Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bra nybörjarsetup? 200sx S13
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11837 totalt)
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Det är alltid svårt när man skall köra med bilen på gata oxå..
Men som någon redan sagt så BUSSNINGAR...
Dom MÅSTE ju vara bra om dämparna skall fungera som dom är tänkta att göra.
Jag hade satsat på att fixa STUMMA fästen, GÄRNA justerbara där det går, Så om inte dina dämpare är trasiga/slut så behåll dessa och lägg pengarna på Bromsarna istället.

Mycket kylning, bra vätska och vettiga belägg så kommer du nog långt med org skivor.

Leta upp fula och billiga beg 7*15" fälgar och se vad du hittar för däck.

En sittastill stol som sitter i org underrede är oxå bra om det går att ordna.

Sedan KÖR och ha KUL!!!!

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
Tänkte bara flika in här hur det gick för mig i somras.

Körde på Knutstorp, Mantorp och några konbanor och jag är överlag nöjd med bilen, dock finns det en del att jobba på men mest med mig själv..

Det jag monterade på bilen innan säsongen var coilovers och större bromsar från en Skyline.
Bromsarna var kanonbra och hade aldrig problem med fading, dock tyckte jag bilen krängde lite för mycket och understyrde en del. Men det satt urusla kinadäck på och jag vet att hjulvinklarna står helt galet fel, det syns med blotta ögat till och med.
Dessutom var det lite jobbigt att sitta i en originalstol, fick hålla mig fast i ratten för att inte flyga ut genom rutan.

Till nästa år har jag köpt in ställbara stag så hjulvinklarna ska fixas till, har även fått ett bra recept från en erfaren banåkare. Blir också grövre krängningshämmare fram och bak, bättre däck (Falken FK452) och en Sparcostol!

Har stora förhoppningar om att det ska lösa mina problem och hjälpa mig ha j*vligt kul nästa år!

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Låter bra inför nästa säsong .

Understyrning brukar ju inte vara problemet på dessa bilar så borde varit pga däcken och hjulinställningar, är dina coilovers dämpare ställbara? jag märker skillnad på balans när jag justerar dämparna på mina K-sport iaf .

Vad var det för körning du var på i mantorp?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Börja med hjulvinklar och stolen, bara att sitta still ordentligt när det svänger gör otrolig skillnad.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
Jag har Apex Coilovers och ja, dem är ställbara. Har kört på hårdaste läget för att det inte ska skrapa för mycket i hjulhusen.

Var på Action Meet på Mantorp!

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Vilka värden på hjulvinklarna siktar du på? Mer negativ camber speciellt fram gissar jag. Men intressant att höra vad som är vettigt på en 200SX

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
Caster 6 grader
Camber fram - 2,5
Toe + 0.05

Camber bak - 1,5
Toe 0

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Tänk på att hjulupphängningen på 200sx är 'överbestämd'
Bussnigarna roterar inte bara runt sin egen axel utan utsätt även för vridning vinkelrät mot axeln.
Detta gör att man kan få massor av friktion ifall man använder hårda bussningar. Inte önskvärt i en hjulupphängning.
Behåll originalbussningarna ifall dom fortfarande är fräsha.

2.5 grader camber fram ifall du kör på gatdäck låter ok.
Går du upp på r-däck ska du ha mer.
Amerikanarna brukar köra 1.5-2 grader bak men jag har kört bortåt 3 grader (med r-däck) även där med jämnt slitage på däcken.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
Marcus Nyström skrev:
Tänk på att hjulupphängningen på 200sx är 'överbestämd'
Bussnigarna roterar inte bara runt sin egen axel utan utsätt även för vridning vinkelrät mot axeln.
Detta gör att man kan få massor av friktion ifall man använder hårda bussningar. Inte önskvärt i en hjulupphängning.
Behåll originalbussningarna ifall dom fortfarande är fräsha.

2.5 grader camber fram ifall du kör på gatdäck låter ok.
Går du upp på r-däck ska du ha mer.
Amerikanarna brukar köra 1.5-2 grader bak men jag har kört bortåt 3 grader (med r-däck) även där med jämnt slitage på däcken.


Har inte bytt ut några bussningar förutom dem som byts ut med de ställbara stagen.
Är inte så jätte tekniskt insatt men vad exakt är det som kan hända om man kör med hårda bussningar överallt?

R-däck är inte aktuellt i dagsläget men bra info till framtiden! thumbs up

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Lite svårt att förklara hur det blir med stumma bussningar, men tänk så här:

en länkarm som rör sig upp och ner när det fjädrar kan också röra sig lite i sidled beroende på hur hjulupphängningen är konstruerad.
Inte alls ovanligt att det är så på standardbilar, ibland bygger man in lite medstyrning i bakvagnen tex.

Jag har själv upplevt lite effekter av uniballs i länkarmar bak, detta var med stel bakaxel.
Körde man riktigt hårt i kurvor så lyfte innerhjulet. Det gick illa åt diffbromsen när hjulet fick grepp igen.
Det hände även att bakvagnen tog ett skutt i sidled ca 1 m när jag körde över en skarv i asfalten på ett flygfält, kändes lite konstigt minst sagt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
Då förstår jag! Hade tänkt byta ut bussningar nästa år men det får kanske vara då.
Men är det kanske annorlunda på min bil då som har delad bakvagn?

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Anders Karlsson skrev:


Jag har själv upplevt lite effekter av uniballs i länkarmar bak, detta var med stel bakaxel.


Det är ju uniballs/ledlager man vill ha istället för bussningar.
Dom tillåter ju rotation i samtliga 3 axlar medans bussningar bara ger "friktionsfri" rotation runt 1 axel.

Bilen kommer gå fint att köra med men länkarmarna kommer inte röra sig lika lätt och bilens fjädrar/stötdämpare kan inte jobba optimalt.

Polyurethan är ju säkert bättre än tokslut originalbussningar men man ska inte vara övertygad om att dom gör bilen snabbare än original gummibussningar i bra skick.
Sen hur illa fenomenet är råder det delade meningar om.

Subframen kan du montera stumt. Bussingarna till nedre bärarmarna bak rör sig också bara runt 1 axel så där är polyurethan ok utan 'biverkningar'

Själv har jag åkt med dom vanliga länkarmarna (tension, tracktion, camber och toe) med uniball i ena änden. Har fungerat ok men visst vore det bra att få bort de gamla gummibussningarna.
Får jag tid och ekonomin tillåter blir det nog ledlager i både spindlar och främre länkarmen framöver.

www.nissanroadracing.com är förövrigt siten för oss som gillar att åka fort med 200sx och inte bryr oss om så mycket om drifting. Grymt mycket bra info om våra bilar där.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bra nybörjarsetup? 200sx S13
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande