Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mjukt o snabbt vs "Makksimum attakk"
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (9090 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus Thomé skrev:

Ni som åkt med, vad säger ni??????? Det är ju väldigt lätt att uppfatta saker fel när det gäller en själv


Jag tror det är svårt att ha en rättvisande uppfattning om hur man själv kör. Efter några varv runt Kullen med dig är dock min uppfattning att du kör både hårt och ryckigt, på något märkligt sätt går det jättefort i alla fall thumbs up

Min, sannolikt snevridna, uppfattning om mig själv är att jag kör mjukare och betydligt "rundare" i fråga om spårval. Detta är väl egentligen tokigt då min bil har bättre prestanda på rakor än i kurvor, i alla fall relaterat till din bil.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Jag har nog en tendens att köra lite över min förmåga, för att efter ett tag hitta (mer) rätt; det var tydligt när jag körde kart och gäller kanske fortfarande. Om det nu är så, så är nog mitt val av bil helt rätt; miatan är ju både undermotoriserad och väldigt förlåtande.

Pär är ju den ende hittills som åkt med mig; vad säger du?


Mja, tror nog inte att du faktiskt körde över, snarare mycket nära flera gånger Men däremot upplevde man ju faktiskt bilens självsvängningar tydligt (värdig vilken 50-tals amerikanare som helst ). Skulle gissa på en frekvens runt 1,5 Hz eller så. Förbluffande att det kunde gå att köra så fort med dom svängningarna. Antar att stötdämpana hade sin formtopp för ganska länge sen

_________________
Pär Hylander
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag är rätt segstartad, brukar inte komma igång ordentligt förrens på eftermiddagen. Eftersom jag tycker om att köra med max attack (sena inbromsningar och maxa toppfarten dock utan hjulspinn) men med mjuka rörelser förutom när jag försöker hitta greppet för framdäcken igen, så kör jag klart lugnare före lunch.
Efter att studerat mina inspelningar har jag upptäckt att mina bästa tider på förmiddag resp. eftermiddag ligger oftast inom några tiondelar. Hur fan jag än satsar så går det sällan snabbare senare på dagen, men det är tusan så mycket roligare.

och magnus, adrenalin hade man bara första bankörningen.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Micke Holmström skrev:
...Efter några varv runt Kullen med dig är dock min uppfattning att du kör både hårt och ryckigt, på något märkligt sätt går det jättefort i alla fall thumbs up




konstigt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Norpa det här i en annan tråd:

Andreas Lidström skrev:
.....

Som kontrast kan man berätta om två, en gång i tiden, unga och i stort jämnsnabba rallykillar som hade exakt samma material. Tom samma utbildning hade dom, även om den ena retar den andra fortf. för att han har ett moment kvar för att få ta ut "examen".

Den ena åker med händerna "tio i två" och gör inte en rörelse som verkar oplanerad eller ivrig. Lugnt och stilla, helt enligt vilken skolbok i mer "normal" bilåka som helst,

Den andre han sliter rycker och "tar i ratten där man får höll i den"*kräver ultrabred värmländska för att vara riktigt kul* enl. egen utsago...

Vilka dom två är... Ja gissar du inte rätt på det så har du nog haft en traumatisk uppväxt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Jag kör enbart för att ha så roligt som möjligt och eftersom jag i princip saknar vinnarinstinkt så är siffrorna på klockan i princip av kuriost intresse för mej.
Jag kör väldigt hårt och kantigt och provcerar hela tiden bilen. Det tar väldigt hårt på matrialet men provar jag att köra mjukare/snällare har jag inte alls lika roligt. Oavsett om det går betydligt fortare på klockan.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens

Vi tänkte skaffa den här för att få lite mer ordnung på vår körning.
http://www.dataspares.com/MXL.htm

Rattutslag, växel, hastighet, G-kraft

Aningen coolt faktiskt.

/Anders
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nice! Har du fått någon prisindikation?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Nice! Har du fått någon prisindikation?


Runt 10 tkr sisodär.
Vi kommer att ladda på med lite fler sensorer för att få bättre analyser, därför vet jag inte riktigt vad prislappen stannar på.

/Anders
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Brukar justera körstilen efter bilen för att försöka få den gå så fort som möjligt.

Hårda däck och hård fjädring brukar kräva lite yvig attakkerande köring.

Mjuka däck och fjädring brukar kräva lite lungnare körning, tycker det är roligast med överstyrd bil som man kan åka lite brett med.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



[quote="Magnus Thomé"]
Vilken kategori tillhör du?

efter lite överläggning innaför skallbenet på mig själv så kommer
jag fram till att jag nog kör - STENHÅRT

se filmen...

>> http://www.lunarsuger.nu/~tcs/movies/AE86_superstage_2.avi

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja... inte så farligt hårt tycker jag. Men du har taskig planering vilket straffar sig på tiden ordentligt. Du blir tvungen o släppa där du snarare skulle stämplat fullt om du planerat osv... Vi kan ta ett litet snack om filmen vid tillfälle om du vill. Några bra-o-ha-tips kan jag nog komma med iaf tills du ska ner igen :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



låter som en deal Magnus.

Thanxs

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mjukt o snabbt vs "Makksimum attakk"
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (9090 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande