Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Byta ECU i Roadsport
3355 besök totalt
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Byta ECU i Roadsport

Jag har förstått att man åker på 5% för programmerbart sprut oavsett om ECUn är låst eller inte, men får jag byta min låsta (Blackoak) ECU till en öppen (tex MBE) utan att motorn räknas som modifierad?

/Niclas

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re: Byta ECU i Roadsport

nicemd skrev:
Jag har förstått att man åker på 5% för programmerbart sprut oavsett om ECUn är låst eller inte, men får jag byta min låsta (Blackoak) ECU till en öppen (tex MBE) utan att motorn räknas som modifierad?

/Niclas

Ja.
Håll allt mellan insugsspjäll och avgaspackning orginal så har du en orginalmotor enligt reglementet.

http://modsport.se/
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Eftersom det går att "flasha om" så många originalsprut eller t ex stoppa ett Megasquirt i samma låda som originalECUn satt i från början är det omöjligt för kontrollanterna att skilja på original insprutning och eftermarknads. Någon skillnad mellan insprutning och förgasare bör man ha, så resultatet är dagens regelverk.

Niklas får rätt mig om jag skrivit något galet.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det träsk med gråzoner som det blir att bevaka omodifierad elektronik undviker vi genom att istället hålla elektroniken helt öppet och koncentrera oss på att luftpumpen skall vara enligt specifikationerna mellan spjäll och avgaspacking (inte ens lite flervinklade ventilsäten).

Detta ger att en del motorer man kan hitta kan ge betydligt mer än 5% extra när man byter grenrör mm samt mappar om, men det är smällar vi får ta när vi vill möjliggöra en så bred palett av bilar (ombyggda och amatörbyggda dessutom).

Hur definierar man original sprut till en lite modernare motor? Ska man behöva ha med allt CANbusrelaterat för att få det att lira (Seven med hela härvan från donatorbilen, inklusive bakljus, eldriven baklucka, etc?), bara för att ta ett överdrivet fånigt exempel.

Allmänt banåkaforum
Byta ECU i Roadsport
3355 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande