Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pedaltryck kontra skivradie?
1490 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Sitter och funderar lite kring bromsar och hur man kan minimera "Trial & Horror" och tidsåtgång när man skall uppgradera bromsarna.
Har hittat lämpliga ok och lämpliga skivor och efter lite räknande kom jag fram till att kolvarean är 118% av orginalokens area, rimligvis borde man då ha en större huvudbromscylinder men sen kom jag på att skivorna faktiskt är större också vilket borde innebära att man inte behöver trycka lika hårt för att få samma bromskraft, eller är jag helt ute och cyklar?

Finns det nån tumregel ang. pedaltryck och effektiv skivradie? Skulle ju kunna spara in massor med tid (och inte minst pengar) om man slapp labba med olika huvudcyllar och bromskraftsfördelare bak osv, osv.
Hur räknar man ut effektiv skivradie? Med andra ord; var ligger kraftresultanten i bromsbelägget?

Några erfarenheter?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag kan inte svara på var den effektiva skivradien hamnar, skulle rent spontant gissa på något längre ut än mitten på bromskolven.

Men resultatet av att du har större kolvarea än orginal är att mindre pedaltryck behövs för samma bromsverkan.

Detta ger mer bromsverkan per pedaltryck (men längre slaglängd på pedalen):
* Större kolvarea (i oket)
* Mindre huvudcylinder

och VV.

_________________
William Ekström
Citera
Skruva banåkabil
Pedaltryck kontra skivradie?
1490 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande