Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Race/gat bygge , frågor ?? | 6039 besök totalt |
Tja , hade tänkt vidga mina vyer ang banåka , är en trimmare i grunden som hållt på mycket med motorer men vart sugen på ett riktigt chassi och kunna svänga , samt att regga som tex ombyggt fordon ..
Ja hoppas de kan bli den hårigaste gat bilen i sverige .. Bilens orginal mått är axelavs: 2684 , axelbredd : 1554 , bilen kommer så klart att breddas en del så bredden kommer inte överensstämma med orginal .. Har köpt görans , banbilsboken , har börjat läsa, dock inte klar än !! Shit , mycket (bra) läsning , ganska svårt för en som inte hålli på med chassin direkt nånting innan detta , men tänker plugga mej smart och räkna innan ja börjar .. Då till mina frågor ! 1 , Ett chassi ska ta form av en hög crmo pipor , undrar bara hur / om de finns några tumregler på hur ett chassi ska /borde se ut ? Har ritat på ett , vet inte om ja gör fel lr rätt , men de ja kommit fram till är att de kommer gå ca 110 m rör , (40,0x2,0) , är de overdone lr brukar ett rörams chassie ha den mängden rör ? Bilen i fråga kommer va en bmw 850 ! Det som kommer va kvar av orginal bil , dvs plåt är väl coupen om man säger så , resten blir plast .. Lr ska ja börja bygga , sen vridstyhets testa under byggets gång och förstärka där de behövs ?? Lr ännu lättare , man kanske kan räkna lite innan man börjar svetsa .. 2 , Är det fel att göra a-armar i crmo rör ? Läste nån stanns tidigare att man inte skulle ha för stöddiga a arma då de va bättre att dom gav sej än att chassit vart krokigt vid en kollision . Finns ju nämligen sånna strömlinje formade crmo profiler att köpa har ja sett .. 3 , Är de lämpligt att bygga fast motorn i bilen , dvs bultas med en motorplåt ?? 4 , Är de helt galet att ha uniballs till uprights i fram , uppe och nere yttre så att säga ?? 5 , Finns de nå recept på hur en upright borde se ut , lr bygger man den bara så stor man kan , innanför fälgen så att säga ? 6 , Va finns de för program till dator man kan använda sej av , tex fram bak vagns geometri , ja inte vet ja , chassin osv .. De va väl några av 1000 frågor som vill ha svar , hehe ... Men ja lär väl starta en proj tråd sen när de drar igång på riktigt .. Å förhoppnings vis så kommer alla kloka här inne ge mej både bra å dålig kritik som man har användnig av i alla avseenden .. Än så länge ligger allt på rit bordet , en projekt bil är inhandlad men inte riven än .. Enligt plan så kan de ta 3 år att bygga , ska även bygga om motorn som ja redan har , bmw s38 , helsmidd , torrsump , compound turbo system mm .. Är verkligen super glad för alla svar ja kan få .. Å tack på förhand !! Mvh // Toni _________________ Toni berggren |
||||||||||||||
Bygg modeller, både CAD och fysiska i t.ex. balsaträ eller svetstråd, se t.ex. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Inte fel men överdimensionera inte för mycket, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fundera på varför du skulle vilja ha strömlinjeformade profiler, vad spelar det för roll på en karossbil?
Återigen, vad händer med stumt monterad motor, vad händer med en mjukt upphängd? Vilka för och nackdelar får varje lösning, vilken passar bäst för dig?
Beror på hur applikationen ser ut, se tråden länkad ovan. Varför skulle uniballs vara bättre än vanliga P-ändar? Se axes alfa gtvtråd för snyggt exempel.
Nej det går att göra på väldigt många olika sätt, hur uprighten i din hjulupphängning bör se ut kan bara den som vet hur hjulupphängningen ser ut svara på. Jag vet inte vad du har för bakgrund men det är inte trivialt att konstruera. Varför inte köpa en färdig? I övrigt, se t.ex. speedlab, Ajden och Johans trådar nämnda ovan.
Matlab, excel eller för mer specifika t.ex. Optimum G
Turbocompund, verkligen? Vad för turbin och växel hade du tänkt använda? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||||
Ahh ok , mycke bra svar , ska ta mej en titt på allt i kväll å se om ja blir nå smartare ..
Jo compound hade ja tänkt prova , vi byggde de på en 2.8 bmw sexa i våras med mycket stor framgång .. Från fullt ladd vid 5500 till ca 3300 .. Å ingen direkt förlust i effekten , spann lös på sista växeln med 11,5 slicks i en tung vovlo740 .. Turbos vi använde på den va precision 5857 nere å garett gt 4294 , en prec 66wg å en tial 60 .. Ladda ca 3kilo .. Å eftersom ja kör en s38 vilket är en enastående motor frånbörjan , så hade ja tänkt mej ladd från ca 2000 till 8500 lr vart man nu lägger varvstopp .. Turbo nere blir precision 6262 å den turbon uppe blir nog en garrett gt4788 .. Dubbla precision 66 wg .. Kanske 3 st , beror på vad man får ner grundladd till .. Nu va inte planen att åka med fulla effekten från 4788an på bana , utan mer på gata , skulle va coolt å få en 3 skivig tilton att slira !!! HAHAH Växellåda , ja du , har en spritt ny t56 magnum som ja körde me i sommras , men skulle va coolt med en seq .. Dom kostar ju så in i he..ete ba !! Men vi får se vart de slutar .. Hämtar ny projekt bilen på torsdag .. Ahh ok , over and out .. Mvh // Toni _________________ Toni berggren |
||||||||||||||
Det finns en del skrivet om den 850 som byggdes i Finland. Ap-frän bil.
Ska du ha McPerson eller dubbla a-armar fram ? Vilken bakaxel ? Bakaxeln kan ju bli ett större problem än framvagnen. Och bakaxelns konstruktion har en viss betydelse när man väljer framvagn. Jag kan tipsa om Lincoln MK8. Mycket trevlig grund, med stadig undre bärarm och klump....samt vettig geometri från början. Att jag förespråkar framvagnar med grunden från tex Corette är ingen hemlis. Bärarmar och spindel i aluminium och det finns massor av trevliga tillbehör till dom. Att tillverka en egen spindel tycker jag är onödigt, om men inte har specifika önskemål som ingen annan spindel har. Ska du ha Mc-P så skulle jag hålla mej till någon från BMW. Tex. M3 eller M5 från e39 eller nyare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
Läs denna tråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har du köpt den som var till salu för 15000:- ......... som jag har på mina bevakade anonnser, ifall jag skulle få 15000:- över.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
Bara för att hålla isär begreppen lite så är det inte turbocompound som du tänkte bygga utan tvåstegsladdning. (Därav Pontus fråga?)
Turbocompound är nånting helt annat
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||||||
Det finns väl bara två anledningar till att välja MP framför dubbla A-armar...
Möjlighet till marginellt bredare motorutrymme inom given spårvidd Lägre tillverkningskostnad vid massproduktion ...så varför ens fundera i dom banorna när man försöker bygga något optimalt _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||||||||
Det är sant. Men samtidigt är det svårt att bygga något själv, som spöar en BMW-Motorsportsbil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
BMW och stora fabriker lägger ned enorma resurser på sina produkter, då får man en bil som kan prestera i många olika situationer och dessutom bra samt att den fungerar för många olika förare. När man skall konstruera något själv så skall man ha klart för sig att man ligger steget efter. Man kan inte bygga "superbilen" så enkelt är det, men man kan bygga för att det är ROLIGT vilket är det absolut viktigaste. Det gäller att ha rätt inställning till verkligheten så att man inte blir besviken eller att bygget aldrig blir klart eller inte blev någon värsting. Sedan är det inte så när man bygger en tävlingsbil att man bygger en "värsting", utan man bygger en bil som har förutsättningar inställningsmässigt att med rätt MEKANIKER kunna anpassas till banan för dagen. Jag brukar jämföra med en Hasselbladskamera, man får inte världsmästarbilder för att man har en sådan, men den ger mästerfotografen det verktyg han behöver. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||||
Inte heller säkert att Förare A kan prestera ett varvrekord med Bil B bara för att Förare B gjorde det. Visst kan man ha som mål att få till en vinnarbil men om man inte lyckas så har man haft kul under byggprocessen och man får en stor tillfredställelse av att köra något man själv skapat, (självupplevt).. Om du ska ha fordonet ärligt gatreggat är det en hel del som måste kompromissas jämfört med en ren rejsbil. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||||||||
JA kör på a armar , garanterat , blir nog en egen bakvagn också med a armar , har en riktig iordninggjord diff , bmw motorsport diff kallas dom väl .. Sen driv axlar finns de firmor som tillverkar för billiga pengar !! Mvh//Toni Blir nog till att tillverka uprights också , bara för att de e kul att tillverka !! _________________ Toni berggren |
||||||||||||||
Va e de du tänker på ang rejs å gat bil ?? Ja en motor effekt förstår man ju , men resten borde väl inte va nå problem .. Lr ? MVH // Toni _________________ Toni berggren |
||||||||||||||
Det finns väldigt många saker att tänka på om du ska ha den gatreggad. Bara en sån sak som att belysningen är placerad på rätt ställe. Att det är ok för sfro med material i chassi & länkarmar mm saker som utan vidare skulle funka på en rejsbil är inte självklart när du ska ha den som gatbil det finns massor av andra saker att ta hänsyn till. Har man t.ex en äldre bil/kaross som utgångsobjekt betyder det inte att det är ok då det kan ha hänt mycket under årens lopp & ditt nybygge blir av årsmodell 2012 eller senare med nuvarande regler. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||||
Det är detta jag är inne på. Man ska inte döda flugor med kanon. Sedan får man nog bestämma var bilen ska vara en "värsting". Jag har ett gammalt rekord mellan Arvika och Karlstad, som är totalt oslagbart. (mest för att vägen är ombyggd idag) Den resan skulle jag inte vilja göra med vår nuvarande tävlingsbil. En "värsting på tex. Mantorp är förmodligen en medelmåtta på Kinnekulle .... En värsting på Gatebil på Rudskogen står sig slätt på Gelleråsen....och så vidare. MEN......gillar man att bygga saker, ska man sattsa fullt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
Håller med Håkan, det är hängivenheten och glädjen att bygga-skapa som är grejen. Var någonstans på kunskapsskalan man står är ovesäntligt ur den aspekten. Jag hade själv lika roligt för 40 år sedan som nu. Då fanns det folk som kunde både mer o mindre än mig, och trots att jag kämpat i alla år så finns det fortfarande folk som vet mer o mindre än mig, detta kommer man ALDRIG ifrån, så sådant får inte förstöra min dag.
Det var dagens filosofiska spörsmål, god natt och sov gott, gott folk. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||||
Lite OT men det här känner jag att jag skulle vilja veta mer om! _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||||||||||
Nja...det är väl lite väl OT. men det är rondellen i Arvika till Bergvik på precis över 30 min. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
Racetech Race/gat bygge , frågor ?? | 6039 besök totalt |