|
köra formelbil
köpte mej ju en formelbil hör i sommras. måste finnas fler som kör formelbil som känner till nån klubb eller organisation där fler kör formelbilar, dvs bankörning osv (ej tävling) vart ska jag leta??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
_________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||||
|
Karlskoga mfl. kör ju träningar för racebilar vilket borde passa. Men du behöver vagnbok och licens.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
Vad jag förstått så är inte formelbilar accepterade på Karlskogas onsdagsträningar längre. Vad är det för formelbil det handlar om? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
istället frö att skapa en ny tråd väcker jag denna lite .
har fortfarande inte hittat så speciellt många online som kör formebil (även om jag hittat folk som äger formeilbilar verkar få faktiskt köra med dem)" jag har själv en formel 3000 bil från -91 har lite löst försökt få tag på folk som vill vara med å köra trackday med en egen formelklass, men jag lyckas helt enkelt inte hitta folk online att amprata med. eventuellt skulle det kunna bli aktuellt med nått typ av tidtagningsystem likt timeattack för gatbilar, hurvida olika banor och arragngörer tillåter detta behöver vi inte ta i ett skede just nu, det kan vi kalla ett senare bekymer. nån som vet vart man ska vända sej?? vet ju att en del äger och kör fiormeibilar även om inte alla finns online _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Kolla om det inte går med Drivers Club på Mantorp Park.
http://www.mantorppark.com/driverscl |
||||
|
Här finns en del att kontakta... ( lite väl många kanske
)
https://rejsa.nu/arrangorer.asp Men, varför inte skicka ett PM till Fredrik Skoghag här på forumet, han har tidtagning och har kapacitet att arra det ni vill ha. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
jag har pratat med Peter Sandström från mantorppark,
och ett par olika tillfällen under kommande året på mantorp gäller det, än så länge väldigt löst såklart
måste hitta fler intresserade innan det går att komma med nått konkret. , jag TROR att det skulle kunna bli vääldigt kul för alla inblandade om man bara får ihop tillräckligt många bilar för att ha en egen "startklass". både för förare och andra som skulle få ett tillfälle att se något ganska unikt. min bil är en Lola t91. från början en Mugen som ägdes som jag förstår som "reservbil" av Frentzen ,då han köpte två st 1991, har hittat mängder av bilder när han tävlar med den andra, men inga med min bil >
min bil får sej en rejäl ombyggnad motormässigt under vintern då den var på tok för klen på rakorna i år (även om såklart jag har väääldigt mycket kvar att lära va dte gäller kötekniken) finns info om bilen här http://forum.savarturbo.se/viewtopic men nog om min bil. om nån känner nån som känner nån som skulle kunna hjälpa till att locka folk/komma i kontackt, kontackta gärna mej så jag vet att intresse skulle finnas av att åka så jag framföra detta till andra som har möjlihet att styra upp. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Försökte skicka PM till dig om Formelbilsåka. Gick inget bra det bara verkade hänga sig när jag trykte på skicka. Datorer och mjukvaror är -inte- min grej för fem öre...
Formelbilar är typ 1000 ggr roligare
Tror nog jag har lite ideer kring hur du kan lufta din F3000 (Läcker bil fö Vi är ett rätt stort gäng som leker med formelbilar i historisk racing allt från Formel Vee/Formel Ford till F3/F2. själv är jag i renoverartagen med en gammal Fvee och har inte gasat formelbil på riktigt sedan 80-talet, men hoppas ha fart på skorotet till sommaren. (formel bilar är ju nästan tvärdött i modern svensk racing frånsett lite SSK Formula Basic och några tappra Formel Reanult 2000 åkare) Din bil är ju tyvärr ett ynka år för ny för att platsa i historic, men när vi kör våra egna test/träningsdagar utan race borde din bil platsa gissar jag. Iden med trackdays för Formelbilar har vi varit inne på lite lätt, men inte tagit tag i (frånsett Classic formulas test/träningsdagar på vårkanten) En bra idé som jag tror kan locka många av de som inte idag så gärna rejsar med formelbilarna, men som ändå vill lufta dem. Time Attack är inte heller fel i sammanhanget. En del gillar ju inte wheel-to-wheel combat, men vill åka fort ändå. I dessa sammanhang borde väl nytt eller gammalt inte spela någon roll? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Ja ungdomarna kör riktigt snyggt och bra. En klass för posthsitoric FF 1600/Zetec för ungdomarna och hobbyåkarna som vill ha lite nyare än -90 som är gränsen i Historic vore nog rätt bra. Borde stå en hel del sådana FF bilar i ladorna, som inte har någonstans att åka idag. Koppla ihop det med trackdays/time attack för Formelbilar, så har man så mycket ban och racetid för fomrelbilar man kan önska sig. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
|
||||
|
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
jo det är väll precis tanken att "slippa" wheeltowheel som gjort att timeattack har blivit väldigt populärt inom "gatbilar" och borde ju nästan passa ännu bättre för bilar av denna typen (dels ur säkerhetssynpunkt och framförallt med tanke på hur pass dyrt och omständigt det är att reparera om man skulle kollidera med annan bil)
sen så kan ju alla vara med å "tävla" om inte för att vinna utan antagligen framförallt för att pressa tider för egen del... biltypen och årsmodell spelar ju nästan ingen roll alls vilket gör det hela ännu roligare då bredden på bilarna blir större ... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Kul initiativ med formel trackday, jag är på!
Har kört formelbil några år nu och delar problemet med körtillfällen. Dom möjligheterna som jag hittat om man inte har licens och vagnbok är följande: -Mantorp, Drivers Club -Gotland Ring, Public Driving/Trackday -Någon enstaka trackday arrangör Skaffade min formelbil som första renodlade tävlingsbil. Jag såg möjligheterna och framför allt ekonomin i en bil som är byggd och håller för racing från början. Jag skulle nog valt en annan biltyp om jag visste hur begränsande det är med formelbil. Tråkigt men så är det. _________________ Andreas Andersson |
||||
|
Knodde, vad är det för bil du har ??
jag tror det skulle gå å få ihop ett gäng om 5-10 bilar iallafall, så skulle det gå att lösa med pass på evenemang för karossbilar (jag fick ju tre egna pass ensam på speedfestival tex förra året, kunde man få ihop fler bilar kunde man säkert få fler alt något längre pass på liknande tillställningar) visst mycket bantid är kul, men det är ju gemenskapen med andra bilintresserade, å allt runtomkring på dem större evenemangen som är så kul, körningar med enbart formelbilar (dvs 10-15 bilar) skulle inte bli riktgit lika bra "hålligång" på
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Få formel bilar att köra time attack med kaross bilar kommer nog aldrig ske, men om man vill köra timeattack med formel bil borde man kolla med radikals och liknade bilarså borde man kunna få ihopnett event kanske
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
köra formelbil
|
1, 2 >> 7715 besök totalt |
