Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TORCo växellådsolja
<<   1, 2
11404 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



fuling skrev:
Hmm og900(saab 900 79-93) har piong och kronhjul, när de fick tvärstäld motor så är det valiga kugghjul i slutväxen.
All FWD bilar med tvärstäld motor har ingan anleding att ha annat än vanliga snedskurna/rakskruna kugghjul i slutväxen.


Just ja! Vad dum jag är...glömde att motorn sitter längsmonterad. Jag har kollat för mycket på spräckta 9000-lådor och bilden av pinjonglös diff har fastnat i minnet.

Citat:

Går vi nu på längsmonterade motorer på FWD, gäller då även RWD, så fodras det någon form av vinkelväxel. Spiralskurna drev(piong , kronhjul) är väll det som gäller då. Sen är det frågan om piongen ligger i centrum på kronhjulet eller ej. Om jag nu minns rätt så flyttar man piongen ur centrum så är det man brukar kalla hypoidslutväxar.
Har inte typ proche 911 sådana????


Japp...911:or har pinjong.
http://project911.luminasweden.com/log_images/148-4819_IMG.JPG
http://project911.luminasweden.com/log_images/150-5085_IMG.JPG

Citat:

Ligger piongen ur sentrum blir det högre yttryck mellan kuggarna så då fodras det olja som tåld detta, där av högre GL klassing.

Hmm jag skriver ur minnet nu så rätta mig om jag är ute och cyklar.

ps
beepbeep:
Häll i QS Q5 SAE75 i og900-85an och testa funkar klockrent i v4 std lådor och vad jag hört även i 99/900 lådor med taskiga synkringar.


Äsch...det är min bruksbil så jag låter GL5 geggan sitta kvar. Jag ha gett mig fan på att inte reaparera något förutom det absolut nädvändigaste. Har skruvat ner förgasarnålen för att få den snålare och nu åker jag billigt :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

beepbeep skrev:
....
Äsch...det är min bruksbil så jag låter GL5 geggan sitta kvar. Jag ha gett mig fan på att inte reaparera något förutom det absolut nädvändigaste. Har skruvat ner förgasarnålen för att få den snålare och nu åker jag billigt :-)




_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Beepbeep, hur länge har du haft den?
Hur länge räknar du med att ha den

Dylika s.k. bruksbilar brukar ha en förväntad livslängd på "tills nästa besiktning".
Men, det beror förstås på skicket.
Blir lätt att man annars får byta bil en gång om året.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



poh99 skrev:
Beepbeep, hur länge har du haft den?
Hur länge räknar du med att ha den

Dylika s.k. bruksbilar brukar ha en förväntad livslängd på "tills nästa besiktning".
Men, det beror förstås på skicket.
Blir lätt att man annars får byta bil en gång om året.


Magnus tycker inte om att vi pratar om bruksbilar. Då blir det Zatzy på en gång. Det ska vara formler och slip-angle och grejjer...

Så min förväntade livslängdskurva är linjär och skär X-axeln ungefär vid nyår med nuvarande Camber settings i och med att för tillfället monterade semi-slicks kommer att hamna utanför reglementet ungefär samtidigt och det kommer att utgöra en belastning på rejsbudgeten så jag får införskaffa en ny ban(an)bil då...dock tyder trenden på att nuvarande bananbils livsländskurva kommer att överstiga förväntningar betydligt då jag har inte haft några glitches under shakedown perioden och hårda rejspåfrestningar som raketen dagligen utsätts för.

Jag hade också lite frågor om inställningen av rejsförgasaren men det tar jag en annan gång.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Din Porsche blir aldrig en ren bruksbil... Ens med Saabmotor...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Jag visste inte att en 900 med förgasare gick att rejsa med
Hm, har jag missat något, turbo vad är det för larv.

Mina castervinklar säger mig att rejsbegäret kommer transmogrifieras till lämplig "riktig" räser vad det lider.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Alltså snacket handlade om växellådesguck i diverse tappningar, och jag gled lite in på min bruksbil och vad för sorts guck den ska ha. Då livslängden på bruksbilen har direkt och omvänt proportionell inverkan på Porschebudgeten (som ägs för det mesta av Mattias) så är dessa frågor mer eller mindre on-topic.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Det bästa är när man kommer till Saab och frågar dels om:
1. Olja till lådan
2. Packning till diffhuskåpan, för Saab var så smarta att dom tog bort oljepluggen till vxl-lådan
så enda vägen ut för den gamla oljan är genom diffhuset.
(allt för att förhindra och försvåra oljebyten i växellådan)

så får man till svar :

"Den olja ska inte bytas"

Alla (på Saab åtminstone) verkar tro att man inte ska byta oljan på dessa lådor.
Man undrar vad som legat till grund för det beslutet.

och, är personalen till äventyrs införstådda med att det finns olja i vxl-lådan, då ska det vara
vanlig 10W30-motorolja.

Tänk om Porsche kört med sådana rekommendationer...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Tvärställda lådor med pinjonglös diff behöver antagligen inget bättre än motorolja då det inte blir sååå högt kuggtryck i dom. Längsmonterade lådor av OG900-typ är det antagligen annan visa med. Min OG900 vergazer edition har 33000 mil på lådan och den växlar hur fint som helst med Feltema GL5 geggamoja.

När det gäller lådor utan avtappningsplugg, såvitt jag minns så var det bara tvärställda lådor i 9000 85:or som inte hade det...dom tyckte inte att det behövdes. Jag hade en sådan raket som trotts hård trimmning och 38000 mil på mätaren funkade utmärkt tills jag sålde den till en bonde som hade den till streetrace... (*snyft*). Oljan i lådan byttes aldrig så tydligen går det att köra utan oljebyte ett bra tag...annars har jag en teknisk artikel om hur man borrar ett hål rakt under diffen på sådana lådor och installerar en fasad plugg.

Jag tror att tjockare olja kan tillfälligt fördröja symptomer av slitna synkringar med lite högre parasitförluster men det brukar sällan räcka längre...är synkringar slitna så är dom det. Det finns ingen mirakelkur som kan gjuta upp dom igen.

P.S. Vet du möjligtvis hur mycket en fuggebestyckad och korrekt justerad 900GL ska dra på landsväg?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Min låda (gg900) saknar avtappningsplugg för vxl-oljan.
Den featuren infördes på gamla 900:an i slutet av åttitalet tror jag.

Jag har ingen aning om hur mycket en förgasarutrustad maskin drar, 0.9-1 liter milen kanske.
Gammelsaabar och volvosar är ju inte direkt kända för att vara bensinsnåla precis.
Är den fyr- eller femväxlat?
Vill du snåla till det extra mycket kan du alltid byta upp dig till en högre primärväxel, men då blir
den nog en aning seg.
Citera
Skruva banåkabil
TORCo växellådsolja
<<   1, 2
11404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande