Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Nybörjartips för de som kört bana någon gång eller två | 1 besök senaste veckan (6272 totalt) |
Jag skrev det här inlägget på ett annat forum men tänkte det kunde var kul o se vad för åsikter ni har på det
om man kört någon banträff eller två med sin gatbil o tycker det var skoj så börjar många fundera på hur de ska förbättra bilen för att den ska funka bättre på banan. Många lägger IMo för mycket tanke (och pengar) på detta istället för som de kanske borde bara göra "the bare minimum" med ändringar på bilen och lägga krutet på att öva bankörandet. I extremfallet kan tex det där trista understyrandet i en viss kurva bero på förarens felaktiga körstil och inte öht på att bilen brister på något sätt. Så, här kommer min drapa..... som initierades av ett inlägg om att ev. byta bussningar på en bil.
Jag glömde en punkt, laborera och lär dig vilket däckstryck som funkar bäst! Så, fram med _________________ Magnus Thomé |
||||
En tanke jag hade är att nästa steg av uppgraderingar kan vara att man inte satsar på prestandahöjande men ändringar som ger mer känsla, som tex just byte av bussningar och stålomspunna bromslangar. Men personligen ser jag det som totalt overkill att göra det i ett tidigt skede...
_________________ Magnus Thomé |
||||
Prio 1, Förarkurs,Prio2 Förarkurs,sen går man en Förarkurs, tyckte kursen jag gick , gav mer än mina chassi modefieringar, nu ska jag bara lära mig bromsa rätt
Men det som ändrade mest på bilens uppförande , var bromsarna , slitsade skivor och Feroodo DS 2000 klossar _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Jag har varit i den sitsen att bussningarna som sitter på bilen måste bytas. Då valde jag att köpa "bättre" grejer. Lite roligare vinklar i framvagnen vinner jag på det.
Dessutom har en stor del av bilen renoverats så den svarar upp till vad den ska göra om allt är friskt. Jag har skaffat nya stolar för att kunna sitta still och inte behöva tänka så mycket på att hålla mig fast för att inte halka helt fel. (Stolarna som sitter som standard är under all kritik. ) Jag har även skaffat mig r-däck. Detta för att jag vill ha något som kan brukas på bana istället för mina gatdäck. Allt jag har gjort har varit för att jag ska trivas igentligen, inte för att någon sagt att jag måste nog ha dom och dom delarna och grejerna för att det ska fungera. Jag har skaffat mig en personlig utrustning som jag hoppas ska bli bra och som gör att jag tillåts köra på de arrangemang jag hoppas ta mig till. Det är hjälm och handskar och skor som jag har köpt. Licenskurs är inbokad och går snart av stapeln. Nu återstår det att se hur mycket jag personligen orkar med på banan, bilen klarar med säkerhet mer än mig. Den största vinsten tror jag finns i att lyssna och språka med andra som kanske har varit i samma sist som en själv. Om man sorterar ut det viktiga och funderar lite så vinner man nog mycket bara där. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Har hört det där om och om igen, att däcken är bland det viktigaste när man trimmar en bil. Synd att jag har en uppsättning fräscha däck av skitmärket Maragoni, man vill ju inte byta ut något som inte behöver bytas... Så bra ekonomi har man inte >
Fortsätt med sådana här nyttiga råd för oss newbees! Lite mer kött på benen skadar aldrig!! _________________ Rachid Rachid |
||||
Jag har kört lite bana innan men inte med min Porsche (köpte den i höstas). Nu resonerar jag såhär:
Behålla bilen i befintligt skick och lägga pengarna på att se till att den är i bra skick att klara av bankörning(d.v.s. service och updaterad bromsvätska). Detta eftersom jag inte vet hur den är att köra, så varvtiderna kommer sjunka efterhand jag blir varm i kläderna. Däcken som sitter på är Venus 102or och ärligt talat är jag skeptisk men vad skall jag med R-däck till?? Jag vet ju inte ens om jag kan köra bilen. (Jag tror gatdäck är "snällare" att köra på gränsen med när man når den ). Så jag lägger hellre mina pengar på träffar än prylar eftersom det är mest kostnadseffektivt för varvtiderna. Börjar jag få kläm på bilen efter sommaren kommer man veta vad som behöver göras. Är styrresponen kass?? Kränger den för mycke?? Ja då kan man ta tag i dom bitarna. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag känner mej väldigt träffad av rubriken! Har kört bana fyra gånger totalt. Och känner mej verkligen som nybörjare (Nüburgare...inte Nürburgringveteran!) Dessa banförsök från min sida resulterade i fyra helt nedslitna däck, två utslitna bromsbelägg, två skeva bromsskivor och ett stort leende Nu när jag ändå måste köpa nya delar för att fortsätta le tycker jag att det är lika bra, kanske bättre, att satsa lite till på "rätt"delar. Jag vet att jag förmodligen inte är kapabel att utnyttja bilens kapacitet till fullo i standardutförande, men förhoppningsvis kommer jag att utveckla mej som förare ju mer jag kör och då kan det väl inte vara fel att bilen också utvecklas lite. Jag pratar större slitsade och ventilerade skivor, fyrkolvsok, stålomspunna bromsslangar, racingbelägg, rätt bromsvätska och R-däck. Kostnaden för denna uppgradering är faktiskt inte så stor jämfört med att bara köpa nya standarddelar, så för mej var valet enkelt. Idag har jag gått ÖBF:s licenskurs också, så det är inte bara bilen som uppgraderas...
_________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||
Så sant så sant. Med "Däck som inte finns" (För att stjäla ett uttryck min far brukar använda om alla däck som inte kommer från kända tillverkare) kommer man ALDRIG kunna säga ngt om hur bilen beter sig. Däcken är det enkom viktigaste för bilens väghållning och komminikation. det är den enda kontakt du och bilen har med ovärlden och snålar man här spelar det ingen roll vad man gör i övrigt. Fixa nga gammla fälgar, plåt om det så vill, lacka över rosten om du känner för det med ngn poppig färg, åkt till närmsta gumminisse och bjud på en vetelängd så kan du få fram däck så det räcker för en hel bansäsong gratis ur återvinningshögen. ok, du hittar inga halvslitna Re540 i 18" där...Men du kan säkert hitta nga 14" i 195/60 i ngn känd variant med lite sportigare ambitioner. Att dom 'är smalare gör inget, det gör bara att gränsen uppnås tidigare och då man inte alltid åker så fort som nybörjare är detta ju bara av godo då det det hela går ut på är att lära sig hantera bilen på gränsen, vilket man då gör. Sen att den uppför sig mer konsekvent med vettiga däck är ju toppen samt att du kommer ha roligare. |
||||
Man ska inte börja med en överkompetent bil för då vet man inte vad som händer när det barkar åt skogen. Har man provat lite halvknackiga varianter under olika former av överprovokation så lär man sig snart vad de olika signalerna från bilen innebär. om däcken släpper i 80km/h så kanske man missar räcket eller betongfundamentet som flyttar in motorn i kupén i 150. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Exakt! Bra och konsekventa däck, men lite smalare gör inget alls, bara bra i början tom. Behöver inte vara R eller "Lazer Pro Sport", bara det är "kvalitetsostar". |
||||
Jag som tänkte göra bandebut med min R(egumerade)-däck
Men ekonomin tillåter verkligen inte något annat den här säsongen, jag lever redan nu existensminimun med alla stundande avgifter Menar ni att jag bör strunta i att försöka komma ut på bana den här säsongen då? |
||||
Klart du ska ut och åka! Men som sagt, nga gammla plåtfälgar kan du garanterat få fatt i mer eller mindre gratis. 14" original blir bra på E30. Dessa skor du som redan sagts med nga 195/60 14 som du med all säkerhet kan få hos närmsta gummigubbe mot en vetelängd. (Morsan får baka så ordnar det sig. ) "Närmsta gummigubbe" har du ju redan varit hos ett antal gånger så dit hittar du väl nu... |
||||
Hej!
Jag stjäl tråden lite och undrar om den som orkar och har synpunkter skulle kunna meddela mig dem. I BMWSC har vi till den här säsongen försökt få till vår hemsida så att banköring med oss skall bli lättillgängligare. Det skall inte vara så mycket mysterier att köra bana. En sak i det ledet har varit att försöka få till en bra FAQ om banköring (givetvis med vår prägel). En sådan har jag snickrat ihop. Den ligger nu uppe under "gatbil": http://www.bmwsc.com/bankorning_gatb Texten är än så länge en råkopia, tänkt att vara under kontinuerlig uppdatering. Formatet skall också omarbetas så att det blir lättare att läsa. Men det får komma med tiden. Så den som har lust och ork att läsa igenom får gärna komma med synpunkter. Jag vet att vi missat grejor, jag vet bara inte vad...? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Måste man anmäla sej innan varje träff? Hur gör man det isåfall? Kollade runt lite på sidan men hittade inget ..
Jag siktar på att köra 25 april på Knutan! Får nog klart bilen i körbart skick, men nån vagnbok hinner jag inte med, så det får blir vanligt banåka. |
||||
Snyggt Micke!
För det ÄR kul att köra banträff med 318 och otrimmade 2002. Jag vet då det är i stort sätt det enda jag kört på banträffar förutom racebilar då. Nu ska man bara få ihopa alla delar så man iaf kan åka på treäffarna from sommaren och framåt. |
||||
Hej Dan. Nej, det behöver man inte. (Det är en av fördelarna med vårt "system".) Jag hoppas inte att det står någonstans på vår hemsida att man måste det? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Sparade trådar/FAQ Nybörjartips för de som kört bana någon gång eller två | 1 besök senaste veckan (6272 totalt) |