Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
WRC i superstage
1, 2   >>
2297 besök totalt
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

Trådstartare
WRC i superstage

Andreas Eriksson körde sin FocusWRC på 1.22,9
med rallyslicks, förmodligen pirelli om man kollar dekalerna på bilen

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: WRC i superstage

Nilz skrev:

Du glömde att det var grussetup på bilen. Förutom fjädrarna som var till asfalt.

Det är tokfort i vilket fall.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Riktigt imponerande!

Bilen är ju inte riktigt optimerad å har restriktor om jag inte är helt fel ute.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Någon som kan lite data på bilen, typ vikt, effekt, däcksbredd?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

restriktorn skall ju vara monterad.. annars så följer ju inte bilen reglementet & då e det ju fel i mina ögon att köra den i SS.

Cool bil.... stod bredvid min på sthlm mässan

Edit - bild från sthlm mässan - det e denna bilen va ?

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Nilz skrev:

Hehe, undrar vad Anders på AceCompetiton säger nu när de spöade hans tid.... sist jag pratade med honom hotade han med att rulla ut S2:an om de slog tiden.... Man kan alltid hoppas!!

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

När körde han??? Är det inte snö i småland nu???

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

ThomasT skrev:
Nilz skrev:

Hehe, undrar vad Anders på AceCompetiton säger nu när de spöade hans tid.... sist jag pratade med honom hotade han med att rulla ut S2:an om de slog tiden.... Man kan alltid hoppas!!

Jaaaaa

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

ThomasT skrev:

Nää, kallt, men torrt och barmark (även om det är något vitt och konstigt i luften då och då...). I alla fall 5 mil ifrån Skutaryd.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

WRC = 1240KG och ~300Hp?

Jävlar vad mycket de borde vikta upp bilarna för att de skall väga så mycket, eller är det emot regelementet?

BMW 330i -05
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ThomasT skrev:

de va innan wm tävlingen i wales ngn gång . ungefär samtidigt som dom spela in för motorjournalen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Millbro skrev:
Riktigt imponerande!

Bilen är ju inte riktigt optimerad å har restriktor om jag inte är helt fel ute.

Är med stor chans en fördel att ha restriktor, ger bättre register och respons. Lite toppeffekt begränsas men då använder man växellådan.

Superstage är ju inte någon bana som gynnar tokhög toppeffekt och inget register.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Rolle Scirocco skrev:
Andreas Millbro skrev:
Riktigt imponerande!

Är med stor chans en fördel att ha restriktor, ger bättre register och respons. Lite toppeffekt begränsas men då använder man växellådan.

Superstage är ju inte någon bana som gynnar tokhög toppeffekt och inget register.

Vem har lurat i dig detta?

En restriktor begränsar luftmassflödet till motorn och verkligen dödar motoreffekten, detta samtidigt som turbon får arbeta mycket hårt med ett mycket högt tryckförhållande vilket ger högt avgasmottryck utan högt laddtryck. Le Mans bilar brukar kompensera genom att ha väldigt höga kompressionsförhållanden, har för mig att Audi körde med 12-14:1 någonstans med sin turbomotor. WRC bilar brukar istället ladda på ordentligt på lägre varvtal, har för mig att det är kring 2 bar eller något sådant de kör. Om man hade plockat bort restriktorn och anpassat turbon för det så skulle man kunna få ut kring 400 hk på toppen med ungefär samma respons och vridkurva på botten.

Växellådan kan inte kompensera för lägre effekt, bara sämre register.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men man vill inte ha massa effekt i toppen i SS

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Magnus - en nybörjarfråga.

Köra SS - är det optimala en jämn vridmoment kurva (=linjärt ökande effekt vid ökat varv) ELLER jämn effektkurva (=motsvarande sjunkande vridmomentkurva)?

För acc, gäller hög effekt i de varvtal man befinner sig på då man drar genom växlarna...men i SS är det väl svar på gas + (tippar på jämn effektkurva)

För att ha en "kul" motorkaraktär röstar nog antagligen de flesta på linjärt ökande effekt vid ökat varv
Drar mer o mer hela tiden mot rödmarkeringen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Johan Edlund skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Andreas Millbro skrev:
Riktigt imponerande!

En restriktor begränsar luftmassflödet till motorn och verkligen dödar motoreffekten, detta samtidigt som turbon får arbeta mycket hårt med ett mycket högt tryckförhållande vilket ger högt avgasmottryck utan högt laddtryck. Le Mans bilar brukar kompensera genom att ha väldigt höga kompressionsförhållanden, har för mig att Audi körde med 12-14:1 någonstans med sin turbomotor. WRC bilar brukar istället ladda på ordentligt på lägre varvtal, har för mig att det är kring 2 bar eller något sådant de kör. Om man hade plockat bort restriktorn och anpassat turbon för det så skulle man kunna få ut kring 400 hk på toppen med ungefär samma respons och vridkurva på botten.

Är ingen som lurat i mig det. Påstod inte att restriktor inte begränsade toppeffekten, däremot kan man med mindre inlopp få högre gashastighet och bättre mellanregister och respons.

och en 2l motor i kalastrim (WRC) där du anpassar turbon och skiter i restriktor kan du plocka ut 500 och 600 och mer hästar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sportbilsentusiasten skrev:
Magnus - en nybörjarfråga.

Köra SS - är det optimala en jämn vridmoment kurva (=linjärt ökande effekt vid ökat varv) ELLER jämn effektkurva (=motsvarande sjunkande vridmomentkurva)?

För acc, gäller hög effekt i de varvtal man befinner sig på då man drar genom växlarna...men i SS är det väl svar på gas + (tippar på jämn effektkurva)

För att ha en "kul" motorkaraktär röstar nog antagligen de flesta på linjärt ökande effekt vid ökat varv
Drar mer o mer hela tiden mot rödmarkeringen

oj... eeehh...

Generellt i slalom vill man ha precision och snabbhet i gasrespons vilket gör att vissa turbobilar blir svårare att få bra tider med. Sen vill man som vanlig dödlig (inte skomakare alltså) inte ha för mycket effekt för att det också ställer så höga krav på föraren. Hur mycket som är för mycket beror på bilens chassie, om du har 2 eller 4WD och om du kör på slicks eller inte osv... Och vad föraren är van vid o klarar av Men 500 - 600 turbohästar ställer nog höga krav på alla de punkterna thumbs up

Sen så är man ju väldigt beroende på vilka hastigheter som slalomens banläggning bestämmer, dvs vilken växel o varvtal har du i olika partier, måste du egentligen växla mitt i ett parti osv... Det är ju inte alltid att du kan ligga på mellan 5000 - 6000 varv i alla banpartier även om du skulle vilja Så då vill man väl ha kraft även lite längre ner iaf.

om det nu var något åt det hållet du undrade över?

Horda
Här sen Nov 2002

Den bilen va ju både snygg och snabb. thumbs up Föraren va nog inte dum i huvudet heller.

Är det inte så att det har körts massa tävlingsbilar i SS men som inte är publicerat än?
Va väl nån gammal RX7 tävlingsbil som körde snuskigt fort också på nån film.
Ska bli spännande att läsa om isåfall.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lotus Samuel skrev:
Den bilen va ju både snygg och snabb. thumbs up Föraren va nog inte dum i huvudet heller.

Är det inte så att det har körts massa tävlingsbilar i SS men som inte är publicerat än?
Skrivs regelbundet i Bilportsbörsen om tävlingsbilar som kört i SS.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Rolle Scirocco skrev:
Johan Edlund skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Andreas Millbro skrev:
Riktigt imponerande!

Är ingen som lurat i mig det. Påstod inte att restriktor inte begränsade toppeffekten, däremot kan man med mindre inlopp få högre gashastighet och bättre mellanregister och respons.

och en 2l motor i kalastrim (WRC) där du anpassar turbon och skiter i restriktor kan du plocka ut 500 och 600 och mer hästar.

Inte får du någe bättre mellanregister eller respons med en restriktor. Restriktorn sitter placerad före kompressorinloppet och kommer inte att öka hastigheten på luften in i kompressorn (inte för att det är någonting att försöka uppnå) mer än möjligen marginellt. Ju lägre hastighet man har på luften in i kompressorn ju högre tryck kommer det att ha och för ett givet laddtryck så innebär det lägre tryckförhållande vilket ju är att föredra ur effekt såväl som responssynpunkt.

Det finns vissa storleksbegränsningar på turbon för en WRC bil, så det man kan göra är väl att gå ned i "trim". Går man upp i storlek annars så kan man ju få ut mer effekt men då börjar man tappa på lägre varv, såvida man inte sätter på något aggregat med variabel geometri.

om WRC bilen hade 100 extra hk på toppen så tror jag att det inte skulle vara några större svårigheter för en rallyförare att hantera i slalombanan.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Lotus Samuel skrev:

Jodå, en kall och småfuktig dag i höstas var Mazdan X antal sek snabbare. Tror även att polarens Cobra var under 1,22, trots dålig kopplingscylinder och därmed bara 3-4 försök.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Allmänt banåkaforum
WRC i superstage
1, 2   >>
2297 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande