Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 28566 besök totalt |
Domen har fallit! - fixa med för att uppfylla reglementet
1. Huvudströmbrytare ? Har köpt en på Trendab, skall bara monteras. 2. Bogseröglor och pilmarkeringar Lätt att fixa, skulle det vara 60 mm på öglorna ? 3. Buren Burens "fötter" är svetsade på förtstärkningsplåtar med rätt dimension. Se bildernna Men plåtarna är endast svetsade och inte bultade. Är det ett problem ? Behöver jag sätta bultar igenom för att det skall bli godkänt i Roadsport ? ![]() ![]() ![]() 4. Takluckan Har tagit bort den elmotordrivna kasetten och limmat dit originalluckan med Casco marin-uretanlim och fäste den med 4 konsoler mot karossen. Den sitter som berg, men frågan är vad som krävs av reglementet ? Behöver jag skära loss den och svetsa dit en plåtbit ? ![]() 5. Förardörren Kapat ur och ersatt dörrplåten på insidan med 0,7mm alu. men behöll den klena krockbalken som var limmad mot utsidan. Lexanrutan är 3mm. Behöver jag fixa en ny förardörr, där man har kvar original dörrplåten på insidan ? ![]() --------------------------------------------------------------------------- Tar tacksamt emot alla tips och råd ! _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Det borde räcka med att montera huvudstömbrytare och bogseröglor för att få en godkänd vagnboksbesiktnung, sedan är det klart om du bara har licens.
|
||||||
Angående buren så får du höra med din SBF besiktningsman. Det är ju han som gör bedömningen när han skriver vagnboken.
Tidigare var det så att det skulle svetsas förstärkningsplattor i karossen. I dessa skruvas sen de plattor som är svetsade i bur-rören. Fast det kanske har ändrats. Det ska väl egentligen även till ett klistermärke för huvudströmbrytaren för att SBF ska bli extra glada. Men det kanske du fick med när du köpte den. Hur är det med katalysatordispensen? Gäller den generellt för alla Roadsportbilar eller måste man söka dispens för sin egen bil? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Re:
I Sbf:s TR-1 står följande:
Jag har endast förstärkningsplatta men saknar fastsättningsplatta. Rörändarna är svetsade direkt på förstärkningsplattorna. Med tanke på att Roadsport får köra endast med huvudbåge, skulle då min helbur-konstruktion få godkänt? _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Det är upp till hur din besiktningsman resonerar.
Som jag fått förklarat för mig för ett antal år sedan (när det var MGCC som skötte Roadsport) så gäller Roadsports undantag enbart att man inte måste ha full bur med dörrsträvor, Toyotastag osv utan att bara huvudbåge med bakåtsträvor räcker. Alla andra krav som rördimensioner och fästplattor ska däremot alltid uppfyllas. Har man helbur så ska den alltid uppfylla alla de krav som gäller för helbur (med ev dispens för "Toyotastag" och "hjälmkrossarstag" om dörröppningen anses vara så liten att det inte behövs). Undantag gäller bara för certifierade burar. Dock var detta som sagt ett antal år sedan men ur ett säkerhetsmässigt resonemang ser jag ingen anledning till att det skulle ha ändrats. Slå en signal till den som utfärdar vagnböcker för racing där du bor. Det är han som kommer att utfärda din vagnbok och som avgör vad han anser uppfylla reglerna. Går det inte att såga av rören vid plattorna och lägga in en extra platta så den garanterat uppfyller kraven? Det borde vara det bästa sättet att undvika eventuellt snack i framtiden. Ser fram mot att se en CRX i klassen. Även om jag inte har haft någon Roadsportbil på ett antal år så följer man ju tävlingarna ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Re:
![]() Har varken svets, svetskunskap eller ork och tid att riva ut bilen igen. Tanken är att den enda förbättringen på bilen i vinter skal bli rent kosmetisk. ------------- Dessutom så har kravet på rördimension höjts, så om jag skulle besiktiga bilen efter nyår kommer inte mina rördimensioner uppfylla dem nya kraven. ------------- Så jag kommer behålla bilen som den är, mao en "trackday car" och bara njuta av livet. ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Benci,
Inte ska du ge upp så lätt! Jag tycker du ska visa upp bilen för en besiktningsman i alla fall. De är entusiaster precis som vi som regel minst sagt hjälpsamma med råd, tips och förklaringar. Det är INTE som att ta sin bil till SBP direkt. ![]() För att tydliggöra för de som skummat igenom tråden: - Det är inte alls ovanligt med bur i Roadsport. Dispansen säger bara att man FÅR köra med båge, inte att man inte skulle få köra med bur. - Det finns inget krav på hel inredning eller liknande. Dörrsidor i Aluminium är inget problem alls. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Re:
Ringde upp Sune ohlsson, sbf:s regbesiktare som bor i Sundbyberg (nära och bra), och han kommer att titta på bilen nästa vecka. Vi får se hur det går. ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Re:
![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
Re:
Stopp, läs allt i TR 5.8.3.2.6. Som jag ser det saknar du förstärkningsplattorna vilket det går komplettera med utan att kapa i buren eller svetsa om något. Läs vidare i TR 5.8.3.2.6 och kolla på vad som sägs om varianterna bild 253-50 och 253-52. Förstärkningsplattan behöver ej svetsas om den monteras på "andra sidan". _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Re:
Hmmm, jag har sett det men trodde att varianten "annan fastsättning" bara gällde vid "icke stål" chassie. om jag kan köra på enligt bild "253-50" så bör det räcka med en förstärkningsplatta på undersidan och sedan bulta med tre skruvar. Men om kravet är enligt bild 253-52 så är jag rökt. ![]()
1000-kronors frågan är om jag kan använda mig av annan fastsättning-metoden. ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Vid genomläsning TR framgår det ganska tydligt att det är ett i omgångar uppdaterat och kompletterat lapptäcke där bitar inte alltid hänger ihop språkligt och/eller logiskt. Detta gör att det kan bli fel om man bara läser ett stycke.
Strunta i 253-52, jag tittade lite fort på just den bilden. Just detta kapitel TR är ett lysande exempel på språkliga brister osv. Delar av den allmänna beskrivningen motsägs av detaljbeskrivningen. ![]() Det omnämnda specialfallet kan du dock strunta eftersom det inte berör dig. Det är en begränsing av tillåtna versioner i just det specialfallet. Lite kul, kan nämnas att jag en arbetskollega som pga racebilsbygge blivit tvungen att sätta sig in i TR. Han spontana reaktion var ungefär: Vad f-n är det här för oläslig specifikation. Varken text, språk eller bilder hänger ihop efter ordning. Så här kan man ju inte skriva en spec. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Re:
_________________ Johan Lekås |
||||||
Re:
Bristande excellens är en, årliga uppdateringar från FIA en annan (så det per defintion alltid är ett lapptäcke). FIAs original har jag för mig flyter på lite lättare (med reservation för att den Franska kanske tom är lättläst ![]() |
||||||
Re:
Jag vill inte regna på din parad men det hade inte den som monterade buren heller av dina bilder att dömma. Anledningen till skruvning är såvitt jag vet att man skall kunna få buren/bågen gjord av någon som kan det för att sedan skruva fast den i bilen själv vilket de flesta klarar. För min del skulle jag ta hjälp att fixa buren ordentligt oavsett användningsområde. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
EDIT: Lånar tråden till lite annat...
Några små kontrollfrågor innan man skruvar bort sig. Har läst igenom både SBFs TR och Roadsport regl men hittar inget. Eller så har ålders starren redan satt in. ![]() Roadsport B är tänkt klass. 1. Plast rutor, får de vara färgade? I mitt fall motsvarande original ljust grönfärgat? 2. Huv och bagagelucka behöver inga extra lås? original lås sitter kvar och det räcker då? Ja, jag vet att jag kan maila ansv inom spvm, men det är mycket roligare att ställa frågan här. ![]() ![]() Tack på förhand! //U _________________ ![]() |
||||||
1. Plast rutor, får de vara färgade? I mitt fall motsvarande original ljust grönfärgat?
Ja 2. Huv och bagagelucka behöver inga extra lås? original lås sitter kvar och det räcker då Ja Roadsport ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Jag passar på att vara övertydlig (i marknadsföringens namn
![]() ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 28566 besök totalt |