Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
WRC i superstage
1, 2   >>
2297 besök totalt
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290


Trådstartare
WRC i superstage

Andreas Eriksson körde sin FocusWRC på 1.22,9
med rallyslicks, förmodligen pirelli om man kollar dekalerna på bilen

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: WRC i superstage

Nilz skrev:
Andreas Eriksson körde sin FocusWRC på 1.22,9
med rallyslicks, förmodligen pirelli om man kollar dekalerna på bilen


Du glömde att det var grussetup på bilen. Förutom fjädrarna som var till asfalt.

Det är tokfort i vilket fall.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Riktigt imponerande!

Bilen är ju inte riktigt optimerad å har restriktor om jag inte är helt fel ute.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Någon som kan lite data på bilen, typ vikt, effekt, däcksbredd?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



restriktorn skall ju vara monterad.. annars så följer ju inte bilen reglementet & då e det ju fel i mina ögon att köra den i SS.

Cool bil.... stod bredvid min på sthlm mässan

Edit - bild från sthlm mässan - det e denna bilen va ?


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Re: WRC i superstage

Nilz skrev:
Andreas Eriksson körde sin FocusWRC på 1.22,9
med rallyslicks, förmodligen pirelli om man kollar dekalerna på bilen

Hehe, undrar vad Anders på AceCompetiton säger nu när de spöade hans tid.... sist jag pratade med honom hotade han med att rulla ut S2:an om de slog tiden.... Man kan alltid hoppas!!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



När körde han??? Är det inte snö i småland nu???

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Re: WRC i superstage

ThomasT skrev:
Nilz skrev:
Andreas Eriksson körde sin FocusWRC på 1.22,9
med rallyslicks, förmodligen pirelli om man kollar dekalerna på bilen

Hehe, undrar vad Anders på AceCompetiton säger nu när de spöade hans tid.... sist jag pratade med honom hotade han med att rulla ut S2:an om de slog tiden.... Man kan alltid hoppas!!


Jaaaaa

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

ThomasT skrev:
När körde han??? Är det inte snö i småland nu???


Nää, kallt, men torrt och barmark (även om det är något vitt och konstigt i luften då och då...). I alla fall 5 mil ifrån Skutaryd.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



WRC = 1240KG och ~300Hp?

Jävlar vad mycket de borde vikta upp bilarna för att de skall väga så mycket, eller är det emot regelementet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290


Trådstartare
ThomasT skrev:
När körde han??? Är det inte snö i småland nu???


de va innan wm tävlingen i wales ngn gång . ungefär samtidigt som dom spela in för motorjournalen

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Andreas Millbro skrev:
Riktigt imponerande!

Bilen är ju inte riktigt optimerad å har restriktor om jag inte är helt fel ute.


Är med stor chans en fördel att ha restriktor, ger bättre register och respons. Lite toppeffekt begränsas men då använder man växellådan.

Superstage är ju inte någon bana som gynnar tokhög toppeffekt och inget register.

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Rolle Scirocco skrev:
Andreas Millbro skrev:
Riktigt imponerande!

Bilen är ju inte riktigt optimerad å har restriktor om jag inte är helt fel ute.


Är med stor chans en fördel att ha restriktor, ger bättre register och respons. Lite toppeffekt begränsas men då använder man växellådan.

Superstage är ju inte någon bana som gynnar tokhög toppeffekt och inget register.


Vem har lurat i dig detta?

En restriktor begränsar luftmassflödet till motorn och verkligen dödar motoreffekten, detta samtidigt som turbon får arbeta mycket hårt med ett mycket högt tryckförhållande vilket ger högt avgasmottryck utan högt laddtryck. Le Mans bilar brukar kompensera genom att ha väldigt höga kompressionsförhållanden, har för mig att Audi körde med 12-14:1 någonstans med sin turbomotor. WRC bilar brukar istället ladda på ordentligt på lägre varvtal, har för mig att det är kring 2 bar eller något sådant de kör. Om man hade plockat bort restriktorn och anpassat turbon för det så skulle man kunna få ut kring 400 hk på toppen med ungefär samma respons och vridkurva på botten.

Växellådan kan inte kompensera för lägre effekt, bara sämre register.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Men man vill inte ha massa effekt i toppen i SS

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Magnus - en nybörjarfråga.

Köra SS - är det optimala en jämn vridmoment kurva (=linjärt ökande effekt vid ökat varv) ELLER jämn effektkurva (=motsvarande sjunkande vridmomentkurva)?

För acc, gäller hög effekt i de varvtal man befinner sig på då man drar genom växlarna...men i SS är det väl svar på gas + (tippar på jämn effektkurva)


För att ha en "kul" motorkaraktär röstar nog antagligen de flesta på linjärt ökande effekt vid ökat varv
Drar mer o mer hela tiden mot rödmarkeringen

_________________
Jan Å
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Johan Edlund skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Andreas Millbro skrev:
Riktigt imponerande!

Bilen är ju inte riktigt optimerad å har restriktor om jag inte är helt fel ute.


Är med stor chans en fördel att ha restriktor, ger bättre register och respons. Lite toppeffekt begränsas men då använder man växellådan.

Superstage är ju inte någon bana som gynnar tokhög toppeffekt och inget register.


Vem har lurat i dig detta?

En restriktor begränsar luftmassflödet till motorn och verkligen dödar motoreffekten, detta samtidigt som turbon får arbeta mycket hårt med ett mycket högt tryckförhållande vilket ger högt avgasmottryck utan högt laddtryck. Le Mans bilar brukar kompensera genom att ha väldigt höga kompressionsförhållanden, har för mig att Audi körde med 12-14:1 någonstans med sin turbomotor. WRC bilar brukar istället ladda på ordentligt på lägre varvtal, har för mig att det är kring 2 bar eller något sådant de kör. Om man hade plockat bort restriktorn och anpassat turbon för det så skulle man kunna få ut kring 400 hk på toppen med ungefär samma respons och vridkurva på botten.

Växellådan kan inte kompensera för lägre effekt, bara sämre register.


Är ingen som lurat i mig det. Påstod inte att restriktor inte begränsade toppeffekten, däremot kan man med mindre inlopp få högre gashastighet och bättre mellanregister och respons.

och en 2l motor i kalastrim (WRC) där du anpassar turbon och skiter i restriktor kan du plocka ut 500 och 600 och mer hästar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Sportbilsentusiasten skrev:
Magnus - en nybörjarfråga.

Köra SS - är det optimala en jämn vridmoment kurva (=linjärt ökande effekt vid ökat varv) ELLER jämn effektkurva (=motsvarande sjunkande vridmomentkurva)?

För acc, gäller hög effekt i de varvtal man befinner sig på då man drar genom växlarna...men i SS är det väl svar på gas + (tippar på jämn effektkurva)


För att ha en "kul" motorkaraktär röstar nog antagligen de flesta på linjärt ökande effekt vid ökat varv
Drar mer o mer hela tiden mot rödmarkeringen


oj... eeehh...


Generellt i slalom vill man ha precision och snabbhet i gasrespons vilket gör att vissa turbobilar blir svårare att få bra tider med. Sen vill man som vanlig dödlig (inte skomakare alltså) inte ha för mycket effekt för att det också ställer så höga krav på föraren. Hur mycket som är för mycket beror på bilens chassie, om du har 2 eller 4WD och om du kör på slicks eller inte osv... Och vad föraren är van vid o klarar av Men 500 - 600 turbohästar ställer nog höga krav på alla de punkterna thumbs up

Sen så är man ju väldigt beroende på vilka hastigheter som slalomens banläggning bestämmer, dvs vilken växel o varvtal har du i olika partier, måste du egentligen växla mitt i ett parti osv... Det är ju inte alltid att du kan ligga på mellan 5000 - 6000 varv i alla banpartier även om du skulle vilja Så då vill man väl ha kraft även lite längre ner iaf.

om det nu var något åt det hållet du undrade över?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Den bilen va ju både snygg och snabb. thumbs up Föraren va nog inte dum i huvudet heller.

Är det inte så att det har körts massa tävlingsbilar i SS men som inte är publicerat än?
Va väl nån gammal RX7 tävlingsbil som körde snuskigt fort också på nån film.
Ska bli spännande att läsa om isåfall.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Lotus Samuel skrev:
Den bilen va ju både snygg och snabb. thumbs up Föraren va nog inte dum i huvudet heller.

Är det inte så att det har körts massa tävlingsbilar i SS men som inte är publicerat än?
Va väl nån gammal RX7 tävlingsbil som körde snuskigt fort också på nån film.
Ska bli spännande att läsa om isåfall.
Skrivs regelbundet i Bilportsbörsen om tävlingsbilar som kört i SS.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Rolle Scirocco skrev:
Johan Edlund skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Andreas Millbro skrev:
Riktigt imponerande!

Bilen är ju inte riktigt optimerad å har restriktor om jag inte är helt fel ute.


Är med stor chans en fördel att ha restriktor, ger bättre register och respons. Lite toppeffekt begränsas men då använder man växellådan.

Superstage är ju inte någon bana som gynnar tokhög toppeffekt och inget register.


Vem har lurat i dig detta?

En restriktor begränsar luftmassflödet till motorn och verkligen dödar motoreffekten, detta samtidigt som turbon får arbeta mycket hårt med ett mycket högt tryckförhållande vilket ger högt avgasmottryck utan högt laddtryck. Le Mans bilar brukar kompensera genom att ha väldigt höga kompressionsförhållanden, har för mig att Audi körde med 12-14:1 någonstans med sin turbomotor. WRC bilar brukar istället ladda på ordentligt på lägre varvtal, har för mig att det är kring 2 bar eller något sådant de kör. Om man hade plockat bort restriktorn och anpassat turbon för det så skulle man kunna få ut kring 400 hk på toppen med ungefär samma respons och vridkurva på botten.

Växellådan kan inte kompensera för lägre effekt, bara sämre register.


Är ingen som lurat i mig det. Påstod inte att restriktor inte begränsade toppeffekten, däremot kan man med mindre inlopp få högre gashastighet och bättre mellanregister och respons.

och en 2l motor i kalastrim (WRC) där du anpassar turbon och skiter i restriktor kan du plocka ut 500 och 600 och mer hästar.


Inte får du någe bättre mellanregister eller respons med en restriktor. Restriktorn sitter placerad före kompressorinloppet och kommer inte att öka hastigheten på luften in i kompressorn (inte för att det är någonting att försöka uppnå) mer än möjligen marginellt. Ju lägre hastighet man har på luften in i kompressorn ju högre tryck kommer det att ha och för ett givet laddtryck så innebär det lägre tryckförhållande vilket ju är att föredra ur effekt såväl som responssynpunkt.

Det finns vissa storleksbegränsningar på turbon för en WRC bil, så det man kan göra är väl att gå ned i "trim". Går man upp i storlek annars så kan man ju få ut mer effekt men då börjar man tappa på lägre varv, såvida man inte sätter på något aggregat med variabel geometri.

om WRC bilen hade 100 extra hk på toppen så tror jag att det inte skulle vara några större svårigheter för en rallyförare att hantera i slalombanan.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Lotus Samuel skrev:
Den bilen va ju både snygg och snabb. thumbs up Föraren va nog inte dum i huvudet heller.

Är det inte så att det har körts massa tävlingsbilar i SS men som inte är publicerat än?
Va väl nån gammal RX7 tävlingsbil som körde snuskigt fort också på nån film.
Ska bli spännande att läsa om isåfall.


Jodå, en kall och småfuktig dag i höstas var Mazdan X antal sek snabbare. Tror även att polarens Cobra var under 1,22, trots dålig kopplingscylinder och därmed bara 3-4 försök.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Allmänt banåkaforum
WRC i superstage
1, 2   >>
2297 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande